BabyBlue

Forskel på rytme hverdag og weekend?

7 indlæg i dette emne

Min J er 11 måneder gammel, og vi synes der er ret pæn forskel på hans søvn i dagplejen og hjemme. 

Nu vil jeg høre, om I andre har lignende erfaringer. :) 

 

Indtil for meget nyligt sov J ret fast til kl 5-6 om morgenen, morgenlur fra ca 8.30-10, eftermiddagslur fra ca 13-14/14.30 og så lagt til nat mellem 18.30-19.00, hvor han sov ret hurtigt. 

 

I dagplejen er han åbenbart mega træt, og hun lægger ham nogle gange allerede 7.15/7.30, og derfor bliver hans eftermiddagslur også allerede fra kl 12. De værste dage vågner han i dagplejen fra lur nr 2 allerede kl 13, og så er det en lang dag til kl 18.30 ;) 

 

Men i går morges sov han pludselig længe til lidt over 7 :D 

Kunne først lægges til lur kl 10 og sov til kl 12. Og vi kunne bare ikke få ham til at sove igen om eftermiddagen! 

I dag sov han til 6.30, vi prøvede at lægge ham kl 9.30 hvor han virkede træt, men måtte tage ham op 15 minutter senere, totalt fuld af energi ;) 

Det lader lidt til at han gearer op til at sove en lur midt på dagen igen.

 

Men! Det er jo bare helt modsat af hans hverdag i dagplejen, hvor vores dp siger, at han knap kan hænge sammen af træthed kl 7-8. 

 

 

Så, mit bottom line spørgsmål er, oplever I andre også, at der er forskellig rytme i institution og hjemme? Især dem af jer med børn, der vakler lidt mellem en og to lure om dagen? 

 

Jeg synes det er mega svært at vurdere, om han er klar til en lur! Kan den periode godt vare længe? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Niklas er 13 mdr og startede i dp 1. November...der sov han stadig to lure om dagen...kort tid efter sagde dp pludselig at han kun sov en lur...og det har så varieret meget om den var kun 1 time eller 3...og det er først nu her det er ved at fungere optimalt med den ene lur om dagen...han har hver dag et kritisk punkt kl 10 som han lige skal over for at holde sig til middag...og kører vi bil og han sover 15 min fx så rykkes middags luren en halv times tid cirka...såå

 

Men min erfaring siger at det kan variere meget med de rytmer men at det stille og roligt bliver bedre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag sov J så 1,5 time til middagslur og det var altså lige for lidt ... Han blev træt og pjevset kl 17 og vi skulle virkelig holde den gående til 18.30 hvor han kom i seng og sov efter 3 minutter ;) 

Jeg ville ønske han kunne sove et par timer, eller fire! 

Når han tager to lure plejer den ene at være på 1,5 time, så det burde jo helst ikke gå den anden vej. 

 

Men han kunne virkelig ikke lægges før 11.30, sprang bare rundt i sengen. Og vi har meget dårlige erfaringer med at lægge ham fra kl 16 og frem. 

 

Nå, men jeg er sikker på, at dp i morgen lægger ham om morgenen! Åbenbart gør den ekstra halve time om morgenen, at han kan være vågen meget længere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 hours ago, girly1988 said:

Niklas er 13 mdr og startede i dp 1. November...der sov han stadig to lure om dagen...kort tid efter sagde dp pludselig at han kun sov en lur...og det har så varieret meget om den var kun 1 time eller 3...og det er først nu her det er ved at fungere optimalt med den ene lur om dagen...han har hver dag et kritisk punkt kl 10 som han lige skal over for at holde sig til middag...og kører vi bil og han sover 15 min fx så rykkes middags luren en halv times tid cirka...såå

 

Men min erfaring siger at det kan variere meget med de rytmer men at det stille og roligt bliver bedre...

 

 

Sover han så nogenlunde samme længde nu, altså hver dag? Eller varierer det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 hours ago, BabyBlue said:

 

 

Sover han så nogenlunde samme længde nu, altså hver dag? Eller varierer det? :)

Han er begyndt at sove mere ens lur nu de fleste dage...pt gerne de der en 3 timer....Men det kan stadig godt svinge lidt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

KÆMPE forskelle hos vores dreng på knap 18 måneder. Derhjemme sover han stadig to lure - stort set altid 2 x 1,5 time. Første lur er gerne kl 10.00. Man kan næsten sætte uret efter ham. I vuggestuen sover han derimod nogle gange op til 3 timer i streg. Og så bliver han måske først lagt kl 11.30. Vild forskel - vi har aldrig kunnet holde ham vågen så længe :rolleyes

 

Der er to forskelle. Hjemme sover han inde (vi bor i lejlighed), og i vuggestuen sover han ude. Det kan gøre en forskel. Derudover har jeg lidt vuggestuen mistænkt for, at de ikke opdager, når han vågner. Der er lydanlæg ved barnevognene, men ellers tjekker de vist ikke så tid :chin: Jeg tror derfor, at han nogle gange vågner (uden at skrige højt, så de kan høre ham), og så sker der ikke rigtigt noget. Til sidst falder han måske i søvn igen :unsure Ellers kan jeg simpelthen ikke forstå de store forskelle der er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 hours ago, Sparklinrock said:

KÆMPE forskelle hos vores dreng på knap 18 måneder. Derhjemme sover han stadig to lure - stort set altid 2 x 1,5 time. Første lur er gerne kl 10.00. Man kan næsten sætte uret efter ham. I vuggestuen sover han derimod nogle gange op til 3 timer i streg. Og så bliver han måske først lagt kl 11.30. Vild forskel - vi har aldrig kunnet holde ham vågen så længe :rolleyes

 

Der er to forskelle. Hjemme sover han inde (vi bor i lejlighed), og i vuggestuen sover han ude. Det kan gøre en forskel. Derudover har jeg lidt vuggestuen mistænkt for, at de ikke opdager, når han vågner. Der er lydanlæg ved barnevognene, men ellers tjekker de vist ikke så tid :chin: Jeg tror derfor, at han nogle gange vågner (uden at skrige højt, så de kan høre ham), og så sker der ikke rigtigt noget. Til sidst falder han måske i søvn igen :unsure Ellers kan jeg simpelthen ikke forstå de store forskelle der er.

 

Hvor sjovt med så stor forskel. :) 

 

Her er det omvendt, han sover tidligere og oftere i dp, hvor han sover ude, og senere og mindre herhjemme, hvor han sover inde i sengen, dog for åbent vindue. 

De er bare ikke til at blive klog på, de små :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER