TroldeMor

Er nummer 2 vildere eller mildere?

28 indlæg i dette emne

Affødt af egen erfaring, og hvad jeg læser herinde, blev jeg egentlig lige lidt nysgerrig på om der er en tendens til at 2. Barn er vildere/mere spontan/mindre eftertænksom/mere grænsesøgende/mere modig osv. end den første?? Så tænkte lige en rask meningsmåling må der til ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Øh ja.... det skulle så have været en meningsmåling :rolleyes 

 

Kan man ikke det mere???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja hvor stemmer man? :P 

 

Nohr er klart vildere :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå men Charlie er i den grad også vildere :P 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm det kommer nok an på den konkrete  situation men overordnet hælder jeg til, at E er mildere :chin:

 

Altså hun er langt mere dumdristig mht at hoppe i sofaen. Men jeg havde ingen betænkeligheder ved at give hende en dukkevogn i flet og med sart stel, og det ville jeg klart have haft med V.

 

E er sådan lidt mere nusse-putte hvor V var lidt mere bulderbasse. Også i forhold til fremmede. Men jeg holder også E tættere (og hvad kom så først, min beskyttertrang eller hendes beskyttelses-behov), fx skal hun passes med overnatning for første gang på lørdag som 19 mdr gammel, mens V "kun" var 13 mdr første gang.

 

Jeg tror, de har været lige initiativrige mht at udforske :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

100% vildere! :o

Det var jo, rent opmærksomhedsmæssigt, en badeferie at være mor til Anna ift Sofie :rolleyes

 

Edit: det ville nok have været bedre/nemmere for alle parter, at have fået den vilde først og den sensitive bagefter :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu er min nr to kun 6,5 måned, så meget kan selvfølgelig ændre sig endnu, men indtil videre så er nummer to klart MILDERE. Hun er så nem en baby, kan ligge rigtig lang tid på maven og bare lege selv, og er en glad og tryg baby. Samtidig så griner hun bare når storebror kommer buldrende. 

 

Til sammenligning så var min første meget krævende - han lå stort set aldrig selv, ville ikke sove selv, krævede mig i alle sine vågne minutter osv. Og da han var 6 måneder kravlede han (altså sådan rigtig kravle) og da han var 6,5 måned rejste han sig op ad ting og gik langs med ting. Det er der ingen tegn på at den anden gør endnu - hun møver sig i cirkler og baglængs men har generelt ikke så travlt som storebror ;)

 

Og ja - det er helt klart den "rigtige" rækkefølge - jeg ville da have fået et chok anden gang hvis rækkefølgen havde været anderledes...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nummer 2 er "vildere", men egentlig bryder jeg mig ikke om betegnelsen, jeg vil heller sige hun er mere modig, selvstændig og nysgerrig.

Nr. 1 krævede meget mere opmærksomhed som baby/tumling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 minutes ago, Kawon said:

Nummer 2 er "vildere", men egentlig bryder jeg mig ikke om betegnelsen, jeg vil heller sige hun er mere modig, selvstændig og nysgerrig.

Nr. 1 krævede meget mere opmærksomhed som baby/tumling.

 

Nej det er et dårligt ord, men jeg tænkte med forklaringen ville det give mening ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

34 minutes ago, Kawon said:

Nummer 2 er "vildere", men egentlig bryder jeg mig ikke om betegnelsen, jeg vil heller sige hun er mere modig, selvstændig og nysgerrig.

Nr. 1 krævede meget mere opmærksomhed som baby/tumling.

Samme situation her :) Jeg vil dog tilføje, at nr. 1 havde nogle medicinske udfordringer der gjorde at han ikke kunne ligge ned de første måneder etc., hvilket nok var medvirkende til at spædbarnstiden var sværere med ham. Og så var han jo den første, hvilket for oss også medførte at det var en større omvæltning at få ham end at få nr. 2. Det var på nogle måder et chok (positivt og negativt) at blive forældre, og da vi fik nr. 2 havde vi vænnet os til at være forældre :) Jeg tror det påvirker vores måde at være forældre til nr. 2 på, i samspil med at jeg tror han fra naturens side har en anderledes "personlighed" end nr. 1. Selv om det har været "nemmere" at få nr. 2, så er der altså ingen tvivl om at jeg elsker dem begge nøjagtigt lige så højt :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, Kawon said:

Nummer 2 er "vildere", men egentlig bryder jeg mig ikke om betegnelsen, jeg vil heller sige hun er mere modig, selvstændig og nysgerrig.

Nr. 1 krævede meget mere opmærksomhed som baby/tumling.

Enig i ordvalg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, tsecret said:

Altså nu er min nr to kun 6,5 måned, så meget kan selvfølgelig ændre sig endnu, men indtil videre så er nummer to klart MILDERE. Hun er så nem en baby, kan ligge rigtig lang tid på maven og bare lege selv, og er en glad og tryg baby. Samtidig så griner hun bare når storebror kommer buldrende. 

 

Til sammenligning så var min første meget krævende - han lå stort set aldrig selv, ville ikke sove selv, krævede mig i alle sine vågne minutter osv. Og da han var 6 måneder kravlede han (altså sådan rigtig kravle) og da han var 6,5 måned rejste han sig op ad ting og gik langs med ting. Det er der ingen tegn på at den anden gør endnu - hun møver sig i cirkler og baglængs men har generelt ikke så travlt som storebror ;)

 

Og ja - det er helt klart den "rigtige" rækkefølge - jeg ville da have fået et chok anden gang hvis rækkefølgen havde været anderledes...

Sofie var også en meget nemmere baby end Anna! Anna græd, kunne ikke håndtere larm eller at være fremmede steder og sov dårligt om dagen.

Sofie har altid været mild, glad og tryg. Og så begyndte hun at kravle. Og gå. Og så har trygheden og nysgerrigheden gjort hende umulig at styre på 10 tønder land! :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Susanne said:

Sofie var også en meget nemmere baby end Anna! Anna græd, kunne ikke håndtere larm eller at være fremmede steder og sov dårligt om dagen.

Sofie har altid været mild, glad og tryg. Og så begyndte hun at kravle. Og gå. Og så har trygheden og nysgerrigheden gjort hende umulig at styre på 10 tønder land! :rolleyes

 

Åårh, men så kan jeg bare glæde mig ;) Men altså lige nu sammenligner vi med hvad der føles som verdens vildeste og mest over-gearede og trodsige 3-årig, så vi tænker at det ikke kan blive værre end det :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

58 minutes ago, Susanne said:

Enig i ordvalg ;)

 

Arj ok, det var også bare fordi det rimede :D 

 

I er så kloge så i ved hvad jeg mener :P 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er vild virkelig så slemt et ord :unsure Ej pyt, det er ikke noget, vi behøver diskutere for min skyld :) Jeg studsede bare slet ikke over det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er nr 2 både mere krævende som baby og nu som tumling og meget vildere generelt...

 

Men der er fordele og ulemper ved dem begge to self :)

 

Og jeg elsker at de har hver deres skønne personlighed :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På nogle områder(læs alt der indeholde ting man kan brænde sig på) er Eigil meget vildere end Ida. 

 

Men ellers minder de nu meget om hinanden i "hvor vilde de begge er" 

ida har altid været typen jo vildere og bedre og sådan er Eigil også. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herman er klart vildere (jeg har absolut intet problem i det ord) og mere fandenivoldsk end Aksel. Vi var også langt mere beskyttende med Aksel, så det har nok også temmelig meget betydning 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nr 2 her er vilderere og hurtigere man skal have øjne på hele tiden! Nr 1 var knapt så dumdristig og man kunne bedre "regne med ham" nr to er væk på et split sekund... 

nr 1 har aldrig været god til at lege selv( sidde på gulvet og lege med noget uden en voksen deltager) , det er nr 2 vildt god til. 

 

Der er virklig gang i begge drenge men nr 1 på en knapt så farlig måde. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Barbamama said:

Er vild virkelig så slemt et ord :unsure Ej pyt, det er ikke noget, vi behøver diskutere for min skyld :) Jeg studsede bare slet ikke over det :)

 

Altså, vild er ikke et negativt ord for mig... Charlie er en vildbasse, og det elsker jeg ham for :loveshower Men det er selvfølgelig en lidt simpel måde at se det på, altså det jeg mener kan jo ikke rigtig sammenfattes til ét ord, men er en sværm af kvaliteter, der tilsammen udgør personligheden. Måske det er det der bliver reageret på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, TroldeMor said:

 

Altså, vild er ikke et negativt ord for mig... Charlie er en vildbasse, og det elsker jeg ham for :loveshower Men det er selvfølgelig en lidt simpel måde at se det på, altså det jeg mener kan jo ikke rigtig sammenfattes til ét ord, men er en sværm af kvaliteter, der tilsammen udgør personligheden. Måske det er det der bliver reageret på?

 

Det tør jeg ikke lige svare på, når det umiddelbart ikke rører noget i mig :) Og måske tænkte jeg ikke over det, fordi det kom fra dig, som jeg bare slet ikke kan forestille mig, at der nogensinde skulle komme negativt ladede ord fra :D:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det sjovt at se at langt størstedelen (der har svaret selfølgelig ;) ) har det som herhjemme.... Der er mere "gang i" barn nummer 2 (nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal kalde det :P )

 

Gad vide hvorfor det er sådan? Kan det virkelig gøre så meget at man ikke har "tid" til at være over dem hvert sekund, fordi der er en anden at tage hensyn til, eller at man måske selv er mindre usikker og beskyttende?

 

Jeg har jo meget svært ved at forestille mig at Marlon ikke var blevet det eftertænksomme, empatiske ordensmenneske han er, hvis han var kommet som nummer 2. Eller omvendt at min skønne spradebasse, med de aldrig stille pilfingre og kreativiteten på et højt plan, ville have været en stille, forsigtigt dreng som nummer 1....

 

Det kan da kun gøre forvirringen total, at nr. 3 her er nærmest en kopi af førstebarnet, og måske endda lige en tand mere forsigtig.... Men lige så vidunderskøn som sine brødre :wub 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Barbamama said:

 

Det tør jeg ikke lige svare på, når det umiddelbart ikke rører noget i mig :) Og måske tænkte jeg ikke over det, fordi det kom fra dig, som jeg bare slet ikke kan forestille mig, at der nogensinde skulle komme negativt ladede ord fra :D:kiss

 

Du er så sød :kiss:D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når jeg siger at Nohr er en vildbasse, er det jo i sammenligning med William ;) fx er det helt vildt uvant med legetøj der siger lyde. William er kun lige begyndt at synes det er ok og noget endda lidt sjovt, hvor Nohr prøver at få det hele til at larme på en gang :D 

 

Han tonser rundt og har en masse energi, men er egentlig også forsigtig og kan fx sagtens lege vildt i sofaen, for han er hammer dygtig til at kravle ned. 

 

Men sammenligner jeg Nohr med andre jævnaldrende, så er han en lille forsigtig mus der helst gemmer sig i mors favn ;) 

 

 

 

Jeg tror forskellen bunder i:

- forskelle i personlighed

- at de hurtigere får en lektion i, at nogle gange så må de altså vente

- at de har en tryg støtte i storebror/storesøster og at de lærer helt enormt derigennem

- at vi som forældre famler en anelse mindre i blinde 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror egentlig mest på at børn kommer til verden med en del personlighed og at det ikke har så meget at gøre med hvad nummer de er i rækken - men jeg har da hørt teorier og beskrivelser der mener noget andet.

 

 Min første var forsigtig, nysgerrig og vaks - nummer 2 var meget rolig, nem og mild i starten men udviklede siden et enormt temperament og stor selvstændighed. Hun er formentlig født med det men sov så meget i starten at vi ikke rigtig mærkede det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER