Aeye

Problemer med træt barn

19 indlæg i dette emne

Min søn på 18 mdr. er kommet hjem efter endnu en dårlig dag i dagplejen. 

Han kammer helt over derhenne, er træt og pylret hele dagen lang.

 

Han har altid haft problemer med søvn, og at overgive sig til den, han sover generelt ikke særlig længe om morgenen. Førhen var det til 04-05 stykker, men vi har efterhånden fået kæmpet os frem til 05-06 tiden. Så nu sover han i gennemsnit cirka fra 19-19.30 til 05.30-06.00

Hvilket er 10 til 11 timer om natten, hvilket må siges at være okay. Også 1,5- 2 timer om dagen. Det er ikke i den høje ende af skalaen, men han får det anbefalede. Ligemeget hvad vi gør så sover han bare ikke mere, selvom han virker træt. Vi har prøvet næsten alt. 

 

Problemet opstår egentlig mest om formiddagen, hvor han er så træt at han har svært ved at hænge sammen. Det er både herhjemme i weekenderne og henne i dagplejen i hverdagene. Han har svært ved at overskue ret meget, og pylrer en del. Han har rigtig meget temperament, og det bliver tidoblet når han samtidig er træt.

De har været i hallen idag og lege med de andre dagplejere i gruppen, og her havde han igen skabt sig og været så træt at selv de andre dagplejere havde kommenteret på det. Han er den sidste måned faldet i søvn, under deres middagsmad fordi han ikke kan holde den kørende til middagslur kl. 12.00. Hun har været dagplejer i 23 år, og kan ikke huske, hun før har oplevet en der er så træt. 

Det skal siges, at han har sovet morgenlur, frem til 16 mdr. Fordi det hjalp, men nu er han så stor at han ikke kan falde i søvn til middag, hvis han får formiddagsluren, så det duer ikke mere. 

Dagplejen mener vi bare skal prøve 14 dage, hvor han bliver i sin seng om morgenen, også må han larme (herunder skrig og gråd) alt det han vil. Men før det første går jeg ikke ind for den slags, og for det andet, har vi jo også arbejde at stå op til. Så at kæmpe sådan for en halv time ekstra er omsonst.

Vi har dog besluttet at prøve putning kl. 06.30 fra idag, for at se om det kan gøre en forskel. Han sover generelt uroligt om natten og har gjort det, det sidste år, så tænker om der kan være noget der? Han har fået tjekket ører 2 gange, senest her i januar og der var ikke noget.

Jeg må indrømme vi er trætte af at kæmpe og kæmpe, både med barn og dagplejens brok. (Jeg forstår hende godt, han kan være mega hård at være sammen med, men vi aner ikke vores levende råd, og hun har ingen indput udover "brok" og at vi skal lade ham stå om morgenen)

Han er egentlig glad nok for dagplejen og skynder sig ind om morgenen, men tror det her sætter en mindre kile imellem dem.

 

Så er der nogen kloge mødre derude, der kan sparke ind med gode råd? Hvad kan vi gøre? gør vi noget forkert.?

Vil det være klogere at få ham flyttet over til vuggestue, hvor der er større frihed med hvornår de puttes? 

 

Hilsen de trætte forældre.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha, hård situation :kram2 Vores søn på 17 mdr sover (oftest) stadig 2 gange om dagen. Første lur ca kl 10.00-11.30 og næste lur ca 14.30-15.30/16.00 (og så sover han kl 20.00-6.30 om natten). Du skriver, at hvis din dreng bliver puttet om formiddagen, så er kan han ikke sove til middag, men hvad tid er det? For hvis det er allerede kl 12, så er det da klart, at han ikke er træt endnu.

 

Et skift til vuggestue er selvfølgelig et stort skridt. I vores situation er jeg dog utroligt glad for, at vi endt der fremfor DP, da der aldrig har været nogen diskussion, om det var passende, at vores søn sov to gange. Det skulle han selvfølgelig, hvis han havde behov for det. Omvendt er mit indtryk, at der i DP er større behov for, at børnene indordner sig og alle sover nogenlunde samtidigt. Det kan jeg godt forstå. Det lyder bare til, din dreng har behov for at sove 2 gange, og at han bestemt ikke kan undvære sin formiddagslur endnu.

 

Min personlige erfaring er, at man intet kan gøre for, at få sit barn til at sove længere om morgenen. Så det tror jeg på ingen måde er løsningen.

 

Hvordan sover han i weekenden, når han bare kan følge sin egen rytme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor tidligt får han sin formiddagslur? 

I har sagt at I måtte droppe den fordi han ikke vil sove til middag, men Laura blev vækket kl 6, var i dp kl 6.45 og så røg hun ud kl 7-7.30 hun var faktisk over halvandet før hun droppede den lur, men hun har også et kæmpe søvn behov! 

 

Men i og med den lå så tidligt så kunne hun godt sove til middag :) 

 

måske han ikke decideret kan sove så tidligt, men hvis han bare vil ligge og hvile i barnevognen så det måske rigtig godt givet ud? 

 

Hun har svært ved at falde i søvn til nat, og har faktisk haft det siden hun var 6 mdr - en periode satte vi musik på når hun skulle sove, det hjalp os virkelig meget! 

 

Sover han på eget værelse, og hvordan sover han hvis han ligger i sin egen seng men i jeres soveværelse? (Altså sover han mere roligt?) 

 

Jeg holder på at vi ikke står op før kl 6.30 i weekenden herhjemme - vågner man inden så må man komme ind og putte hos os, men man ligger stille - måske vi synger lidt mm, men vi står ikke op før tidligst 6.30 (nu hun så stor så hvis hun vil lege inde på sit værelse så det i orden, men mor og far "sover" altså :) ) 

kunne det fungere at tage ham ind og putte til vækkeuret ringer og I skal op. 

Nej han sover ikke, men hviler og får ikke sådan vilde indtryk som når man rigtig står op :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv dp og er enig med Sparklinrock i, at der nok er mere "ensretning" med lurene i dp end i vs. Dog tænker jeg ikke, at det behøver at være heeeeelt ensrettet. Jeg har fx pt én, der puttes 11.15 og to andre, der puttes kl 12, nogle gange endda først 12.30. Det fungerer fint her, vi spiser godt nok tidlig frokost (starter gerne 10.45), men den "tidlige sover" kan næsten ikke strækkes længere og de to "sene sovere" holder sig alligevel fint mætte til eftermiddagsmad. Så leger de videre, mens jeg putter den første og evt 1/2-1 times tid derefter. Og de vågner ofte ca. samtidig alligevel. Så der er lidt ensretning og så alligevel ikke. Men jeg ville være ked af fx at have en til at sove fra 9-11, fordi så ville vi næsten være låst mht at komme ud (medmindre alle sov sådan, men min - endnu sparsomme - erfaring er egentlig, at mange trives med en lur efter frokost).

 

Nå, men min pointe er, at jeg tænker om jeres dp måske kunne putte jeres barn først og måske lidt tidligere? Eller måske forsøge morgenlur igen (måske vække efter en halv time) og så evt putte ham som den sidste til middag? Det duer jo ikke, at han er ked af det og at han og dp går hinanden på nerverne. Og det med at lade ham ligge om morgenen, det tror jeg ikke, der kommer spor godt ud af (og jeg synes heller ikke, det er noget dp bør blande sig i, men det er en anden sag...)

 

Ellers ville jeg prøve at vende det med pædagogen sammen med dp. Bare fordi man har været dp i 23 år, kan man jo godt få brug for nye input :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Sparklinrock said:

Puha, hård situation :kram2 Vores søn på 17 mdr sover (oftest) stadig 2 gange om dagen. Første lur ca kl 10.00-11.30 og næste lur ca 14.30-15.30/16.00 (og så sover han kl 20.00-6.30 om natten). Du skriver, at hvis din dreng bliver puttet om formiddagen, så er kan han ikke sove til middag, men hvad tid er det? For hvis det er allerede kl 12, så er det da klart, at han ikke er træt endnu.

 

Et skift til vuggestue er selvfølgelig et stort skridt. I vores situation er jeg dog utroligt glad for, at vi endt der fremfor DP, da der aldrig har været nogen diskussion, om det var passende, at vores søn sov to gange. Det skulle han selvfølgelig, hvis han havde behov for det. Omvendt er mit indtryk, at der i DP er større behov for, at børnene indordner sig og alle sover nogenlunde samtidigt. Det kan jeg godt forstå. Det lyder bare til, din dreng har behov for at sove 2 gange, og at han bestemt ikke kan undvære sin formiddagslur endnu.

 

Min personlige erfaring er, at man intet kan gøre for, at få sit barn til at sove længere om morgenen. Så det tror jeg på ingen måde er løsningen.

 

Hvordan sover han i weekenden, når han bare kan følge sin egen rytme?

Han plejede at blive puttet ved 7-8 tiden hos DP førhen og sove en halv time- tre kvarter frem. 

Umiddelbart har vi valgt at have samme rytme i weekenderne som hos DP har nu med en lur, for at have et genkendeligt mønster. Nogle gange er han dog faldet i søvn i bilen på vej til et eller andet, ofte ved 9-10 tiden. Problemet er så bare, at selvom han ikke sover mere end 20-30 min formiddag i bilen. Så skal jeg efterfølgende bruge en time til halvanden på at putte ham om eftermiddagen ved 14-15 tiden. Plus han ikke vil sove tidligt om aftenen ved 7 tiden. :( Kan godt følge dig i at han sikkert kunne have brug for det. Han er bare lidt besværlig "stædig" når det kommer til ekstra søvn. 

 

Men du har helt ret i det ikke er løsningen for at få sit barn til at sove længere om morgenen. Bryder mig ikke om hun foreslår sådan noget igen og igen når hun kan mærke jeg ikke syntes det er en god løsning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

23 minutes ago, Kia... said:

Hvor tidligt får han sin formiddagslur? 

I har sagt at I måtte droppe den fordi han ikke vil sove til middag, men Laura blev vækket kl 6, var i dp kl 6.45 og så røg hun ud kl 7-7.30 hun var faktisk over halvandet før hun droppede den lur, men hun har også et kæmpe søvn behov! 

 

Men i og med den lå så tidligt så kunne hun godt sove til middag :) 

 

måske han ikke decideret kan sove så tidligt, men hvis han bare vil ligge og hvile i barnevognen så det måske rigtig godt givet ud? 

 

Hun har svært ved at falde i søvn til nat, og har faktisk haft det siden hun var 6 mdr - en periode satte vi musik på når hun skulle sove, det hjalp os virkelig meget! 

 

Sover han på eget værelse, og hvordan sover han hvis han ligger i sin egen seng men i jeres soveværelse? (Altså sover han mere roligt?) 

 

Jeg holder på at vi ikke står op før kl 6.30 i weekenden herhjemme - vågner man inden så må man komme ind og putte hos os, men man ligger stille - måske vi synger lidt mm, men vi står ikke op før tidligst 6.30 (nu hun så stor så hvis hun vil lege inde på sit værelse så det i orden, men mor og far "sover" altså :) ) 

kunne det fungere at tage ham ind og putte til vækkeuret ringer og I skal op. 

Nej han sover ikke, men hviler og får ikke sådan vilde indtryk som når man rigtig står op :) 

 

Han fik allerede morgenlur kl. 07-08 så han har også været tidligt ude at putte, men han stod også op kl. 05 dengang :( Syntes ellers den periode kørte så dejlig nemt. 

 

Han sover på eget værelse og har gjort det fra 7 mdr. Vi rykkede ham, fordi han vågnede af sin fars snorken ;) og at jeg desværre vågnede meget af ham. :( Når vi har sovet i samme værelse efterfølgende, især de sidste 3 mdr. Så er han vågnet om natten, og har stildt sig op i tremmesengen for at kigge på os og snakke. Kan godt se han syntes det det er hyggeligt den bandit. Måske han søger tryghed ja....

 

Vi har samme "regel" som jer, bare med kl. 06 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isetdet for 7-8 kunne man så prøve bare 20-30 min formiddagslur fra kl 7, og se om han vil sove kl 12? Tænker det da ikke kan skade at prøve :) 

 

Nej så får han jo ikke mere søvn af at sove inde hos jer :) 

 

du spørger om vs kunne være en løsning, og det skal man ikke afvise, men du skal samtidig tænke over at der er flere voksne og børn at forholde sig til, og hvis den lille hjerne i forvejen er lidt på overarbejde (det jo ofte det der sker når de har svært ved at sove), så kunne det blive værrer for ham. Det er svært at sige på forhånd :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

30 minutes ago, Barbamama said:

Jeg er selv dp og er enig med Sparklinrock i, at der nok er mere "ensretning" med lurene i dp end i vs. Dog tænker jeg ikke, at det behøver at være heeeeelt ensrettet. Jeg har fx pt én, der puttes 11.15 og to andre, der puttes kl 12, nogle gange endda først 12.30. Det fungerer fint her, vi spiser godt nok tidlig frokost (starter gerne 10.45), men den "tidlige sover" kan næsten ikke strækkes længere og de to "sene sovere" holder sig alligevel fint mætte til eftermiddagsmad. Så leger de videre, mens jeg putter den første og evt 1/2-1 times tid derefter. Og de vågner ofte ca. samtidig alligevel. Så der er lidt ensretning og så alligevel ikke. Men jeg ville være ked af fx at have en til at sove fra 9-11, fordi så ville vi næsten være låst mht at komme ud (medmindre alle sov sådan, men min - endnu sparsomme - erfaring er egentlig, at mange trives med en lur efter frokost).

 

Nå, men min pointe er, at jeg tænker om jeres dp måske kunne putte jeres barn først og måske lidt tidligere? Eller måske forsøge morgenlur igen (måske vække efter en halv time) og så evt putte ham som den sidste til middag? Det duer jo ikke, at han er ked af det og at han og dp går hinanden på nerverne. Og det med at lade ham ligge om morgenen, det tror jeg ikke, der kommer spor godt ud af (og jeg synes heller ikke, det er noget dp bør blande sig i, men det er en anden sag...)

 

Ellers ville jeg prøve at vende det med pædagogen sammen med dp. Bare fordi man har været dp i 23 år, kan man jo godt få brug for nye input :D

Ja det er der nemlig, og derfor har det strejfet mine tanker om VS er bedre for ham. Han er en meget aktiv og lidt vild dreng, så det ville også give ham til kamp til stregen med alle de børn.

Derimod betænker jeg mig ved han ikke altid har samme voksen han kan knytte sig til, han er lidt sensitiv, og jeg tror han har godt af at se tempoet også kan være mere stille og nært som i DP. 

 

Min DP er nok lidt ensformig på det punkt, og alle børn skal helst følge hendes opsatte procedurer i dagplejen. De er ofte ude til 10.30-11.00 og derefter skal de have middagsmad før lur. Så kan godt se det er svært at putte ham før tid, og hun virker heller ikke særlig opsat på det når jeg spørger ind til det. Må indrømme jeg ikke er særlig begejstret for hende, men han er glad nok for hende, så har heller ikke lyst til bare sådan at skifte. Men kan være jeg skal forslå kl. 11.30, det må hun kunne nå.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 minutes ago, Kia... said:

Isetdet for 7-8 kunne man så prøve bare 20-30 min formiddagslur fra kl 7, og se om han vil sove kl 12? Tænker det da ikke kan skade at prøve :) 

 

Nej så får han jo ikke mere søvn af at sove inde hos jer :) 

 

du spørger om vs kunne være en løsning, og det skal man ikke afvise, men du skal samtidig tænke over at der er flere voksne og børn at forholde sig til, og hvis den lille hjerne i forvejen er lidt på overarbejde (det jo ofte det der sker når de har svært ved at sove), så kunne det blive værrer for ham. Det er svært at sige på forhånd :) 

Det kunne vi evt. prøve i Weekenden. Så er det prøvet :) kan være det virker

 

Nej det er samme tanker vi har med VS. Derfor vi heller ikke er kommet længere end til tanken :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

25 minutes ago, Aeye said:

Det kunne vi evt. prøve i Weekenden. Så er det prøvet :) kan være det virker

 

Nej det er samme tanker vi har med VS. Derfor vi heller ikke er kommet længere end til tanken :/

 

Det kunne da i hvert fald være en nem let løsning for alle parter! Pøj pøj! :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi også en dreng der er ret hys og temperamentsfuld dagen igennem...og endnu mere når han er træt...han har krudt i røven og ved ofte ikke rigtig hvad han vil fordi der skal ske noget....helst hele tiden! 

Han er lige blevet 13 mdr...og har gået i dp 3 mdr..

og droppet morgenlur i den forbindelse...og sover fra 20 til 4.40 for tiden...nogen dage kan han putte videre hos enten mig eller far...Andre dage har vi ikke heldet med os..

Men vi prøver også reglen med først op kl 6...

Når han vågner så tidligt er han træt mellem 9 og 10...Men jeg tænker det går over og bliver bedre med tiden i takt med han bliver ældre...

Tror dog sagtens to lure stadig ville fungere hvis vi gjorde det...

Men vi forsøger at holde det til den ene lur fordi det er mest praktisk på den lange bane for os...

Nå ingen gyldne råd herfra men håber i finder en løsning der virker for jer ! 

Sure stædige trætte børn er sq ikke særlig sjovt i længden ...:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 2/2/2017 at 9:54 PM, Aeye said:

Ja det er der nemlig, og derfor har det strejfet mine tanker om VS er bedre for ham. Han er en meget aktiv og lidt vild dreng, så det ville også give ham til kamp til stregen med alle de børn.

Derimod betænker jeg mig ved han ikke altid har samme voksen han kan knytte sig til, han er lidt sensitiv, og jeg tror han har godt af at se tempoet også kan være mere stille og nært som i DP. 

 

Min DP er nok lidt ensformig på det punkt, og alle børn skal helst følge hendes opsatte procedurer i dagplejen. De er ofte ude til 10.30-11.00 og derefter skal de have middagsmad før lur. Så kan godt se det er svært at putte ham før tid, og hun virker heller ikke særlig opsat på det når jeg spørger ind til det. Må indrømme jeg ikke er særlig begejstret for hende, men han er glad nok for hende, så har heller ikke lyst til bare sådan at skifte. Men kan være jeg skal forslå kl. 11.30, det må hun kunne nå.

 

 

Jeg har aldrig oplevet en vs og har ikke selv haft mine egne børn i en, men jeg tænker da, at selvom de er flere børn og voksne, så er de obs på, at børn også kan have brug for nærhed, ro og at knytte sig (mere) til én voksen. Men der er selvfølgelig fordele og ulemper ved begge dele.

 

Jeg synes ikke, det lyder til, at din dreng har behov for lure, der er totalt uforlignelige med dagpleje, så jeg ville gå efter at bearbejde dp lidt (altså ikke kræve, men prøve at gå lidt i dialog og løsne op og finde noget kompromis, der både kan passe din dreng og hende/de andre - jeg tænker faktisk, at det SKAL kunne lade sig gøre) mere end at rykke ham. Ikke fordi der er noget galt med vs overhovedet, men fordi jeg gerne ville undgå skiftet, hvis det var mig. Omvendt er et skift bedre end mistrivsel, så hvis I slet ikke kan finde en løsning ved dp, så er vs da måske næste skridt...

 

Uanset hvad, ville jeg hive pædagogen ind. Evt bede dp om at hive pædagogen ind, hvis du er bange for at dp føler sig gået bag om ryggen, hvis du selv ringer til pædagogen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil blot pippe om, at da Silke Elia stoppede i dp, så fik min dagplejer et barn på 5 måneder. Fordi han stadig var så lille, havde han jo en helt anden rytme og brug for flere lure/kunne ikke være oppe så længe af gangen. Og som min dagplejer sagde, så må man jo indrette sig efter de børn, man har. Ærgeligt din dagplejer ikke kan se udover dette :kram2 

Silke Elia blev i øvrigt i lang tid puttet 10.45/11, da hun gik fra en til to lure, selvom de andre først blev kl.12, men hun kunne simpelthen ikke holde sig længere. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

14 hours ago, Aeye said:

Han plejede at blive puttet ved 7-8 tiden hos DP førhen og sove en halv time- tre kvarter frem. 

Umiddelbart har vi valgt at have samme rytme i weekenderne som hos DP har nu med en lur, for at have et genkendeligt mønster. Nogle gange er han dog faldet i søvn i bilen på vej til et eller andet, ofte ved 9-10 tiden. Problemet er så bare, at selvom han ikke sover mere end 20-30 min formiddag i bilen. Så skal jeg efterfølgende bruge en time til halvanden på at putte ham om eftermiddagen ved 14-15 tiden. Plus han ikke vil sove tidligt om aftenen ved 7 tiden. :( Kan godt følge dig i at han sikkert kunne have brug for det. Han er bare lidt besværlig "stædig" når det kommer til ekstra søvn. 

 

Men du har helt ret i det ikke er løsningen for at få sit barn til at sove længere om morgenen. Bryder mig ikke om hun foreslår sådan noget igen og igen når hun kan mærke jeg ikke syntes det er en god løsning.

OK, så er to lure nok ikke løsningen. Men det er så stadig meget sent først at lægge ham kl 12, synes jeg. Da dage, hvor vores dreng sover 1 lur (det går lidt frem og tilbage lige i øjeblikket), bliver han lagt kl 10.30 ca. Måske kl 11.00, men så kan han absolut heller ikke mere. Hvis ikke jeres DP har mulighed for dette, så synes jeg altså I skal overveje at undersøge alternativer. Evt en god intergreret institution, så han ikke skal flytte igen til BH skift.

Det kan godt være, at jeres DP ikke har oplevet dette før, men det er da langt fra ualmindeligt. Det er i hvert fald mit indtryk fra vores vuggestue, hvor børnene bliver puttet på meget forskellige tidspunkter, men altid på det tidspunkt, hvor de har behov.

Jeg håber, at I finder en løsning :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HM! 

 

Jeg er lidt fornaermet paa din drengs vejne kan jeg maere... Han maa da for pokker kunne faa lov at sove, naar han har brug for det hos den dagplejemor!  

 

Men det hjaelper jo ikke meget paa det. Min dreng er 4,5 nu og har altid haft et soevnbehov over gennemsnit. Han bliver pt puttet 20 og vi staar op 7-7:30. Han sover lur en gang imellem i weekenden, fordi han ligesom saetter ind paa kontoen, hvor der er tabt lidt i loebet af ugen. Han er bare traet om loerdagen, hvor vi ellers altid er taget paa en lille tur med ham, men det kan jeg godt glemme lige nu i hvert fald. 

 

Jeg synes ikke, jeres dreng faar nok soevn og ville proeve 2 ud af 2 ting, saa han faar 12-13 timer, faktisk. Du skriver 10-11 timer til nat og 1-2 dagslur. Dvs, i vaerste fald faar han kun 11 timer. Det er minimum for min fireaarige, som reelt ville trives med 12 timer i doegnet langt de fleste dage. 

 

1) faa hende til at putte ham tl lur 20-30 min tidligere. Spoerg hende, om hun ikke vil vaere soed at hjaelpe jer med at proeve det af i 14 dage. Sig til hende, at I har en plan og den er I noedt til at foelge og har brug for hendes hjaelp. Hun har nok behov for at hoere, at I goer noget, saa hun selv kan blive lidt mere samarbejdsvillig. Hvis hun siger mere om at I skal lade ham staa om morgenen, saa maa du sige til hende, at det ikke er en mulighed og det behoever I ikke snakke mere om( og saa gaa hurtigt videre med en anden snak). Det tilkommer ikke hende at blande sig heri... 

 

2) Nu ved jeg jo ikke, hvad  I saadan goer, naar I skal have ny puttetid. Men jeg ville helt klart gaa efter at faa ham puttet tidligere, naar han vaagner saa tidligt. Det er ofte det, der er det kontraintuitive, men en overtraet dreng vil vaagen tidligt, fordi han ikke sover tungt nok i de tidlige morgentimer. I det oejeblik, I faar indfoert lidt her og lidt der, vil I kunne snige en halv time til en hel ind paa 14 dage, hvis I selv er overbeviste om projektet og . Strategien hos os har alle dage vaeret spise, bad(vigtigt ved aendringer!), nattoej, tandboerstning, nusse, drikke vand, putte med sang, godnat. Han sover ogsaa paa eget vaerelse. Find et tidspunkt og stil mod det, vaere konsistente med det. Hvis det ikke virker at flyttet en halv time eller mere paa en gang, saa flyt 10-15 minutter ad gangen over en uge. 

 

Med hensyn til skift, saa ville jeg maerke efter i min mor-intuition. Den slaar sjaeldent fejl. 

 

Og saa et kram, det er lyder ikke rart for jer :kram

 

 

 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og saa har din dreng ikke skabt sig... Jeg synes det er synd at sige saadan, for han har i mine oejne signaleret at han ikke trivedes i situationen og DP har ikke vaeret god til at moede ham der. 

 

Det lyder som min dreng, der gerne bliver uregerlig og vild i takt med at traethed og overstimulering stiger i ham. Saa er det mit ansvar at hjaelpe ham og bedst af alt fjerne ham og give ham mulighed for at lade op. Det behover heller ikke vaere soevn, det kan vaere en stille stund hos mig, med en bog, en tegning, en lille film eller anden indadvendt aktivitet. 

 

Taenk i energier; nat/dag, aktivitet/hvile, en naturlig del af livet og af hverdagen og det skal balanceres. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også prøve at putte ham tidligere til nat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja. En lille Update på tingenes gang for dem der er interesserede, selvom det er noget tid siden. :)

 

Den negative spiral vi var inde i med DP fortsatte helt frem til påske, trods en snak med pædagogen og forskellige tilgange til løsninger.

Hun blev f.eks. også virkelig oprørt over at han begyndte at skubbe til de mindre børn og satte straks bandit mærkat på ham. Hun ville straffe ham ved at sætte ham fast i højstolen hver gang, hvilket jeg syntes var hårdt til en kun halvanden årig dreng der måske ikke helt forstår pointen i sådan en straf endnu. Jeg er ihvertfald ikke fan af sådan noget når de er så små. Hun kunne vel starte med at irettesætte ham :/

Hun fik det til at lyde som om han var den værste i hele dagplejegruppen til trods for han kom hjem med store bidemærker fra andre børn adskillige gange. Det var så slemt med både søvn og hans væremåde at hun nærmest fik mig til at tro på der var noget helt galt med mit barn.

 

Her fik jeg bare nok, og vi bestemte os for at prøve at skrifte til en mindre vs. Her har han gået i snart to måneder, og det har bare været forrygende godt for både ham og os. De er så positive og glade for ham, og han for dem. 

Han kan få brændt sit krudt af på en helt anden måde, og skubber + "skaber" sig ikke som før. Han har nemmere ved at holde sig igang og dermed vågen fordi der hele tiden sker noget. Men det allervigtigste er at han kommer ud og sove når han er træt, om det så er kl. 11 eller 12. :D

Det er en kæmpe sten der er lettet fra mit hjerte, fordi jeg ikke behøver bekymre mig over han nogengange vågner allerede kl. 5.

Samt jeg ikke får den der negative spand l... i hovedet hver gang jeg henter ham. Faktisk siger de at han er positiv og glad HVER eneste dag.

 

Nu ved jeg godt han lige er startet, og der kan også opstå en masse herovre. Men føler nok der er lidt større rummelighed omkring tingene + faguddannet personale til at tage hånd om de konflikter der kan opstå. 

 

Jeg elsker dp'er, min mor var selv dp i mange år. Men vi havde ikke lige ramt den rigtige for os tydeligvis. :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt I fik flyttet ham, det er virkelig en dejlig Update. Men synd, at vejen derhen skulle være så frustrerende for både ham og jer..  kram til jer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER