Regnbuen

huskøb - hjælp!

16 indlæg i dette emne

okay, først lidt baggrundsinfo:

 

vi er et par sidst i t20'erne/først i 30'erne, der nu omsider synes, vi er ved at være klar til for alvor at tænke på sådan noget som at få børn (ja, den slags beslutninger kan jo være længe undervejs)

Vi bor dog pt i en lille lejlighed, hvor vi kun knap og nap har plads til vores egne ting. Der er ikke plads til børn her :P

 

Vi overvejer derfor at købe et hus, og har kig på to. Det, vi måske mest har "hjertet" med i, har især to ret væsentlige problemstillinger. Der er ikke toilet på 1. salen, hvor soveværelse og børneværelse(r) vil komme til at være, og primært er det svært at se, hvor der kan indrettes en god pusleplads, hvor der også er adgang til vand.

 

Hvordan klarer I det at pusle barn? På badeværelset? Bryggeset? Med/uden vand osv?

Er det helt urealistisk med børneværese på 1. sal og toilet i stueetagen? Kan det overhovedet lade sig gøre? (op om natten osv, tænker jeg?)

 

min bedre halvdel er ved at blive idiot over alle min pro/con lister, og da vi ikke har den store erfaring med småbørn, tænkte jeg at jeg ville spørge kyndige folk til råds herinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har kun et toilet i stueetagen, barn på 2,5 og en på vej (termin start feb) - Det da en drøm at få toilet på førstesalen, jeg vil elske det, (specielt her i slut graviditet hvor man er oppe flere gange om natten) men helt ærligt? Det er jo en luksus, og bare det at man ikke skal i gårdspladsen som for 70 år siden :) 

 

allerhelst så jeg nok egentlig bare til et etplanshus - men når man drømmer om at bo helt ude på landet langt fra vej, men mega tæt på skole og by til en rimelig pris, ja så går man på kompromis :) 

 

tilgengæld har vi pusleplads på badeværelset, og det vil jeg ikke undværrer, men vores badeværelse er ikke sådan kæmpe stort, så vi endte med en væghængt pusleplads :) den er guld værd og fylder minimal :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ah, altså sådan en pusleplads, der kan foldes op på væggen, når den ikke er i brug?

 

Vi har været ude at se det pågældende hus tre gange - og har hver gang haft sådan en "mhm....dejlig" følelse i maven, men toilettet har afholdt os lidt fra det, fordi alle har sagt til os, at det er håbløst med små børn på en etage og toilet på en anden.

 

Huset er mega stort, og i tre plan - måske ikke praktisk med børn, men vi har en hobby, der fylder en del og gør, at vi ønsker at have et værelse til rådighed til arbejdsværelse også, og så må man jo vælge...

 

Det andet hus vi har kig på er lidt mindre, men med et par store, gode værelser - og toilet både i stuen og på førstesalen. Til gengæld har det VIRKELIG været et rygerhjem - alting er gult og jeg fik kvalme af lugten under fremvisningen. Jeg har allergi og astma, og vi er nok lidt nervøse for, om det kan rengøres helt godt nok.... :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke rindende vand ved vores pusleplads :) man kan som regel lugte om det er nødvendigt ;) vi har en skål vi fylder vand i, når det er en træls ble at skifte :) og det genere mig ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller aldrig haft rindende vand ved puslepladsen. Vi har haft en skål med vand vi kunne bruge i stedet. Det har fungeret fint! Det er få gange jeg har savnet det, og der vil jeg nok foretrække et hus der føles rigtigt frem for rindende vand ;) Huset skal I trods alt bo i i langt flere år end I har blebørn. 

 

Der var flere andre i mødregruppen, hvor pusleplads også var adskilt var rindende vand, så jeg tænker det er meget normalt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid haft pusleplads på min søns værelse. Vi har en skål til vand, og inden vi flyttede (nu har vi badeværelse lige ved siden af værelset) gjorde vi det, at vi om aftenen kogte vand og hældte på en termokande, som så stod på puslebordet. Dagen efter var det kølet nok af til at man kunne bruge det uden at brænde sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kommer heller ikke til at have rindende vand ved puslebordet.. Her er planen at vi har en skål til vand ved puslepladsen også fylder en termokande med varmt vand :) 

Men om det kommer til at fungere ved jeg ikke endnu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, M.Rose said:

Vi kommer heller ikke til at have rindende vand ved puslebordet.. Her er planen at vi har en skål til vand ved puslepladsen også fylder en termokande med varmt vand :) 

Men om det kommer til at fungere ved jeg ikke endnu ;)

Sådan har vi gjort med begge piger, de første 2-3 mdr og det har fungeret fint ;) (puslebord i soveværelset) 

Derefter er vi gået over til vådservietter :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt et hus uden toilet på 1. sal, som vi flytter ind i d. 1/4 ;) Nu er E ret stor, så jeg tror vi indretter primær pusleplads i stueetagen, da det er der jeg regner med, at vi kommer til at opholde os mest, og vi skifter ham i sengen, når vi skifter om natten (ja, det gør vi stadigvæk :rolleyes ).

 

Lige nu bor vi en 2-værelses, hvor badeværelset er meget småt, så vi har valgt at have pusleplads i stuen (der var ikke plads i soverværelset heller). Som de andre siger, så har man bare en lille skål med vand stående.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, jeg kan mærke, jeg bliver lidt roligere mht pusleplads :D

 

Jeg har stort set aldrig haft med mindre børn at gøre, så det der med erfaringer med bleskift osv. er altså ikke det, jeg har det vilde af (jeg er pædagog, men i SFO skal de da gudskelov højst have hjælp til at skifte bukser :P )

 

Vi har også bare haft alle mulige mareridtstanker om junior der skal ned af trappen om natten for at tisse og falder og brækker halsen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid haft pusleplads på en kommode i soveværelset - med den første benyttede vi os også af en skål med vand, men her i anden omgang er vi gået over til vådservietter. Det er 100 gange nemmere og hurtigere - og så undgår man alt det vandplaskeri. Så har vi en pedalspand ved siden af med pose i, som bliver skiftet så snart der er en "prutble" så den ikke kommer til at stå og lugte. 

 

Jeg ville selv foretrække at have toilet på samme sal som børnene, da jeg netop ikke ville være vild med at de skulle ned af trappen om natten for at tisse. Men man kan jo have lært barnet at det skal komme og vække en først fremfor selv at gå ned af trappen alene (og så kan man sætte et gitter for hvis man ikke stoler på at barnet vil hente en først) - eller hvis trappen ikke er voldsomt stejl og farlig, så er det måske ikke så slemt og man kan have øvet gode måder at komme ned af trappen på med barnet.

Så helt umuligt er det ikke, som Kia siger er det jo blot en luksus og så må man prioritere hvad der er vigtigst for en og hvad man bliver træt af på sigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 hours ago, Susanne said:

Sådan har vi gjort med begge piger, de første 2-3 mdr og det har fungeret fint ;) (puslebord i soveværelset) 

Derefter er vi gået over til vådservietter :)

 

 

:super 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vokset op i et hus med tre børneværelser på 1. sal. og mine forældres soveværelse og husets eneste toilet i stueetagen. De brugte termokande tricket og havde en stor potteplante stående. Jeg mindes desuden ikke at nogen er faldet ned af trappen om natten (det var altid når man lige skulle skynde sig lidt for meget. Det har altid været "Kurre på røv og rygsøjle"-fald og ikke "kolbøtte"-fald).

Vi kunne godt have et væghængt puslebord i vores lejlighed, men foretrækker at der er plads til et ordentligt blelager og alt hendes tøj lige ved hånden :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 30/1/2017 at 10:41 PM, Regnbuen said:

ah, altså sådan en pusleplads, der kan foldes op på væggen, når den ikke er i brug?

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå kan ikke få lov at skrive i quote beskeden :/ 

 

Men ja vores er væghængt og kan klappes op :) 

modellen er fra Ikea med stor pusleplads (hun er en høøj 2,5 årig og kan snildt ligge der endnu), den er i metal så den tåler fugten på badeværelset :) 

 

vi bruger også vådservietter, og self kan pusling andre steder end på badeværelset lade sig gøre - meen så sent som i går var der lort ud over det hele (fatter ikke hvordan hun gør) - så hun røg direkte ned i brugseren! Og det har vi brugt mange gange :P 

 

hvis du lige ser bort fra hverdags rodet! 

 

 

IMG_3378.PNG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores unger kalder eller går ned selv hvis de skal tisse. Det er så sjældent de tisser om natten. Det er der ikke noget problem i. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER