roselein

Alene hjemme med en 1-årig

8 indlæg i dette emne

Min mand skal 16 dage til udlandet og arbejde, så E på (næsten) 14 mdr og jeg skal være alene hjemme i 16 dage (plus det løse, da han har en nattevagt lige inden han tager afsted). Jeg er nogle gange om måneden alene med ham, når min mand er på nattevagt, så det er ikke uvant for mig at have ham alene, selvom vi aldrig har været alene så længe før. Dog tænker jeg, at mange af de tricks jeg normalt bruger ikke nødvendigvis er så anvendelige, da det er ting jeg plejer at forberede dagen i forvejen, eller få min mand til at hjælpe mig med.

I et anfald af jubeloptimisme har jeg tænkt mig at tage en stor reeksamen ugen efter min mand kommer hjem, så jeg skal læse den tid E er i institution.

 

Det jeg umiddelbart selv har gjort for at forberede mig er at lave frikadeller, kødsovs og lasagne til fryseren, så vi i hvert fald nogen dage har nem mad, der bare kan tages ud af fryseren. Jeg har også allieret mig med min mor, som jeg ved ikke har noget imod at hente eller passe E, hvis jeg får brug for en pause (E elsker hende heldigvis, så det er dejlig nemt).

 

Har I nogen gode foreslag eller erfaringer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder til at du har forberedt dig godt, så jeg tænker umiddelbart at du er godt kørende :chin: måske din mor nogle gange kan komme og hjælpe med aftensmad, eller at i kan tage hen til din mor hvis hun bor tæt på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ogsaa ofte alene med min dreng, men min mand arbejder saa lige inde ved siden af. 

 

Han har flere gange vaeret afsted i en uge ad gangen og der har det vaeret nemt, faktisk. Svigerfamilien spoerger, om de kan hjaelpe, men jeg befinder mig af en eller anden grund altid et skridt foran, naar M ikke er hjemme. Saadan lidt tysk generalstyring eller noget. Det roder ikke, maden kommer paa bordet og jeg rydder af i et snuptag. Saalaenge han er i institution, saa skal du nok klare det. Bare taenk fremad og brug de 10 minutter her og der paa at forberede, saa du er foran. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er alene med J om aftenen mandag-torsdag hver uge, og selvom det ikke er det samme, så er mine råd: 

Planlægning og forberedelse. Særligt ifht mad. Jeg gider ikke beuge flere timer ved komfuret og det gider J heller ikke at jeg gør ;) men også at få lagt tøj klar om aftenen, forbered morgenmaden. Har natten været skæv er det rart at kunne slå hjernen fra om morgenen :) 

handl stort ind så du ikke skal slæbe ulvetime-barn med langs.

Allier dig med noget familie/venner der kommer og hygger med jer. Voksen input til mor engang imellem giver hvertfald noget overskud her ;) 

 

og så syntes jeg tit vi har færre konflikter når vi bare er J og mig.. måske fordi jeg ved der ikke er nogen der tager over hvis det brænder på, så kan jeg lige så godt bare tage mig sammen :P 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

53 minutes ago, Alina89 said:

Jeg er alene med J om aftenen mandag-torsdag hver uge, og selvom det ikke er det samme, så er mine råd: 

Planlægning og forberedelse. Særligt ifht mad. Jeg gider ikke beuge flere timer ved komfuret og det gider J heller ikke at jeg gør ;) men også at få lagt tøj klar om aftenen, forbered morgenmaden. Har natten været skæv er det rart at kunne slå hjernen fra om morgenen :) 

handl stort ind så du ikke skal slæbe ulvetime-barn med langs.

Allier dig med noget familie/venner der kommer og hygger med jer. Voksen input til mor engang imellem giver hvertfald noget overskud her ;) 

 

og så syntes jeg tit vi har færre konflikter når vi bare er J og mig.. måske fordi jeg ved der ikke er nogen der tager over hvis det brænder på, så kan jeg lige så godt bare tage mig sammen :P 

 

Jeg har altsaa ogsaa et engelbarn, naar M er vaek... Skoert, at nogle ting bare er nemmere, naar man er graesenke :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi haft  første aften alene :o Manden er godt nok kun på nattevagt i aften og flyver først i morgen.

 

På trods af, at der var kødsovs klar i køleskabet og jeg brugte frisk pasta, så maden var klar på under 10 min, så nåede jeg at få en stik hysterisk tumling :rolleyes Oh well, sådan er der jo nok bare nogen dage, der er. Han virkede til at være træt, selvom han var lang tid om at falde i søvn i dag.

 

@Mrs-Rina Jeg tænker også, at vi tager ud til mine forældre nogle dage, så jeg kan få lidt fri. Både fra madlavning og barn :) De bor heldigvis kun en halv time væk, og hvis jeg er rigtig heldig, så falder han i søvn på vej hjem i bilen, og så slipper jeg for en putning :o 

 

@Camillat Jeg håber også, at det er sådan det bliver. Det er sådan jeg forsøger at få det til at være, når jeg har ham alene en enkelt aften og nat, jeg er bare bange for om jeg kan holde kadancen kørende, med det vil vise sig.

 

@Alina89 God ide med at forberede til næste morgen! Det plejer jeg faktisk at  gøre til min mand, når det er ham der har E om morgenen (og jeg ligger og bobler :P ). Jeg synes det svinger meget med konfliktniveauet her. Jeg kan klart mærke en tendens til han er sødere, når vi er alene (og min mand har interessant nok bemærket samme tendens, når de er alene :chin: ). I dag var så lige undtagelsen, der bekræfter reglen, men jeg tror han var træt, da han havde sovet en forholdsvis kort lur i vuggestuen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om, at du har fint styr på det. Men ellers er jeg meget enig i, at du skal gøre alt om aftenen, når han er lagt. Gå i bad, læg tøj frem, lav mad til næste dag, dæk bord etc. Og så få dagligvarer leveret. Jeg ved ikke, hvor du bor - men Nemlig.com er guld værd for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stik ham et par skaale og en grydeske, som han kan lege med, mens du laver mad - ved siden af dig. 

 

Eller et stykke agurk, en kiks, saa han lige faar taget toppen af sulten ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER