FruSekshøj

Tandbørstning og mælk

13 indlæg i dette emne

Kære alle - gode råd søges :)

 

Jeg har en datter, Ellinor, på snart 6 mdr. :wub og jeg tænker hun derfor nok snart begynder at få tænder. Jeg er nu kommet i tvivl om, hvad jeg skal gøre i forbindelse med tandbørstning og mme/amning om natten. Jeg læste for nylig i Vores Børn at syren i mælken giver tænderne sorte kanter. Det er en del af min datters natrutine, at hun får en flaske at falde i søvn på, og de fleste nætter ammes hun derudover 1-3 gange. Vi har kæmpet meget med søvnen, og vi er endelig et sted, hvor hun kan lægges til at sove alene i egen seng, og vi nyder de babyfri timer om aftenen. Jeg vil derfor være ked af at ændre på hendes nye rutiner, eller skulle vække hende med tandbørstning. Men - hvad gør I andre? Børster i tænder en gang før sengetid, eller også i løbet af natten hvis de stadig får mælk? Vil jo nødig give hende sorte tænder :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tjaeh... Begge mine fik tænder ved 6 måneder og børstet tænder morgen og aften derefter. Den store blev natammet længe efter. Til 10 måneder, tror jeg. Den lille blev natammet endnu længere. Til 13-14 måneder, mener jeg. Begge har fået at vide ved tandlægen, at de har fine tænder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Barbamama said:

Tjaeh... Begge mine fik tænder ved 6 måneder og børstet tænder morgen og aften derefter. Den store blev natammet længe efter. Til 10 måneder, tror jeg. Den lille blev natammet endnu længere. Til 13-14 måneder, mener jeg. Begge har fået at vide ved tandlægen, at de har fine tænder :)

Tak for svar, det er jeg glad for at høre :super  . Synes også det ville være lidt underligt at hive baby op og børste tænder flere gange om natten, så ryger amningens søvndyssende virkning ihvertfald..,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, FruSekshøj said:

Tak for svar, det er jeg glad for at høre :super  . Synes også det ville være lidt underligt at hive baby op og børste tænder flere gange om natten, så ryger amningens søvndyssende virkning ihvertfald..,

 

Ja det ville jeg i hvert fald ikke gøre :) Men nogen anbefaler jo at drosle ned på natamningen netop pga tænderne. Det råd fulgte vi ikke, men det kan I jo evt overveje, hvis du er bekymret for tænderne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Barbamama said:

 

Ja det ville jeg i hvert fald ikke gøre :) Men nogen anbefaler jo at drosle ned på natamningen netop pga tænderne. Det råd fulgte vi ikke, men det kan I jo evt overveje, hvis du er bekymret for tænderne :)

Ja, det er selvfølgelig en mulighed, men hun er lige droslet ned fra konstant hele natten til få gange, og synes det vil være synd for hende, hvis hun helt skal undvære allerede :). Jeg satser på at hendes kommende tænder klarer den, og ellers må vi jo tage den derfra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til sådsn noget infohalløj ved tandlægen. Hun gjorde et stortnummer ud af at pointere at det er ok - flour'en i tandpastaen ligger en slags hinde og derfor gør det ikke så meget med mælken. Men lad være med at skylle den lille mund efter tandbørstningen - så er det ødelagt ;) 

de er jo ikke nødvendigvis gamle nok til at undvære mælk bare fordi de får tænder :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Alina89 said:

Jeg var til sådsn noget infohalløj ved tandlægen. Hun gjorde et stortnummer ud af at pointere at det er ok - flour'en i tandpastaen ligger en slags hinde og derfor gør det ikke så meget med mælken. Men lad være med at skylle den lille mund efter tandbørstningen - så er det ødelagt ;) 

de er jo ikke nødvendigvis gamle nok til at undvære mælk bare fordi de får tænder :) 

Tak for svar - det lyder rigtig godt :super, og nej, det er de jo netop ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke med mme og flaske, men amning er ikke et problem. Der er skrevet lidt om det på ammenet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, lpd said:

Jeg ved ikke med mme og flaske, men amning er ikke et problem. Der er skrevet lidt om det på ammenet :)

 

Jeg har et flaskebarn, så mit spørgsnål til tandlægen dengang gik derpå - og hendes svar var generelt: vigtigt at få børstet tænder og vigtigt at få mælk, også om natten  :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, lpd said:

Jeg ved ikke med mme og flaske, men amning er ikke et problem. Der er skrevet lidt om det på ammenet :)

Tak, det kigger jeg på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså man ved jo at man f.eks ikke skal børste tænder en halv time efter man har deukket cola fordi man bare gnupper syren godt ind i tænderne istedet som kan give mere skade - så hvis det er syren i mælken man er bange for, så virker rådet om tandbørstning efter hver mælketår da lidt hen i vejret? 

 

I øvrigt kan man slet ikke tåle så meget flour fordi børn ikke spytter ud men synker - så nej at skulle børste tænder så mange gange om dagen er vidst ikke sundt. 

 

Hold jer til morgen og aften - så det vidst fint :) vi faktisk bedst til bare at gøre det om aftenen - men så jeg også ekstra opmærksom på at være grundig! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

17 hours ago, Kia... said:

Altså man ved jo at man f.eks ikke skal børste tænder en halv time efter man har deukket cola fordi man bare gnupper syren godt ind i tænderne istedet som kan give mere skade - så hvis det er syren i mælken man er bange for, så virker rådet om tandbørstning efter hver mælketår da lidt hen i vejret? 

 

I øvrigt kan man slet ikke tåle så meget flour fordi børn ikke spytter ud men synker - så nej at skulle børste tænder så mange gange om dagen er vidst ikke sundt. 

 

Hold jer til morgen og aften - så det vidst fint :) vi faktisk bedst til bare at gøre det om aftenen - men så jeg også ekstra opmærksom på at være grundig! 

Jeg tror også vi vil "nøjes" med de to gange om dagen, når det bliver relevant, tænderne lader vente på sig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, FruSekshøj said:

Jeg tror også vi vil "nøjes" med de to gange om dagen, når det bliver relevant, tænderne lader vente på sig ;)

 

Tænderne skal nok komme :) der sker ikke noget ved de kommer lidt sent - min datter var vidst 8 mdr (tror jeg) - tænk så hurtig man glemmer :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER