Stella Nutella

Kvæles i gylp ?

7 indlæg i dette emne

Vi er førstegangs og vores lille pige er i dag 1 uge gammel. 

Vi havde en væmmelig oplevelse da hun var 4 dage gammel. 
Lå i min arm og sov. Vågnede op ved at gylpe og blev helt rød i hovedet, trak ikke vejret, derfra slap og lidt blå om læberne - med et desperat blik i øjnene. 
Jeg ringede 112 imens min kæreste fik lagt hende på maven på sin arm imens han trykkede  / "masserede" hende på ryggen. Da begyndte hun at få mere gylp op og ud af næse og mund. Vi blev sendt til overnatning på børneafd imens der blev tjekket lidt forskelligt. Men de kom frem til at hun "bare" var kløjs i gylpen ...

Det gjorde bare at jeg overhovedet ikke har kunne slappe af om natten - og også lidt problematisk i dagtimerne...

 

Tænker konstant på hvad der ville være sket hvis vi ikke havde set det..

det er eneste gang hun har gylpet.

 

Andre der har prøvet det ? Fik at vide at det var "meget normalt" og at baby ikke vil kunne kvæles i eget gylp / mælk. 

 

Er det virkelig sandt ?

Tænker bare at hvis det nu var sket om natten når vi sov... hvad sov? Var hun blevet kvalt ?? :(

 

jeg er konstant ked af det ved tanken om det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:kram

 

Sikker en oplevelse føj for den da.

Du skriver at hun sov på din arm. Dermed har hun haft sværere ved at dreje hoved end hvis hun lå på ryggen. Men det er/har nok været et uhyggeligt tilfælde.

Det er helt almindeligt at de kan gylpe fostervand op den første uge og det er af en eller anden grund voldsommere for dem end almindeligt gylp.

 

Har en kollega der  lige har været sammen tur igennem som jer fordi hendes søn kløjsende i fostervand på 3. dagen.

 

Jeg var selv ved at miste den ene af mine tvillinger da de var 4 uger (RS-virus så noget helt andet) men jeg ved hvordan en sådan oplevelse sætter sig i en. :kiss 

 

Glædelig dig over at hun bliver større og stærkere for hver dag og sørg for at snakke om episoden så du ikke brænder inde med det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh man bliver så skide bekymret for de små... :( 

 

Vores datter gylpede også fostervand op et par gange, hvor vi også nåede at panikke lidt... Vi var "heldigvis" stadig indlagt da det skete, og fik også at vide at det er helt normalt...

 

Efterfølgende laver hun dog samme nummer med almindelig gylp... Også selvom hun ligger på ryggen... Stopper med at trække vejret, panik i øjnene, hiver efter vejret... Og får det så under kontrol igen...

Vi var hos lægen pga dette da hun var omkring 7 uger, og igen fik vi at vide det er normalt... Nu er hun altså 4 mdr, og hun gør det stadig... 

 

Jeg turde heller ikke lade hende sove alene osv, men nu har jeg set hende takle det så mange gange, så der er kommet lidt ro på... :) 

 

Håber at du kan finde samme ro en dag, men det kan altså godt tage lidt tid... :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores læge sagde:

 

Rød i hovedet = super godt... Det betyder der kommer ilt til...

 

Hvid i hovedet = ikke så godt, her skal man reagere

 

Blå i hovedet = 112! Der kommer ikke ilt til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde præcis samme oplevelse med vores datter da hun var 12 dage gammel! (Hun lå også på armen) Virkelig modbydeligt, jeg var alene og fik også ringet 112 da hun blev helt blå.

Vi var dog ikke med inde til observation. 

 

Som jeg kan forstå så burde de ikke kunne kvæles med mindre de fastholdes, de kan max få lidt gylp i lungerne som kan sætte sig som en lungebetændelse.

 

I dag er datteren 2,5, og tro mig oplevelsen sidder stadig i kroppen, når hun ligger i sengen og hoster og ikke lyder til hun lige hoster igennem så flyver vi begge op til hende.

Forrige uge kastede hun faktisk op, hun lå på ryggen med tyk opkast ud over hele munden, kæresten var hurtig deroppe, og fik hende vendt og tømt hendes mund! 

 

Jeg sov elendigt de kommende nætter! 

 

Min mor har forsøgt berolige mig med at med mindre man er fuld, bevistløs eller hovedet holdes fastlåst så vil naturen overlevelse og de kommer af med det.

 

Hun har f.eks haft rigtig mange bamser i sin seng, og nok derfor hun ikke havde fået sig vendt selv (endnu) da kæresten nåede på værelset og hun havde kastet op.

 

det betyder vi har fjernet de store bamser fra sengen så hun har bedre bevægelsesfrihed hvis det sker igen. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder stadig på at blive førstegangsforælder så jeg har ingen erfaring med det men jeg så en reklame for sådan en her i går og tænkte at det måske kunne være en mulighed for jer? 

 

image.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 3/5/2017 at 4:24 PM, KatGSH said:

Jeg arbejder stadig på at blive førstegangsforælder så jeg har ingen erfaring med det men jeg så en reklame for sådan en her i går og tænkte at det måske kunne være en mulighed for jer? 

 

image.jpg

 

Hvor er det sødt af dig! Hun er heldigvis blevet større og bedre til at tackle gylp nu <3 

nu vender hun bare hovedet, hoster eller synker det igen ( ! ) :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER