BabyHaagensen

Mit barn vil ikke spise aftensmad ???

12 indlæg i dette emne

Hej. 

Så har jeg brug for jeres brede og fantastiske viden igen. 

 

Min dreng på 20 mdr vil ikke spise aftensmad. 

Han har i en periode på godt 1 mdr slet ikke ville spise noget til aften, så havde han en lille uge hvor han spiste lidt og nu har han i godt og vel 2 mdr igen ikke villet spise med til aften. Han får tilbudt hvad vi spiser og nogen gange smager han, andre gange bliver det blot afvist med det samme. Han afviser på en pæn måde. Skubber tallerkenen over til mig og siger nej tak. Han får så tilbudt en rugbrød med makrel hvilket altid glider ned og gerne lige en knækbrød også. 

 

Der er ingen pres fra os på at skulle spise den varme mad. Det har der desværre været men det er længe siden. Det bliver meldt ud i stuen når maden er klar og så bestemmer han selv at komme til bordet. Ofte kommer han ivrig ud til bordet og bliver så lidt flad når han ser maden :( 

selv når det er ting han normalt har elsket

pasta og kødsovs og lasagne osv. Jeg har prøvet at blande tingene, ikke blande dem, mose/ikke mose, varmt/koldt. Hmmmm synes egentlig vi har været mulighederne omkring :( han gider det bare ikke. Og det har stået på LÆNGE nu synes vi. 

Det skal lige nævnes at knægten er sund og rask, vejer det han skal og udvikler sig normalt. 

 

Hvad er det jeg overser??? Og hvis det bare er en fase - hvor længe er det så det??? 

 

Åh hvor er det svært når ens små ikke spiser. :boo

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mine børn spiser ofte næsten intet til aftensmad, jeg har indtryk af at det bliver for kompliceret og for mange smagsindtryk og sanseindtryk på én gang. Så er en rugbrødmad jo meget simplere... 

jeg ville enten bare slutte fred med at det er som det er,  eller lade være med at tilbyde ham rugbrødet, så tror jeg han ville tage lidt de dage han er sulten. 

Små børn er også ofte lidt for trætte til at spise til aften og fylder depoterne godt op i løbet af dagen. 

Mine børn bestemmer nogenlunde selv hvad de vil spise på bordet og ofte er det bare pastaskruer og lidt ærter fx, og aå må det være sådan. De får selvfølgelig tilbudt det hele. De får aldrig et alternativ, men hvis det har været meget småt med mad hele dagen tilbydes de lidt havregryn inden sengetid. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt almindeligt at børns "hovedmåltid" er middagsmaden.

tit er aftensmaden uoverskuelig og de er simpelthen for trætte mentalt til at forholde sig til at spise (derfor kan de fleste børn ikke overskue aftensmaden, men fx en skål havregrød/øllebrød inden sengetid kan de godt)

 

camille er 4,5 år og spiser stadigvæk minimalt til aftensmad. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres besvarelser - det hjælper at se at det rent faktisk ikke bare er her i huset at det er svært. :tak

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 Vores datter på 3,5 spiser sjældent aftensmad. Måske 1 gang om ugen. 

Vi har prøvet alt muligt for at imødekomme hende - uden held! 

 

Nu gør vi sådan; 

vi spiser kl 17. 

vi forældre bestemmer hvad vi spiser. Vi sørger for der altid er noget, hun kan lide. Hun bestemmer til gengæld om/hvad hun vil spise = for det meste ingenting. 

Vi har bordskik - vi bliver siddende til alle er færdige. Vi sørger for en hyggelig stemning om bordet og vi taler ikke (mens hun kan høre det!) om hvad hun spiser/ikke spiser. 

Tidligere tilbød vi altid grød/rugbrød, men det har vi droppet. 

Nogle eftermiddage spiser hun gerne noget grønt, hvis jeg stiller en skål frem med fx gulerødder. Andre gange ikke. 

 

Det har givet os lidt ro nu. Vi har besluttet at vi må tro på, at det nok skal blive bedre. Men for pokker hvor er det frustrerende! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 minutes ago, Maj85 said:

 Vores datter på 3,5 spiser sjældent aftensmad. Måske 1 gang om ugen. 

Vi har prøvet alt muligt for at imødekomme hende - uden held! 

 

Nu gør vi sådan; 

vi spiser kl 17. 

vi forældre bestemmer hvad vi spiser. Vi sørger for der altid er noget, hun kan lide. Hun bestemmer til gengæld om/hvad hun vil spise = for det meste ingenting. 

Vi har bordskik - vi bliver siddende til alle er færdige. Vi sørger for en hyggelig stemning om bordet og vi taler ikke (mens hun kan høre det!) om hvad hun spiser/ikke spiser. 

Tidligere tilbød vi altid grød/rugbrød, men det har vi droppet. 

Nogle eftermiddage spiser hun gerne noget grønt, hvis jeg stiller en skål frem med fx gulerødder. Andre gange ikke. 

 

Det har givet os lidt ro nu. Vi har besluttet at vi må tro på, at det nok skal blive bedre. Men for pokker hvor er det frustrerende! 

Vi gør det samme her, med vores småtspisende 3-årige. Jeg kunne skrevet det samme, næsten:) Vi gør så også det at vi tilbyder en rugbrødsmad eller havregryn lige inden han puttes. Så spiser han mens vi læser godnathistorie ved bordet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt at vi prøver følgende i en periode

 

Spencer tilbydes en rugbrød og lidt frugt når han kommer hjem fra dagpleje. Når vi andre så skal spise vil han blive tilbudt at smage det vi får, men uden pres på at skulle spise overhovedet da han jo så har spist og dermed kun skal spise hvis han har lyst til at smage.

 

grunden til ovenstående metode er at han i dag da han kom hjem fra DP stod ude ved køkkenbordet og græd efter frugt. Han nåede så på 30 min ( kl 16.30-17.00) at kører en halv banan, et halvt æble og en figenstang ind. Vi spiser kl 17. Han kom til bordet, fik kartoffelmos m kødsovs, spiste godt og var temmelig interesseret - indtil at jeg også satte mig. Så var maden pludselig ligemeget :icon_crybad:  - jeg synes at jeres besvarelser giver så god mening i forhold til hvad han kan overskue/ hans træthed og det koblet sammen med min observation her til aften så tror jeg at det giver god mening at han spiser mens jeg går og nuller aftensmaden færdig. Så er der i hvert fald ingen fokus på ham og hvad han spiser. Og så kan han blive tilbudt alm aftensmad bagefter og spiser hvis han har lyst. Så tænker jeg i hvert fald at stemningen bliver bedre.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, millivanilli said:

Vi gør det samme her, med vores småtspisende 3-årige. Jeg kunne skrevet det samme, næsten:) Vi gør så også det at vi tilbyder en rugbrødsmad eller havregryn lige inden han puttes. Så spiser han mens vi læser godnathistorie ved bordet. 

 

Det gjorde vi også i en lang periode, men vi synes nu ikke hun skulle have havregrød hver aften. (For så lever hun næsten kun af brød og grød :D ) og kunne godt "regne" ud at der ville komme havregrød og så begyndte hun at fravælge "yndlingsmaden". Så vi blev enige om at droppe det igen. For os sover hun alligevel dårlig - Tom mave eller ej ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, det er bare den slags, hvor det bider sig selv i halen, fordi barnet lugter usikkerhed og anspaendthed foer vi selv ved, at vi udstraaler det saadan... Trods de bedste intentioner of serioese anstrengelser for at tage det helt roligt. 

 

Det er jo saadan, at de smaa reelt har kontrol over to, og kun to, ting: 

 

- Hvad der kommer ind

- Hvad der kommer ud

 

Naar vi saa ved det, saa kan vi se paa, om vi kontrollerer for meget - eller for lidt. Saa med de briller og i bedste mening, reflekterer jeg ud fra det. 

- kan det taenkes, at han har behov for mere selvkontrol? At han selv vil tage paa sin tallerken, vaelge selv? 

- Sidder han for centralt? Saa fokus er hele tiden paa ham og han vil gerne have madro?

- kraever han ekslusivitet med en af jer? Det goer Noah nogle gange, hvor jeg gerne skal holde mund (hvilket jo ikke ske, men jeg giver ekstra tale tid efter behov)  

- er det for stift ved bordet, for paataget afslappet? Det kan jeg afsloere skinner 100% igennem her ved bordet. Jeg kan sabotere aftensmaden ved at vaere forhippet paa at Noah skal spise. Og det sker jaevnligt om morgenen, fordi vi jo skal ud af doeren og han gerne skal have noget protein indenbors. Det hjaelper at fortaelle med ord, at mor taenker meget over, om vi kan finde ud af at hygge ved bordet og fylde maverne med dejlig mad. Og saa at grine af noget sammen. Latter virker forloesende. 

 

Er han for sulten? Noah har lidt det samme om morgenen nogle gange, hvor han saa rent faktisk er for sulten, saa han naermest er daarlig og slatten. Det kender jeg fra mig selv og tilbyder ham banan, hvis der ikke kan komme mad paa bordet ret hurtigt om morgenen. 

 

Hos os er der ikke specialmad, men der er oftest 2 mindre skiver broed til hver paa bordet. Noah spiser oftest foerst sit gnavegroent, saa broed og saa resten. Vi faar altid gnavegroent. Saa jeg goer ikke meget ud af det, hvis det kun er ham og mig og taenker mere i tilbehoer til gnavegroent. Saa er forventningerne heller ikke saa store efter en lang dag. Og der gaar det ogsaa meget nemt med at faa maden ned. 

 

For mig er det vigtigt at se helhedsindtaget af mad over dagen... Der haenger opslag med dagens menu og hvor meget af hver ret ens barn saa har spist. Nu er M f.eks. helt urolig, naar Noah ikke vil spise koed herhjemme(og det ville han heller ikke i den anden boernehave). Men han spiser det meste koed og endda fisk nede i den nye BH, saa jeg gider ikke gaa op i at faa koed i ham herhjemme. 

 

OG ELLERS: DET ER EN FASE, DET ER EN FASE .... ;) 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn er ekseptionel gode til at mærke sult og mæthed og hvis de ikke fejler noget ellers så skal man ikke ødelægge det ved at tvinge dem til at spise :) 

 

Her ryger der heller ikke meget indebors, til aften, men hvis man virkelig i løbet af hele dagen har problemer med at få dem til at spise kan man fjerne alle søde sager og drikke, herunder også mælk da det mætter meget, og se om det gør noget ved appetitten. Men hvis barnet ellers er fryldt med energi, frisk og trives så vil jeg sige, børn spiser hvis de er sultne :) 

 

Jeg tilbyder kun rugbrød til aftensmad hvis jeg virkelig har en fornemmelse af at hun ikke kan lide maden og det ikke er fordi hun ikke er sulten. 

 

I går havde jeg lavet kartoffelrøsti (staves) og kylling. Hun forsøgte ihærdigt flere gange at spise de der røsti, tykkede et par gange og så ud igen, prøvede med en ny - efter 5 gange så fik hun altså et stykke rugbrød (hun spise 2). 

 

Andre gange kan hun godt tage en 2-5 bidder og så sige tak for mad, så tænker jeg ikke hun er mere sulten og hvis hun er må hun spise hvad der er på bordet der lokker jeg ikke andet i hende :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

21 hours ago, Maj85 said:

 

Det gjorde vi også i en lang periode, men vi synes nu ikke hun skulle have havregrød hver aften. (For så lever hun næsten kun af brød og grød :D ) og kunne godt "regne" ud at der ville komme havregrød og så begyndte hun at fravælge "yndlingsmaden". Så vi blev enige om at droppe det igen. For os sover hun alligevel dårlig - Tom mave eller ej ;) 

Vi overvejer også at droppe det. Han ved jo at der kommer mad senere, og måske spiser han derfor mindre til aftensmad... Vi har tidligere haft meget bøvl med hans søvn, så vi er nok blevet lidt optaget af at han skulle have mad nok i maven til at sove godt. Tidligere vågnede han megatidligt og var sulten nemlig. Nu, i en alder af 3 år, sover han endelig i gennem! Håber at jeres datter snart sover bedre også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

49 minutes ago, millivanilli said:

Vi overvejer også at droppe det. Han ved jo at der kommer mad senere, og måske spiser han derfor mindre til aftensmad... Vi har tidligere haft meget bøvl med hans søvn, så vi er nok blevet lidt optaget af at han skulle have mad nok i maven til at sove godt. Tidligere vågnede han megatidligt og var sulten nemlig. Nu, i en alder af 3 år, sover han endelig i gennem! Håber at jeres datter snart sover bedre også!

 

Tak søde! Det med mad er bare frustrerende.. 

(vi havde jo som sagt de samme tanker ang mad og søvn, men det har ingen ændringer gjort for os.. ja, håber hun snart lærer at sove bedre. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER