Barbamama

Hvilke kosttilskud tager I?

40 indlæg i dette emne

Og hvorfor? Fortæl gerne både mærke, mængde og hvad der ellers kunne være relevant :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tog (og tager stadig) d vitamin, anbefalet af diætist, 10mg pr dag, og krauterblut i stedet for jern tabletter, fordi min mave spasser sådan over jern tilskud + at det optages rigtig godt så man behøver mindre. Tager 20 ml pr dag (30 ml pr dag i slutningen af graviditeten). Krauterblut skal tages uden om måltiderne så optages det bedst, så tager det 1½ time efter aftensmaden sammen med en frugt eller et par svesker. Ellers skal man jo bare spise varieret og sundt, så skulle tilskud ikke være nødvendige. Jeg er dårlig til at spise fisk så jeg tog fiskeolie kapsler indtil 6 uger før termin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv tager jeg pt multivitamin fra Solaray (Spektro) og Kalk+Magnesium+D-vitamin i én også fra Solaray. Og så har jeg taget en multi-B-vitamin (herunder folsyre) fra apoteket, men den er jeg løbet tør for.

 

Det var dem, jeg havde på hylden.

 

Jeg skal have købt noget folsyre, og tænker at købe Solarays B12+folsyre. Der er de 400 folsyre, man anbefales at tage som gravid + b12 som jeg har tendens til at ligge lavt på. Jeg stoler meget på det mærke og de smager godt og er lette at sluge selv med kvalme ;)

 

Kalk og D-vitamin er jo også anbefalet, og der fortsætter jeg bare med det, jeg har fra solaray.

 

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mht multivitamin, når jeg løber tør for spektro. Jeg ville helst have Baby-Me-Now fra Solaray, men jeg er ikke længere så overbevist om, at mærket gør så stor en forskel, så jeg overvejer også de væsentligt billigere Gravitamin fra Multitabs. Jeg skal også have jern.

 

Jeg tænker, at jeg vil tage Udo's choice probiotika i tredje trimester. Det gjorde jeg også ved de andre to, og jeg tror fuldt og fast på, at det har været medvirkende til, at de aldrig har døjet med maven.

 

Jeg er i tvivl med fiskeolie. Jeg kan ikke se, at det er officielt anbefalet, men jeg har altid tænkt at det var en god idé og har taget meget Eskimo-3 med V og E. Jeg har dog også læst at fiskeolie øger risikoen for store børn og selvom jeg synes V og E var lææææææækre store babyer, så har jeg overvejet om det ville have været sundere for dem, hvis de havde været mindre :unsure 

 

Måske tager jeg simpelthen "bare" gravid-serien fra multitabs. Multivitaminen (inkl folsyre), jern og gravi-omega. Og så kalken fra solaray :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Saga74 said:

Jeg tog (og tager stadig) d vitamin, anbefalet af diætist, 10mg pr dag, og krauterblut i stedet for jern tabletter, fordi min mave spasser sådan over jern tilskud + at det optages rigtig godt så man behøver mindre. Tager 20 ml pr dag (30 ml pr dag i slutningen af graviditeten). Krauterblut skal tages uden om måltiderne så optages det bedst, så tager det 1½ time efter aftensmaden sammen med en frugt eller et par svesker. Ellers skal man jo bare spise varieret og sundt, så skulle tilskud ikke være nødvendige. Jeg er dårlig til at spise fisk så jeg tog fiskeolie kapsler indtil 6 uger før termin.

 

Hvordan tages det der krauterblut og kan man holde smagen ud? (Også ved slem kvalme og opkast?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager multivitamin med folsyre fra apoteket, har dog købt Matas' til når bøtten er tom. Har købt amino-jern til opstart omkring uge 10. 

 

Der ud over havde jeg ikke tænkt at tage noget :blush 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Barbamama said:

 

Hvordan tages det der krauterblut og kan man holde smagen ud? (Også ved slem kvalme og opkast?)

Den er flydende og skal bare skylles ned fra køl og evt skylle efter med vand/juice eller ta eftersmagen med en frugt. Jeg syns det var til at klare. Den smager lidt i retning af rød saft, mindre sød og med lidt jern eftersmag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager pt 

 

Unikalk silver (med ekstra D-vitamin pga knogleskørhed i familien)

Aminojern :numse

B6 (mod kvalme)

Mælkesyrebakterier 

 

(og så nogle kvalmepiller)

 

Gravitamin kan simpelthen ikke komme ned. Den giver endnu mere kvalme, så den stoppede jeg hurtigt med. 

 

Fisk af en af de få ting der ryger meget ned af, så tager ikke fiskeolie. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager pt:

 

Livol gravid 

Gravijern 

Purepharma omega3

 

Overvejer at supplere med mælkesyrebakterier når jeg skal købe jern igen.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage:

 

Omnimin Pure eller Pregnaplan(cytolan.co.uk, 3 for 2's pris). 2 stk morgen

Nordic Naturals Omega 3 flydende 1 tsk/spsk (ikke 9 maaned)

Probiotika morgen eller aften

 

Cal:mag +d+k2 2 stk ved sengetid

Zink Pharmanord 1 ved sengetid

 

Aminojern 1 stk dagligt eftermiddag eller frokost - ish

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, Saga74 said:

Den er flydende og skal bare skylles ned fra køl og evt skylle efter med vand/juice eller ta eftersmagen med en frugt. Jeg syns det var til at klare. Den smager lidt i retning af rød saft, mindre sød og med lidt jern eftersmag

 

Hmm fristende :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 hours ago, Camillat said:

Jeg ville tage:

 

Omnimin Pure eller Pregnaplan(cytolan.co.uk, 3 for 2's pris). 2 stk morgen

Nordic Naturals Omega 3 flydende 1 tsk/spsk (ikke 9 maaned)

Probiotika morgen eller aften

 

Cal:mag +d+k2 2 stk ved sengetid

Zink Pharmanord 1 ved sengetid

 

Aminojern 1 stk dagligt eftermiddag eller frokost - ish

 

Hvorfor flydende omega 3 istedet for kapsel? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er forvirret på et lidt højere plan, håber det er okay at spørge i din tråd BBM :kiss 

 

Altså mht. Jern tilskud så anbefales det 40-50mg. Pr. Dag fra uge 10, fra Sundhedsstyrelsen. Så lagt så godt, det sagde fertilitetsklinikken også, men på de amino jernpiller jeg har står der én tablet á 25mg. Pr dag, selvom det anbefales 40-50mg. 

 

Ville I så tage 1 eller 2? Jeg er startet ud med 2, men da jeg så fik det læst er jeg kommet i tvivl. 

 

:help 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

37 minutes ago, Katrinemus said:

Jeg er forvirret på et lidt højere plan, håber det er okay at spørge i din tråd BBM :kiss 

 

Altså mht. Jern tilskud så anbefales det 40-50mg. Pr. Dag fra uge 10, fra Sundhedsstyrelsen. Så lagt så godt, det sagde fertilitetsklinikken også, men på de amino jernpiller jeg har står der én tablet á 25mg. Pr dag, selvom det anbefales 40-50mg. 

 

Ville I så tage 1 eller 2? Jeg er startet ud med 2, men da jeg så fik det læst er jeg kommet i tvivl. 

 

:help 

 

Jeg tror, jeg ville tage to, men jeg ville også være i tvivl :chin: Står der, at det er til gravide, at der kun anbefales en?

 

og spørg endelig :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Katrinemus said:

Jeg er forvirret på et lidt højere plan, håber det er okay at spørge i din tråd BBM :kiss 

 

Altså mht. Jern tilskud så anbefales det 40-50mg. Pr. Dag fra uge 10, fra Sundhedsstyrelsen. Så lagt så godt, det sagde fertilitetsklinikken også, men på de amino jernpiller jeg har står der én tablet á 25mg. Pr dag, selvom det anbefales 40-50mg. 

 

Ville I så tage 1 eller 2? Jeg er startet ud med 2, men da jeg så fik det læst er jeg kommet i tvivl. 

 

:help 

Er det ikke noget med at ferrerojernet (sol aminojern vist nok er) optages bedre, så derfor svarer den mindre mængde til hvad kroppen ville optage ved 40-50 mg af alm. jern? 

 

Der står i hvert fald på pakken at 1 om dagen er nok :chin: 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 minutes ago, MorAnja said:

Er det ikke noget med at ferrerojernet (sol aminojern vist nok er) optages bedre, så derfor svarer den mindre mængde til hvad kroppen ville optage ved 40-50 mg af alm. jern? 

 

Der står i hvert fald på pakken at 1 om dagen er nok :chin: 

Jo sådan har jeg i hvert fald forstået det :) Jeg tager kun én 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

36 minutes ago, Barbamama said:

 

Jeg tror, jeg ville tage to, men jeg ville også være i tvivl :chin: Står der, at det er til gravide, at der kun anbefales en?

 

og spørg endelig :kiss

Ja der står én til gravide, med mindre man har jern mangel. 

Tak :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@MorAnja @louisevibe

 

Så kan tror jeg at jeg vil nøjes med én de er trælse at få ned i forvejen, og får rigeligt med piller nu her :rolleyes 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for hjælper piger :lovebk 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Katrinemus said:

@MorAnja @louisevibe

 

Så kan tror jeg at jeg vil nøjes med én de er trælse at få ned i forvejen, og får rigeligt med piller nu her :rolleyes 

 

Jeg tog i hvert fald kun 1 om dagen hele min sidste graviditet, og jeg led aldrig af jernmangel :) 

 

:kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, MorAnja said:

Jeg tog i hvert fald kun 1 om dagen hele min sidste graviditet, og jeg led aldrig af jernmangel :) 

 

:kram2 

Super, tak søde :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

26 minutes ago, Katrinemus said:

@MorAnja @louisevibe

 

Så kan tror jeg at jeg vil nøjes med én de er trælse at få ned i forvejen, og får rigeligt med piller nu her :rolleyes 

 

Enig! 

 

Jeg har desværre nok fået forestoppelse igen :prik så overvejer helt at undlade - eller kun hver anden eller tredje dag evt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, louisevibe said:

Enig! 

 

Jeg har desværre nok fået forestoppelse igen :prik så overvejer helt at undlade - eller kun hver anden eller tredje dag evt. 

Det flydende Saga nævner, mon det er bedre for sin mave? Er dog ikke sikker på jeg ville kunne få det ned. Jeg ville forsøge med hver anden dag :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Katrinemus said:

Det flydende Saga nævner, mon det er bedre for sin mave? Er dog ikke sikker på jeg ville kunne få det ned. Jeg ville forsøge med hver anden dag :kiss 

Jeg får aldrig det flydende ned :puke:

 

Jeg tager den lige med sygeplejersken på Klinikken i morgen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, louisevibe said:

Jeg får aldrig det flydende ned :puke:

 

Jeg tager den lige med sygeplejersken på Klinikken i morgen. 

Nej det var også min tanke, god plan :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager indtil videre kun gravitamin... dem har jeg taget i alle graviditeterne, og det fungerer fint for mig :) 

Så burde jeg være startet med jern, men jeg har ikke rigtig mod på det endnu mens kvalmen raser.... Men på et tidspunkt starter jeg på gravijern, som aldrig har givet maveproblemer hos mig.

Derudover har jeg arvet et glas graviomega som jeg nok også begynder på når kvalmen letter (eller måske køber jeg noget andet omega.... kommer helt an på hvordan det lugter når jeg prøver at prikke hul på en kapsel)

 

Derudover tager jeg 1 tbl B6 50mg dagligt, det gør en stor forskel på kvalmen!

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER