Barbamama

Barsel og ferie

22 indlæg i dette emne

Nu ser det jo lidt ud til, at jeg skal på barsel til start august ( :loveshower )

 

Men hvordan er det så med ferie? Jeg havde tænkt mig at ønske ferie i august, men det spiller jo ikke rigtig nu. Kan min ferie udbetales/overføres eller skal den så afholdes inden barsel? Og hvad med efter barsel, jeg vender jo så tilbage lige efter sommerferieperioden (ish), og jeg har vel stadig krav på min ferie, men jeg kommer da også til at være væk pokkers længe (ikke at det gør noget :lol ) hvis jeg skal holde ferie før og inden barsel.

 

Er der nogle grundregler/gode links/hvem spørger jeg?

 

Det var sgi lidt nemmere ved de andre to, hvor jeg vendte tilbage efter barsel som studerende og arbejdsløs :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Haha jeg har samme tanker. Jeg ved at man kan få overført ferie, evt kan man afholde den inden barsel. Ved faktisk ikke om de kan kræve du afholde inden du går fra :chin:

 

Jeg regner med at næste ferieperiode (altså maj 17-maj18) afholder jeg i forlængelse af min barsel, da jeg jo ikke kan afholde den mens jeg er på barsel, dvs jeg får en laaaaaang barsel, da jeg i forvejen regner med at forlænge den med 14 ekstra uger, som man kan. 

 

Men jeg ser frem til links fra de erfarne :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg forstår på veninde, så siger hun at man har ret til barsel (til at diktere forstås!), men ferie skal aftales  med arbejdsgiver! Og skal altså tilpasses virksomhed :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er offentlig ansat. 

 

Jeg fødte i midten af juli uden at have brugt andet end et par dage af ferien man fik 1.maj 2016. 

 

For at mindske den tid jeg er på dagpenge har vi valgt at sige at jeg "starter" igen i midten af maj, og så holder jeg ferie indtil 1.august. Så passer det vidst nogenlunde med at jeg stadig har ferie til jul og påske, samt en hulens masse omsorgsdage oveni (ok, jeg ved faktisk ikke hvor mange, for gemmer man dem man ikke kan nå at bruge?). 

 

I mit job er det ikke så nemt at afholde ferie på skæve tidspunkter, hvorfor det ikke gav mening for mig at gemme ferie. Mange bruger også deres ferie på at holde en ugentlig fridag i starten e.l. Men hvordan man afholder al den ferie man ender op med skal nemlig afklares med arbejdspladsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, men det I siger er, at hvis chefen siger ok, så kan jeg faktisk undlade at holde sommerferie i år og så tage 3 ekstra uger med baby i den anden ende af barslen? + (hvis chef siger ok) næste års sommerferie også? Sådan at jeg faktisk kunne komme op på at gå hjemme i 52 uger istedet for 46 efter fødslen? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep det skulle jeg mene :) 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Feeeeedt! Det skal jeg have vendt med jobbet! Jeg tror faktisk min chef vil være åben for det, og jeg tænker ikke, jeg (vi) har behov for ferien inden, til gengæld vil jeg gerne forlænge tiden hjemme med baby længst muligt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

19 minutes ago, Barbamama said:

Okay, men det I siger er, at hvis chefen siger ok, så kan jeg faktisk undlade at holde sommerferie i år og så tage 3 ekstra uger med baby i den anden ende af barslen? + (hvis chef siger ok) næste års sommerferie også? Sådan at jeg faktisk kunne komme op på at gå hjemme i 52 uger istedet for 46 efter fødslen? :chin:

Det har jeg gjort begge gange. (Og tillykke :balloons)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk! :glad Og tak for tillykke :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

51 minutes ago, tsecret said:

Jeg er offentlig ansat. 

 

Jeg fødte i midten af juli uden at have brugt andet end et par dage af ferien man fik 1.maj 2016. 

 

For at mindske den tid jeg er på dagpenge har vi valgt at sige at jeg "starter" igen i midten af maj, og så holder jeg ferie indtil 1.august. Så passer det vidst nogenlunde med at jeg stadig har ferie til jul og påske, samt en hulens masse omsorgsdage oveni (ok, jeg ved faktisk ikke hvor mange, for gemmer man dem man ikke kan nå at bruge?). 

 

I mit job er det ikke så nemt at afholde ferie på skæve tidspunkter, hvorfor det ikke gav mening for mig at gemme ferie. Mange bruger også deres ferie på at holde en ugentlig fridag i starten e.l. Men hvordan man afholder al den ferie man ender op med skal nemlig afklares med arbejdspladsen.

 

Lige en note til omsorgsdagene. Jeg er også offentligt ansat, og mine omsorgsdage bliver overført fordi jeg er forhindret i at bruge dem :):super 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, Pada said:

 

Lige en note til omsorgsdagene. Jeg er også offentligt ansat, og mine omsorgsdage bliver overført fordi jeg er forhindret i at bruge dem :):super 

 

:super Men kun Albertes, ikk'? Elliots har du jo kunnet holde inden barslen? Eller kan de overføres alligevel? Og bliver de det automatisk, eller har du skullet gøre noget for det?  m:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

18 minutes ago, Barbamama said:

 

:super Men kun Albertes, ikk'? Elliots har du jo kunnet holde inden barslen? Eller kan de overføres alligevel? Og bliver de det automatisk, eller har du skullet gøre noget for det?  m:)

 

Nej også Elliots. Jeg blev jo sygemeldt, så jeg nåede ikke at afholde den sidste - den var dog planlagt. Men jeg skulle have afholdt den inden barsel, jo.. :) Hos mig er de en del af barselsaftalen man laver - der står noget med omsorgsdage der skal overføres osv :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Pada said:

 

Nej også Elliots. Jeg blev jo sygemeldt, så jeg nåede ikke at afholde den sidste - den var dog planlagt. Men jeg skulle have afholdt den inden barsel, jo.. :) Hos mig er de en del af barselsaftalen man laver - der står noget med omsorgsdage der skal overføres osv :unsure 

 

Hmm ok, jeg må se, hvad chefen siger til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Barbamama said:

 

Hmm ok, jeg må se, hvad chefen siger til det :)

 

jeg tror den barselsaftale er den samme som din - det er jo samme arbejdsgiver pretty much :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Pada said:

 

jeg tror den barselsaftale er den samme som din - det er jo samme arbejdsgiver pretty much :) 

 

Ja det er selvfølgelig rigtigt :) 

 

Det er bare en ny verden at finde rundt i, når det er første gang, jeg skal have en hel barsel i ansættelse.

 

Og min håndbog er ikke meget bevendt. Der står, at jeg har ret til fri til nødvendige undersøgelser og fødslen. Mere står der seriøst ikke :rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha.. Typisk. Du er vel under FOAs overenskomst? Eller?

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, Barbamama said:

 

Ja det er selvfølgelig rigtigt :) 

 

Det er bare en ny verden at finde rundt i, når det er første gang, jeg skal have en hel barsel i ansættelse.

 

Og min håndbog er ikke meget bevendt. Der står, at jeg har ret til fri til nødvendige undersøgelser og fødslen. Mere står der seriøst ikke :rolleyes 

 

Må du få fri til fødslen? Vildt nok. Total flottenheimer kommune :haha 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Pada said:

Haha.. Typisk. Du er vel under FOAs overenskomst? Eller?

 

 

Ja det er jeg :)

 

Såvidt jeg kan læse ved dem, har jeg 8 uger inden termin og op til 26 uger med løn efter fødsel (hvis jeg tager alt - hvilket jeg gør, eftersom Brian er studerende har har ret til 0 og en fis). Jeg ved også, at jeg har omsorgsdage.

 

Men jeg kan ikke finde noget om ferie og alle de andre detaljer. :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Stephi-moren said:

 

Må du få fri til fødslen? Vildt nok. Total flottenheimer kommune :haha 

 

Ja ikke? :D Men det STÅR der faktisk. Medmindre de faktisk mener, at jeg må holde fri, når jeg en dag bliver bedste :lol "Fri til egne børns fødsel", står der :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Barbamama said:

 

Ja det er jeg :)

 

Såvidt jeg kan læse ved dem, har jeg 8 uger inden termin og op til 26 uger med løn efter fødsel (hvis jeg tager alt - hvilket jeg gør, eftersom Brian er studerende har har ret til 0 og en fis). Jeg ved også, at jeg har omsorgsdage.

 

Men jeg kan ikke finde noget om ferie og alle de andre detaljer. :chin:

 

Jeg tror egentlig heller ikke rigtig der er nogle regler omkring det ferie. Det skal jo "bare" planlægges sammen med arbejdsgiver, hvorimod barsel jo ligesom ligger hvor den gør agtigt.. Men de fleste plejer da at være interesserede i at man ligger ferie umiddelbart før eller efter barsel, så man ikke skal afholde så meget ferie spredt udover resten af året.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Pada said:

 

Jeg tror egentlig heller ikke rigtig der er nogle regler omkring det ferie. Det skal jo "bare" planlægges sammen med arbejdsgiver, hvorimod barsel jo ligesom ligger hvor den gør agtigt.. Men de fleste plejer da at være interesserede i at man ligger ferie umiddelbart før eller efter barsel, så man ikke skal afholde så meget ferie spredt udover resten af året.. 

 

Ja jeg tænker heller ikke, at det bliver det store problem. :) Jeg var mere i tvivl om det var "lovligt" at holde sin 17/18-ferie sidst i 18 :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg gik på barsel i juni så nåede ikke at afholde noget ferie overhovedet.. så vi gjorde det at vi "afbrød" min barsel og erstattede en måneds barsel med ferie i april inden jeg startede op på arbejde igen i juni - den sidste uges ferie fik jeg flyttet til det nye ferie år og feriefri dage blev bare udbetalt.. startede op på arbejde som hele tiden aftalt, men den måned jeg så havde tilbage brugte jeg så på en ugentlig barselsdag det første halveår tilbage på jobbet... så som vi forstod det - min chef og jeg måtte vi gøre hvad vi ville så længe vi kunne blive enige om det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER