JosephinePN

Madpakke til vuggestuen

14 indlæg i dette emne

Cirkel skal have madpakke med i vuggestuen og jeg har brug for lidt inspiration og vil rigtig gerne høre, hvad I andre giver Jeres vuggestuebørn med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Elisabeth er jo i dagpleje og hjemme, men hendes yndlingsmad er noget så kedeligt som rugbrød med leverpostej eller makrel i tomat. Ørred, smøreost, pikantflødeost og spegepølse er også populært pålæg. Avocado, majs, ærter, cherrytomater, peberfrugt, let kogte gulerødder, let kogt blomkål og let kogt broccoli hitter på grøntsagsfronten. Af frugt foretrækker hun banan, melon (især honningmelon), bær og clementiner. Snackmæssigt foretrækker hun et stykke ost eller rosiner.

 

Hvis Cirkel kan spise nødder (og det er tilladt i vs) kunne det også være en mulighed. Valnødder kan lægges i blød natten over, så er de ikke helt så "skarpe". 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal hun have med til hele dagen eller bare frokost?

 

Synes altid rugbrød er et hit. Med forskellige pålæg. Evt bondebrød.

Pasta

Små pølser

Frikadeller

Fiskefrikadeller

Baby/bananpandekager

Kogt æg

 

Agurk

Tomat

Kogte grøntsager fx kartofler, gulerødder, blomkål

Majs

Ærter

Peberfrugt

Snackærter

 

Forskelligt frugt

 

Kiks

Rosiner

Ostestænger/haps

Majskiks (riskiks)

 

Knækbrød

Bolle

 

Når hun bliver større eller måske allerede nu

Pølsehørn

Pirogger

pizzasnegle

Pitabrød

Rester fra aftensmad

 

Og hvis du vil gøre det nemt for hende selv (og især pædagogerne) så lav det i mundrette bidder hjemmefra. Så går det bare hurtigere og nemmere for alle :D

 

Nu går Silke Elia i børnehave og hendes madpakke er kun til formiddag/frokost (hun er oftest kun afsted 4-5 timer) og ser oftest altid sådan her ud:

 

2 halve rugbrød med forskelligt pålæg

Agurk

Tomat

Gulerod eller peberfrugt

 

Knækbrød med smør

En bøtte med mandler og rosiner

En pose med frugt (det skifter mellem æble og pære - og så får hun vindruer i også, når vi har det) Om sommeren får hun også tit en bøtte med fx melon eller jordbær

En grovkiks eller majskiks

 

Hvis vi har rester af pasta, pølser, frikadeller osv får hun altid det med også.

 

Jeg laver også pizzasnegle og pølsehorn af og til. Så erstatter det som regel en halv rugbrød, og så kommer der lidt ekstra med hjem.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 halve @louisevibe :blink William fik seddel med hjem i går i madpakken fordi hans 4 halve var for lidt :lol og han har 3 rum med tilbehør med også :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Stephi-moren said:

2 halve @louisevibe :blink William fik seddel med hjem i går i madpakken fordi hans 4 halve var for lidt :lol og han har 3 rum med tilbehør med også :D 

 

Ja, hun spiser bare ikke ret meget jo. Ofte er det også kun den ene halve, der er spist. Så spiser hun som regel mere, når hun kommer hjem, hvor der ikke er en masse til at distrahere hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Stephi-moren said:

2 halve @louisevibe :blink William fik seddel med hjem i går i madpakken fordi hans 4 halve var for lidt :lol og han har 3 rum med tilbehør med også :D 

Anna spiser maks 2 halve ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, louisevibe said:

 

Ja, hun spiser bare ikke ret meget jo. Ofte er det også kun den ene halve, der er spist. Så spiser hun som regel mere, når hun kommer hjem, hvor der ikke er en masse til at distrahere hende.

Anna er også altid vældig sulten, når hun kommer hjem. Der er simpelthen ikke tid og overskud til at spise mere end det højst nødvendige, når man er omgivet af børn og larm. Det er simpelthen ikke vigtigt for hende, om hun er sulten eller ej. Hun mærker det ikke, før hun er hjemme. Går jeg ud fra... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofie får rugbrød/grove boller med:

Leverpostej

Flødehavarti 

Kogt æg

Flødeost

Bønne/nødde-postej

Skinke

Le vache quirit 

Figenpålæg 

Røget (både kold og varm) laks 

 

Derudover forskelligt ekstra:

Banan

Vindruer

Blåbær 

Ostehaps

Små pandekager på havregrød/banan 

Pasta

Kogte gulerødder 

Agurk

Müslibarer fra Ellas Kitchen  (de er dyre, men Sofie elsker dem!) 

Figenstang 

Frikadelle

Pølse (gerne de økologiske pølsehornspølser fra Fakta) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 minutes ago, Susanne said:

Anna er også altid vældig sulten, når hun kommer hjem. Der er simpelthen ikke tid og overskud til at spise mere end det højst nødvendige, når man er omgivet af børn og larm. Det er simpelthen ikke vigtigt for hende, om hun er sulten eller ej. Hun mærker det ikke, før hun er hjemme. Går jeg ud fra... 

 

Sådan har Silke Elia altid været. Som spæd sprang hun amningerne over, hvis vi var et sted med for mange mennesker/uro. I starten gjorde det mig vildt frustrerende, men sådan er hun bare. 

 

Pædagogerne var ret bekymret i foråret, da juni flere måneder nærmest intet spiste derovre, men kunne så forsikre dem om, at det er bare sådan, hun er. 

 

Og nogle dage spiser hun hele eftermiddagen hjemme ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

17 minutes ago, louisevibe said:

 

Sådan har Silke Elia altid været. Som spæd sprang hun amningerne over, hvis vi var et sted med for mange mennesker/uro. I starten gjorde det mig vildt frustrerende, men sådan er hun bare. 

 

Pædagogerne var ret bekymret i foråret, da juni flere måneder nærmest intet spiste derovre, men kunne så forsikre dem om, at det er bare sådan, hun er. 

 

Og nogle dage spiser hun hele eftermiddagen hjemme ;) 

100% :ditto med Anna ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taaaak for alle de gode lister. Jeg nupper inspiration, så madpakken forhåbentligt bliver varieret og spændende at åbne.

Lige for tiden er skinkesalat Cirkels helt store nummer og hun eeelsker at skrabe det af med fingrene og sutte det af, hvorefter hun grådigt spiser sit rugbrød :D

Cirkel skal bare have madpakke med til frokost og et stykke frugt til fælleskurven :)

 

Jeg har her til aften smurt fin madpakke ud af en skive bondebrød med tre forskellige slags pålæg og kommet det i muffinforme. Så det på nettet og syntes, at det er vældig smart, så må vi se om de voksne på stuen synes det samme. Derudover har hun gulerod (kogt), blåbær, hindbær og en ostehaps med. Så er der en god del at vælge mellem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det lyder fint. Ja man kan få god inspiration på nettet :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, JustMe said:

Det lyder interessant, kan du linke?

Ja :) Værsgo :)

 

http://www.selvvalgtsinglemor.dk/2014/02/04/mit-vuggestuebarn-madpakkerne-skal-bare-vaere-i-orden/

 

Synes det er smart og fungerer super godt for mig som mor. For vuggestuen er det nemt, når de ikke skal sidde og pakke en masse ud.

Det kræver nok med tiden en lidt større madkasse, men for nuværende tidspunkt er det perfekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 4. jan. 2017 at 4:24 PM, Stephi-moren said:

2 halve @louisevibe :blink William fik seddel med hjem i går i madpakken fordi hans 4 halve var for lidt :lol og han har 3 rum med tilbehør med også :D 

Ha ha.. Min søn på knap 4 spiser 7 halve i børnehaven.. Der skal noget mad til for at holde en superhelt igang hele dagen:-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER