Barbamama

MUS-samtaler, how to do?

22 indlæg i dette emne

Jeg skal have min første MUS (medarbejder udviklings samtale) om få uger og jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal forvente eller gøre. Jeg har godt nok fået 2 skemaer, som jeg ikke behøver at udfylde slavisk men gerne skulle have nogle løse tanker omkring. Men jeg synes helt ærligt, det er svært. Og jeg kan ikke helt finde ud af, hvad pointen er... Er det grundlag for at genforhandle løn, er det en evaluering af mig, er det udgangspunkt for uddannelse, er det "bare" status, eller hvad?

 

Jeg har aldrig prøvet det før. Vil I ikke dele jeres erfaringer? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har kun prøvet det et par gange. Umiddelbart, så har jeg følt det var en slags opfølgning. Altså, skal noget gøres anderledes, er man tilfreds med jobbet, ønsker man andre udfordringer osv. 

Ved mig har det aldrig handlet om løn - men ved at min mor taler om løn til sine mus samtaler. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os taler vi slet ikke om løn til MUS. Det er udelukkende status på året der gik, udvikling (jobrotation, kurser, nye arbejdsopgaver), trivsel, work/life balance og andet i den dur. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den gode MUS indholder en kort snak om hvordan det er gået i det forgangne år og en længere snak med fokus på hvordan de opgaver der ligger i det kommende år løses, er kompetencerne hos medarbejderen til det og hvis ikke hvordan løses det så. Nogle steder kan løn være en del af samtalen, andre steder kører det

seperat.

 

Pointen er at leder og medarbejder har muligheden for en uddybende snak med fokus på medarbejderens bidrag til at løse

virksomhedens opgaver. Det skal selvfølgelig ikke erstatte løbende dialog om opgaver, kompetencer og trivsel.

 

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv haft MUS endnu, men min mand et par stykker. Og der har det handlet meget om virksomhedens opgaver, hans kompetencer herunder udvikling af dem, hvad han gerne selv har villet have af opgaver, hvor han selv gerne vil udvikle sig m.m Så lidt som Mille og Tumle skriver. 

 

Hos min mand har har lønforhandlingen nogle gange været samtidig, andre gange seperat. Jeg tænker du er offentlig ansat, så der kører du vel under løntrin og der kommer lønforhøjelsen af sig selv og kan ikke forhandles. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input, kom gerne med flere :)

 

Jeg tænker også at min løn er ret låst, men ville helst ikke tages med bukserne nede, hvis "alle vidste, at man altid snakkede om løn"-agtigt. :)

 

Kommende opgaver, der skal løses ... Hmm det lyder godt nok højt og flot, når man er dagplejer :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, louisevibe said:

Jeg har ikke selv haft MUS endnu, men min mand et par stykker. Og der har det handlet meget om virksomhedens opgaver, hans kompetencer herunder udvikling af dem, hvad han gerne selv har villet have af opgaver, hvor han selv gerne vil udvikle sig m.m Så lidt som Mille og Tumle skriver. 

 

Hos min mand har har lønforhandlingen nogle gange været samtidig, andre gange seperat. Jeg tænker du er offentlig ansat, så der kører du vel under løntrin og der kommer lønforhøjelsen af sig selv og kan ikke forhandles. 

Ahr, offentlig ansatte har nu også lønforhandlinger - i hvert fald ac'ernes overenskomster giver mulighed for henholdsvis engangsvederlag og varige kvalifikationstillæg efter forhandling, udover basislønnen, der går efter løntrin :)

 

Men i min biks (og de andre steder, jeg har været), kører lønforhandlinger nu også separat fra MUS. Vedrørende det typiske indhold af og formål med MUS, så vil jeg trygt henvise til Tumlepigen og Milles indlæg ^_^ 

 

- og så bliver fru Pernittengryn ( :blush ) nødt til at påpege, at "MUS-samtale" som ord ikke giver nogen mening - "samtale" kommer jo med to gange på den måde ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jo også være om samarbejde mellem kollegaer, om man føler man kan henvende sig til chefen/ens nærmeste leder, om der er nogle ting i jobbet som frustrerer/bekymrer en osv. 

 

Men altså kommende opgaver for jer kan fx være en ny læreplan, der skal laves eller at I fx begynder på et nyt fokusområde fx Hit med lyden :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Lady H said:

Ahr, offentlig ansatte har nu også lønforhandlinger - i hvert fald ac'ernes overenskomster giver mulighed for henholdsvis engangsvederlag og varige kvalifikationstillæg efter forhandling, udover basislønnen, der går efter løntrin :)

 

Men i min biks (og de andre steder, jeg har været), kører lønforhandlinger nu også separat fra MUS. Vedrørende det typiske indhold af og formål med MUS, så vil jeg trygt henvise til Tumlepigen og Milles indlæg ^_^ 

 

- og så bliver fru Pernittengryn ( :blush ) nødt til at påpege, at "MUS-samtale" som ord ikke giver nogen mening - "samtale" kommer jo med to gange på den måde ;) 

 

Det er rigtigt. Det kommer lidt an på hvor, man er ansat. Men som dagplejer tænker jeg ikke der er så meget at komme efter. 

 

Og til Mette så er jeg næsten sikker på din samtale ikke kommer til at handle om løn :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Lady H said:

Ahr, offentlig ansatte har nu også lønforhandlinger - i hvert fald ac'ernes overenskomster giver mulighed for henholdsvis engangsvederlag og varige kvalifikationstillæg efter forhandling, udover basislønnen, der går efter løntrin :)

 

Men i min biks (og de andre steder, jeg har været), kører lønforhandlinger nu også separat fra MUS. Vedrørende det typiske indhold af og formål med MUS, så vil jeg trygt henvise til Tumlepigen og Milles indlæg ^_^ 

 

- og så bliver fru Pernittengryn ( :blush ) nødt til at påpege, at "MUS-samtale" som ord ikke giver nogen mening - "samtale" kommer jo med to gange på den måde ;) 

 

Haha I knooooow, jeg tænkte bare at ordet "mus" alene i titlen måske ville give associationer til de små dyr istedet :rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, louisevibe said:

 

Det er rigtigt. Det kommer lidt an på hvor, man er ansat. Men som dagplejer tænker jeg ikke der er så meget at komme efter. 

 

Og til Mette så er jeg næsten sikker på din samtale ikke kommer til at handle om løn :) 

 

Jeg tænker heller ikke, der er meget at komme efter :D

 

Men måske læreplaner, ja :chin:

 

Hvad er hit med lyden? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Barbamama said:

 

Jeg tænker heller ikke, der er meget at komme efter :D

 

Men måske læreplaner, ja :chin:

 

Hvad er hit med lyden? :)

 

Et fantastisk redskab til at lære børn om bogstaver, lyde, rim/remser osv. Google er din ven. Hvert bogstav har et dyr. Der er også lavet fine sange til. Der er lavet tegninger til ophæng, tæppe til gulvleg, produceret bamser osv. I Viborg bruger vi det rigtig meget. Der er også en app som Silke Elia synes er ret fin. Jeg ved dagplejen i Viborg lige er begyndt på det, ellers har der primært været børnehaverne. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

14 minutes ago, louisevibe said:

 

Det er rigtigt. Det kommer lidt an på hvor, man er ansat. Men som dagplejer tænker jeg ikke der er så meget at komme efter. 

 

Og til Mette så er jeg næsten sikker på din samtale ikke kommer til at handle om løn :) 

 

13 minutes ago, Barbamama said:

 

Jeg tænker heller ikke, der er meget at komme efter :D

 

Men måske læreplaner, ja :chin:

 

Hvad er hit med lyden? :)

Enig i at samtalen ikke kommer til at handle om løn :) 

 

Jeg kan afsløre, at et hurtigt kig i den relevante overenskomst nu i øvrigt viser hjemler til tillæg, både obligatoriske og forhandlede (og resultatløn for den sags skyld - lidt sjovt) - så jeg synes da, at BBM ved lejlighed skal kontrollere, at hun som minimum får den løn, hun skal have, og eventuelt efterspørger kommunens lønpolitik og overvejer at bede om en lønsamtale på et tidspunkt ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Lady H said:

 

Enig i at samtalen ikke kommer til at handle om løn :) 

 

Jeg kan afsløre, at et hurtigt kig i den relevante overenskomst nu i øvrigt viser hjemler til tillæg, både obligatoriske og forhandlede (og resultatløn for den sags skyld - lidt sjovt) - så jeg synes da, at BBM ved lejlighed skal kontrollere, at hun som minimum får den løn, hun skal have, og eventuelt efterspørger kommunens lønpolitik og overvejer at bede om en lønsamtale på et tidspunkt ;) 

 

Åh jeg tænkte nu det var klaret da hun blev ansat ;) Men hvis ikke ville jeg også gøre det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan afsløre, at da jeg spurgte til løn til jobsamtalen fik jeg at vide, at alt var fuldstændigt lukket :rolleyes Min fagforening har efterfølgende fået forhandlet et helt latterligt tillæg til mig ud fra "faglig dygtighed" og så har jeg fået et fastsat tillæg for en ekstra opgave, jeg varetager.

 

Jeg kunne sige meget om min løn, men jeg tror bare, jeg prøver at slutte fred med, at det ikke er dén, der holder mig til jobbet :rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 minutes ago, louisevibe said:

 

Åh jeg tænkte nu det var klaret da hun blev ansat ;) Men hvis ikke ville jeg også gøre det. 

Jeps ;) Men der kan jo være grundlag for yderligere forhandlinger senere ;) Jeg er nu også bare lidt pernitten, fordi kvinder typisk er uhyggeligt tilbageholdende hvad lønforhandlinger angår <_< 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

32 minutes ago, Lady H said:

Jeps ;) Men der kan jo være grundlag for yderligere forhandlinger senere ;) Jeg er nu også bare lidt pernitten, fordi kvinder typisk er uhyggeligt tilbageholdende hvad lønforhandlinger angår <_< 

 

Haha kan man få dig med til sin første year end samtale på torsdag? :lol jeg arbejder i den grad for at lære det der med ikke at sætte mit lys under en skæppe ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 3/1/2017 at 8:33 PM, louisef said:

 

Haha kan man få dig med til sin første year end samtale på torsdag? :lol jeg arbejder i den grad for at lære det der med ikke at sætte mit lys under en skæppe ;) 

Hehe, hvordan gik samtalen? Jeg synes såmænd heller ikke, at den slags er så let - men så tænker jeg på de totale tågehorn, heg møder, der ingen problemer har med at føre sig frem som Guds udvalgte på jord, og så vil jeg fa'me ikke sættes bagud af dem! Og når det så alligevel banker for mine tindinger, så varmer jeg mig ved, at min tidligere nærmeste chef nærmest synes, at jeg kan gå på vandet - med tanken om hans tillid til mine evner i ryggen, så kan jeg så lige lidt igen :)

 

Jeg var faktisk til lønsamtale i dag - som jeg havde bedt om velvidende, at jeg ikke vil blive hævet ved de her forhandlinger (den eneste udover kontorchefen på kontoret, der får en højere løn end jeg selv, er ham, vi alle refererer til fagligt, så det er fair nok - for nu ;)). Jeg havde bedt om samtalen for at afstemme forventninger fremadrettet - jeg vil hurtigst muligt være chefkonsulent. Jeg skal 'lige' have indhentet det kompetencedyk, jeg selvfølgelig har haft ved at skifte arbejdsområde, men det agter jeg at gøre på rekordtid, og jeg vil have, at min chef har den ambition med i sine overvejelser, når hun f.eks. fordeler opgaver til mig - og nu får hun et år til at tygge på det, og til næste år er det så noget, vi har talt om før ;) Hun var i øvrigt positivt stemt, på den måde at hun forstod udmeldingen, kort konstaterede, at jeg uden tvivl havde evnerne, og at jeg jo nu havde et helt år at excellere i ;) Hun bemærkede også, at hun fremadrettet havde nogen muligheder for at få mig med i et forløb hen mod ledelse, hvis jeg var interesseret i det, og så aftalte vi øvrigt at drøfte løbende. Jeg er fint tilfreds :) Jeg valgte i øvrigt afslutningsvis at bakke op om en kollegas indstilling om tillæg - hun er dygtig, men måske lidt tilbageholdende og får i mine øjne for lav en løn, så det kunne jeg da passende uinviteret blande mig i :D Min chef var i øvrigt enig :D 

 

Sorry til Madam Barbar for tråd-kidnapning :badgirl (men husk at genforhandle din løn på et tidspunkt, når du har været godt i gang med at levere super-pasning til Danmarks fremtid et stykke tid ;) et lille nøk her og der tæller også).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

34 minutes ago, Lady H said:

Hehe, hvordan gik samtalen? Jeg synes såmænd heller ikke, at den slags er så let - men så tænker jeg på de totale tågehorn, heg møder, der ingen problemer har med at føre sig frem som Guds udvalgte på jord, og så vil jeg fa'me ikke sættes bagud af dem! Og når det så alligevel banker for mine tindinger, så varmer jeg mig ved, at min tidligere nærmeste chef nærmest synes, at jeg kan gå på vandet - med tanken om hans tillid til mine evner i ryggen, så kan jeg så lige lidt igen :)

 

Jeg var faktisk til lønsamtale i dag - som jeg havde bedt om velvidende, at jeg ikke vil blive hævet ved de her forhandlinger (den eneste udover kontorchefen på kontoret, der får en højere løn end jeg selv, er ham, vi alle refererer til fagligt, så det er fair nok - for nu ;)). Jeg havde bedt om samtalen for at afstemme forventninger fremadrettet - jeg vil hurtigst muligt være chefkonsulent. Jeg skal 'lige' have indhentet det kompetencedyk, jeg selvfølgelig har haft ved at skifte arbejdsområde, men det agter jeg at gøre på rekordtid, og jeg vil have, at min chef har den ambition med i sine overvejelser, når hun f.eks. fordeler opgaver til mig - og nu får hun et år til at tygge på det, og til næste år er det så noget, vi har talt om før ;) Hun var i øvrigt positivt stemt, på den måde at hun forstod udmeldingen, kort konstaterede, at jeg uden tvivl havde evnerne, og at jeg jo nu havde et helt år at excellere i ;) Hun bemærkede også, at hun fremadrettet havde nogen muligheder for at få mig med i et forløb hen mod ledelse, hvis jeg var interesseret i det, og så aftalte vi øvrigt at drøfte løbende. Jeg er fint tilfreds :) Jeg valgte i øvrigt afslutningsvis at bakke op om en kollegas indstilling om tillæg - hun er dygtig, men måske lidt tilbageholdende og får i mine øjne for lav en løn, så det kunne jeg da passende uinviteret blande mig i :D Min chef var i øvrigt enig :D 

 

Sorry til Madam Barbar for tråd-kidnapning :badgirl (men husk at genforhandle din løn på et tidspunkt, når du har været godt i gang med at levere super-pasning til Danmarks fremtid et stykke tid ;) et lille nøk her og der tæller også).

:box2::gp:first

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fiseme sejt, Lady H! :gp 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 hours ago, Camillat said:

:box2::gp:first

 

11 hours ago, Barbamama said:

Det er fiseme sejt, Lady H! :gp 

Altså, hvis ikke jeg havde to små børn - og en mand der nærmest åbenlyst modarbejder mig karrierewise - så burde jeg stå et helt andet sted i mine karriereovervejelser, men man må jo prøve at gøre det bedste man kan, med de vilkår man nu engang har :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ser denne tråd lidt sent - men vil da lige indskyde- at som psykolog er du jo Ac'er. Lige nu som dagplejer er du- tja- på foas overenskomst? Hvis nu arbejdsgiver kommer i tanke om at bruge dine psyk kompetencer til feks at rådgive om børn med særlige behov- eller andet som du med din uddannelsesmæssige baggrund har specialviden om, ja, så er det altså over på ac overenskomst. Og i det hele taget ville jeg sætte min uddannelse i spil i lønforhandlinger. Hvis der ikke er mulighed for lønforhøjelse kunne kurser/uddannelse også være en ting at forhandle om. Evt også ekstra fridage - hvis din overenskomst giver hjemmel til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER