Hoptimisten

Rigtige tidspunkt for barn nr. 2??

18 indlæg i dette emne

Kære forældre

Hvornår viste i at det var det rigtige tidspunkt at begynde at prøve på nr. 2 barn? Jeg syntes det er så svært med hvor langt der skal være i mellem. Min søster og jeg har 21 mdr. imellem og jeg elsker vi er så tætte. MEN jeg tænker også at det skal jo fungere med ham jeg har i forvejen. Han er en lidt krævende dreng som har en meget stærk vilje og jeg har svært ved at se hvordan der skulle være tid til en til. Nogen siger der bliver  tid og overskud til nr. 2, MEN mon det er rigtigt??

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi var først klar, da Silke Elia var næsten 4. Hun var også meget krævende de første år og vi var længe sikker på, at vi kun skulle have hende. Men nu bliver da knap 5 år imellem og det har været det rigtige for os :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sprang ud i det da vores søn sov godt om natten....det gjorde han fra 3mdr til 7mdr...og derimellem lykkedes det os...det har sidenhen været rigtig hårdt fordi vores dreng så har sovet mindre godt om natten. Nu idag har vi en 2årig og en 1årig...self er det hårdt men sys det er det hele værd i længden :)

 

Jeg tror på hvis man brænder for barn nr 2 så kommer det rette tidspunkt lige pludselig....uanset hvor krævende nr 1 er så synes jeg virkelig man lærer som forældre at indrette sig og børnene er også gode til at tilpasse sig...

 

At planlægge en baby er i mit univers alt for omstændigt med alle de ting man synes bør passe sammen...og uanset graviditet og fødsels forløb så vil man gå en hård periode i møde på den ene eller anden måde...

 

Hos os har det vigtigste været god kemi og at mærke efter hvad vi vil i vores liv og prioritere derefter :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De kloge siger jo, at det udligner sig.... 

 

Vi har prioriteret at holde sammen som par og familie paa 3 ret laenge, fordi min mand arbejder meget og i saeson. Jeg har ikke haft behov for at saette mig selv op til at vaere mor til to meget alene foer Noah var stoerre. Nu er han 4,5 og jeg er klar! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo helt an på jer som forældre. 

At have børn der ligger tæt er uden tvivl hårdt arbejde mens de er små, tilgengæld er begge hurtigere store, og børn der er tætte har helt sikkert størrer glæde af hinanden tidligere, ikke at de ikke har glæde af hinanden med endnu flere år i mellem. 

 

Vi havde på forhånd snakket om det, og var enige om vi vil have børn der lå tætte, sådan lige knap to år. Men da Laura var lidt over et år kunne jeg simpelthen ikke se mig selv stå med hende og en mere, jeg havde brug for hun var mere selvhjulpen, kæresten er selvstændig med lange dage... 

Så derfor trak jeg den lidt, således ender det nu med der bliver 2,5 år imellem dem, (6 uger til termin) Laura kan en del selv nu, så nu jeg helt rolig ved der skal komme en mere, omend der nok skal blive nogle hårde dage! 

 

Nu har begge vores børn været nemme at lave, Laura tog 4 mdr, lillesøster i første hug, for det har jo også indflydelse på hvor kort/langt der kan blive i mellem dem:) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik et job i udlandet for 3 år siden, da vores søn var 2 3/4 år, og selvom jeg selvfølgelig har ret til barsel, synes jeg ikke at jeg kunne tillade mig, at planlægge en graviditet mens vi boede i udlandet. Nu skal vi så snart tilbage til DK, og jeg blev lidt uplanlagt gravid tidligere på året, så jeg går på barsel to måneder før min kontrakt udløber. Der bliver derfor 5 år og 8 måneder mellem børnene. Det betyder at vi har haft optimal tid med vores søn, min mand har været hjemmegående i de tre år vi har boet i udlandet, og det har været fantastisk at kunne give vores søn en masse tid med sine forældre og deres fulde opmærksomhed.

Jeg tror at aldersforskellen betyder at der ingen eller hvert fald meget lidt jalousi vil være, vores søn forstår til fulde hvad der skal ske :)

Til gengæld tror jeg ikke at de bliver super tætte og tænker også at det betyder at vi oftere må splitte os op for at tilgodese begge børne behov, men det tænker jeg også kan være en fordel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har Caroline som bliver 5 år i morgen, og er gravid med lillebror, som kommer til verden sidst i april, så der kommer til at være 5 år og 4 måneder imellem dem. 

 

vi ville gerne have haft dem tættere, men både Caroline og lillebror har været mange år undervejs, derfor det store aldersspring. Vi havde begge håbet at det var gået nemmere med nummer 2, så der måske have været 2-3 år i mellem, men sådan er det ikke blevet, og det er faktisk helt okay. Caroline er så stor nu og glæder sig rigtig meget til lillebror kommer, og ser frem til alle de ting hun skal vise ham og lære ham. 

 

Jeg synes ofte (i min familien/omgangskreds) at folk snakker om at de skal have børn med max 2-3 år mellem børnene, for at børnene kan være tætte og få noget ud af hinanden. Jeg tænker at selvom søskende er tætte aldersmæssigt, er det ingen garantier for at de bliver tætte, det afhænger rigtig meget af børnene.  Selv har jeg en bror der er et år ældre end mig, vi var tætte indtil 4-5 års alderen, hvor vi nok nærmest er blevet behandlet som en slags tvillinger, siden har vi ikke været tætte. Vi ses til jul/fødselsdag og hvis vi er samlet hos vores forældre, men ses ikke udover det. Til gengæld har jeg en lillebror der er 7 1/2 år yngre end mig, og vi har altid været tætte, både som børn men også nu som voksne.  

min egen erfaring er derfor at alder mellem søskende ikke har så stor betydning for hvor tætte søskende bliver. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi begyndte, da den store var knap 2 år. Det tog så næsten 15 mdr at blive gravid, så der er 3 år og 10 mdr i mellem. 

I retrospekt er jeg glad for det ikke lykkedes i første forsøg. Jeg synes det har været hårdt at få nr 2. Hun var en relativt nemt baby, men en virkelig krævende tumling og jeg synes for ofte jeg har lyst til at klone mig selv. Hvis ikke Anna havde været så stor, så hun forstår, at jeg må prioritere den lille, så tror jeg, at jeg var brudt ud i tårer mange gange i afmagt og følelsen af at svigte. 

 

Alt er relativt, børn er forskellige, forældre er forskellige og man må mærke efter, hvad der er rigtigt for en selv. Personligt, ville jeg ikke ønske at få børn med under 3 års forskel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

23 minutes ago, Susanne said:

Vi begyndte, da den store var knap 2 år. Det tog så næsten 15 mdr at blive gravid, så der er 3 år og 10 mdr i mellem. 

I retrospekt er jeg glad for det ikke lykkedes i første forsøg. Jeg synes det har været hårdt at få nr 2. Hun var en relativt nemt baby, men en virkelig krævende tumling og jeg synes for ofte jeg har lyst til at klone mig selv. Hvis ikke Anna havde været så stor, så hun forstår, at jeg må prioritere den lille, så tror jeg, at jeg var brudt ud i tårer mange gange i afmagt og følelsen af at svigte. 

 

Alt er relativt, børn er forskellige, forældre er forskellige og man må mærke efter, hvad der er rigtigt for en selv. Personligt, ville jeg ikke ønske at få børn med under 3 års forskel :)

Fuldstændig enig her. Bortset fra at for os gik det stærkt, så der er 2 år og 10 måneder mellem dem, men efterfølgende tænker jeg ofte at det ikke ville have gjort noget, om der havde været et år mere imellem dem. 

Min pointe er, at man ikke må undervurdere hvor meget det kræver at gå fra et til to børn, for vores familie har det været benhårdt og er først det sidste halve års tid begyndt at lette lidt igen, og nu er de 5 og 2 år. Samtidigt er det jo også super skønt at have to børn og opleve søskendekærligheden, Så mærk efter om I, herunder parforhold, den stores behov og egne behov og ambitioner,  er klar til familieforøgelse. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår jeg blev klar til nr 2? I det øjeblik jeg stod med en positiv graviditetstest :wub

 

Freja var på det tidspunkt 8 måneder gammel, sov rent ud sagt elendigt og jeg var lige startet i nyt job.

Så selvom vi vidste vi gerne ville have en mere ja så var det absolut ikke noget vi havde på tegnebordet da det skete.

Men der var bare ingen tvivl hos nogen af os. Nu er Mikkel lige knap 17 måneder og selvom det også er rocker hårdt så elsker jeg at have fået dem så tæt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev klar, da vores første var to år, og der bliver nu tre år og tre måneder imellem dem.

 

Min mand var hurtigere klar, men for mig skete det nærmest fra den ene dag til den anden, og jeg kan ikke sige præcist, hvad der gjorde udslaget. Men jeg ammede i 13 måneder og havde derfor haft min krop for mig selv i et års tid, parforholdet fik lidt luft og vores søn var nem.

 

Når jeg ser bort fra mand og barn, så tror jeg, at det var det følelsesmæssige og moderlige overskud, der gjorde, at jeg følte, der blev plads til én mere af omfavne. Jeg mærkede efter i mig selv i et par måneder, hvor min mand var blevet klar, og jeg mærkede det først selv omkring vores søns toårs fødselsdag. Af flere årsager måtte vi vente nogle måneder med at komme i gang, og i den tid voksede skrukheden bare:gravid

 

Mit råd er at glemme aldersforskel og mærke efter. Giv det tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige besluttet at gå i gang med nr. 2. Vores søn er 19 måneder. Det kom egentlig også fra den ene dag til den anden at jeg tænkte at nu var det på tide...

 

Men kan også mærke at jeg har ikke lige så 'travlt' med at blive gravid som jeg var i første omgang. P-pillerne er smidt og sker det, så sker det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, der findes et generelt rigtigt tidspunkt, jeg tror, det er individuelt fra familie til familie :)

Herhjemme har vi hele tiden drømt om, at der skulle være mellem 2 år og tre mdr og 2,5 år i mellem vores børn. Det har ikke så meget været en vurdering af, hvornår vi var klar, fordi det egentlig var besluttet på forhånd ;)

Jeg har selv en søster, der er 2,25 år ældre end mig, og var har altid været og er stadig meget, meget tætte. Det har nok været min store inspiration ift selv at tage beslutningen.

Når jeg ser på min dreng nu (20 mdr), så tænker jeg, at han trænger til at få en bror/søster.

For mig er der fordele og ulemper ved alle aldersforskelle. Hvis man får pseudotvillinger, er det sikkert helt vildt hårdt, mens de begge er småt, men til gengæld er det hurtigt overstået. Er den store ældre, har man blebørn i længere tid, og jeg tror, barnet vil være jaloux på en anden måde.

 

Man kan vist kun finde svaret inde i sig selv ;) Når man ikke kan lade være med at få nr to, skal man gøre det. Omvendt vil jeg også opfordre til at tænke lidt mere langsigtet. For os ville den nemme løsning nu og her helt klart være, at vente eller helt lade være med at få en mere, men på sigt vil jeg rigtig gerne give min søn den gave at få en tæt (aldersmæssigt) søskende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk glad for de udmeldinger, der har 4+ aar mellem to, for jeg faar ofte indtrykket af at vaere lidt ene om at udskyde det "saa lang tid som muligt" ;) 

 

Nu er jeg lige blevet 40, saa snart skal det da vaere. Vi mistede saa ogsaa i september, men jeg er virkelig glad for den afstand og er faktisk ogsaa meget glad for at kunne have givet Noah den eksklusive tid med os i al den tid. Han har altid "haengt paa mig" og er ikke et barn, der leger alene, medmindre det er lige ved siden af mig. Saa for ham ville det have vaeret svaert, tror jeg. Jeg er selv storesoester og der er 4,5 aar imellem os og det var min mors fulde intention, fordi hun ikke ville gaa glip af at have mig alene og give mig den tid. Hun havde foer taenkt anderledes, men det er jo ligesom mig, der ogsaa gerne ville have 3 boern :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 1/1/2017 at 8:17 PM, Susanne said:

Vi begyndte, da den store var knap 2 år. Det tog så næsten 15 mdr at blive gravid, så der er 3 år og 10 mdr i mellem. 

I retrospekt er jeg glad for det ikke lykkedes i første forsøg. Jeg synes det har været hårdt at få nr 2. Hun var en relativt nemt baby, men en virkelig krævende tumling og jeg synes for ofte jeg har lyst til at klone mig selv. Hvis ikke Anna havde været så stor, så hun forstår, at jeg må prioritere den lille, så tror jeg, at jeg var brudt ud i tårer mange gange i afmagt og følelsen af at svigte. 

 

Alt er relativt, børn er forskellige, forældre er forskellige og man må mærke efter, hvad der er rigtigt for en selv. Personligt, ville jeg ikke ønske at få børn med under 3 års forskel :)

 

Det er præcist det samme her.

dog var Camille 2 år og 9 mdr da hun blev storesøster.

I det første halve år, var det helt perfekt! 

Nu er Leah 21 måneder, og jeg synes det er HÅRDT. Camille er i et stadie hvor hun ikke er tumling - men alligevel er for lille til at være "en stor pige". Hun skal stadigvæk have meget hjælp, og især i sin personlige udvikling, kan jeg føle jeg fejler fordi jeg er nødt til at bruge tid på de helt konkrete og håndgribelige ting.

eksempelvis, når lynlåsen driller Camille og jeg egentlig føler jeg burde "lære hende" at håndtere situationen, og hjælpe hende igennem - men så står Leah pludselig på køkkenbordet, eller på ryglænet af sofaen.. også lyner jeg Camilles jakke hurtigt og løber efter Leah.

 

det er ikke jordens undergang - og giver bestemt en anden læring.

og jeg håber det bliver bedre. Men for Camilles skyld, lige nu... kunne hun godt have brugt at have haft en lillesøster på 3 måneder og ikke en på 21 måneder.

 

camille er 4,5 år nu. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo det, jeg tror en klog person mente med at det udligner sig... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle sammen.
tak for alle jeres svar. Det giver noget at tænke over. Jeg syntes det er så svært. Jeg kan mærke jeg går og drømmer om en til, men praktisk er jeg i tvivl om det er nu. Jeg tror jeg venter til min dreng bliver omkring de 2 år. der er 9 måneder til. Åh det er bare svært. haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 minutes ago, Hoptimisten said:

Hej alle sammen.
tak for alle jeres svar. Det giver noget at tænke over. Jeg syntes det er så svært. Jeg kan mærke jeg går og drømmer om en til, men praktisk er jeg i tvivl om det er nu. Jeg tror jeg venter til min dreng bliver omkring de 2 år. der er 9 måneder til. Åh det er bare svært. haha

At gå i gang når de er 9, tror jeg er "rimelig standard" :) 

og jeg vil umiddelbart tænke det er minimum det jeg selv ville have i mellem mine børn.. minimum :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER