Forunderligt

Sundhedsplejerske

22 indlæg i dette emne

Det tænker jeg godt man må. Det er vel et tilbud :chin:

 

Kunne det ikke være en (bedre?) ide at bede om en anden sp i stedet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville undre mig, hvis man ikke måtte, men jeg ved det ikke :chin:

 

Men som mor til 5 tænker jeg, at du har et godt "argument" for at takke nej. Du ved jo efterhånden godt, hvad det handler om, kan man sige ;) Så ved jeg godt, at mange også bruger sp "bare" til støtte, men hvis du ikke synes, du får dét ud af hende/har behov for det, så synes jeg det virker meget rimeligt at takke nej :)

 

Hvis vi får en mere, og det går ligesom med de to første, så vil jeg gerne bruge sp til vægt og mål (og hyggeligt gensyn hvis jeg får den samme igen) men ellers kan jeg slet ikke gennemskue, hvad jeg skulle bruge hende til. Jeg har i øvrigt ikke set hende siden E var 4 måneder, fordi så ramlede det lige sammen med at min sp skulle på noget uddannelse og hverken sp eller jeg syntes der var nogen pointe i, at jeg fik en anden ud. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener godt man må sige nej tak, men er det ikke bedre at bede om en anden hvis kemien ikke passer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sundhedsplejersken er bare et tilbud som man sagtens kan sige nej tak til. Men søde Saga - jeg tænker også om i måske "bare" skal bede om en anden? Er det ikke rart nok at der kommer en som i kan tale det hele igennem med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må du gerne. Vi siger nej næste gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

12 minutes ago, Saga74 said:

Nu har jeg i hvert fald takket nej til besøg af fremmed ferieafløser i dag. Jeg har mødt min distrikt SP 1 gang og hun virkede sød, men jeg har fortrudt jeg kom i team sårbar selv om jeg har mødt den SP før. Ved ikke om jeg bare kan bede om at blive afsluttet der...

 

Sandheden er jeg virkelig ikke magter involvere flere "fremmede" i hvor svært jeg har det lige nu, jeg har bedt min bostøtte om ekstra besøg og har mest brug for ro, og alt det her med SP besøg stresser mig lige nu. Baby har det fint.

 

Så skal du da bare frabede dig besøg... Bum! :)

 

Der kommer jo intet godt ud af det hvis det stresser dig... :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi siger nej til besøg når(/hvis) vi får nummer 3. Det har ærlig talt været et stort spild af ressourcer denne gang, så jeg vil slet ikke trække på det næste gang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

55 minutes ago, JustMe said:

Søde Saga, bare lige et lille pip - brug det hvis du kan, og ellers smid det væk, okay?

 

sp er et tilbud og man kan godt sige nej. MEN... i kraft af, at du er i team sårbar, du har bo-støtte og du pt har det rigtig svært, så er mit råd at du nøje overvejer det, og hellere beder om en anden sp end helt at afslutte. 

 

Grunden til at jeg siger det er, at jeg ved hvordan 'systemet' reagerer når folk frasiger sp, især hvis det er en familie hvor der måske er lidt bekymring. 

 

Jeg er ikke i tvivl om dine egenskaber som mor!!! Du er en fantastisk mor, du må på ingen måder forstå andet!!! Men... virkeligheden er, at det kan give problemer hvis du frasiger sp. 

 

Kunne du måske i stedet bede din Bostøtte hjælpe dig med til at formulere hvad sp konkret kan gøre? Måske egentlig bare komme regelmæssigt og veje og måle smuksakken, og at Bostøtte og sp aftaler at støtten til dig, skal komme vis Bostøtten? At man opdeler det en smule? 

 

Normalt skal en sp jo måle trivsel hos baby, og ellers holde øje med mors trivsel. Du ER i systemet via din Bostøtte, og hun har garanteret den bedste føling med hvor du er i forhold til andre. Så hvis det kan aftales at der kommer lidt ekstra støtte fra den kant i en periode, med en aftale om, at du er med på at hun skal kontakte relevante myndigheder hvis der er noget hun finder bekymrende, efter hun har fortalt det til dig, så kunne du måske reducere parterne som du skal involvere, uden at gøre dig selv endnu mere... sårbar for at blive misforstået?

 

giver det mening?

Undskyld jeg lige spørger i sagas tråd.. Men hvad mener du helt konkret med at det " kan give problemer"  at vælge det fra? 

:-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare tilkendegive, at synes JustMe siger noget virkelig genialt her.

 

Jeg kan godt følge at det kan se "forkert" ud, hvis man har sårbar-sp og så takker nej, men jeg synes det er SÅ fair, at sige, at man gerne vil dele det op, for det kan dæleme være hårdt at åbne sig op til en ny og at snaaaaaaakke med to istedet for én, som man kender og er tryg ved. Og måske er sp mere overkommelig, hvis hun vitterligt bare vejer og måler.

 

Det var egentlig også min tanke, da jeg skrev, at du da sagtens kunne droppe sp, at du jo netop har bostøtten til støtte, hvilket i mine øjne overflødiggør sp lidt.

 

Det giver i hvert fald fuldt ud mening for mig.

 

(og også :ditto til at du er en fantastisk mor :kram2 )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, ccc said:

Undskyld jeg lige spørger i sagas tråd.. Men hvad mener du helt konkret med at det " kan give problemer"  at vælge det fra? 

:-) 

 

Alle har jo en eller anden form for "fil" ved det offentlige, så det figurerer formentlig på Sagas cpr-nr, hvis hun fravælger sp.

 

Det er ikke alle instanser, der har ret/lov til at se alt på ens cpr-nr men nogle gange kan det krydse så man ser/ved noget. Jeg tænker ikke, at det giver problemer i sig selv at takke nej, det må man gerne (!), men hvis der nu senere skulle være noget med Lea Laura (det kunne være helt små ubetydelige ting såsom en periode hvor hendes vægt var lidt langsom eller hvis der blev opmærksomhed på hende i bh eller skole...), så vil nogle fagpersoner (fx sådan en som mig, da jeg arbejdede som psykolog) være lidt interesserede i historikken, og der ville et fravalg af en sårbar-sp nok være noget, jeg var nysgerrig på.

 

Nu "kender" jeg jo Saga og synes som sagt, at det er meget fair, men på papiret ved en "fremmed" ville det i hvert fald fange mit øje, om ikke andet.

 

Og der er da et par stykker her på bk, der er endt ud med at blive kigget noget mere på af kommunen end de egentlig havde lyst til... Det er jo forskelligt hvor "strikse" sagsbehandlere er, men hvis nogen først vil til at undersøge en, så kan det godt være svært at få lov at sige nej, og selvom undersøgelsen så ender med at vise, at alt er fint, så er det en hård proces undervejs.

 

Giver det mening? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Barbamama said:

 

Alle har jo en eller anden form for "fil" ved det offentlige, så det figurerer formentlig på Sagas cpr-nr, hvis hun fravælger sp.

 

Det er ikke alle instanser, der har ret/lov til at se alt på ens cpr-nr men nogle gange kan det krydse så man ser/ved noget. Jeg tænker ikke, at det giver problemer i sig selv at takke nej, det må man gerne (!), men hvis der nu senere skulle være noget med Lea Laura (det kunne være helt små ubetydelige ting såsom en periode hvor hendes vægt var lidt langsom eller hvis der blev opmærksomhed på hende i bh eller skole...), så vil nogle fagpersoner (fx sådan en som mig, da jeg arbejdede som psykolog) være lidt interesserede i historikken, og der ville et fravalg af en sårbar-sp nok være noget, jeg var nysgerrig på.

 

Nu "kender" jeg jo Saga og synes som sagt, at det er meget fair, men på papiret ved en "fremmed" ville det i hvert fald fange mit øje, om ikke andet.

 

Og der er da et par stykker her på bk, der er endt ud med at blive kigget noget mere på af kommunen end de egentlig havde lyst til... Det er jo forskelligt hvor "strikse" sagsbehandlere er, men hvis nogen først vil til at undersøge en, så kan det godt være svært at få lov at sige nej, og selvom undersøgelsen så ender med at vise, at alt er fint, så er det en hård proces undervejs.

 

Giver det mening? :) 

Aha..på den måde.. Ja det giver fint mening..Tak for svar:-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 minutes ago, ccc said:

Aha..på den måde.. Ja det giver fint mening..Tak for svar:-) 

 

Så lidt :) (og jeg ved selvfølgelig ikke, om det var dét, JM mente... )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvor er det ærgerligt, at hun ikke støtter mere... Altså fint nok, når du ikke orker det selvfølgelig, men tænk hvis hun kom hos en, der ikke har bostøtte og vitterligt har behov :unsure

 

Nå, det skal man måske ikke tænke så meget over. Godt hvis det flasker sig for dig :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da super aergerligt, naar du nu har den ambivalens, at den SP ikke har lidt mere fintfoelethed i sig og kan byde ind med noget paa et andet plan. Det ville jo nok goere det nemmere for dig at acceptere de her besoeg... Og at faa lidt ud af dem ikke mindst! 

 

Er det 3 besoeg fra saarbar-SP og saa overgaar I til distrikt-SP eller hvordan? 

 

Anyway, godt du har din bostoette :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld at jeg lige bruger din tråd.

 

I forhold til fravalg af sp, kan det ses hvis man har haft et kompliceret forløb med et tidligere født barn, og deraf risikere indberetning pga bekymring for barns eller mors trivsel? (Udelukkende pga fravalg af sp og tidligere kompliceret forløb)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, JustMe said:

Altså kommunen eller sp har ikke adgang til sygehuspapirer medmindre du giver samtykke. 

 

Det er svært at svare på, uden at vide hvad der ligger bag 'kompliceret'. Hvis det handler om at baby kæmpede for livet og havde nogle omveje til at lære at trække vejret, tage på, spise etc i hospitalsregi, så nej. Hvis det er et forløb hos kommunen fordi mor fik en voldsom depression og far er misbruger, så ja... 

 

som udgangspunkt, medmindre der er en bekymring for familien i forvejen, så vil det ikke lede til indberetning at takke nej til sp, men det KAN blive et minuspoint hvis der senere opstår noget, fx også med et andet barn. 

Suk... Tak for dit svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 minutes ago, JustMe said:

Altså kommunen eller sp har ikke adgang til sygehuspapirer medmindre du giver samtykke. 

 

Det er svært at svare på, uden at vide hvad der ligger bag 'kompliceret'. Hvis det handler om at baby kæmpede for livet og havde nogle omveje til at lære at trække vejret, tage på, spise etc i hospitalsregi, så nej. Hvis det er et forløb hos kommunen fordi mor fik en voldsom depression og far er misbruger, så ja... 

 

som udgangspunkt, medmindre der er en bekymring for familien i forvejen, så vil det ikke lede til indberetning at takke nej til sp, men det KAN blive et minuspoint hvis der senere opstår noget, fx også med et andet barn. 

Også hvis man har flyttet kommune? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 4/1/2017 at 8:11 AM, JustMe said:

I teorien... Det kommer jo an på bekymringen... både i forhold til det første barn, og det barn bekymringen går på. Generelt set, så vil en kommune altid blive mistroisk, hvis man har følelsen af, at familien skjuler noget. Dvs det at have haft en social sag i kommunen tidligere, og nu sige nej til sp, ville ikke altid være et problem, hvis vel og mærke man er åben, ærlig og der ligesom er kommet en løsning. Men hvis man skjuler noget, ikke vil svare på kommunens spørgsmål, ikke vil have sp indenfor døren, børnene viser tegn på mistrivsel, så vil det selvfølgelig give et negativt billede. 

 

Men det er jo fuldstændig umuligt at give et klart svar på, fordi det kommer an på et utal af faktorer, herunder de enkelte fagpersoner og deres føling med familien.

 

Edit: Og selvfølgelig om den nye kommune er klar over at den gamle kommune har været bekymret. De kan ikke se hinandens oplysninger medmindre man enten har givet samtykke ELLER der er lavet en såkaldt mellemkommunal underretning.

Tak for svar :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER