Nea

Oplevelse i vs - skal drikke vand

13 indlæg i dette emne

Øv kan mærke denne oplevelse sidder lidt fast og har lige behov for at lufte lidt ud...

 

I går henter jeg vores datter (2 år og 4 mdr) i vs. Hun er virkelig glad for at se mig og det samme er jeg selvfølgelig for at se hende. Hun sidder i køkkenet og spiser frugt med en pædagog. Efter gensynsglæden og et kram mens hun sidder på stolen, siger pædagog venligt men bestemt: " Hov, du skal lige drikke dit vand før du rejser dig" Jeg giver pædagog ret, da jeg selvfølgelig ikke vil blande mig i deres aftale... Dog bliver det hurtigt klart at hun ikke har tænkt sig, at drikke sit vand. Hun er ret ked og tydeligvis frustreret, så  jeg tilføjer for at hjælpe situationen lidt på vej "tag du en lille tår vand, så kan vi komme hjem og lege". Men det virker ikke... Vi snakker lidt om dagen, pædagog og jeg, og hun nævner, at min datter har drukket så meget til frokost, at de faktisk måtte stoppe hende ( de havde julefrokost og fik saftevand - det får hun kun ved særlige lejligheder og det er derfor et kæmpe hit). Ville ønske jeg dér havde sagt stop, da det jo indikerede at hun faktisk nok ikke var tørstig, men det gjorde jeg ikke. 

 

Hele episoden varer vel 15 (lange) minutter og til sidst er hun så opløst i gråd at pædagog siger til mig "du vælger selv" og jeg lader hende "slippe" og vi tager hjem. 

 

Hente-seancen har været lidt øv de sidste par gange, når jeg henter vil hun bare have sin sut og når jeg siger nej, bryder hendes verden sammen i 10 min men når hun finder ud af at den ikke kommer, er hun sød og glad som hun plejer igen. For at undgå dette havde jeg denne dag en lille dukke som hun er glad for med, for at aflede lidt... Men det hjalp nada og denne vand-episode sad i hende flere timer og hun var ikke til at få glad igen før omkring aftensmad... Suk, er ikke så glad for at skulle rette på vs, da de ellers er smadder kompetente. 

 

Så er det jeg kan tænke - ej er jeg bare sådan en mor som ikke kan sætte grænser for mit barn - gisp - det har jeg bestemt ikke lyst til. 

 

Kan mærke, at jeg ikke synes det er ok at hun skal tvinges til at drikke når hun ikke er tørstig... Men jeg har ikke lyst til st det skal være en regel at sådan og sådan må de ikke gøre ved min datter. Jeg er ikke fan af at lave aftaler som jeg selv må bryde, men netop derfor synes jeg det var en dum aftale pædagog havde lavet med min datter i første omgang. Jeg mener at man skal kunne hjælpe til hvis barnet nægter purre, men hvad så, ville pædagog have siddet der i fem stive timer, til hun blev tørstig igen eller hældt det i halsen på hende?? Det jeg mener er, at man bør kun sige du skal gøre sit eller dat, hvis det reelt er en mulighed at få det gennemført...

 

Ved ikke om det giver mening... Eller hvad jeg egentlig vil med dette... Men som sagt så sidder det lidt fast... Og vs skal jo gerne være en god oplevelse for os alle sammen. 

 

Håber på nogle andre øjne i denne sag. 

 

Nea

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså jeg synes at hvis din datter har drukket rigeligt til frokost uanset om det er saft eller vand så skal hun da ikke tvinges om eftermiddagen hvis ikke hun er tørstig....

Jeg kan da os selv springe et glas vand over til maden hvis jeg har drukket meget lidt tidligere....:whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad ville du sige til at jeg kom og tvang dig til at drikke et glas vand lige nu? Du er måske slet ikke tørstig? Du har måske slet ikke lyst? Det ved jeg selvfølgelig (!!) intet om, men jeg har lige besluttet at det SKAL du. Ikke rart vel?

 

Jeg kan forstå at hun bliver tilbudt! Jeg kan også forstå at hun ikke bliver tilbudt alternativer! Det kan endda være at din datter håbede på saftevand og derfor nægter, men så er hun vitterlig bare ikke tørstig nok og så skal hun nok sige til.

 

 

Jeg havde i hvert fald sagt meget tydeligt, at mit barn ikke skulle tvinges til at indtage noget som helst.

Og så er det måske en virkelig god vs på alle andre punkter, men det der, det er altså forkert!

 

btw: jeg havde nok bare givet hende sutten ;) endelig fri, træt oven på dag i vs, ønsker sig sin sut... Well måske kan jeg ikke sætte grænser ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar begge to! :)

 

Jeg tvinger aldrig til at drikke vand - når hun siger hun er tørstig, hvilket hun gør flere gange om dagen, så får hun vand/mælk og til måltider bliver hun tilbudt. Hvis hun ikke drikker - no bog deal. 

 

Jeg kan måske forstå, at man bliver lidt insisteredes hvis hun selv har hældt op og sagt hun var meget tørstig, og så ikke vil drikke. Men for pokker, det er jo ikke 35 grader og hun er ikke dehydreret... Så skal man vel ikke tvinges...

 

Glad for at I har det lige som mig. Er ked af jeg ikke fik stoppet det i går, men ville jo gerne støtte pædagog i det de havde gang i. På samme måde som jeg heller ikke bare siger det modsatte af min mand ( selvom han kan finde på nogle fjollede ting;)) 

 

Jeg håber samme pædagog er der til morgen når jeg afleverer så vi måske lige kan blive enige om hvordan vi/de gør i fremtiden... Kan mærke jeg ikke synes det er super rart...

 

Mht sut, så går det faktisk forrygende at den kun er med i sove situationer:) Hun kan også sidde med den i sin seng hvis hun læser en bog eller er ked, men når hun forlader sengen så bliver sutten i sengen. Hvis keg giver hende den i vs, så vil hun ikke af med den igen. Suttenedtrapning er aftalt med vs efter tandlægen konstaterede at det altså snart skulle være slut med sut grundet bisserne:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Stephi (helt ned til detaljen med sutten - men al respekt for at I har noget nedtrapning som virker for jer)

 

Det lyder helt sindssygt i mine ører det der. At tvinge vand i et barn er noget man gør i absolut nødstilfælde a la har mega feber og kan ikke lokkes på nogen mulig måde ikke engang is-agtigt.

 

Jeg ville spørge den pædagog, hvad hendes rationale for den pædagogik var, for jeg fatter det SLET ikke. Altså tænkte hun, at hvis din datter drak et glas vand nu, så kompenserede det for alt det sukker, hun drak tidligere (for sådan fungerer det jo? :rolleyes) ? Eller skulle hun drikke vandet, fordi nu var det hældt op og skulle ikke gå til spilde (kostbare, kostbare vand :rolleyes )? Altså, jeg ville ikke sådan prøve med eksempler, for det er nok ikke så konstruktivt at vade i, hvor åndssvagt jeg umiddelbart synes det er, og måske ER der en god grund. Jeg kan bare slet ikke få øje på den.

 

Så ja, jeg ville spørge pædagogen. Så åbent og ikke-anklagende som muligt, men gerne høfligt-kritisk, så godt som jeg nu evnede. Invitere hende til at reflektere, men også give plads til at hun hurtigt kan sige "Nå ja, det var vist dumt" og så komme videre.

 

Og lad være med at dunke dig selv i hovedet, over at du ikke sagde noget på stedet. Nogle gange oplever vi noget, der er så mærkeligt/ubehageligt, at vi selv bliver lidt handlingslammede. Jeg har selv prøvet det, og lur mig om ikke de fleste mødre har  :kram 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå, at du bliver ked af den oplevelse :kram2 Nogle gange så er det sådan, i hvert fald for mig, at man lige skal have situationen lidt på afstand, før man rigtig får ro til at gennemtænke den og mærke præcis hvor lidt ok, man egentlig syntes at noget var. Og så får man ikke altid reageret med det samme, sådan som man egentlig ville ønske at man havde gjort.

 

Personligt ville jeg aldrig nogensinde acceptere, at nogen tvang noget i mit barn, med mindre hun, som du selv siger, var dehydreret på en meget varm dag eller af andre medicinske årsager. Jeg ville ikke engang bryde mig om at der blev presset på eller forsøgt at overtale for meget, hvis hun allerede havde sagt fra. 

 

Jeg ville tage en snak med pædagogen (og måske vuggestuen generelt, hvis det er normal praksis der), så man lige kan få afstemt, hvordan man gerne ser den slags håndteret i fremtiden.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne forstå det, hvis der var meget varmt og hun ikke havde indtaget væske hele dagen. Men den her situation lyder mærkelig! Det lyder som en eller anden regel, som pædagogerne lavede for nogle år siden, og så plejer de at gøre sådan. Og "plejer" skal altså sparkes langt væk. "Plejer" er ikke særlig refleksivt.. Jeg ville nok også spørge pædagogen om det er en generel regel eller hvad det lige handlede om. Og så tror jeg måske bare jeg ville sige at mit barn sagtens evner at sige til når hun er tørstig og i øvrigt drikker fint, så derfor behøver hun ikke blive "tvunget" til at drikke. Bum.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar piger!

 

Da jeg afleverede hende i morges var der desværre kun en børnehave pædagog, så ville ikke begynde at spørge/blande hende ind i episoden. Desværre henter manden i dag og så holder vi julefri... 

 

Men jeg tror det er en god idé, som I foreslår, at tage en stille og rolig snak om hvorvidt det er standart at de skal drikke det der bliver hældt op - og hvis det er, så bede dem lade være at tvinge vand i min datter. Hun er god til at bede om vand når hun er tørstig og døjer ikke med maven, så hun lider ikke af væske mangel.. 

 

Det jeg frygter er at, de synes hun er stædig og det derfor er blevet en magtdemonstration ala jeg er voksen = jeg bestemmer... For mig er hendes stædighed noget jeg er klar over, og hjælper hende så godt jeg kan med at takle svære situationer. Dog er jeg ikke ked af hendes stædighed, hun skal nok nå langt hvis hun lærer st styre det! :) Jeg forventer at hun gør som der bliver sagt, men inden for rimeligheden. Er glad for at høre I mener det samme som jeg, at hun ikke skal tvinges til at drikke. Jeg håber det var en engangs oplevelse, for den var ikke rar...

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Staedig = viljestaerk. 

 

Der er ikke noget, der hedder staedighed hos et lille barn i min bog. Hun er viljestaerk og det handler om at hjaelpe hende til at bruge dette i rette maal, men det tror jeg, du er klar over. Boern har oftest selv en fin pejling med, hvad de har behov for at spise og drikke og samtidig er det uhensigtsmaessigt at forsoege at tvinge vand i din datter. Det eneste boern har fuld kontrol over, er hvad der kommer ind og hvad der kommer ud. Alene med den viden boer ingen presse noget ned i boerns halse ;) 

 

Noah drikker ikke maelk - det goer vi ikke herhjemme, men han vil saa heller ikke drikke maelk. Det har de spurgt mig om jeg er ok med og det er jeg jo. Han bestemmer selv, ligesom han en overgang ikke ville spise koed. Jeg har sagt, at de gerne maa opfordre til at smage bestemt mad, isaer hvis det er noget, de har en "politik" om, men at han regulerer selv og skal heller ikke spise op, f.eks. Jeg vil ikke skabe saerregler for mit barn, men nu spurgte hun og saa sagde jeg... 

 

Efter saadan en oplevelse ville jeg nok vende det med paedagogen. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil give dig ret i stædig vs viljestærk. Kunne ligesom fornemme lidt mellem linierne, da vi sad der og venter på at hun drak vandet, at pædagog mente at hun var stædig og skulle "knækkes" - det er SÅ langt fra hvordan jeg er sol person og hvordan jeg vil være som mor:,(

 

Det er lige præcis særregler jeg ikke er glad for - specielt når det er et helbreds/religiøst issue. Jeg synes også det er forkert af dem, og vil klart spørge ind til om det er normalt at de forlanger at der drikkes op. 

 

Hun har ligesom din søn perioder hvor hun ikke spiser bestemte ting, men næste periode er det byttet rundt, så jeg er ikke nervøs på det punkt.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også helt enig med steph og bbm.

Du får også lige en lille historie med på din vej, for da jeg var lille ca 3 år og gik børnehave ville pædagogen have at jeg skulle spise en spejepølsemad inden jeg måtte rejse mig..Det kunne jeg bare ikke-for jeg kunne ik lide spejepølse..samt jeg allerede havde spist en kartoffelmad, tilsidst da vi havde siddet der i lang tid og alle andre havde rejst sig, tvang jeg et par bidder i mig og endte med at kaste op udover mig selv og udover pædagogens knæ..

og den dag idag når jeg er syg el.lign og kaster op "smager" det stadig af den spejepølse mad..Det kan altså være ret tragisk for et barn at blive tvunget til at indtage noget hvis man i forvejen føler sig fyldt i maven. Måske er det derfor jeg slet ik spiser kød den dag idag-hvem ved.. Oplevelsen sidder ihvertfald dybt i mig..kan stadig huske pædagogen tog min stol ud så vores knæ vendte mod hinanden og hun kunne stirre skiftevis på mig og hen på spejepølsemaden.

Jeg går virkelig ind for at man lytter til sit barn og stoler på det.

Jeg var blevet edderspændt rasende hvis nogen prøvede at tvinge mit barn til at drikke når det ikke havde lyst.

og mht sut.. Så ville jeg bare give den-en hel dag i vuggestue uden mor og sut kan være hårdt for sådan en lille trold. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

5 hours ago, ccc said:

Jeg er også helt enig med steph og bbm.

Du får også lige en lille historie med på din vej, for da jeg var lille ca 3 år og gik børnehave ville pædagogen have at jeg skulle spise en spejepølsemad inden jeg måtte rejse mig..Det kunne jeg bare ikke-for jeg kunne ik lide spejepølse..samt jeg allerede havde spist en kartoffelmad, tilsidst da vi havde siddet der i lang tid og alle andre havde rejst sig, tvang jeg et par bidder i mig og endte med at kaste op udover mig selv og udover pædagogens knæ..

og den dag idag når jeg er syg el.lign og kaster op "smager" det stadig af den spejepølse mad..Det kan altså være ret tragisk for et barn at blive tvunget til at indtage noget hvis man i forvejen føler sig fyldt i maven. Måske er det derfor jeg slet ik spiser kød den dag idag-hvem ved.. Oplevelsen sidder ihvertfald dybt i mig..kan stadig huske pædagogen tog min stol ud så vores knæ vendte mod hinanden og hun kunne stirre skiftevis på mig og hen på spejepølsemaden.

Jeg går virkelig ind for at man lytter til sit barn og stoler på det.

Jeg var blevet edderspændt rasende hvis nogen prøvede at tvinge mit barn til at drikke når det ikke havde lyst.

og mht sut.. Så ville jeg bare give den-en hel dag i vuggestue uden mor og sut kan være hårdt for sådan en lille trold. 

 

Det lyder som en skrækkelig oplevelse!! Og det bekræfter mig blot i, at keg tager en snak med pædagog efter juleferien. Nu kan jeg forhåbentlig også snakke med hende uden at blive for følelsesladet - for lige da det var sket kunne jeg godt mærke det fyldte meget! Håber ikke det har virket lige så kraftfuldt som din oplevelse. Men jeg vil ikke have det sket igen, for set var bestemt ikke rart. 

 

Sutten er ikke det store problem, hun accepterer fint at den er til sovesituationer og den bliver i vs/sengen når man forlader den :) 

 

Tak for dit svar og rigtig godt nytår:balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER