lpd

Søvn (igen igen igen)

52 indlæg i dette emne

Vi kæmper (igen) med det søvn. Lige for tiden er det værst om natten. Arthur sover 10-30 minutter og så vågner han og er bare meget vågen. I nat sov han først omkring kl 3.30 og kl 7 ville han op. Han sover ret fornuftigt om dagen (han er jo skide træt) men ikke for meget (tit kun en lur). 

Hvad i alverden gør vi? Han snakker og vil lege, han gnider sig øjnene og er træt, men han er ikke ked af det og kører bare på. 

Vi har prøvet alt (virkelig alt) og han er jo bare et barn der generelt sover vildt dårligt, men fire timers nattesøvn er jo bare sindssygt, og vi er nogle meget trætte forældre. 

Er der noget at gøre? Og hvis ikke, hvordan overlever man så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige allerførst: har i fået tjekket ørene? 

Vi har også stået i/står der egentlig stadig i ret massive udfordringer på søvnen med 16 måneder gamle J, der har haft en del med MØB og væske. 

 

Og en kæmpe krammer. Det er rocker hårdt når de små udfordrer en på søvnen. Det kan man slet ikke sætte sig ind i før man er der :kram 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja hans ører er tjekket og der er ikke noget.

Vi har prøvet alt og han er tjekket for alt. Så vi er nået dertil hvor det bare handler om hvordan vi kan være i det uden det ender i en skilsmisse eller et bortadopteret barn. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, nu kommer jeg bare lige med alt, hvad jeg overhovedet lige kan komme på. Spring over alt det der er ligegyldigt for dig :) 

 

Sover I på skift? (Når manden er hjemme selvfølgelig). 

 

Hvordan med natgrød? Har du prøvet det igen efter den gang, hvor han sov så godt?

 

zoneterapi? Eventuelt nogle af Katrine Birks videoer. 

 

Er han meget sensitiv måske og skal skærmes ekstra?

 

tigerspring? Der skulle vist være en ret led en i denne periode. 

 

Herman sover i sovepose. Det giver ham en dejlig tyngde og får ham til at sove mere roligt. 

 

Puttetidspunkt? Måske et andet tidspunkt passer ham bedre?

 

Sovepiller... :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, lollerberg said:

Okay, nu kommer jeg bare lige med alt, hvad jeg overhovedet lige kan komme på. Spring over alt det der er ligegyldigt for dig :) 

 

Sover I på skift? (Når manden er hjemme selvfølgelig). 

 

Hvordan med natgrød? Har du prøvet det igen efter den gang, hvor han sov så godt?

 

zoneterapi? Eventuelt nogle af Katrine Birks videoer. 

 

Er han meget sensitiv måske og skal skærmes ekstra?

 

tigerspring? Der skulle vist være en ret led en i denne periode. 

 

Herman sover i sovepose. Det giver ham en dejlig tyngde og får ham til at sove mere roligt. 

 

Puttetidspunkt? Måske et andet tidspunkt passer ham bedre?

 

Sovepiller... :D 

Vi kan ikke rigtigt sove på skift, Arthur vil kun falde i søvn ved amning, og jeg kan ikke rigtig sove om dagen når han sover lur. Jeg er så fyldt op med stress at jeg ikke kan slippe og sove, selvom jeg er så træt at det gør ondt helt ind i knoglerne. 

 

Han bliver tilbudt grød hver aften men det har lige umiddelbart ikke rigtig nogen sammenhæng. 

 

Han virker ikke som om han er sensitiv, han er jo en super glad dreng med mega krudt i røven, han er ikke ked af det men er bare vågen. Han vågnede fx fra lur kl 15 og leger lige pt nede i stuen. Det er jo så sindssygt, især fordi det ikke er en enkelt gang, det er nærmest hver dag.

 

Indtil videre har hans liv bare været et stort tigerspring, så det er jeg stoppet med at kigge efter :D

 

Han går helt amok hvis han bliver puttet ind i noget.

 

Sovepiller er jeg helt klart parat til at prøve!!! Om ikke andet så til mig selv ;)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

I må arbejde på at sove på skift, tænker jeg. Hvis A alligevel ikke har tænkt sig at sove, så er der ingen grund til at du holder dig i nærheden med brysterne for at prøve at lulle ham i søvn) 

Hvornår bliver han ammet sidste gang, sådan hvor han rigtig spiser? Hvis det er kl. 21, så går du bare i seng derefter, mens din mand tager A. Ingen grund til at I begge skal holde jer vågne... 

I må lige tilpasse tidspunkterne, men prøv det! Du skal have noget søvn. Basta.

Og kæmpe kram...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

47 minutes ago, lhk said:

I må arbejde på at sove på skift, tænker jeg. Hvis A alligevel ikke har tænkt sig at sove, så er der ingen grund til at du holder dig i nærheden med brysterne for at prøve at lulle ham i søvn) 

Hvornår bliver han ammet sidste gang, sådan hvor han rigtig spiser? Hvis det er kl. 21, så går du bare i seng derefter, mens din mand tager A. Ingen grund til at I begge skal holde jer vågne... 

I må lige tilpasse tidspunkterne, men prøv det! Du skal have noget søvn. Basta.

Og kæmpe kram...

Det aner jeg ikke. Han spiser jo ikke "forkert" på noget tidspunkt, han spiser skam hver gang. Det er ikke en mulighed at sove på skift, jeg er fx alene hjemme hele januar måned :)

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 hours ago, Camillat said:

Er det noget du har erfaring med? Jeg har bestemt ikke en forventning om han skal sove igennem og jeg vil ikke søvntræne i den forstand at jeg vil ignorere hans behov (fx tryghed og sult). Jeg søger en måde hvorpå jeg kan hjælpe ham til at sove (eller hvordan jeg kan overleve). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare spring over hvis det allerede er nævnt eller prøvet. :-)

Jeg læste lige han sov til lur til kl 15..

kunne man evt give ham lur tidligere? 

Feks fra 11.30- 14 ? 

Det fungere rigtig godt for min søn.. Men hvis han sover længere end til 14.. Så er han bare slet ikke træt til puttetid kl 19.30.

Så her " må" han helst ikke sove efter kl 14. 

Men anden ting..

kan han være.." Ik træt nok"? 

Har han prøvet at give den gas med andre børn på hans egen alder i et par timer? 

Vores søn sover langt bedre om natten, når han har været ude og få brugt sin krop, blevet stimuleret osv af andre end os forældre/søskende osv. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

22 hours ago, ccc said:

Bare spring over hvis det allerede er nævnt eller prøvet. :-)

Jeg læste lige han sov til lur til kl 15..

kunne man evt give ham lur tidligere? 

Feks fra 11.30- 14 ? 

Det fungere rigtig godt for min søn.. Men hvis han sover længere end til 14.. Så er han bare slet ikke træt til puttetid kl 19.30.

Så her " må" han helst ikke sove efter kl 14. 

Men anden ting..

kan han være.." Ik træt nok"? 

Har han prøvet at give den gas med andre børn på hans egen alder i et par timer? 

Vores søn sover langt bedre om natten, når han har været ude og få brugt sin krop, blevet stimuleret osv af andre end os forældre/søskende osv. 

 

Det er fuldstændig det samme om han sover lur i en halv time og står op igen kl 12 fx. 

Jeg synes det er pisse hårdt og har meget svært ved at rumme ham. 

Han græder rigtig meget når vi kører bil, så vi ses ikke så meget med andre, men det gør det også bare endnu værre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe :kram2 jeg har stået i noget ala det du gør nu med en dreng der powernappede dagen igennem og ikke ville sove trods gnideri i øjne mv..

 

Hvor sover han henne? 

Vi erfarede at Markus sov bedre med os og har så valgt det fremfor ingen søvn, da han vågnede rigtig mange gange i sin egen seng.. 

Markus havde også en periode med rigtig dårlig søvn og meget vågen tid og vi blev rådet til at prøve en tyngdepose eller kugledyne for at skabe tryghed men kom aldrig så langt men måske det kunne være løsningen for jer :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

37 minutes ago, Lotte1987 said:

Kæmpe :kram2 jeg har stået i noget ala det du gør nu med en dreng der powernappede dagen igennem og ikke ville sove trods gnideri i øjne mv..

 

Hvor sover han henne? 

Vi erfarede at Markus sov bedre med os og har så valgt det fremfor ingen søvn, da han vågnede rigtig mange gange i sin egen seng.. 

Markus havde også en periode med rigtig dårlig søvn og meget vågen tid og vi blev rådet til at prøve en tyngdepose eller kugledyne for at skabe tryghed men kom aldrig så langt men måske det kunne være løsningen for jer :kram2

Han sover i vores seng og har altid gjort det. 

Vi har ventet på en kædedyne i over en måned nu, men der er lange udsigter til sådan en i vores lorte-kommune. 

Pt sidder min mand med ham i stuen mens jeg ligger i soveværelset og græder :( jeg orker bare ikke mere, jeg har minus overskud og energi og jeg får kvalme af at tænke på at min mand tager afsted om 1,5 døgn og så er jeg alene hjemme i en måned, for jeg KAN ikke hænge sammen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr, lpd :( 

Jeg har desværre ingen gode råd - men jeg kan ikke huske, om I allerede har fået tjekket ham i hoved og r..  for at sikre, at der ikke er noget fysisk galt? 

 

Det lyder umenneskelig hårdt, at skulle være alene med ham i en måned. Kan din mor komme nogle af dagene og aflaste dig lidt? :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv det lyder virkeligt hårdt for dig.

Jeg tænker på om han er blevet undersøgt for ALT.. Altså som i virkelig alt..? Den helt store helbredsundersøgelse( læge, kiropraktor, fysioterapeut osv) Sover han bedre på en Panodil? Sover han bedre når hans gummer er smurt med de der tand-dråber? Sover han bedre hvis han har fået havregrød i maven lige inden sengetid, Sover han bedre hvis du har prøvet at undgå gluten? Sover han bedre hvis soveværelset er koldt? Varmere? Vågner han konstant fordi han vil ammes? 

 

Dernæst vil jeg sige, at der ikke behøver være noget konkret" galt" med ham-Nogen børn sover bare ikke særligt godt.. Det er rocker hårdt men de fleste vokser fra det, inklusiv min egen datter, der nærmest ik sov fra hun blev født til hun var 14 mdr..( dette var grunden til hun først blev storesøster som 4 årig-jeg frygtede endnu et barn der ik sov) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 25/12/2016 at 10:29 PM, lpd said:

Er det noget du har erfaring med? Jeg har bestemt ikke en forventning om han skal sove igennem og jeg vil ikke søvntræne i den forstand at jeg vil ignorere hans behov (fx tryghed og sult). Jeg søger en måde hvorpå jeg kan hjælpe ham til at sove (eller hvordan jeg kan overleve). 

 

Jeg har ofte brugt raad fra den side og kigget paa hendes standard sleep plans for at se, hvordan et dagligt "program" kan se ud. Jeg gaar ud fra at du ikke har kastet mere end et blik paa linket eller klikket paa den og saa kastet et blink paa siden. Der er ingen paa den hjemmeside, der ikke tilgodeser et lille barns behov for tryghed og mad/vaesle. Du maa ogsaa kende mig utroligt daarligt, hvis du tror jeg sender den slags link ud i verden. Aldrig i livet og du skal vide, at min dreng sover baade trygt, maet og godt. 

 

Det gode ved siden er, at det ogsaa handler om dig og famiiien og netop ikke kun babyen. Men du maa selv vide, om det er noget, du har list til at laese om eller ligefrem betale dig til. Jeg har kun gode erfaring med de raad og blogindlaeg, der ligger derinde. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 hours ago, Camillat said:

 

Jeg har ofte brugt raad fra den side og kigget paa hendes standard sleep plans for at se, hvordan et dagligt "program" kan se ud. Jeg gaar ud fra at du ikke har kastet mere end et blik paa linket eller klikket paa den og saa kastet et blink paa siden. Der er ingen paa den hjemmeside, der ikke tilgodeser et lille barns behov for tryghed og mad/vaesle. Du maa ogsaa kende mig utroligt daarligt, hvis du tror jeg sender den slags link ud i verden. Aldrig i livet og du skal vide, at min dreng sover baade trygt, maet og godt. 

 

Det gode ved siden er, at det ogsaa handler om dig og famiiien og netop ikke kun babyen. Men du maa selv vide, om det er noget, du har list til at laese om eller ligefrem betale dig til. Jeg har kun gode erfaring med de raad og blogindlaeg, der ligger derinde. 

Det var bestemt ikke meningen jeg ville lyde træls! Det beklager jeg. Jeg er i et stadie hvor det helt ærligt handler om at overleve og jeg har ikke overskud til at følge op på en masse, hvis jeg ikke på forhånd ved at det er noget vi kan stå inde for, så tak for du ville uddybe, jeg vil prøve at se om jeg får mulighed for at kigge nærmere på det i morgen. 

 

Pt sidder jeg med arthur i viklen og hopper på bold. I går nat sov han først kl 01.30 og det var i barnevognen udenfor, så min mand måtte holde sig vågen og løbende tjekke ham. 

Det er simpelthen ikke normalt at et så lille barn skal sove så lidt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige noget der har strejfet mig..:-) 

Hvordan reagerer han hvis der ingen altanativer er andet end at ligge i sengen ? 

Indtil videre har jeg læst, at han har fået lov at komme i stuen og lege, du har siddet på hoppeboldt med ham, og han har fået lov at komme i barnevogn..

jeg tænker på når han er så stor, om han mon blir tilbudt lidt for mange altanativer til kun at ligge i sengen? Og at han ved han kan løbe om hjørner med jer og styrer det sove-show? 

måske har han brug for at i klart og tydeligt viser at der IKKE er andre valg ind at ligge i sengen og sove..og ja han vil blive sur, vred og ked..og det er også okay.. Så kan man få en krammer/kys/nus/sut/en ammetår.

Jeg ved godt det er hårdt og i er desperate.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, ccc said:

Bare lige noget der har strejfet mig..:-) 

Hvordan reagerer han hvis der ingen altanativer er andet end at ligge i sengen ? 

Indtil videre har jeg læst, at han har fået lov at komme i stuen og lege, du har siddet på hoppeboldt med ham, og han har fået lov at komme i barnevogn..

jeg tænker på når han er så stor, om han mon blir tilbudt lidt for mange altanativer til kun at ligge i sengen? Og at han ved han kan løbe om hjørner med jer og styrer det sove-show? 

måske har han brug for at i klart og tydeligt viser at der IKKE er andre valg ind at ligge i sengen og sove..og ja han vil blive sur, vred og ked..og det er også okay.. Så kan man få en krammer/kys/nus/sut/en ammetår.

Jeg ved godt det er hårdt og i er desperate.

Altså først og fremmest er jeg helt uenig i det du skriver, et barn på 10 måneder er behovsstyret og kan jo ikke vælge at holde sig vågen for at løbe om hjørner med os :)

Hvis vi lægger ham rejser han sig jo bare op og går rundt. Det ville ende med at han kørte på til han græd sig selv i søvn og det kommer bare ikke til at ske nogensinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, lpd said:

Altså først og fremmest er jeg helt uenig i det du skriver, et barn på 10 måneder er behovsstyret og kan jo ikke vælge at holde sig vågen for at løbe om hjørner med os :)

Hvis vi lægger ham rejser han sig jo bare op og går rundt. Det ville ende med at han kørte på til han græd sig selv i søvn og det kommer bare ikke til at ske nogensinde :)

3 hours ago, lpd said:

Jeg tror du misforstår mit indlæg lidt..:-) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, lpd said:

Altså først og fremmest er jeg helt uenig i det du skriver, et barn på 10 måneder er behovsstyret og kan jo ikke vælge at holde sig vågen for at løbe om hjørner med os :)

Hvis vi lægger ham rejser han sig jo bare op og går rundt. Det ville ende med at han kørte på til han græd sig selv i søvn og det kommer bare ikke til at ske nogensinde :)

Men måske skal i som forældre bestemme at han ikke skal have lov til at rejse sig fra sengen og bare gå rundt..? 

Måske har han brug for at i bestemmer, at nu er det altså sovetid og så blir man i sengen.. Og ja det vil de fleste børn på 10 måneder blive utilfredse med, de er i en selvstændighedsfase og rent udviklingsmæssigt sker der bare meget lige der og derfor skriver jeg, at i må trøste ham med det i kan.. Jeg skriver ingen steder at han bare skal græde sig i søvn- for det er bestemt ikke det jeg mener.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

14 minutes ago, ccc said:

Men måske skal i som forældre bestemme at han ikke skal have lov til at rejse sig fra sengen og bare gå rundt..? 

Måske har han brug for at i bestemmer, at nu er det altså sovetid og så blir man i sengen.. Og ja det vil de fleste børn på 10 måneder blive utilfredse med, de er i en selvstændighedsfase og rent udviklingsmæssigt sker der bare meget lige der og derfor skriver jeg, at i må trøste ham med det i kan.. Jeg skriver ingen steder at han bare skal græde sig i søvn- for det er bestemt ikke det jeg mener.

 

 

Jeg vil egentligt ikke blande mig. Men jeg gad faktisk mega gerne vide hvordan jeg kan få min 12 måneders til at blive liggende? Han rejser sig og går rundt i sengen... jeg kan kun få ham til at ligge stille hvis jeg ligger mig oven på ham, men det virker alligevel lidt vildt. 

Ej nu lyder det som en joke. Men sådan helt seriøst, hvordan får jeg min 12 måneders til at blive liggende nede?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

27 minutes ago, Stephi-moren said:

 

Jeg vil egentligt ikke blande mig. Men jeg gad faktisk mega gerne vide hvordan jeg kan få min 12 måneders til at blive liggende? Han rejser sig og går rundt i sengen... jeg kan kun få ham til at ligge stille hvis jeg ligger mig oven på ham, men det virker alligevel lidt vildt. 

Ej nu lyder det som en joke. Men sådan helt seriøst, hvordan får jeg min 12 måneders til at blive liggende nede?

Jamen det er også et rigtig godt spørgsmål:-) dog svært at svare på da alle børn jo er forskellige. :-) 

Herhjemme sover lillemanden( 17 mdr ) i vores seng.. Og jeg har også ved 10-12 mdrs alderen været igennem det med at de rejser sig og vil kravle ud af sengen osv..vil hellere ind og lege i stuen osv..jeg har hver gang lagt ham tilbage på hans "plads" igen (imens jeg også selv lå ned) og sagt " nej nu er det sovetid" "godnat" krammer og mysser og ammetår igen osv..i starten var det hårdt, fordi det tog lang tid at putte ham-men han skulle jo lige forstå hvad det var jeg var ved at lærer ham.:-) 

og jeg lagde mig yderst og så lå han inderst.. Og faktisk pillede vi også benene af sengen så han ikke kunne falde så langt.:-) hvis nu jeg skulle falde i søvn inden ham :-) 

Efter ca 1 uge blev det allerede meget bedre.

 

Bare spørg hvis der er mere i er nysgerrige efter at vide.:-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, ccc said:

Men måske skal i som forældre bestemme at han ikke skal have lov til at rejse sig fra sengen og bare gå rundt..? 

Måske har han brug for at i bestemmer, at nu er det altså sovetid og så blir man i sengen.. Og ja det vil de fleste børn på 10 måneder blive utilfredse med, de er i en selvstændighedsfase og rent udviklingsmæssigt sker der bare meget lige der og derfor skriver jeg, at i må trøste ham med det i kan.. Jeg skriver ingen steder at han bare skal græde sig i søvn- for det er bestemt ikke det jeg mener.

 

Men det er jo en fysisk umulighed at tvinge et barn på 12 kg til at blive liggende :unsure

Nej, jeg ved godt du ikke mener han skal græde sig selv i søvn, men det vil ske hvis jeg putter ham i egen seng desværre. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

18 minutes ago, lpd said:

Men det er jo en fysisk umulighed at tvinge et barn på 12 kg til at blive liggende :unsure

Nej, jeg ved godt du ikke mener han skal græde sig selv i søvn, men det vil ske hvis jeg putter ham i egen seng desværre. 

Hvis nu du ligger med ham i jeres seng.. Og hver gang han rejser sig siger du eks. " nej nu er det puttetid eller "nu skal vi sove" og så tar du ham og ligger ham ned og putter ham igen med dynen bamsen eller amning osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER