Barbamama

Hvordan har I og jeres børn det med legestue i dagplejen?

27 indlæg i dette emne

Ok, den her henvender sig kun til dem med børn i dagpleje, som engang imellem går i legestue, sorry :badgirl

 

Jeg er lidt nysgerrig på, hvad jeres børn siger til legestuen? Er de vilde med det, ligeglade, helst fri, andet? Og hvordan har I det som forældre med legestue?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kommer meget an på præmissen vil jeg sige. 

 

I Viborg er der tvungen legestue. 

 

Da Silke Elia startede var det hver anden torsdag. Det var heldags legestue dvs vi afleverede og hentede i legestuen. I hendes grupper var der i alt 5 dagplejere. For Silke Elia var det slet ikke optimalt og min dagplejer har også udtrykt at det slet ikke var i børnenes interessere. 

 

De havde efter noget tid mulighed for at lave det om til hver fredag og det fungerede langt bedre. De fik en kontinuert forløb. De skulle ikke 'lære' legestuen at kende igen hver gang fordi det var hver uge. De kunne bedre huske de andre dagplejere og børn og konteksten. De kunne lave og lavede læreplaner og havde nogle rigtig gode forløb den sidste tid Silke Elia var i legestuen. 

 

Nu skal de desværre flytte 'hus', så det bliver i en gammel instition og de skal være der samtidig med en anden dagplejegruppe, så der kan være 10 dagplejere på en gang. Min dagplejer er meget skeptisk og det forstår jeg virkelig godt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og dertil sagt at fredag klart var en god dag fordi vi selv skulle fragte barnevogn frem og tilbage og det var bare møg besværligt, da det var torsdag. 

Samt at fredag blive mange børn hentet tidligere, så dagen bliver ikke så lang og samtidig kan de holde weekend bagefter. 

 

Silke Elia fik et par gode venskaber i legestuen og var glad for den til sidst :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taylors dagpleje har legestue med områdets andre private DP'er ca hver uge (jeg skiver ca fordi det afholdes hver uge, men det er ikke hver gang C deltager - altså Taylors DP) Det er så kun "halvdags" og egentlig kun 2-3 timer....

Marlon og Charlie har begge elsket det hele tiden, men Taylor har skullet bruge noget tid på at vænne sig til det. Der første halve-hele år var han meget hos DP og ville ikke rigtig lege selv. Men han var ikke sådan ked af det, og virkede egentlig til at synes det var lidt spændende (at kigge på). Nu har han dog fundet trygheden/modet og leger selvstændigt dernede uden kvaler.

 

Jeg synes det er en rigtig fik måde at få lidt afveksling på i hverdagen, og ville være ked af hvis ordningen stoppede...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lidt samme historie som Troldemor.

A går i privat dp, og de har ca legestue en gang om ugen. De er tre dper, der gør det sammen.

De tre ses rigtig tit, så børnene er vant til hinanden og til de andre voksne. Derfor er mit indtryk, at det er ubetinget en kæmpe gave for mit barn med legestue.

 

Edit: de ses i gennemsnit med de andre dagplejere min to gange om ugen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Fru.Mor said:

Lidt samme historie som Troldemor.

A går i privat dp, og de har ca legestue en gang om ugen. De er tre dper, der gør det sammen.

De tre ses rigtig tit, så børnene er vant til hinanden og til de andre voksne. Derfor er mit indtryk, at det er ubetinget en kæmpe gave for mit barn med legestue.

 

Edit: de ses i gennemsnit med de andre dagplejere min to gange om ugen :)

 

Fuldstændig :ditto

 

J er også i privat. De er tre der ser hinanden, nogle uger 2-3 gange (typisk i godt vejr ;)), andre uger bare en enkelt gang. 

J vader bare lige ind og hygger i legestuen, tror det handler om at han er tryg ved rammerne og dem der er der :) 

Jeg elsker at han får det tilbud og tror der giver ham en hel masse - også i det små ifht engang at skulle i børnehave og forholde sig til meget mere end de 4 unger i dp :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rigtig glad for legestuen. Er netop på vej til forældre kaffe i legestuen :D

 

Julius er rigtig glad for det. Hygger sig, trives og nem at aflevere. Og så har han gæsteplads ved den ene :) De er tre dagplejer og det er heldags hver uge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, vi hader legestuen :blush i Aalborg var de kun afsted 2 gange, Im magtede det simpelthen ikke, her er det desværre tvunget, så de er afsted hver fredag formiddag :( jeg glæder mig til at jeg kan holde ham hjemme, men samtidig synes jeg også, at det er grotesk, at jeg skal finde en løsning fordi mit barn ikke magter legestuen :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 minutes ago, skruk said:

Årh, vi hader legestuen :blush i Aalborg var de kun afsted 2 gange, Im magtede det simpelthen ikke, her er det desværre tvunget, så de er afsted hver fredag formiddag :( jeg glæder mig til at jeg kan holde ham hjemme, men samtidig synes jeg også, at det er grotesk, at jeg skal finde en løsning fordi mit barn ikke magter legestuen :(

 

Jeg vil så sige, at min dp faktisk blev hjemme fra legestue i en lang periode, fordi Silke Elia ikke magtede det. Det var hun bare fantastisk til at se sine dp børns behov - også selvom hun egentlig er tvunget afsted. Men som hun siger; det skal tage udgangspunkt i barnets behov og det er det ikke altid.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, AnitaFH said:

Jeg er rigtig glad for legestuen. Er netop på vej til forældre kaffe i legestuen :D

 

Julius er rigtig glad for det. Hygger sig, trives og nem at aflevere. Og så har han gæsteplads ved den ene :) De er tre dagplejer og det er heldags hver uge :)

Dejligt antal! Så er der heller ikke så mange børn :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kan godt lide det.

Det er hver onsdag formiddag.

I sommer halvåret skiftes de til at være i haven ved 4-5 forskellige dp'er. I vinterhalvåret er de hos vores dp, da hun har et kæmpe opholdsrum ovenpå.

En sjælden gang imellem er de på offentlige legepladser eller i en institution.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er der heldags legestue en gang om ugen. Begge drenge har lige skulle vænne sig til det i starten og så har det egentlig været rigtig godt. Synes det er en god ting for børnene at lære osse at være sammen i større flok som når de en gang skal i børnehave....her i byen er de 4 dagplejere i en gruppe. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie er i tvungen heldags legestue hver mandag. De er 3 dagplejer. Efter jul bliver de 4 dagplejere, fordi der er ansat flere herude. Mie er ok glad for legestue, men ingen tvivl om hun foretrækker når de er i deres faste gruppe. 

 

Grundet en masser kurser og udvikling skal hun en hel masse ekstra i legestue her i januar/februar. Det er ok. 

 

Jeg er glad for det fordi hun så netop lærer de andre dagplejere og børn godt at kende. Vores dagplejer er meget ellers ude hos de andre og benytter åben legeplads hver torsdag i sommer halvår og gymnastisk i vinter halvåret så de ser de andre. 

 

Største minus er den dårlige lur hun desværre ofte får i legestuen. 

 

Men alt i alt er jeg GLAD for at Mie er i legestue :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, louisevibe said:

 

Jeg vil så sige, at min dp faktisk blev hjemme fra legestue i en lang periode, fordi Silke Elia ikke magtede det. Det var hun bare fantastisk til at se sine dp børns behov - også selvom hun egentlig er tvunget afsted. Men som hun siger; det skal tage udgangspunkt i barnets behov og det er det ikke altid.  

Dejligt :)  det gjorde vores dp i Aalborg også, men det virker ikke som om hende her må for hendes konsulent :( og de andre to børn trives også med legestuen, det er bare ikke Im's ting :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er der heldagslegestue sidste fredag i måneden.

 

Det fungere rigtig fint. Fredag er en god dag da vores dagpleje lukker tidligere, så børnen har automatisk en kort dag, og kan komme hjem og få ro på i weekenden :) 

 

Laura plejer at hygge sig med det, men hun vil ikke savne det hvis det ikke var der. Jeg tænker dog at det er rigtig sundt for dem at lære at være i så stor en flok, specielt med så mange voksne, jeg tænker det er med til at ruste dem mod børnehavens mere kaotiske tilstande (set i perspektiv til dagplejens rolige hjemmelige omgivelser). 

 

Ellers mødes gruppen ofte (hver ugek) på en af legepladserne, og så de i "lille" legestue flere gange i måneden, hvor de mødes to og to. 

Hver onsdag har de hallen i arena midt, det der ikke så mange der gør brug af, men de gør i gruppen hvor laura er og det er en KÆMPE succes, der er de nogle timer om formiddagen og så retur til frokost og puttetid. 

 

Generelt er vores dagpleje rigtig god til at det skal være i børnenes tarv, men hun tøver heller ikke med at holde dem alle 4 hjemme hvis der er er barn der har behov for det den dag. Så aflyser hun evt. planer og trækker en dag ud af kalenderen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres erfaringer :)

 

Jeg spørger lidt, fordi vi af forskellige årsager ikke kommer ret meget i legestue, og som forælder er jeg helt ærligt glad for det, for Elisabeth er ikke fan (og det var Valdemar heller ikke) så jeg har ikke sådan for alvor oplevet fordelene selv. Men samtidig er jeg jo som dagplejer ambivalent, fordi jeg netop tænker at nogle børn/forældre sætter stor pris på det...

 

Nå, det er ikke fordi jeg savner råd til noget, jeg blev bare nysgerrig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elliot var meget længe om at blive glad for det i dagplejen. Men han blev gladere for det. Han ville dog ikke savne det, tror jeg, hvis de ikke tog afsted!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er det hver fredag hele dagen og som regel et par timer om tirsdagen. De mødes med de andre dagplejere (de er 4 i alt) og laver som regel varm mad. I sommerhalvåret mødes de på børnehavens legeplads eller i de andre dagplejers haver. Jeg har ikke oplevet at Astrid ikke vil afsted. Og jeg elsker det. Det gør at Astrid kender de andre dagplejere hvor hun kommer i gæstedagpleje og kender de andre børn :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BBM jeg tror jeg ville være rigtig ked af hvis Mies dagplejemor ikke deltog i de aktive og sociale tiltag der er. Det er ihvertfald rart hun kender de andre dagplejer ved pasning og lærer flere børn at kende - både ældre og yngre, da hendes dp gruppe er jævnaldrende og piger allesammen. Plus jeg er glad for hun lærer hvordan børnehave Lan være med mange børn. 

 

Jeg ved min søster som havde DP i Ålborg var rigtig træt af at hendes dp mor aldrig tog nogle steder med ungerne, hvor de andre dagplejer er. 

 

Jeg har som forældre ihvertfald en forventning om at min dagpleje deltager i de ting der er såvidt muligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var rigtig glad for det da vores søn gik i privat dagpleje. De var afsted en gang om ugen, om formiddagen. Min søn elskede det, og det var med til at forberede ham til at starte i vuggestue senere. Jeg ville synes det var lidt synd hvis de aldrig kom afsted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

50 minutes ago, SDB said:

BBM jeg tror jeg ville være rigtig ked af hvis Mies dagplejemor ikke deltog i de aktive og sociale tiltag der er. Det er ihvertfald rart hun kender de andre dagplejer ved pasning og lærer flere børn at kende - både ældre og yngre, da hendes dp gruppe er jævnaldrende og piger allesammen. Plus jeg er glad for hun lærer hvordan børnehave Lan være med mange børn. 

 

Jeg ved min søster som havde DP i Ålborg var rigtig træt af at hendes dp mor aldrig tog nogle steder med ungerne, hvor de andre dagplejer er. 

 

Jeg har som forældre ihvertfald en forventning om at min dagpleje deltager i de ting der er såvidt muligt. 

 

Det kan jeg godt forstå! :)

 

(Og så vil jeg skynde mig at sige, at jeg pt. ikke har så meget valg, så det er ikke så meget det, det handler om)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Barbamama said:

 

Det kan jeg godt forstå! :)

 

(Og så vil jeg skynde mig at sige, at jeg pt. ikke har så meget valg, så det er ikke så meget det, det handler om)

Det er jeg slet ikke i tvivl om men tænkte det alligevel var relevant for dig at hører :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 minutes ago, SDB said:

Det er jeg slet ikke i tvivl om men tænkte det alligevel var relevant for dig at hører :) 

 

Helt sikkert :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her foregår legestue i vores lokale børnehave, sammen med de yngste børn og pædagoger. Dette er hver tirsdag formiddag. Derudover er dagplejerne i en gymnastiksal hver torsdag, hvor hver anden torsdag er sammen med de yngste for børnehaven.

 

Det er lidt forskelligt hvor meget de enkelte dagplejere deltager. Vores kører som regel kun afsted en gang om ugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt lide ideen om det. Det er samme sted hvor han en dag skal i børnehave så jo fint han til den tid er kommet der over flere år og bekendt med det hele. MEN så længe han er så lille så syntes jeg ikke om det. Det er alt for meget for ham og de store børn slæber rundt på ham. Det er alt for meget og han er tit ked af det, syg eller andet efter sådan en onsdag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER