MaleneB

Alternativ til Ipad

10 indlæg i dette emne

Jeg beskriver lige et scenarie vi sikkert alle kender.

 

Man har været på arbejde og er nu kommet hjem efter at have hentet barn/børn. Man er træt og ville egentlig gerne lige slappe lidt af, eller i hvert fald lige råde over sine egne tanker, før madlavningen venter.

Nogle gange er man alene med barnet andre gange er både mor og far hjemme. Så skal der laves mad. Hvad så med barnet?

 

Vi er virkelig kommet i en dårlig vane, hvor Freya vil se YouTube eller trykke på ipad hele tiden. Det har været den nemme løsning når energien ikke er til meget sidst på dagen, og når maden skal laves...

 

Hun er ikke gammel nok til at kunne fordybe sig i så meget selv. Tumlelege er det der kan leges  længst tid herhjemme.. andre ting gider hun ikke længe af gangen.. medmindre det er ipad.

 

Hvad gør I? Hvordan aktiverer man barnet selvom man selv er træt? Og hvad gør man når der skal laves mad? 

Hun er 22 måneder og en spillopmager der har fået for vane at spille ipad eller se YouTube.  Jeg tænker at det ikke er sundt, så meget som hun gør det nu..

 

Gode råd, idéer, tanker, hjælp, erfaringer osv modtages med kyshånd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

- deltager i madlavning

- i indretter en skuffe med alle jeres plastkasser, skåle, skeer osv som hun må tømme og lege med

- i laver en særlig kasse med særligt interessante ting som KUN kommer frem når i har særligt behov for det

- i smider hende i højstol og bestikker med snacks, fx er ærter gode til at fordrive tiden med

- puslespil ved køkkenbordet

- kuglebane klistret på køkkenskab, jeg lavede en selv af tomme køkkenruller - så kuglerne kørte igennem flere rør og endte i en bøtte

 

hmm...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme kører ramasjang ofte...Men ellers har vi magneter på køleskab og opvaskemaskine som der leges meget med....ellers puzzle spil og tegne før madlavningen...skal de lege selv hopper de en del på en madras på værelset...

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine tvillinger på 24 mdr tegner ofte mens de venter på maden. 

Ellers dækker de bord en ting af gangen eller  lægger knoppudslespil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah maatte se fjernsyn i den alder(og stadig), ellers havde jeg et lille bord, han kunne tegne ved, som var lige ved koekkenet, hvor hans legekoekken ogsaa var. Nu laver han "lektier", ser TV, tegner eller leger. Maaske faar han lidt groentsagsstave at gnaske i, hvis han er meget sulten. 

 

Gode forslag fra Steph, ioevrigt. 

 

Du kan starte med at sige, at mor og far har snakket sammen og fra imorgen, saa kan man ikke se fjernsyn eller dimse med IPad som man plejer. Istedet maa man x, x eller x. At det har du helt styr paa og du skal nok hjaelpe. 

Saa kommer morgendagen og du fortaeller, at du nu skal lave mad, hvorpaa du spoerger, om hun vil x eller y imens(og er forberedt paa at saette igang). Kun hvis hun selv finder Ipad/fjernsyn frem som tredje alternativ, tager du det emne frem og gentager gaarsdagens ord om at mor og far har bestemt, at fra idag dimser man ikke mere paa Ipad eller ser fjernsyn, men man maa x eller y. Hvad har hun mon lyst til af de to ting? 

 

Hvis hun reagerer med graad eller vrede, saa rummer du det, anerkender og holder stille og roligt fast i jeres nye regime. Lad hende komme ud med det og vaer der for hende imens, indtil hun er klar til at tage imod et af dine tilbud. Det boer ikke tage mere end to-tre dage, saa fanger hun, at det er ramme alvor og finder tryghed i at I har taget styring med sagen om Ipad og fjernsyn OG at I har alternativer i tilbud :) 

 

Det er SAA traels, naar skaermtiden har taget overhaand, det er ogsaa sket herhjemme. Jeg oplever, at det er en lettelse for os alle, naar vi tager styringen, men at det nogle gange lige skal gaa op for os, at det faktisk var blevet belastende eller hvor meget.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

20 hours ago, Stephi-moren said:

- deltager i madlavning

- i indretter en skuffe med alle jeres plastkasser, skåle, skeer osv som hun må tømme og lege med

- i laver en særlig kasse med særligt interessante ting som KUN kommer frem når i har særligt behov for det

- i smider hende i højstol og bestikker med snacks, fx er ærter gode til at fordrive tiden med

- puslespil ved køkkenbordet

- kuglebane klistret på køkkenskab, jeg lavede en selv af tomme køkkenruller - så kuglerne kørte igennem flere rør og endte i en bøtte

 

hmm...

Uh, det var gode forslag. :)

en særlig kasse til særligt behov.. hmm.. er det noget I selv har? Det lyder i hvert fald meget spændende... hvad har I i den? :)

og en kuglebane på køkkenskab må jeg i gang med... har masser af toilet og køkkenruller der ligger samlet... 

 

19 hours ago, girly1988 said:

Herhjemme kører ramasjang ofte...Men ellers har vi magneter på køleskab og opvaskemaskine som der leges meget med....ellers puzzle spil og tegne før madlavningen...skal de lege selv hopper de en del på en madras på værelset...

 

Må vidst have fat i magneter. Og tror måske vi har en ekstra madras der kan tumles en del på.

 

12 hours ago, Camillat said:

Noah maatte se fjernsyn i den alder(og stadig), ellers havde jeg et lille bord, han kunne tegne ved, som var lige ved koekkenet, hvor hans legekoekken ogsaa var. Nu laver han "lektier", ser TV, tegner eller leger. Maaske faar han lidt groentsagsstave at gnaske i, hvis han er meget sulten. 

 

Gode forslag fra Steph, ioevrigt. 

 

Du kan starte med at sige, at mor og far har snakket sammen og fra imorgen, saa kan man ikke se fjernsyn eller dimse med IPad som man plejer. Istedet maa man x, x eller x. At det har du helt styr paa og du skal nok hjaelpe. 

Saa kommer morgendagen og du fortaeller, at du nu skal lave mad, hvorpaa du spoerger, om hun vil x eller y imens(og er forberedt paa at saette igang). Kun hvis hun selv finder Ipad/fjernsyn frem som tredje alternativ, tager du det emne frem og gentager gaarsdagens ord om at mor og far har bestemt, at fra idag dimser man ikke mere paa Ipad eller ser fjernsyn, men man maa x eller y. Hvad har hun mon lyst til af de to ting? 

 

Hvis hun reagerer med graad eller vrede, saa rummer du det, anerkender og holder stille og roligt fast i jeres nye regime. Lad hende komme ud med det og vaer der for hende imens, indtil hun er klar til at tage imod et af dine tilbud. Det boer ikke tage mere end to-tre dage, saa fanger hun, at det er ramme alvor og finder tryghed i at I har taget styring med sagen om Ipad og fjernsyn OG at I har alternativer i tilbud :) 

 

Det er SAA traels, naar skaermtiden har taget overhaand, det er ogsaa sket herhjemme. Jeg oplever, at det er en lettelse for os alle, naar vi tager styringen, men at det nogle gange lige skal gaa op for os, at det faktisk var blevet belastende eller hvor meget.  

 

Tak for dit gode råd. Det kan ske vi skal prøve det. Det har i hvert fald virkelig taget overhånd her. 

Det behøver for mig ikke at stoppe fuldstændig, men der skal bestemt skrues ned for det, så hun også lærer at man kan andet når man er derhjemme.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke en sådan kasse nu, men vi havde til William. Der var en gammel fjernbetjening, en gammel telefon, en dødirriterende andebil der sagde lyde når de kørte, nogle bøger, nogle gamle køkkenredskaber, en plastflaske (grundet lukket!) med perler og glimmer... Hmm... Jeg kan ikke lige huske ellers, men pointen er at putte ting der i, der er spændende fordi de kun sjældent bliver leget med :) og gerne lidt forbudte, som fx fjernbetjening :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan også anbefale en flyttekasse! De første maaaaange dage er den sjov som den er. Når nyhedsværdien forsvinder smider du en håndfuld farveblyanter i (eller hvis du er modig tusser), så kan de klare et par dage mere ;) 

 

det er fx Extra hyggeligt at spise rosiner i sådan en kasse, især hvis den har en pude :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare vaer opmaerksom paa, at gamle/brugte/nye elektroniske ting og sager indeholder giftige flammehaemmere. Det ville jeg ikke lade mit barn lege med.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 13/12/2016 at 0:45 PM, MaleneB said:

Tak for dit gode råd. Det kan ske vi skal prøve det. Det har i hvert fald virkelig taget overhånd her. 

Det behøver for mig ikke at stoppe fuldstændig, men der skal bestemt skrues ned for det, så hun også lærer at man kan andet når man er derhjemme.... :)

 

I vores verden skal det heller ikke stoppes fuldstaendigt. Det skal blot ligge paa et niveau, hvor jeg ikke har foelelsen af, at det styrer vores hverdagsliv. Det er mit pejlemaerke :) 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER