FruLJ

Hjælp - samtale ved lægen

45 indlæg i dette emne

Hej i skønne bk'er 

Jeg er langt om længe kommet frem fra mit skjul her på bk efter at have kigget med på sidelinjen, og jeg har nu brug for jeres hjælp. Sagen er den, at min mand og jeg har førsøgt at få et barn i de sidste 15 måneder - desværre uden held. 

Jeg har nu endelig fået bestilt tid til lægen, men hvad kan jeg forvente af det hele? Skal jeg gøre mig nogle forberedelser, eller blot dukke op?

Kh. den fortvivlede og nervøse FruLJ 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det ville være en god ide at tage en oversigt over dine cyklusser med :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, Pada said:

Det ville være en god ide at tage en oversigt over dine cyklusser med :) 

Tak Pada, det vil jeg helt sikkert gøre.:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I princippet kan du bare møde op, og så ved lægen, hvad der skal spørges om. Men som med så meget andet er det godt at forberede dig lidt. Hvad vil du have ud af besøget hos lægen? En henvisning til fertilitetsbehandling, forestiller jeg mig? Så er det rigtig godt at sige dette direkte til lægen ved konsultationen.

 

Nogle læger henviser direkte, og så vil fertilitetsklinikken tage sig af udredningen. Andre læger sætter selv udredningen i gang, og så får du bagefter henvisningen. Her kan det være en fordel at kontakte den fertilitetsklinik, I gerne vil behandles på inden, og så spørge dem om proceduren. Min egen erfaring er, at det kan tage rigtigt længe, hvis egen læge står for udredningen (for os tog det 6 måneder), mens en fertilitetsklinik kan klare det hele på under en måned. 

 

Derudover vil lægen som udgangspunkt spørge dig om, hvor længe I har prøvet, din cyklus længde, jeres alder og andre ting, der kan spille ind. Men når I har været i gang i over et år, så skal I nok hurtigt komme videre i systemet.

 

Held og lykke :bd:goodluck 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, Sparklinrock said:

I princippet kan du bare møde op, og så ved lægen, hvad der skal spørges om. Men som med så meget andet er det godt at forberede dig lidt. Hvad vil du have ud af besøget hos lægen? En henvisning til fertilitetsbehandling, forestiller jeg mig? Så er det rigtig godt at sige dette direkte til lægen ved konsultationen.

 

Nogle læger henviser direkte, og så vil fertilitetsklinikken tage sig af udredningen. Andre læger sætter selv udredningen i gang, og så får du bagefter henvisningen. Her kan det være en fordel at kontakte den fertilitetsklinik, I gerne vil behandles på inden, og så spørge dem om proceduren. Min egen erfaring er, at det kan tage rigtigt længe, hvis egen læge står for udredningen (for os tog det 6 måneder), mens en fertilitetsklinik kan klare det hele på under en måned. 

 

Derudover vil lægen som udgangspunkt spørge dig om, hvor længe I har prøvet, din cyklus længde, jeres alder og andre ting, der kan spille ind. Men når I har været i gang i over et år, så skal I nok hurtigt komme videre i systemet.

 

Held og lykke :bd:goodluck 

Tusind tak for dine råd, det lyder som om du selv har været det meste af møllen igennem?

Ja det er vel nok en henvisning vi er ude i, jeg synes nok bare det er svært at indrømme at det hele måske ikke skal være så nemt for os. 

Vi ønsker os det jo bare så meget og har jo på ingen måde lyst til at vente i 6 måneder på en udredning, hvis det kan undgåes:blink 

Og tak for held og lykke, det kan man altid bruge:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, FruLJ said:

Tusind tak for dine råd, det lyder som om du selv har været det meste af møllen igennem?

Ja det er vel nok en henvisning vi er ude i, jeg synes nok bare det er svært at indrømme at det hele måske ikke skal være så nemt for os. 

Vi ønsker os det jo bare så meget og har jo på ingen måde lyst til at vente i 6 måneder på en udredning, hvis det kan undgåes:blink 

Og tak for held og lykke, det kan man altid bruge:)

Oh yes, jeg har været møllen igennem :D Har en dejlig søn, der blev lavet ved ICSI, og vi er nu i gang med PB2. 

 

Det er da heller ikke nogens ønskesituation at skulle have hjælp til at lave børn :kram2 Men efter 15 måneder, så synes jeg, at I har prøvet længe nok. Så skal I da bare se at få nogle eksperter til at undersøge jer, så I kan finde ud af om og hvad der skal gøres. Når det kommer til skønne babyer, så helliger målet midlet, og hvis man ikke kan nå i mål selv, så er det alle besværlighederne ved behandling værd, når det endeligt lykkes! :kuller 

 

Og nej, ventetid er desværre en del af dette game. Så alle kneb gælder, hvis man kan skære lidt af ventetiden af :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

18 minutes ago, Sparklinrock said:

Oh yes, jeg har været møllen igennem :D Har en dejlig søn, der blev lavet ved ICSI, og vi er nu i gang med PB2. 

 

Det er da heller ikke nogens ønskesituation at skulle have hjælp til at lave børn :kram2 Men efter 15 måneder, så synes jeg, at I har prøvet længe nok. Så skal I da bare se at få nogle eksperter til at undersøge jer, så I kan finde ud af om og hvad der skal gøres. Når det kommer til skønne babyer, så helliger målet midlet, og hvis man ikke kan nå i mål selv, så er det alle besværlighederne ved behandling værd, når det endeligt lykkes! :kuller 

 

Og nej, ventetid er desværre en del af dette game. Så alle kneb gælder, hvis man kan skære lidt af ventetiden af :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at det lykkedes for jer, også  selvom vejen dertil var lidt længere end forventet. Jeg krydser fingre for en hurtig vej til graviditet denne gang for jer!:goodluck

Ja du har jo helt ret, det vil være alt besværet værd, det er bare lige det med at indse, at man har brug for hjælp, men der er vi nu, og så må vi forholde os til den jungle det er at navigere i det. For det er godt nok en helt ny verden. 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa. Jeg sad i din situation for halvanden måned siden så jeg ved præcis hvordan du har det.

 

Du skal slet og ret sige til lægen at I prøver på at blive gravide og har prøvet i 15 måneder nu uden held. (Alene tidselementet er faktisk argument nok for at I skal have tilbudt hjælp). Så derfor vil du gerne have, hvis I kan blive udredt og få noget hjælp. Herefter tager lægen teten til at spørge ind til de informationer, de har brug for. 

 

Det er en god idé, hvis du ved cirka hvor lang din cyklus plejer at være, om den er uregelmæssig eller regelmæssig og måske endda også, hvornår din ægløsning plejer at ligge. 

 

Jeg var vildt nervøs inden min lægesamtale og havde faktisk min mænd til at sidde ude i venteværelset sammen med mig forinden for at holde mig i hånden og være moralsk støtte. Men jeg havde også den VILDESTE optur bagefter for lægen er en medspiller som er der for at hjælpe en og ikke en ond eksaminator som man skal overbevise (hvilket var mit frygtscenarie). 

 

Da jeg var ved lægen til den samtale, du har bestilt tid tid, fik jeg foretaget en gynækologisk undersøgelse inklusiv celletest ved samme lejlighed og ugen efter fik jeg taget blodprøve. Min mand fik lige svar på sin sædprøve i mandags og nu går vi så og venter spændt på at høre nærmere. 

 

Du er velkommen til at sende en PM til mig, hvis du har nogle spørgsmål eller bare har brug for at lufte dine bekymringer. :) Vi kommer nok til at følges lidt i det her forløb ;) 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

34 minutes ago, KatGSH said:

Hejsa. Jeg sad i din situation for halvanden måned siden så jeg ved præcis hvordan du har det.

 

Du skal slet og ret sige til lægen at I prøver på at blive gravide og har prøvet i 15 måneder nu uden held. (Alene tidselementet er faktisk argument nok for at I skal have tilbudt hjælp). Så derfor vil du gerne have, hvis I kan blive udredt og få noget hjælp. Herefter tager lægen teten til at spørge ind til de informationer, de har brug for. 

 

Det er en god idé, hvis du ved cirka hvor lang din cyklus plejer at være, om den er uregelmæssig eller regelmæssig og måske endda også, hvornår din ægløsning plejer at ligge. 

 

Jeg var vildt nervøs inden min lægesamtale og havde faktisk min mænd til at sidde ude i venteværelset sammen med mig forinden for at holde mig i hånden og være moralsk støtte. Men jeg havde også den VILDESTE optur bagefter for lægen er en medspiller som er der for at hjælpe en og ikke en ond eksaminator som man skal overbevise (hvilket var mit frygtscenarie). 

 

Da jeg var ved lægen til den samtale, du har bestilt tid tid, fik jeg foretaget en gynækologisk undersøgelse inklusiv celletest ved samme lejlighed og ugen efter fik jeg taget blodprøve. Min mand fik lige svar på sin sædprøve i mandags og nu går vi så og venter spændt på at høre nærmere. 

 

Du er velkommen til at sende en PM til mig, hvis du har nogle spørgsmål eller bare har brug for at lufte dine bekymringer. :) Vi kommer nok til at følges lidt i det her forløb ;) 

 

 

Tusind tak for dit meget uddybende og forstående indlæg, det er så rart at høre om andre, der har stået i samme situation. 

Jeg vil helt klart tage dine råd til mig, og så skal vi bare videre i det her forløb nu.

Hvad med jer, er der noget som indikere, at forløbet kan blive svært for jer, og hvor længe har i forsøgt? 

For mit eget vedkommende tror jeg at uregelmæssige og lidt lange cyklusser kan have forklaringen - jeg har kun haft min mens 9 gange på de 15 måneder.. 

Vi krydser for en kort vej for os begge så vi snart kan stå med en baby i hænderne 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var så lidt. :) Spørg endelig igen, hvis du kommer i tanke om noget!

 

Vi ved at min mands sædkvalitet er let nedsat. Men det er så også alt vi ved endnu. Mine blodprøver og celleprøven var heldigvis fine. Vi har prøvet i et års tid nu. 

 

Det med din menstruationslængde skal du helt sikkert nævne! Der kan godt være noget der. Hvornår skal du til læge? 

 

Vi krydser fingre for snart at blive mødre, ja :kuller 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, KatGSH said:

Det var så lidt. :) Spørg endelig igen, hvis du kommer i tanke om noget!

 

Vi ved at min mands sædkvalitet er let nedsat. Men det er så også alt vi ved endnu. Mine blodprøver og celleprøven var heldigvis fine. Vi har prøvet i et års tid nu. 

 

Det med din menstruationslængde skal du helt sikkert nævne! Der kan godt være noget der. Hvornår skal du til læge? 

 

Vi krydser fingre for snart at blive mødre, ja :kuller 

Dejligt at de fleste prøver så godt ud hos jer, jeg er slet ikke i tvivl om, at det nok skal lykkedes for jer! :kram2

Ja det skal helt sikkert nævnes ved lægen med de lange cyklusser, for mon ikke det er en del af problemet. Jeg skal til læge her den 19, og jeg kan næsten ikke vente og synes samtidig, at det er skræmmende, men ja det er nok en del af gamet. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende med samtale! :) 

 

Vi var til samtale i februar i år og er i behandling nu. Dengang spurgte jeg om det samme herinde, for jeg følte mig så uforberedt! Jeg fik de samme gode råd som dig - og det hele var faktisk helt ligegyldigt. Min læge er en ældre (gammel!) læge på over 60 år, så jeg var ærlig talt lidt spændt på hvordan hun ville møde os. Hun var dog SÅ god!

Hunnlagde ud med at sige: "nåh. I er her fordi I prøver at få et barn? Hvor længe har I prøvet på det?"

Og så svarede vi ellers vare når hun spurgte om noget. Hun spurgte ind til tidligere sydomme og operationer hos os begge, cykluslængde, blødningsmængde, om vi havde sex (tænk, det troede jeg gav sig selv :rolleyes) og så spurgte hun hvordan vi havde det. Hun foreslog, at vi gik i gang med udredning så snart vi var klar, så hun lavede en gynækologisk undersøgelse nu vi alligevel var der. Hun lagde stor vægt på, at vi kun skulle gøre det vi var klar til, og at det her skulle ske i vores tempo. Det var rigtig rart.

 

Jeg følte mig super lettet efterfølgende. Det var så rart, at der var nogen der hjalp os i gang! 

Jeg håber I får samme oplevelse :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 9/12/2016 at 10:10 AM, JungleKvinde said:

Spændende med samtale! :) 

 

Vi var til samtale i februar i år og er i behandling nu. Dengang spurgte jeg om det samme herinde, for jeg følte mig så uforberedt! Jeg fik de samme gode råd som dig - og det hele var faktisk helt ligegyldigt. Min læge er en ældre (gammel!) læge på over 60 år, så jeg var ærlig talt lidt spændt på hvordan hun ville møde os. Hun var dog SÅ god!

Hunnlagde ud med at sige: "nåh. I er her fordi I prøver at få et barn? Hvor længe har I prøvet på det?"

Og så svarede vi ellers vare når hun spurgte om noget. Hun spurgte ind til tidligere sydomme og operationer hos os begge, cykluslængde, blødningsmængde, om vi havde sex (tænk, det troede jeg gav sig selv :rolleyes) og så spurgte hun hvordan vi havde det. Hun foreslog, at vi gik i gang med udredning så snart vi var klar, så hun lavede en gynækologisk undersøgelse nu vi alligevel var der. Hun lagde stor vægt på, at vi kun skulle gøre det vi var klar til, og at det her skulle ske i vores tempo. Det var rigtig rart.

 

Jeg følte mig super lettet efterfølgende. Det var så rart, at der var nogen der hjalp os i gang! 

Jeg håber I får samme oplevelse :kram

Hvor gør det godt at høre, jeg håber på, at vi er lige så heldige med samtalen så:)

Håber snart, at det lykkedes for jer! 

Er der nogle overvejelser man bør gøre sig omkring klinikkerne? Skal man selv vælge osv. hvis/når det bliver aktuelt? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, FruLJ said:

Hvor gør det godt at høre, jeg håber på, at vi er lige så heldige med samtalen så:)

Håber snart, at det lykkedes for jer! 

Er der nogle overvejelser man bør gøre sig omkring klinikkerne? Skal man selv vælge osv. hvis/når det bliver aktuelt? 

 

Det tog vi slet ikke stilling til der. Havde vi vidst at vi sku' ha' IUI var vi gået i det private tror jeg. Vi havde meget sådan en: "ét skridt af gangen"-tilgang. Især fordi det var svært for min mand at vi skulle have hjælp.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, JungleKvinde said:

 

Det tog vi slet ikke stilling til der. Havde vi vidst at vi sku' ha' IUI var vi gået i det private tror jeg. Vi havde meget sådan en: "ét skridt af gangen"-tilgang. Især fordi det var svært for min mand at vi skulle have hjælp.....

Nej okay selvfølgelig ikke. Hvad betyder det med IUI?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er almindelig inseminering. Det er gratis på både offentlige og private klinikker hvorimod IVF og ICSI kun er gratis på offentlige klinikker.... :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, JungleKvinde said:

Det er almindelig inseminering. Det er gratis på både offentlige og private klinikker hvorimod IVF og ICSI kun er gratis på offentlige klinikker.... :) 

 

Arg okay :) Det er lidt en jungle, men nu tager vi en ting af gangen og ser hvad der sker! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, FruLJ said:

Arg okay :) Det er lidt en jungle, men nu tager vi en ting af gangen og ser hvad der sker! 

Det synes jeg er klogt! Man har så lidt kontrol over det der sker, at det nemmeste er bare at følge med :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

21 minutes ago, JungleKvinde said:

Det synes jeg er klogt! Man har så lidt kontrol over det der sker, at det nemmeste er bare at følge med :) 

Men det er nu rart at høre om andres erfaringer :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:icon_crybad::icon_crybad::icon_crybad:

værste samtale ved lægen i dag!! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

19 minutes ago, FruLJ said:

:icon_crybad::icon_crybad::icon_crybad:

værste samtale ved lægen i dag!! 

Åh nej dog! Hvad skete der? :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, for søren, da! :( Hvad er der sket??? :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, det lyder ikke godt! 

 

Jeg har ikke laest andet end foerste og sidste indlaeg fra dig, men jeg taenkte straks paa naturlig fertilitet! 

 

http://natural-fertility-info.com

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Sparklinrock said:

Åh nej dog! Hvad skete der? :kram2 

Tak for kram, jeg svarer jer lige fælles.. 

Jeg skulle jo som sagt til læge idag omkring ønsket om et barn. 

Jeg er både spændt og nervøs da jeg sidder og venter, men jeg har egentlig en god mavefornemmelse. 

Den bliver dog hurtigt ændret. Da jeg kommer ind spørger hun, hvorfor jeg er der. Jeg forklarer, at vi har prøvet at få et barn uden held i de sidste 15 måneder. Hun siger bare nå og fortæller så, at taget min alder i betragtning så henviser de ikke før der er gået 2 ÅR??!! Hvad sker der lige for det? 

Allerede der bliver jeg knust, men som om det ikke er nok, så bliver hun ved på en arrogant måde at sige at vi bare skal slå det ud af hovedet og så vil det ske og :blabla

Jeg synes bare at det er den mest usympatiske måde man kan reagere på når der sidder et andet menneske overfor en, hun var på

ingen måde forstående eller spurgte ind til vores situation.. 

Rigtig øv!! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER