Barbamama

Hvad laver jeres børn til jul i dagplejen?

12 indlæg i dette emne

Jeg vil så gerne lave nogle gode aktiviteter med mine dagplejebørn i anledning af julen, men jeg er lidt idéforladt :D

 

Hvad har jeres børn lavet (tidligere) i julen? Jeg tænker både ud af huset, hjemme, sange, pynt og ting de selv laver, madideer, hvad som helst :)

 

Men meget gerne forslag, som I netop har oplevet en dagplejer lave med børnene, så jeg også kan høre at ideen fungerede i praksis :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik sådan en hjertemagnet i fødselsdagsgave af A. Jeg kan godt lægge et billede op senere, men det var sådan noget tykt "pap" - måske 0,5 cm tykt - hvor han havde tegnet og klistret nogle palliet-agtige ting på. Den var meget fin! :)

Og så læste jeg lige dit spørgsmål igen :D Jeg har ingen gode råd til alt det andet. Jeg tænker åbenbart kun på gaver :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det kun dagpleje du vil høre fra?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har lige lavet dekorationer i Claras DP. Det var selvfølgelig mest DP der lavede det (og de blev mega flotte!)  men alle børnene sad og fik lov at lege med og mærke på alle de forskellige materialer - ler, mos, kogler, gram, blomster / planter, et hjerte i træ osv. Og de snakkede om hvad det var og hvor det kom fra. Det var et kæmpe hit. Og børnene kunne så pege / lægge tingene der hvor de synes det skulle være og så satte DP det sammen så vi fik en fin dekoration med hjem :)  

Ellers har jeg ikke så mange erfaringer endnu 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidste år lavede de dekorationer i et IKEA glas (ler i bunden, 1 lys i) og så havde børnene puttet gran, kogler med glimmer ned i og er bånd omkring. Fra Mie fik vi gave et fodaftryk i trylledes som var malet. (Rund stykke trylledej med fodaftrykket nede i) samt hendes håndaftryk i perler på er lærred. Begge dele hænger oppe :wub 

 

ellers ved jeg de fik risengrød lige op til juleferien og hun havde vidst også lavet nogle sundere æbleskiver. 

 

Ellers har dagplejen juletræsfest vi forældre er inviteret til her 1/12 og den 21/12 skal vi til julehygge kaffe hos dagplejemor bare os forældre. 

 

 

Men nu husker jeg jo du har lavet flotte rensdyr af dine egne børns fod/håbdaftryk - nøj det ville jeg elske. 

 

Måske male på store julekugler eller lade dem få deres aftryk derpå med malling og drys med glimmer? 

 

Ved Mies dp bare tager dem stille og roligt er barn ad gangen. 

 

Jeg er spændt på hvad hun finder på i år. Sikkert tur i skoven og lede efter en nisse og ting til dekorationer (de er alle ca 2 år) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia har lavet juledekorationer. En billig IKEA tallerken, ler med lys i og så har børnene selv sat bog i (som de tidligere har været ude at finde) 

 

De har fået risengrød og æbleskiver. 

 

De har været til speciel børnegudstjeneste i domkirken. 

 

De har sat pynt/glimmer/palietter ting på et udklippet juletræ. 

 

De har bagt pebernødder. 

 

De har lavet julegave til forældrene. Et lærred de har malet på, sat fodaftryk osv. 

 

Så kan jeg ikke huske mere :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidste år fik vi Tobias' håndaftryk i lille ramme med et sødt vers skrevet ved siden af :)

Er spændt på hvad de finder på i år...:chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores DP laver dekorationer med børnene. Det har været i stil med de andre skriver eller blot et glas børnene selv har pyntet med glimmer, klistermærker osv. Afhængig af deres alder. 

Vi har fået Et udklippet juletræ, hvor det er pyntet med stjerne, klistermærker, glimmer mm. Hvor juletræet er i snor. 

Julegaver har været perleplader, halskæde med håndaftryk lavet i krympeplast. Sidste år var det de billige håndklæder til 2 kr. Fra Ikea med Milans håndaftryk på :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er i hvert fald hyggeligt at høre julemusik :loveshower så kan i rigtig danse og være vilde, eller høre julesalmer og ligge stille (altså så godt de nu kan) og nyde det. 

Selvfølgelig er det også en god ide at synge julesangene selv.

 

Du kan låne papbøger på biblioteket om julen.

 

Det er også hyggeligt med kalenderlys, sådan et af de helt tynde brænder hurtigt. Det kan i måske tænde til frokost.

 

Risengrød til frokost.

 

Du kan også: tage en plastiklomme, fylde med hvid maling, rød maling, glimmermaling, glimmer, julepalietter eller andet rigtig julefint. Tape lommen så den er helt forseglet. Tape lommen fast til bordet (ved at tape hele vejen rundt). Når børnene kører hænderne over kan malingen bevæge sig rundt inden i. Det er ret sjovt og fint. 

Det kan jo ikke rigtig bruges til noget, men det er en fin finmotorisk øvelse - christmasstyle ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld det sene svar og tak for bud :)

 

Jeg vil helst høre fra dagpleje, så jeg lissom ved at det er prøvet af i dét miljø (nogle ting er måske lettere at lave hjemme med ét barn eller i vs med potentielt flere voksne), men altså sidder man med en god idé, så skal den da ikke gå til spilde fordi den ikke har været lavet hos en dagplejer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forsøgte mig med at lave guirlande med dem idag, det var faktisk meget hyggeligt og ok passende i sværhedsgrad :)

 

IMG_7394.PNG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dagplejemor var den bedste :loveshower

Hun havde dem med til børne-julegudstjeneste

 

De var med til julehygge på plejehjemmet - et hit for både unge som gamle

 

De fik risengrød 

 

de bagte pebernødder og alle fik et fint glas med hjem

 

De tog det årlige julebillede med nissehuer - alle børnene samlet sammen med dagplejemor (manden tog billedet)

 

De var i skoven og finde grankogler og lærkegrene til dekorationer

 

De lavede kalenderlys-dekorationer til at gå med hjem

 

De lavede julegaver 

 

Dansede til julemusik

 

Nissen lavede drillerier 

 

Og de dage der var sne - var de ude at lave snemænd, sneengle og kælke!

 

Hun tig billeder af alt og have en Facebook til dagplejen, hvor man kunne se det hele :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER