Vinnus

Søger nogen der har erfaring med ansøgningee

10 indlæg i dette emne

K søger job nu som radiograf...  

Og han giver mig mildest talt grå hår, for han er opgivende på forhånd og synes ikke han duer til at skrive ansøgninger. 

Så vi har brug for HJÆLP :)

 

Er der nogen der vil kigge på hans ansøgning, for jeg kan ikke forklare ham hvordan det skal se ud?

 

Indtil videre består den af en opremsning af hvad han har lært på uddannelsen og det er vist ikke godt nok :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når jeg læser ansøgninger er det vigtigt for mig at mærke at ansøgeren vil jobbet samt at jeg får af vide hvorfår jeg skal ansætte personen. Det lyder banalt, men når en revisor søger job som inkassomedarbejder har jeg brug for at kende årsagen og motivationen til jobskiftet (meget karikeret, men ikke desto mindre et eksempel fra det virkelige liv). 

 

Derefter skal han spejle jobannoncen. Fortæl hvilke af de krav de efterspørger som han lever op til. Det kan godt være i punktform så man hurtigt kan se han matcher kravene. 

 

Endelig kan han til sidst måske skrive noget om hvad han derudover kan tilbyde der kunne være attraktivt for stillingen. Men det kommer helt an på hvor langt det øverste er. 

 

Husk at mange arbejdsgivere kigger på CV'et før ansøgningen, så det er vigtigt at hans CV også passer til den stilling han søger. 

 

Du er meget velkommen til at vise ham mit svar. Alternativt kan jeg se hans ansøgning igennem, men jeg vil nødigt skrive den for ham. Det er vigtigt at den afspejler ham, så han ikke komme til samtale og de forventer noget helt andet end det han er. Jeg er sikker på han kan en masse og er super dygtigt til det. Han skal bare tro på det! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, mille1981 said:

Når jeg læser ansøgninger er det vigtigt for mig at mærke at ansøgeren vil jobbet samt at jeg får af vide hvorfår jeg skal ansætte personen. Det lyder banalt, men når en revisor søger job som inkassomedarbejder har jeg brug for at kende årsagen og motivationen til jobskiftet (meget karikeret, men ikke desto mindre et eksempel fra det virkelige liv). 

 

Derefter skal han spejle jobannoncen. Fortæl hvilke af de krav de efterspørger som han lever op til. Det kan godt være i punktform så man hurtigt kan se han matcher kravene. 

 

Endelig kan han til sidst måske skrive noget om hvad han derudover kan tilbyde der kunne være attraktivt for stillingen. Men det kommer helt an på hvor langt det øverste er. 

 

Husk at mange arbejdsgivere kigger på CV'et før ansøgningen, så det er vigtigt at hans CV også passer til den stilling han søger. 

 

Du er meget velkommen til at vise ham mit svar. Alternativt kan jeg se hans ansøgning igennem, men jeg vil nødigt skrive den for ham. Det er vigtigt at den afspejler ham, så han ikke komme til samtale og de forventer noget helt andet end det han er. Jeg er sikker på han kan en masse og er super dygtigt til det. Han skal bare tro på det! 

Det er lige dine sidste to sætninger der sætter en automatisk stopper for ham.

 

Han synes netop ikke at han kan noget og at han tværtimod er værdiløs :(

 

Han laver i stedet en remse om hvad han har lært på uddannelsen og hvilke steder han har været. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis han virkelig inderligt mener, at han er værdiløs og ikke kan noget, så tænker jeg, at det er vigtigere at arbejde med dét end med at kunne lave en ansøgning. Altså... første skridt er at han bliver klar over, hvad han kan tilbyde en arbejdsplads. Det skal han vide, for at kunne vise/fortælle det til dem.

 

Ellers mht ansøgning, så var der engang en jobkonsulent, der præsenterede mig for en simpel opskrift, der hed noget i retning af:

 

- 2-3 linjer med præsentation og motivation for at man søger jobbet

- Punktopstilling af, hvad man fagligt kan bidrage med (fx evner eller viden indenfor et givent fagområde, eller at være dygtig til at kommunikere eller formidle)

- Punktopstilling af, hvordan man som person er en gevinst for stedet (fx humoristisk, loyal, smilende, optimist, hjælpsom...)

 

Den har jeg selv brugt med succes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt har jeg "lært" af førnævnte jobkonsulent, at ansøgning er fremtid og CV er fortid. Dvs den der remse med, hvor han har været og hvad han har lært, det er CV, mens ansøgning er mere målrettet arbejdspladsen og meget "omsat til praksis"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Barbamama said:

Hvis han virkelig inderligt mener, at han er værdiløs og ikke kan noget, så tænker jeg, at det er vigtigere at arbejde med dét end med at kunne lave en ansøgning. Altså... første skridt er at han bliver klar over, hvad han kan tilbyde en arbejdsplads. Det skal han vide, for at kunne vise/fortælle det til dem.

 

Ellers mht ansøgning, så var der engang en jobkonsulent, der præsenterede mig for en simpel opskrift, der hed noget i retning af:

 

- 2-3 linjer med præsentation og motivation for at man søger jobbet

- Punktopstilling af, hvad man fagligt kan bidrage med (fx evner eller viden indenfor et givent fagområde, eller at være dygtig til at kommunikere eller formidle)

- Punktopstilling af, hvordan man som person er en gevinst for stedet (fx humoristisk, loyal, smilende, optimist, hjælpsom...)

 

Den har jeg selv brugt med succes :)

Tro mig, det forsøger jeg også at overbevise ham om. Men pt er der ikke råd til terapi pga loftet, så derfor fokuserer han på at få job, så der kan blive råderum til den slags. 

Men hans fortid er bare ikke fyldt med succesfulde historier, og ja du kender jo den historie med om man ser glasset som halvfuldt eller halvtomt. 

 

Men jeg snupper lige din formel, for den kan jeg arbejde med. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode egenskaber ved en radiograf kunne måske være:

 

- At være god til at være omsorgsfuld og professionel samtidig (jeg tænker, at han kunne komme til at scanne mange potentielt syge mennesker, som er sårbare og måske til dels nøgne, mens de er i scanneren?)

- At kunne etablere en tryg og tillidsfuld kontakt hurtigt (Min erfaring i praktik var i hvert fald, at du så en patient meget kortvarigt...)

- At have flair og interesse for teknik og nysgerrighed i forhold til at sætte sig ind i nye systemer

- At have gode "3D-øjne" og være god til at gennemskue forskellige kropstyper (kan sikkert formuleres mere fagligt ;) )

- Humoristisk, omgængelig, smilende, omhyggelig, punktlig, koncentreret, seriøs

- Særlig viden om noget (måske er han mega CT nørd, eller ved alt om milten eller hvad der nu kunne være aktuelt i det givne job)

- God til at bevare overblikket og reagere hurtigt og præcist i pressede situationer (hvis en patient pludselig bliver syg under en scanning)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Vinnus said:

Tro mig, det forsøger jeg også at overbevise ham om. Men pt er der ikke råd til terapi pga loftet, så derfor fokuserer han på at få job, så der kan blive råderum til den slags. 

Men hans fortid er bare ikke fyldt med succesfulde historier, og ja du kender jo den historie med om man ser glasset som halvfuldt eller halvtomt. 

 

Men jeg snupper lige din formel, for den kan jeg arbejde med. :)

 

I get it :kram

 

Men en terapeut er og kan ikke alt. Han kan og SKAL IMO igang med at arbejde med det selv. Uden "undskyldninger" om loft, fortid, andre mennesker eller whatever. Bare igang med at finde sine evner og talenter og få sat ord på dem :sm 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Barbamama said:

 

I get it :kram

 

Men en terapeut er og kan ikke alt. Han kan og SKAL IMO igang med at arbejde med det selv. Uden "undskyldninger" om loft, fortid, andre mennesker eller whatever. Bare igang med at finde sine evner ogog få sat ord på dem :sm talenter 

Jeg er helt enig med dig :kram2

Det er jo lige det med at han skal jo ville det selv. Indtil videre sidder han fast i offer rollen, men det er en hel anden historie som ikke hører til her 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få ham også til at tænke over sine praktikker. Har der været en oplevelse, hvor han lærte noget/gjorde noget rigtigt/oplevede noget spændende? Det kan måske bruges. Måske fik han rigtig god kontakt til en patient, og så kan han skrive i ansøgningen, at han er god til at skabe en tryg kontakt, og så kan han "hvile i" at hvis de spørger ind til det, eller beder ham uddybe, så har han sin lille anekdote (selvfølgelig med respekt for tavshedspligt...) klar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER