SDB

Sove inde i DP

26 indlæg i dette emne

Hej alle. 

 

Hvornår gik jeres børn fra barnevognslur til lur på madras indenfor? 

 

Var det i samråd med dagpleje eller deres beslutning alene? 

 

Sagen er den at M er 23 måneder og Idag bliver min mødt af nu sover hun indenfor fra Idag af. Vi har ellers selv taget barnevogn med frem og tilbage dagligt de sidste 2 uger (dp stiller til rådighed) for at det skulle være en tryg pg velkendt situation at sove samme sted til lur hele ugen. Vi har tidligere kæmpet i weekenden men efter 3 uger i gæste dp med egen vogn sov hun godt. M bruger gerne en 10-30 minutter på at falde i søvn. Vel og mærke selv - både til lur og nat. Hvor hun lige snakker med sine nussedyr. Dagplejemor er tidligere blevet så irriteret hun har taget bamserne fra hende :blink 

 

Så jeg vil bare lige hører jer andre hvordan. Inden jeg ser dp i eftermiddag. For oprigtig talt synes jeg ikke om den måde hun kører det på. (Der er også en masse andet i det. Blandt andet hendes sprogbrug - gider du holde op med at sige om pølle/bæ bleer at de har lavet stor lort :blink og at de må hoppe i sofaen i dagplejen - fandeme svært at forstå man ikke må hjemme så - nåh argh luft) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Desværre ingen gode råd SDB...

Men synes da det bør være fælles beslutning mellem dp og forældre ?

:chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, girly1988 said:

Desværre ingen gode råd SDB...

Men synes da det bør være fælles beslutning mellem dp og forældre ?

:chin:

Det jo netop også det jeg synes. Og hun elsker sin barnevogn og helt ærligt vi har lige købt ny ulddragt mv til netop lur ude for mange penge :prik

 

og hun sover altså mellem 1,5-3 timer hvorfor er det mon ikke godt nok. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, SDB said:

Det jo netop også det jeg synes. Og hun elsker sin barnevogn og helt ærligt vi har lige købt ny ulddragt mv til netop lur ude for mange penge :prik

 

og hun sover altså mellem 1,5-3 timer hvorfor er det mon ikke godt nok. 

Jeg ville nok spørge dp hvorfor hun pludselig ændrer det.....for hvis Mie ikke er for lang til barnevogn så kan jeg ikke se pointen når hun sover så godt som du siger....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, girly1988 said:

Jeg ville nok spørge dp hvorfor hun pludselig ændrer det.....for hvis Mie ikke er for lang til barnevogn så kan jeg ikke se pointen når hun sover så godt som du siger....

Hun fylder den helt ud ;) og har sovet i tvillingevogn hos dp mor. Men efter gæste dagpleje fandt hun ikke ro i den - hvorfor vi slæber den anden frem og tilbage dagligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo begge kasketter på :D

 

Jeg vil nok langt henad vejen sige, at dp i sidste ende bestemmer, hvordan børnene sover i dp (og meget andet af, hvad der foregår der), men selvfølgelig helst i enighed med forældrene, og vigtigst af alt ud fra barnets tarv.

 

Når børn bliver ældre, bliver de også tungere, og det gør sjældent ret meget som forælder, men når man er dp med mange børn, kan det mærkes. Jeg er kun 30 og har pt. kun 3 børn og JEG kan mærke det i min ryg. Og dét kan være en god grund til at beslutte, at nu sover et dp-barn inde (hvor de selv kan lægge sig på en madras, istedet for at blive løftet op i en vogn). Personligt ville jeg dog altid tage en dialog med forældrene, og hvis forældrene er ok med det, er der også nogle børn, der kan lære selv at kravle i vognen ved at træde på hjulet osv. Men altså, bare for at sige, at måske har dp en god grund :)

 

Det med bamserne har jeg til gengæld virkelig svært ved at finde en god (retfærdiggørende) forklaring på.

 

Sprog, hmmm. Personligt har jeg det stramt med ordet lort, men nogen holder jo på - ud fra meget velovervejede pædagogiske tankegange - at det HEDDER det.

 

Hoppen i sofa, det tænker jeg er 100% op til dp, og at børn godt kan lære, at der er forskel (omend det måske tager noget tid). Mine dp-børn må som udgangspunkt slet ikke SIDDE i min sofa, til gengæld må de fx gerne trykke på knapperne på min opvaskemaskine. Det er sikkert modsat i manges hjem, men jeg er helt overbevist om, at de godt kan lære forskellen, og klare sig fint med det :)

 

Men snak, spørg og vær nysgerrig! Det kan også være, at dp vil hive dem ind fra barnevognen "bare fordi" eller fordi hun er bange for at M kommer til at fryse og sådan noget kan man jo finde en løsning på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Hvordan kan det være at du gerne vil, at hun fortsætter med at sove i vognen? (Det er ikke ment negativt, bare for at få føling med, hvad du tænker om situationen :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar BBM håbede du ville svare ;) 

 

til det med at løfte. De har en stige så de kravler selv op og ned i barnevogne/puslebordet mv ;) netop fordi dp mor på 30 fik et piskesmæld i januar :( 

 

men du har ret jeg må spørge nysgerrigt. 

 

Jamen jeg så gerne hun fortsat brugte sin barnevogn fordi vi gerne ser hun sover i den i lur herhjemme og det er unægtelig nemmere når der er kontinuitet i sove måde. Det ser vi gerne fordi jeg tror hun har svært ved at sove lur hjemme indenfor - ungen kravler ind og ud af sin seng konstant og leger i den :rolleyes og så orker jeg nok ikke den kamp rigtig (haha det var ærligt) må hører hvordan det er gået og hvad hun tænker. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, SDB said:

Tak for svar BBM håbede du ville svare ;) 

 

til det med at løfte. De har en stige så de kravler selv op og ned i barnevogne/puslebordet mv ;) netop fordi dp mor på 30 fik et piskesmæld i januar :( 

 

men du har ret jeg må spørge nysgerrigt. 

 

Jamen jeg så gerne hun fortsat brugte sin barnevogn fordi vi gerne ser hun sover i den i lur herhjemme og det er unægtelig nemmere når der er kontinuitet i sove måde. Det ser vi gerne fordi jeg tror hun har svært ved at sove lur hjemme indenfor - ungen kravler ind og ud af sin seng konstant og leger i den :rolleyes og så orker jeg nok ikke den kamp rigtig (haha det var ærligt) må hører hvordan det er gået og hvad hun tænker. 

 

 

Edit: hun kommer næppe til at fryse har ekstra tæppe under madras, hun er i uld, dyne på og tæppe. Nu her ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten så begyndte V at sove inde, da hans barnevogn børn stjålet da han var 2;3 år. DP mor havde ikke en til låns og vi syntes ikke det gav mening at købe ny. Hendes holdning var at børn skulle i vogn så længe de kunne være i den.

 

Elisabeth sover stadig i vogn (16 mdr)

 

Hos mig er der plads til 2 vogne, og jeg har valgt at de yngste har fortrinsret, med mindre noget andet taler for at det skal være anderledes. Da jeg må have 2 børn under 1 år, kan man derfor i princippet risikere hos mig, at ens barn kommer ind at sove som 1-årig (da jeg kunne have en børneflok bestående af en 1 årig, to under 1 år og en over 1 år). I praksis har jeg dog ikke manglet pladser i sove-vogne endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret enig med BBM.

I skal helt sikkert være fælles om den beslutning, synes jeg. Så prøv at spørge hende, hvorfor hun tænker, det skal ske nu :)

 

Hos os hedder det også at lave lort, og jeg har meget svært ved, når andre kalder det prut, for det er altså ikke det samme :D Jeg tror fint, børn i Mies alder er i stand til at forstå, at der er forskel på hjemme og DP. Lige som far vil nogle ting og mor nogle andre ;)

 

Men tag dialogen i hvert fald!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

A sover i øvrigt lur i barnevognen i DP og i sengen derhjemme. Det går fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, SDB said:

Tak for svar BBM håbede du ville svare ;) 

 

til det med at løfte. De har en stige så de kravler selv op og ned i barnevogne/puslebordet mv ;) netop fordi dp mor på 30 fik et piskesmæld i januar :( 

 

men du har ret jeg må spørge nysgerrigt. 

 

Jamen jeg så gerne hun fortsat brugte sin barnevogn fordi vi gerne ser hun sover i den i lur herhjemme og det er unægtelig nemmere når der er kontinuitet i sove måde. Det ser vi gerne fordi jeg tror hun har svært ved at sove lur hjemme indenfor - ungen kravler ind og ud af sin seng konstant og leger i den :rolleyes og så orker jeg nok ikke den kamp rigtig (haha det var ærligt) må hører hvordan det er gået og hvad hun tænker. 

 

Det var så lidt :)

 

Ok, så lyder det jo hverken til at ryg eller kulde er et issue. Omvendt ville jeg som udgangspunkt ikke være bekymret for om børn kunne sove "på forskellige måder" i dp og hjemme. Men hvis I tænker, at det kan være svært for M (fx pga det her gæstehejs, hvilket jeg synes er helt helt reelt), så ville jeg da bestemt snakke med dp mor om, at I gerne vil, at hun stadig sover i vognen :)

 

Jeg kan ikke gennemskue hvorfor hun skulle sige nej til det, men måske har hun en grund jeg ikke har tænkt over. Jeg håber, I får en god snak i hvert fald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for feedback alle sammen :) 

 

 Bekymringen med søvn er netop fordi det reelt ER et problem hvis der er store udsving. Vi har forsøgt med lur inde ved fx feber. Hun nægter slet og ret og kravler selv op i barnevogn. Selv lur i egen barnevogn var svær når hun var vant til dp vogn. Hun er lidt besværlig med det søvn af og til ;) 

 

M siger selv lur barnevogn og sove nat seng. Men må hører hvordan det er gået Idag og hvad grunden til det er :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fik du snakket med dp? :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps. Hun ville gerne have M og 3 af de andre ind og sove nu fordi hun synes der blev brugt meget tid på at få dem i alt tøjet nu de selv vil hjælpe men ikke kan selv, de må åbenbart ikke gå ned ad stigen fra barnevognen og det er hårdt at løfte 5x ca 2 årige. Og ja hun vil gerne læse en historie for dem i stedet for. Idag gik der 45 minutter før de sov og fik kun 1,5 time så har haft en kvæstet ung dame herhjemme. Men det er så det hun vil fremadrettet. 

 

Håber ikke vi selv går problemer mht lur i weekenden og er stadig en smule træt af vi ikke har fået noget at vide før - nu vi lige har købt uldsovedragt :rolleyes 

 

jeg er skeptisk men støtter hendes valg. 

 

Der var ikke meget tid til snak da dp mors ene datter havde fået lukket døren hent omkring lillesøsters fingre - så de græd jo om kap de små. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh det er svært :kram Gad vide, hvorfor de ikke må kravle ned af stigen, det har jeg da aldrig fået forbud mod :unsure  Og tøjet bum bum... det tager lang tid (jeg føler selv det æder alt for meget tid), men de lærer jo også af det...

 

Ej, jeg skal ikke sidde og modargumentere hende, jeg kan godt forstå at 5 2-årige er tunge og bøvlede at få i tøj til lur, men jeg kan bare også godt forstå, du er skeptisk...

 

Jeg håber, det kommer til at fungere :kram 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for forståelsen :kiss 

 

jeg var nok mere på det hvis det var 1-2 ad gangen der ligesom skulle lære det - men 4 på en gang. Og hun har normalt haft M stående i en vogn for sig selv fordi hun netop ellers vågner af de andre og den ene sover elendigt. Så ja jeg grydefærdige altid mega træt pige så vores normale hyggelige timer om aftenen er væk :boo 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm ja det lyder da fornuftigt at vænne dem til det lidt af gangen. :chin:

 

Nåede du - i den sparsomme taletid - at få nævnt, at I oplever at det er vigtigt for Ms søvn, at hun sover samme sted? Ellers tror jeg faktisk, jeg ville prøve at tage snakken igen.

 

5 børn i vogn er hårdt, men måske behøver det ikke gå fra 5 til 0, og det er jo også hårdt for dp, hvis nogen pludselig sover lidt/dårligt i længere tid :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej nævnte ikke det om hendes søvn. Min mand mener vi bare skal følge trop og håbe at M vænner sig til det hurtigt - så ja det vel planen. 

 

Jeg må lige findes hatten på. Og ellers er det sjældent mig der henter og bringer så mig og dagplejemor kender jo heller ikke hinanden så godt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jeg håber hun vænner sig til det hurtigt så :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige pippe, at i vores vuggestue skal alle børn sove inde fra de fylder 2 år. Reglen er nemlig, at de ikke længere må have sele på barnevognene/kryberne, når de fylder 2 år. Og det gælder vist alle institutioner i Københavns Kommune. Det kan selvfølgelig være, at der er andre regler andre steder, men set med de øjne kan det jo give meget god mening. Al overgang kan dog være rigtig svær - så held og lykke!!! :goodluck 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som altid tager hun røver på mig hende Mie. Hun bad om barnevogn til lur. Kom i sin ulddragt, sut, bamser, et godnat og sov godt så blev hun sat udenfor. Lige 5-10 minutters snak med bamserne og så sov hun. Pt på 1,5 time og igang. 

 

Hun er blevet hurtigere til at sove på madrassen i dagpleje og falder i søvn på omkring en halv Time. Sov fra at de andre vågnede igår og fik over 2 timer. 

 

Hun er så sej. Meget sejere end sin mor :wub 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Haha ja vi måtte ligefrem vække hende efter 3 timer :blink 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER