NSEllekilde

Økonomi

41 indlæg i dette emne

Når telefonerne er betalt ud, kan I skifte til et billigere abonnement. Og så køb dem kontant næste gang - det er ofte en del billigere, og I hænger ikke på en høj udgift måned efter måned, så i vil hurtigt spare 500 pr måned på den post. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, mille1981 said:

Når telefonerne er betalt ud, kan I skifte til et billigere abonnement. Og så køb dem kontant næste gang - det er ofte en del billigere, og I hænger ikke på en høj udgift måned efter måned, så i vil hurtigt spare 500 pr måned på den post. 

Det er helt klart også planen :)

Vi har generelt handlet dumt i vores "nyopstartet " forhold og alt skulle gå så stærkt så vi har mange dumme regninger/afbetalinger som vi bøder for idag :rolleyes

Men det har vi lært af :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forsikring var også det første jeg studsede over, da I vel hverken har bil- eller husforsikring. 

Ulykke- og indbo for 2 voksne og et barn bør i hvert fald ikke være i nærheden af 6000 kr om året. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde Tryg tidligere; synes de var alt for dyre, vi havde en høj selvrisiko og jeg var ikke videre imponeret over deres service de få gange vi gjorde brug af dem.

 

Vi har også LB nu og giver lige godt 430,- om måneden for både indbo, rejse, liv og ulykke - med en bedre dækning, lavere selvrisiko og bedre service!

Så ja, det kan helt sikkert betale sig at "shoppe rundt" når det kommer til forsikringer.

Prøv evt at høre din bank om de har aftale med nogen? Vores bank (LSB) har i hvert fald aftale med diverse firmaer (forsikringsselskaber, a-kasser osv.) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har fået tryg gennem banken :chin:

 

Men vi må kigge på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aldersopsparing skriver du. Er det den eneste pensionsopsparing I har og hvem har sagt I skal have den type? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

27 minutes ago, NSEllekilde said:

Vi har fået tryg gennem banken :chin:

 

Men vi må kigge på det :)

 

Tryg er generelt dyre, men for os har de virkelig så også bare virket fuldstændigt uproblematisk. Men har en af jer en fagforening som måske har et fordels.samarbejde med et forsikringsselskab? 

 

10 minutes ago, Susanne said:

Aldersopsparing skriver du. Er det den eneste pensionsopsparing I har og hvem har sagt I skal have den type? :chin:

 

Det undrer også mig. Du har vel gennem dit job NS? Og din kæreste bør nok have en ratepension (eller lignende), og evt. indbetale mere. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aldersopsparing er fordi at Nichlas selv skulle stå for at indbetale pension da han kørte taxa og det gjorde han ikke (det har han ikke helt kunne styre når der pludselig stod penge på kontoen ) så i 3 år har ikke indbetalt noget som helst til pension :( jeg har igennem mit job :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

19 minutes ago, NSEllekilde said:

Aldersopsparing er fordi at Nichlas selv skulle stå for at indbetale pension da han kørte taxa og det gjorde han ikke (det har han ikke helt kunne styre når der pludselig stod penge på kontoen ) så i 3 år har ikke indbetalt noget som helst til pension :( jeg har igennem mit job :)

Men hvorfor alderspension fremfor ratepension ? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

58 minutes ago, Susanne said:

Men hvorfor alderspension fremfor ratepension ? :unsure

Jeg ved ikke hvad ratepension er :unsure vores bankrådgiver rådet os meget til det og det lød som en god idé at have en opsparing at trække på når vi blev gamle :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 minutes ago, NSEllekilde said:

Jeg ved ikke hvad ratepension er :unsure vores bankrådgiver rådet os meget til det og det lød som en god idé at have en opsparing at trække på når vi blev gamle :unsure

Forskellen ligger blandt andet i hvordan det beskattes. Indbetalinger til ratepension får du fradrag for op til 50.000 kr/år og så betaler du skat af det ved udbetaling . Ratepension udbetales over 10-20 år. 

Aldersopsparing giver ikke fradrag ved indbetaling, til gengæld beskattes det ikke ved udbetaling. En alderspension kan udbetales på een gang eller løbende over op til 15 år. Aldersopsparing modregnes ikke i folkepensionen . 

 

Jeg tænker bare , at hvis han indbetaler på ratepension får han fradrag og dermed flere penge mellem hænderne nu og det er vel det I ønsker ? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Susanne said:

Forskellen ligger blandt andet i hvordan det beskattes. Indbetalinger til ratepension får du fradrag for op til 50.000 kr/år og så betaler du skat af det ved udbetaling . Ratepension udbetales over 10-20 år. 

Aldersopsparing giver ikke fradrag ved indbetaling, til gengæld beskattes det ikke ved udbetaling. En alderspension kan udbetales på een gang eller løbende over op til 15 år. Aldersopsparing modregnes ikke i folkepensionen . 

 

Jeg tænker bare , at hvis han indbetaler på ratepension får han fradrag og dermed flere penge mellem hænderne nu og det er vel det I ønsker ? 

Ja . . Men har det betydning når han nu går på barsel og skal læse bagefter ? :chin: og får et job som indbetaler pension gennem lønnen ? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 hours ago, NSEllekilde said:

Ja . . Men har det betydning når han nu går på barsel og skal læse bagefter ? :chin: og får et job som indbetaler pension gennem lønnen ? 

Det har vel netop betydning nu, hvor I har brug for pengene? I kunne jo også prioritere at stoppe pensionsindbetalingerne til han starter på job igen , alt afhængig af hvor meget i mangler pengene nu. 

Hvornår skal han starte på job igen? 

Hvis der ikke er fare for at nå grænsen på de 50.000 kr om året, så ville jeg altid indbetale på ratepension indtil grænsen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Susanne said:

Det har vel netop betydning nu, hvor I har brug for pengene? I kunne jo også prioritere at stoppe pensionsindbetalingerne til han starter på job igen , alt afhængig af hvor meget i mangler pengene nu. 

Hvornår skal han starte på job igen? 

Hvis der ikke er fare for at nå grænsen på de 50.000 kr om året, så ville jeg altid indbetale på ratepension indtil grænsen. 

Altså vi mangler ikke penge nu , men hvis jeg også vil læse samtidig med Nichlas (når han måske har et enkelt år tilbage ) så har vi brug for pengene . Men det er ikke kritisk på den måde at jeg bare venter til han er færdig :) vi vil jo også gerne have et barn mere så det er ikke fordi vi mangler som sådan penge . Men det er faktisk ret interessant at se hvor meget der egentlig ikke har været den smarteste løsning :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER