Cand.mor

Plukveer

9 indlæg i dette emne

Jeg er andengangsgravid i uge 19 og har de sidste tre-fire dage haft en del plukveer. Vi taler måske omkring 15 stykker om dagen. De gør ikke decideret ondt, men kan mærkes. Det kan også skyldes, at livmoderen vokser meget i øjeblikket. Jeg har talt med både jordemoder og læge, og afventer urindyrkning med svar på mandag (for at udelukke blærebetændelse). 

 

I mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at høre fra andre, der har haft mange plukveer tidligt.

 

Jeg er selv bange for at føde for tidligt, fordi vandet gik i uge 34 i min første graviditet.

 

Hvor tidlig? Hvor ofte? Hvordan føltes de? Og hvornår fødte I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Med din historie om for tidlig fødsel forstår jeg godt du er bekymret - og du skal måske også være ekstra obs på kroppens signaler. Jeg tror nu mest du skal være opmærksom på regelmæssige plukveer/tiltagende plukveer, dvs hvis de ikke aftager efter du har ligget 1-2 timer og slappet af, eller hvis du fx har blod eller tyndt udflåd.

 

Min egen historie er at jeg er gravid for 5. gang, og i min sidste graviditet havde jeg vanvittig mange plukveer fra ca halvvejs. Jeg ku rigtig mærke dem fordi jeg var så øm pga ligamenterne samt jeg var øm i bækken og lænd. Flere gange havde jeg plukveer hvor maven forblev hård 1-2 timer, og fra omkring starten af 3. trimester oplevede jeg flere gange at jeg havde dem med 3-5 min interval i 1-2 timer. Ikke desto mindre var jeg fuldstændig lukket da jeg mødte til igangsættelse 40+5 pga graviditetssukkersyge, jeg kunne ikke engang få hindeløsning men måtte starte med piller for at modne. Jordemoderen forklarede mig at modningsveer/opstartsveer trækker livmoderen sammen fra toppen, så man begynder at åbne sig, mens plukveer trækker livmoderen sammen "sådan lidt på kryds og tværs" - derfor sker der ikke nødvendigvis nogen modning bare fordi man har rigtig mange plukveer. Problemet kan jo være det kan være lidt svært at skelne, når plukveerne begynder at gøre ondt.

 

Mine børn er født hhv 37+6, 41+3, 40+0 og igangsat 40+5. Ingen af mine fødsler er startet med spontan vandafgang.

 

Denne gang har jeg også rigtig mange plukveer. Jeg begyndte at mærke dem ca 12+ og de har været lidt ubehagelige siden ca 16+. Jeg lægger ikke rigtig noget i det, man kan forvente flere og tydeligere plukveer for hver graviditet, og for mit vedkommende tror jeg ikke de "gør noget".

 

Håber du får lov at gå tiden ud denne gang :kram 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg  fik plukveer omkring uge 15 stks i begge mine graviditeter. De kom meget ofte og var meget smertefulde. Hvor ofte kan jeg ikke længere huske, men jeg mindes det som at jeg bare skulle rejse mig så kom de.  Min mave var øm og meget ofte spændt.

 

I første graviditet fik jeg omkring uge 33 at vide at der ikke var meget livmoderhals tilbage og at jeg skulle passe meget på. Alligevel var han ikke til at drive ud. Jeg blev sat igang 39+0 og han blev født ved akut kejsersnit 39+4. Nr 2 blev taget med planlagt kejsersnit i uge 38+0.

 

Det er ikke rart og forstår også godt du kan være nervøs når du før har oplevet tidlig vandafgang. Jeg håber du får lov at gå tiden ud denne gang. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

 

Åh det er så individuelt, så det er svært at sammenligne jo, men alligevel rart at høre, at det ikke har haft betydning for fødselstidspunktet hos jer.

 

Jeg er nemlig ekstra opmærksom, og mærker generelt min krop meget, så der skal ikke meget til, før jeg tænker det værste. Mit vand gik spontant første gang, og så vidt vi ved (kontrol af livmoderhals døgnet inden fødsel), så modnede plukveerne dengang ikke. Baby stod ikke en gang fast og jeg havde stadig livmoderhals tilbage, da fødselsveerne startede. Så det er faktisk ikke til at blive helt klog på:chin:Og jeg skal nok også passe på med at sammenligne, selvom det er svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg var overbevist om at Oskar ville komme før tid pga mange plukveer. De skyldtes ofte urinvejsinfektioner og dem har jeg tænkt mig at jeg gerne vil modvirke denne gang ved at blive tjekket for det regelmæssigt.

 

Oskar kom 4 dage før termin så selvom jeg troede han ville kommer meget før og var sygemeldt ca fra uge 20 pga truende fødsel så kom han altså til tiden.

 

Mit råd er at tage det med ro. Lyt til kroppen med de signaler den prøver at sende og det er at tage det med ro.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke huske, at du var så plaget af dem og endda sygemeldt. Bliver man ikke kun det, hvis de har en indvirkning på livmoderhalsen?

 

Jeg har fået svar på urinprøven i dag, og der er ingen infektion, så nu kan det i hvert fald udelukkes.

 

Jeg har en ret rolig hverdag med stillesiddende arbejde og kort arbejdsdag med plads til hvil, så jeg føler faktisk ikke, at jeg kan gøre mere, hvad angår ro. Det er faktisk lidt frustrerende. Der har heldigvis været lidt færre de sidste par dage, så jeg håber, at det bare skyldes den voksende livmoder, at den er lidt aktiv.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 hours ago, Cand.mor said:

Jeg kan slet ikke huske, at du var så plaget af dem og endda sygemeldt. Bliver man ikke kun det, hvis de har en indvirkning på livmoderhalsen?

 

Jeg har fået svar på urinprøven i dag, og der er ingen infektion, så nu kan det i hvert fald udelukkes.

 

Jeg har en ret rolig hverdag med stillesiddende arbejde og kort arbejdsdag med plads til hvil, så jeg føler faktisk ikke, at jeg kan gøre mere, hvad angår ro. Det er faktisk lidt frustrerende. Der har heldigvis været lidt færre de sidste par dage, så jeg håber, at det bare skyldes den voksende livmoder, at den er lidt aktiv.

 

 

Det havde en virkning på min livmoderhals mener jeg og jeg havde ondt i bækkenet oveni og masser af plukveer.  

 

 

Plukveer er jo normale at have.  Det er kroppens måde at gøre sig klar på og så længe der ikke er for mange af dem er det jo ok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 hours ago, Helle 81 said:

Det havde en virkning på min livmoderhals mener jeg og jeg havde ondt i bækkenet oveni og masser af plukveer.  

 

 

Plukveer er jo normale at have.  Det er kroppens måde at gøre sig klar på og så længe der ikke er for mange af dem er det jo ok

 

Puha det lyder ikke sjovt! Jeg mindes, at der var noget med din ryg/bækken, nu hvor du siger det:chin:

 

Jeg ved, at de er normale, men definitionen af normal og styrke, varighed, hyppighed osv. er så forskellig, når man taler med fagpersoner, så jeg vil hellere høre, hvad andres erfaringer har været. I kan selvfølgelig ikke fortælle mig, hvordan det bliver for mig, men det beroliger mig at høre, at man kan have mange plukveer tidligt, uden at det betyder tidlig fødsel. Jeg synes, det er liige tidligt nok, at den gør sig klar:prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 hours ago, J og D said:

Jeg havde mange plukveer fra ca. Uge 18-19 stykker. I starten var de ikke smertefulde.

Fra uge 21-22 begyndte min mave at være stenhård konstant, og jeg havde næsten hele tiden sådan en sidestiks følelse i den øverste del af maven, som nogle gange gjorde så ondt at det føles som om jeg knapt kunne trække vejret. 

29+3 var jeg ved jordmoder, som mente at det bare var min livmoder der var en smule irriteret og det var helt normalt. Jeg gik hjem fra jordemoderen, da jeg kun havde omkring 1 km hjem, men det var virkelig den længste tur jeg nogensinde har gået! Jeg måtte konstant sætte mig ned i sneen på fortorvet fordi min mave bare gjorde så ondt.

om aftenen 29+4 begyndte jeg at bløde voldsomt, og da vi kom på fødegangen(efter midnat så nu 29+5) kunne de måle regelmæssige veer, og min livmoderhals var 1,3 cm lang. 

Så jeg blev indlagt, fik ve-hæmmende og lungemodner og blev sengeliggende og skulle ligge flag hele tiden. 

30+? Var min livmoderhals vokset til 1,7 og jeg måtte komme hjem men skulle stadig være sengeliggende. 

32+5 Var jeg til scanning hvor min livmoderhals var forkortet til 0,7 mm, og jeg fik lov til at tage hjem og pakke en taske og skulle så komme tilbage og indlægges næste morgen.

Dagen efter var min livmoderhals 0,3mm lang. 

 

Fra uge 34 måtte jeg så småt begyndte at gå rundt igen, og fra uge 37 var jeg helt løsladt. 

37+4 tog vi ud for at købe de sidste ting til baby, og det var første gang jeg var ude af huset siden uge 29, og formiddagen efter gik vandet. Så min datter blev født 37+5 :)

 

ved 2. Graviditet begyndte min livmoderhals at blive kortere fra uge 26, og fra uge 29 var jeg delvist sengeliggende. I uge 36 havde jeg ingen livmoderhals tilbage og var 1 cm åben. I uge 38 var jeg 4 cm åben. 

Og 39+5 blev hun endelig født :) 

 

Jeg krydser fingre for at dine plukveer ikke har nogen virkning og at du kan gå tiden ud som gravid :kram2

 

Tak, og tak for din historie :)

Der har heldigvis været færre, men jeg er også meget påpasselig. Jeg håber også sådan, at jeg kan få lov at gå tiden ud denne gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER