MamatilJ&M

Udredning på børneafdelingen

17 indlæg i dette emne

For 3½ år siden var jeg igennem de indledende runder med Mathilde inden udredningen blev stoppet pga hendes far nægtede at samtykke.

 

Vi blev henvist til Risskov psykiatrisk hospital, jeg husker ikke hvad afdelingen hed. Der gik ca 6 uger før vi kom til forsamtale, Mathilde var med og samtalen tog vel godt ½ time, hvor jeg fortalte hvorfor vi var her og Mathilde var sammen med en anden behandler, som fik hende til at tegne en tegning. Hun var 8 år på det tidspunkt. Vi blev derefter tilbudt et forløb med udredning. Til første samtale var det bare mig der skulle snakke med en psykolog,  hun spurgte ind til graviditet, fødsel, barsel og forskellige ting, jeg skulle bare svare så godt jeg kunne. Det var meningen at Mathilde skulle til næste samtale, hvor hun skulle lege med dukker sammen med en børnepsykolog, men det blev aflyst og udredningen stoppet, som sagt. 

 

Jeg kan godt forstå hvis du har en million tanker der kører, jeg tænker at nu er der sat noget i gang, du gør hvad du kan for at finde ud af hvordan I kan hjælpe M, og forhåbentlig ved I lidt mere inden særlig længe.

:kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Altså... Da jeg arbejdede som psykolog, så jeg på et tidspunkt sådan et afkrydsningsskema, og jeg forstod på flere forældre, at det egentlig bare var det, og så at afprøve medicin og hvis det virkede "Så var det nok ADHD". Men jeg ved ikke, om det er sådan alle steder. I den sidste ende er det vel (special)lægens vurdering ud fra de metoder han eller hun nu bruger til at vurdere den slags.

 

Nu har jeg aldrig selv arbejdet med at stille diagnoser, men min personlige faglige holdning - som jeg jo må indrømme bygger på begrænset erfaring - er at det er for tidligt at diagnosticere en 4-årig med ADHD. I forhold til erfaring har jeg netop en enkelt gang stået med en 4-årig, hvor nogen tænkte ADHD, og jeg ved da i hvert fald, at min dygtige og meget erfarne ergoterapeut-kollega var enig med mig i min skepsis.

 

Jeg ville selv være meget betænkelig ved at putte medicin ind i sådan en lille hjerne, der er i så rivende en udvikling. Jeg forstår godt, at alle vil barnet det bedste, og at nogen tror på, at det bedste kan være medicin, men for mig ville det være aller aller aller sidste udvej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skemaet er i øvrigt her:

http://karentilma.dk/skemaer/adhd.pdf

 

Og der står vist mere info på Karen Tilmas side. Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg aldrig har mødt hende eller drøftet metoder med hende, så selvom jeg er skeptisk overfor skemaet, så kan jeg ikke vurdere om hun er "god eller dårlig" ;)

 

Men hun udreder i hvert fald for ADHD :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎19‎-‎10‎-‎2016 at 9:16 PM, Barbamama said:

Altså... Da jeg arbejdede som psykolog, så jeg på et tidspunkt sådan et afkrydsningsskema, og jeg forstod på flere forældre, at det egentlig bare var det, og så at afprøve medicin og hvis det virkede "Så var det nok ADHD". Men jeg ved ikke, om det er sådan alle steder. I den sidste ende er det vel (special)lægens vurdering ud fra de metoder han eller hun nu bruger til at vurdere den slags.

 

Nu har jeg aldrig selv arbejdet med at stille diagnoser, men min personlige faglige holdning - som jeg jo må indrømme bygger på begrænset erfaring - er at det er for tidligt at diagnosticere en 4-årig med ADHD. I forhold til erfaring har jeg netop en enkelt gang stået med en 4-årig, hvor nogen tænkte ADHD, og jeg ved da i hvert fald, at min dygtige og meget erfarne ergoterapeut-kollega var enig med mig i min skepsis.

 

Jeg ville selv være meget betænkelig ved at putte medicin ind i sådan en lille hjerne, der er i så rivende en udvikling. Jeg forstår godt, at alle vil barnet det bedste, og at nogen tror på, at det bedste kan være medicin, men for mig ville det være aller aller aller sidste udvej.

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎19‎-‎10‎-‎2016 at 9:18 PM, Barbamama said:

Skemaet er i øvrigt her:

http://karentilma.dk/skemaer/adhd.pdf

 

Og der står vist mere info på Karen Tilmas side. Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg aldrig har mødt hende eller drøftet metoder med hende, så selvom jeg er skeptisk overfor skemaet, så kan jeg ikke vurdere om hun er "god eller dårlig" ;)

 

Men hun udreder i hvert fald for ADHD :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, AnitaFH said:

Jeg tænker bestemt heller ikke medicin. Jeg tænker det som en hjælp for os og for hans omgivelser i at takle ham korrekt. At han får den rigtige opmærksomhed som lige netop Marius har brug for. Det vil bestemt også være sidste udvej for mig. Hvis han overhovedet skal udredes. Er spændt på lægen på mandag.

 

Arh det var egentlig heller ikke, fordi jeg fornemmede at du tænkte medicin :kram2 Men jeg er før stødt på, at det var planen, og i øvrigt "målet" med en ADHD diagnose, og tænkte at du kunne risikere at møde det samme. Men ja selvfølgelig skal han have en opmærksomhed, som han har brug for! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, AnitaFH said:

Det er lidt sjovt at kunne genkende Marius i en del af de udsagn. Specielt er den med at give skylden til andre noget vi oplever meget. Det er altid katten eller hundens skyld (bamserne) :D Men tænker også, det ikke er unormalt. 

 

Tilgengæld oplevede jeg han slog en pige i børnehaven, hvor han bagefter sagde, jeg troede hun var en bænk :huh Det synes jeg sq er mærkeligt...

 

Livlig fantasi måske? :D Ej jeg ved det ikke. Jeg håber, I får det hjælp, som gør det lettere for jer :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎19‎-‎10‎-‎2016 at 9:32 PM, Barbamama said:

 

Livlig fantasi måske? :D Ej jeg ved det ikke. Jeg håber, I får det hjælp, som gør det lettere for jer :kram2

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, AnitaFH said:

Måske :D Planen og målet er nu ikke en diagnose, men netop at gøre livet nemmere for Marius, men også hans omgivelser og for os som familie. Så som det ser ud pt tror jeg bare vi skal sige ja, hvor der er en håndsrækning. Jeg savner min søde og rare dreng, som jeg ved der findes inde bag de frustrationer han kæmper med. Så dem skal vi have hjulpet ham af med :) 

 

Selvfølgelig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

38 minutes ago, Barbamama said:

 

Selvfølgelig :)

Og jeg fik slet ikke sagt tak fordi du gider dele din erfaring med mig :kiss Det betyder meget :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian blev udredt for nogle år siden da han var omkring 6 år, hvor han blev undersøgt for asperger og adhd. Det er godt nok i Tyskland, men jeg tror ikke der er så stor forskel.

 

Vi mødtes først med en psykiater, min mand, jeg og Sebastian. Vi talte om Sebastian og hun undersøgte ham primært motorisk som jeg husker det. Derefter fandt hun ud af hvad de skulle undersøge og vi fik forskellige tider.

 

Vi fik spørgeskema til os, skole og sfo, spørgeskemaet dækkede bredt, der var spørgsmål der vedrørte asperger og adhd, men også psykopat selvom det aldrig har været på tale han skulle være det eller har nogen tegn overhovedet, men vel for at spore sig ind på hvad der var. 

Han skulle tale med en psykolog vist 2-3 gange og hun lavede en iq test på ham. Jeg er ikke 100 % sikker på hvad de talte om, vi var der ikke og så meddelsom er Sebastian heller ikke, men jeg ved at de talte om hans søster og om hvilket dyr vi familiemedlemmer efter hans mening er. Hvad det fortæller dem har jeg absolut ingen idé om.

 

Han fik kørt eeg, for at tjekke for adhd. Det bestod i, at han skulle ligge på en seng i jeg tror 30 min med elektroder på hovedet. Han skulle så kigge på lys og nogle plakater jeg mener også han skulle lukke øjenene og så registrerede maskinen han var sat til hvad der skete i hovedet på ham.

 

Efterfølgende samlede de alt materiale og vi var til endnu et møde med psykiateren som havde skrevet en afsluttende rapport.

De fandt ikke noget, så der skete ikke mere derfra.

 

Jeg forstår godt det er en svær tid, jeg synes ikke det var sjovt at skulle igennem det og det fylder alt i hovedet på en.

Jeg håber i når frem til et eller andet som kan hjælpe Marius :kram

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 20/10/2016 at 7:59 AM, Mor-i-Bayern said:

Sebastian blev udredt for nogle år siden da han var omkring 6 år, hvor han blev undersøgt for asperger og adhd. Det er godt nok i Tyskland, men jeg tror ikke der er så stor forskel.

 

Vi mødtes først med en psykiater, min mand, jeg og Sebastian. Vi talte om Sebastian og hun undersøgte ham primært motorisk som jeg husker det. Derefter fandt hun ud af hvad de skulle undersøge og vi fik forskellige tider.

 

Vi fik spørgeskema til os, skole og sfo, spørgeskemaet dækkede bredt, der var spørgsmål der vedrørte asperger og adhd, men også psykopat selvom det aldrig har været på tale han skulle være det eller har nogen tegn overhovedet, men vel for at spore sig ind på hvad der var. 

Han skulle tale med en psykolog vist 2-3 gange og hun lavede en iq test på ham. Jeg er ikke 100 % sikker på hvad de talte om, vi var der ikke og så meddelsom er Sebastian heller ikke, men jeg ved at de talte om hans søster og om hvilket dyr vi familiemedlemmer efter hans mening er. Hvad det fortæller dem har jeg absolut ingen idé om.

 

Han fik kørt eeg, for at tjekke for adhd. Det bestod i, at han skulle ligge på en seng i jeg tror 30 min med elektroder på hovedet. Han skulle så kigge på lys og nogle plakater jeg mener også han skulle lukke øjenene og så registrerede maskinen han var sat til hvad der skete i hovedet på ham.

 

Efterfølgende samlede de alt materiale og vi var til endnu et møde med psykiateren som havde skrevet en afsluttende rapport.

De fandt ikke noget, så der skete ikke mere derfra.

 

Jeg forstår godt det er en svær tid, jeg synes ikke det var sjovt at skulle igennem det og det fylder alt i hovedet på en.

Jeg håber i når frem til et eller andet som kan hjælpe Marius :kram

 

Tak for at dele din erfaring :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

1 minute ago, AnitaFH said:

Så er Marius blevet henvist til børneambulatoriet. Så må vi se om de kan hjælpe ham. Jeg tror det er mest pga alle de slag han deler ud, at han fik den og fordi det har stået på i en eller anden grad siden dagplejen. Nu venter vi jo så på indkaldelse. Vi fik at vide at de sommetider indlægger børnene for at observere adfærd, men at det ville stå i brevet.

Det bliver spændende :) Min datter er udredt i børneamb pga udadregerende adfærd, sociale udfordringer og motorik og sprogproblemer. Hun fik lavet en neurologisk undersøgelse, og blev udredt for nogle enkelte genfejl, derefter blev hun afsluttet da de ikke kan udrede for diagnoser som adhd, autime etc, der skulle hun ind over børnepsyk i stedet. De har dog valgt at afvise hende, så klogere er vi ikke, ud over det tilsyneladende hverken er genfejl eller hjerneskade som forårsager hendes adfærd og udfordringer. Jeg håber i får et godt forløb i ambulatoriet med ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎24‎-‎10‎-‎2016 at 8:42 PM, ammmor said:

Det bliver spændende :) Min datter er udredt i børneamb pga udadregerende adfærd, sociale udfordringer og motorik og sprogproblemer. Hun fik lavet en neurologisk undersøgelse, og blev udredt for nogle enkelte genfejl, derefter blev hun afsluttet da de ikke kan udrede for diagnoser som adhd, autime etc, der skulle hun ind over børnepsyk i stedet. De har dog valgt at afvise hende, så klogere er vi ikke, ud over det tilsyneladende hverken er genfejl eller hjerneskade som forårsager hendes adfærd og udfordringer. Jeg håber i får et godt forløb i ambulatoriet med ham :)

Hvilket s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER