Sign in to follow this  
Followers 0
Vinnus

Boligstøtte og Su lån

10 posts in this topic

Jeg undrer mig lidt over at for beregningen boligstøtte indregnet su lån som indtægt, hvor ved friplads bliver det ikke regnet som indkomst. 

Er der nogen der ved, hvorfor det bliver beregnet med som indtægt ved boligstøtte?  

Man betaler jo ikke skat af lånet 

Det lyder som en fejl i mine ører? :chin:

Annonce ♥

42 minutes ago, Barbamama said:

Det lyder som en fejl i mine ører? :chin:

Altså at det tæller med ved boligstøtte?  

Jeg kan ikke rigtig finde noget på om de må medtage det som indtægt

Annonce ♥

31 minutes ago, Vinnus said:

Jeg tænker også at det MÅ være en fejl. I alle de mange papirer jeg har skulle udfylde, i alle de år jeg fik SU-lån, har der altid stået at det ikke talte med. Fordi det jo er noget du skal betale tilbage, er det ikke en indkomst. Det er jo heller ikke en indkomst når man optager et lån i banken, i virkeligheden er det pænt meget det modsatte :rolleyes Jeg ville ringe til den rette myndighed og stille spørgsmålstegn ved den beregning! 

Annonce ♥

32 minutes ago, Vinnus said:

Ja jeg tror ikke, de skal tælle med :) Men jeg tør ikke sige det med sikkerhed, så mit bud ville være at ringe eller skrive til dem? Det virker mig bare ikke "logisk" at lån tæller med. :chin:

Og når jeg tænker over det, er jeg altså 99% sikker på at Bs su lån heller ikke tæller med i vores :unsure:chin: 

Annonce ♥

Uden at vide så meget om det beregner de boligstøtten ud fra hvad man har udbetalt, om måneden..og hvis du har SU lån er det også en fast ting du har udbetalt om måneden.( også selv om den skal betales tilbage på et tidspunkt) 

Ydermere bliver de feriepenge du selv har sparet op også modregnet din boligsikring, når du vælger at få den udbetalt..også hvis din chef vælger at give dig en bonus feks..

man kan sige at alt hvad der kommer ind på din konto fra det offentlige, penge tilbage i skat, feriepenge og div løn, bonus osv..Det vil blive modregnet ens boligstøtte..

hvorfor det er sådan.. Det aner jeg ikke.. Kun at alt nærmest tæller som en indtægt, når det gælder satsen for boligstøtte..

Heldigvis bliver det idag reguleret måned efter måned sådan at folk ikke sidder med en kæmpe tilbagebetalings-udgift når året er omme.

Annonce ♥

58 minutes ago, ccc said:

Uden at vide så meget om det beregner de boligstøtten ud fra hvad man har udbetalt, om måneden..og hvis du har SU lån er det også en fast ting du har udbetalt om måneden.( også selv om den skal betales tilbage på et tidspunkt) 

Ydermere bliver de feriepenge du selv har sparet op også modregnet din boligsikring, når du vælger at få den udbetalt..også hvis din chef vælger at give dig en bonus feks..

man kan sige at alt hvad der kommer ind på din konto fra det offentlige, penge tilbage i skat, feriepenge og div løn, bonus osv..Det vil blive modregnet ens boligstøtte..

hvorfor det er sådan.. Det aner jeg ikke.. Kun at alt nærmest tæller som en indtægt, når det gælder satsen for boligstøtte..

Heldigvis bliver det idag reguleret måned efter måned sådan at folk ikke sidder med en kæmpe tilbagebetalings-udgift når året er omme.

Enig i at feriepenge, bonus, osv medregnes og det skal de IMO absolut også.

Men jeg er ikke enig i at et lån er en indkomst.

Er du i øvrigt helt sikker på at penge tilbage i skat medregnes? :chin: På vores boligstøtte opgørelse, står der vores indkomst før skat. Så hvis vi så også bliver beskåret i boligstøtte pga penge tilbage i skat, så er der vel reguleret efter de penge to gange? :chin:

Annonce ♥

"Husstandsindkomsten pr. måned, jf. § 8 b, opgøres som summen af ansøgerens og dennes husstandsmedlemmers hver for sig opgjorte indkomster. Indkomsterne opgøres som personlig indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat efter personskattelovens § 7, dog før de deri nævnte grundbeløb og bundfradrag. Endvidere tillægges aktieindkomst, der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset fra udbytteindkomst op til 5.000 kr." 

Nu har jeg SLET ikke dyrket det - men for mig at se, viser bestemmelsen tilbage til nogle begreber, man bruger i forbindelse med skat, og så er hverken lån eller overskydende skat med i puljen.

Det ville også skurre helt vildt i mine ører... Overskydende skat er jo bare dine egne penge, som starten returnerer med tak for lån, og et lån modsvares jo af en gæld, således af ingen af delene rykker din formuebalance.

Vinnus: Prøv at kigge det igennem igen, og tag evt fat i afgørelsesmyndigheden. Hvis det ikke løser sig, så smid mig en besked - så vil jeg gerne kigge afgørelsen igennem for mig og tjekke om begrundelsen hænger sammen med lovgivningen :kram2 Det sociale område mv. er ikke mit felt, men jeg har da adgang til Karnov og en vis øvelse i at læse afgørelser :rolleyes 

Annonce ♥

SU lån tæller altså ikke med i vores beregning af boligstøtte.

Annonce ♥

4 hours ago, Barbamama said:

Enig i at feriepenge, bonus, osv medregnes og det skal de IMO absolut også.

Men jeg er ikke enig i at et lån er en indkomst.

Er du i øvrigt helt sikker på at penge tilbage i skat medregnes? :chin: På vores boligstøtte opgørelse, står der vores indkomst før skat. Så hvis vi så også bliver beskåret i boligstøtte pga penge tilbage i skat, så er der vel reguleret efter de penge to gange? :chin:

Nej jeg ved ikke så meget om det.. Kun udfra det jeg hører når vi har haft møde her i beboerforeningen.. Der er det tit et emne der bliver talt om..altså boligstøtte.

Annonce ♥