Lovely Lady

Hen til kommoden og tilbage igen...

21 indlæg i dette emne

Der blev på et tidspunkt efterlyst debatter.. Her er et emne, som jeg finder lidt interessant - simpelthen fordi denne her artikel og historie fremkalder nogle helt vildt modsatrettede tanker i mit hoved.

 

https://www.information.dk/indland/2016/10/historien-tvangshjemsendelse-gik-helt-aldeles-galt?campaign_id=A100

 

Hvad siger I?

 

Husk at holde øjnene på bolden :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg glæder mig til at læse andres kommentarer, for min første uintelligente tankestrøm fører ikke længere end til: vanvittigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske kort:

Jeg er chokeret! Både over SÅ mange spildte ressourcer, men også over manglende samarbejde fra Afghanistans side.

I mine øjne skal sådan en kriminel ikke hve love at være i dk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første tanke er stakkels mand. Det lyder umenneskeligt og som en meget hård behandling.

 

Næste tanke er, hvorfor sendes han hjem. Det må være vurderet fra udlændinge styrelsen at hans liv ikke er i fare og det burde vi havde tillid til at deres vurdering er rigtig. Jeg er dog ikke sikker på jeg har den tillid. Men om han var i fare før, så bringer han sig selv i fare i lufthavnen og det kunne jeg godt tro er en bevidst handling for at komme tilbage igen. Og jeg tænker hvorfor er ønsket om at komme tilbage og ikke blive så stort. Det eneste jeg kan komme på er at udlændinge styrelsen har taget fejl i deres vurdering, men ved det ikke. 

 

Det virker som et ekstrem magtbrug af politiet og jeg tænker om det mon strider imod nogle menneskerettigheder. Men ved ikke hvad de ellers skal gøre og bryder mig heller ikke om, at man bare kan stritte nok imod også blive, hvis andet er vurderet. 

 

Advokaten siger til sidst han er spinkel og der ikke burde så meget politi til at holde han nede. Det vil jeg dog anfægte. Jeg har været med til at tvangsfjerne en spinkel pige,  hvor der skulle 3 politi betjente til at holde hende og hun bed alligevel den ene. Så den del tror jeg sagtens på. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 minutes ago, Fru.Mor said:

Ganske kort:

Jeg er chokeret! Både over SÅ mange spildte ressourcer, men også over manglende samarbejde fra Afghanistans side.

I mine øjne skal sådan en kriminel ikke hve love at være i dk.

 

Hvor ser du at han er kriminel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Pada said:

 

Hvor ser du at han er kriminel?

I beskrivelsen af hans opførsel overfor politiet ;) Det er jo ulovligt i dk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Fru.Mor said:

I beskrivelsen af hans opførsel overfor politiet ;) Det er jo ulovligt i dk ;)

 

For mig vidner hans handlinger om, at han er skrækslagen overfor at blive sendt tilbage.

Så jeg tænker tværtimod at den stakkels mand skal have hjælp og støtte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, Pada said:

 

Hvor ser du at han er kriminel?

 

Ellers ville han vel ikke være i fængsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Pada said:

 

Hvor ser du at han er kriminel?

Jeg gik udfra at han er kriminel da jeg læste at han sidder i fængsel i DK

 

Men manden lyder jo virkelig ikke rask :( Jeg aner ikke hvad man skal, kan og bør gøre i sådan et tilfælde, det er også svært at sige noget om med de trods alt sparsomme oplysninger vi får. Men det lyder bare helt middelalderligt i mine ører med al den magtanvendelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er godt nok chokeret, det virker jo helt vildt! Jeg er meget enig med Mor-i-Bayern. Jeg synes det er en voldsom behandling og tænker også det må stride mod nogle menneskerettigheder. Jeg ved godt at han "selv er ude om det" fordi han modsætter sig så meget, men hvorfor gør  han også det? Der er jo nok en god grund til, at han ikke vil tilbage, altså han kan jo ikke ligefrem nyde den behandling han får her. 

 

Jeg synes helt klart at det bedste er, hvis de flygtninge der kommer her, på et tidspunkt kan rejse hjem igen. Og det er jo også det, de gerne vil! De er da ikke glade for at være flygtet fra alt og alle de kender. Nu har jeg arbejdet meget med flygtninge og de er her altså ikke bare for sjov! 

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan vurderingen er  lavet denne sag, men hvis hans liv virkelig er i fare (hvilket manges jo faktisk er), så synes jeg han skal have lov at blive her uanset om han er kriminel eller ej..  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 minutes ago, Stephi-moren said:

 

Ellers ville han vel ikke være i fængsel?

Som jeg læser det, blev han ved hjemkomsten sat af i Center Sandholm og løsladt, så måske fængslet har været enten fordi han har kæmpet imod før eller noget med meldepligt som afvist asylansøger der kan være overtrådt? :chin: 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når hans advokat udtaler, at hun ikke har hørt, han har konverteret, så lyder det på mig, som om det er en undskyldning for ikke at blive sendt hjem. Det havde jo været et godt argument i sagsføringen, så det må hun jo næsten have vist :chin:

jeg må ærligt indrømme, at min tanke er, at han bare rigtig gerne vil være i Danmark.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

54 minutes ago, Stephi-moren said:

 

Ellers ville han vel ikke være i fængsel?

 

52 minutes ago, Saga74 said:

Jeg gik udfra at han er kriminel da jeg læste at han sidder i fængsel i DK

 

Men manden lyder jo virkelig ikke rask :( Jeg aner ikke hvad man skal, kan og bør gøre i sådan et tilfælde, det er også svært at sige noget om med de trods alt sparsomme oplysninger vi får. Men det lyder bare helt middelalderligt i mine ører med al den magtanvendelse.

 

Jeg ved ikke hvordan det fungerer, men jeg forestillede mig egentlig at han sad i fængsel fordi han venter på hjemsendelse og så kan han ikke gå under jorden? Altså fordi han har modsat sig hjemsendelse og de har begrundet mistanke for at han kunne skjule sig for at undgå at blive sendt hjem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

52 minutes ago, MorAnja said:

Som jeg læser det, blev han ved hjemkomsten sat af i Center Sandholm og løsladt, så måske fængslet har været enten fordi han har kæmpet imod før eller noget med meldepligt som afvist asylansøger der kan være overtrådt? :chin: 

 

4 minutes ago, Pada said:

 

 

Jeg ved ikke hvordan det fungerer, men jeg forestillede mig egentlig at han sad i fængsel fordi han venter på hjemsendelse og så kan han ikke gå under jorden? Altså fordi han har modsat sig hjemsendelse og de har begrundet mistanke for at han kunne skjule sig for at undgå at blive sendt hjem..

Tja det kan godt være, det lyder plausibelt :chin:

 

Men igen tænker jeg ikke vi har ret gode forudsætninger for overhovedet at forstå situationen, når der er så mange detaljer man ikke kender...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg er tit ret splittet i sådanne sager. Jeg kan tildels godt forstå 'magten' fra politiet. Hvis han er ude på at skade sig selv eller andre, duer flinkeskole ikke. Og tænker at i et vist omfang er fiksering med til at forhindre ham i at skade. Jeg tænker også (naivt) at vores samfund må have vurderet det som det rigtige at han skal hjemsendes når de har prøvet så mange gange. 

Dog er der så mange menneskelige aspekter i det jeg synes fejler. Og synes det er så forkert af politiet at være så voldige foran en familie med barn! Har de - og især barnet - ikke været ude for nok?!

De afghanske myndigheder burde også være noget mere samarbejdsvillige. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, det lyder dramatisk...

 

Gad vide, hvad der sker inde i hovedet på sådan en ung mand? Desperation eller strategi?

 

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at han enten må være ret intelligent og have planlagt sin protest nøje (ved ikke bare at have skaffet et barberblad, men også sat sig ind i, hvilken størrelse blad, der kunne skabe frygt og potentiel udsættelse, men uden at slå ham ihjel) eller også helt ufattelig desperat, siden han er villig til at risikere at slå sig selv ihjel på en meget smertefuld måde (altså med barberbladet), for at undgå at andre slår ham ihjel.

 

Hvis det er rigtigt, at han er konverteret og dermed i fare i sit hjemland, hvorfor blev hans asyl så afvist? Og hvis det ikke er rigtigt, hvorfor kæmper han så SÅ drastisk imod?

 

Jeg kan godt mærke, at min generelle viden om asyl kommer alvorligt til kort her, men jeg synes der er for mange ubesvarede spørgsmål til at jeg sådan reelt kan tage stilling til.

 

Fikseringen er jeg dog ikke synderligt forarget over. Måske hjelmen... Men altså at være bundet på hænder og fødder kan vel være "rimeligt nok" når manden helt åbenlyst gerne sætter sig selv i fare. Og som jeg læser det, har magtanvendelsen - omend voldsom - været ret kontrolleret. Altså fx det der med en tommel på kæben eller hvad var det... Det lyder mig noget teknisk? Som en konkret teknik, der kræver at man holder hovedet koldt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder rigtig voldsomt, når man gennemlæser det. Jeg har dog selv måttet gøre brug af magtanvendelser i mit arbejde tidligere og min erfaring siger mig, at situationen og nødvendigheden af en sådan indgriben kan opleves meget anderledes, når man står i situationen, end når man læser om den som udenforstående. Og også at man som 'udøver' faktisk har det rigtig dårligt med at være nødt til det. Det er noget af det mest væmmelige og grænseoverskridende, som jeg personligt har måttet gøre i mit arbejde. Men det var uden tvivl nødvendigt. Spørgsmålet er, hvad alternativet er? Hvis en borger udviser en adfærd, som på alle måder vurderes at være til skade for sig selv og/eller andre i dennes nære omgivelser, så er man jo nødt til at gribe ind. Hvis man ikke gør, så bliver den voldelige opførsel jo bare en slags carte blanche til at opføre sig- eller få tingene som man vil. "Nej, det går altså ikke at stille krav til Hr. Jensen, for så går han bare amok". Altså en slags afpresning under trusler om ellers voldelig adfærd. 

 

At vedkommende i artiklen er lille og spinkel og at der skulle tre-fire betjente til at mandsopdække vedkommende, finder jeg egentlig ikke mærkeligt. Jeg har fået tæsk af en kvindelig beboer på mit gamle arbejde, der var halvandet hoved lavere end jeg, 30 år ældre og med en mental udvikling som en 2-3 årig. Problematikken i sådan en situation er jo, at hvor hun sådan rimelig meget uden konsekvens kan gøre hvad som helst ved mig, så har jeg yderst begrænsede muligheder for at 'svare igen', selv i nødværge. Jeg har regler - det har hun ikke. Og det samme har sikkert gjort sig gældende her. Jeg har også på en anden tidligere arbejdsplads oplevet, at der måtte tre voksne mandlige pædagoger til, for at holde én udadreagerende ung voksen mand fast.

 

Jeg vil slet ikke udtale mig om, hvorvidt manden faktisk er i fare i sit hjemland eller ej, det har jeg ingen baggrund for at vide. Men jeg synes før at man har hørt, at der er en rimelig bred forståelse blandt afviste asylansøgere for, at hvis blot man laver nok ballade i lufthavnen, så slipper man for hjemsendelse. Jeg har i hvert fald en fornemmelse af, at det ikke er enestående for denne sag. Hvis det ikke er en bevidst og kalkuleret handling fra hans side, så tænker jeg at det lyder som om, at han i meget høj grad har brug for noget hjælp. Muligvis af psykiatrisk karakter. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første tanke var lidt som GND ser familien med barnet alt dette under der rejse hjem? For det er ikke okay.

 

Dernæst tænker jeg lidt som bbm. Udspekuleret eller desperat? Hvor meget kan han være instrueret i, hvad han kan sige, for at komme retur, eller hvor meget er sandt...

 

Det er det jeg som sådan tænker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg lidt tid :) og vil starte med at sige, at Information er en fremragende avis, men også en ret farvet en af slagsen. Det er vist ingen hemmelighed :) 

 

Det, der rammer mig, efter læsningen er: 

 

At jeg sket ikke blinker ved beskrivelsen af magtudøvelsen - bortset fra, at jeg tænker kort på, at det jo unægtelig var nemmere, hvis man slet og ret kunne bedøve ham til rejsen (ikke noget reelt forslag/ønske - bare en strøtanke). Det er afsindigt svært at holde nogen fast, der 'spræller', og det ser nu engang voldsomt ud. Det er endvidere som udgangspunkt uantageligt, at hvis man kan undgå en retskraftig afgørelse blot ved at gøre modstand. På sin vis bekymrer det mig på den anden side noget, at jeg ikke bliver lidt forskrækket ved det, som det beskrives.

 

At det grundlæggende undrer mig, at et land kan nægte at tage imod egne statsborgere.

 

Mængderne af spildte ressourcer - hvilket igen hænger sammen med min undren over hjemlandet.

 

At jeg omvendt må spekulere på, hvad der mon gør, at et menneske vil gøre sig sådanne helt kolossale kraftanstrengelser for at forblive i Danmark i en tilværelse, der gar sin egen usikkerhed, fordi han jo er dømt uønsket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER