FruOvervejelse

Influenza-vaccination. For/imod?

23 indlæg i dette emne

Jeg er blevet tilbudt vaccination på mit arbejde, og jeg ved ikke lige, hvad jeg skal sige til det.

Er der nogen, der har gode argumenter? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville tage i mod den. Det har jeg gjort når vi har fået tilbudt. 

 

Hvis man man bare kan spare et par sygedage pr sæson er det positivt. For det er virkelig :numse: at være syg når man er mor og har en masse forpligtelser og ikke bare kan gemme sig under dynen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, LeneLN said:

Jeg ville tage i mod den. Det har jeg gjort når vi har fået tilbudt. 

 

Hvis man man bare kan spare et par sygedage pr sæson er det positivt. For det er virkelig :numse: at være syg når man er mor og har en masse forpligtelser og ikke bare kan gemme sig under dynen.

Min første tanke var så absolut også, at en sparet sygedag er guld værd! Men omvendt er jeg bare lidt skeptisk. Jeg mener, sådan en vaccine er jo ikke garanti for, at man ikke får influenza. Og egentlig siger min erfaring mig, at jeg mest plejer at fejle alt muligt andet end influenze :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt at det kun er de mest gængse strenge, men når man også bliver eksponeret for div. Institutionsvira så tænker jeg better safe than sorry.

Og skulle man så blive syg alligevel så har man gjort hvad man kunne for at forebygge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får den ikke selv om vi får den tilbudt på mit arbejde.

Jeg plejer ikke få influenza (antijinx!!) så jeg ser ingen grund til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager imod den hvert år når jobbet tilbyder. I år når de kommer på mit kontor er jeg ude hos en kunde, men så betaler de for jeg får den hos lægen. Jeg gør det i håb om at kunne reducerer sygdom og bare fordi jeg kan og tænker det er godt for samfundet hvis jeg kan begrænse både smitte og sygedage. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville takke nej. Jeg får relativt sjældent influenza og vil gerne begrænse mængden af "sager" at få sprøjtet i kroppen.

 

Hvis man fx er gravid eller diabetiker så anbefales det jo, og det ville jeg lytte til, men som helt almindeligt rask og småtyk kvinde, som næppe risikerer noget, hvis jeg skulle blive syg, så vil jeg hellere satse. :) 

 

Måske afhænger det også af, hvilket job, man har. I mit nuværende job vil influenza "kun" være træls pga generne i sig selv, men i mit gamle job ville influenza nemt starte en hel lavine af aflyste aftaler, forsinkede rapporter og alt muligt andet, som jeg måske ville stresse over. Der ville jeg være mere tilbøjelig til at tage imod vaccinen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg takker normalt nej, selvom jeg får den tilbudt både i kraft af mit arbejde og som patient med en kronisk sygdom, hvor jeg er i immunmodulerende behandling. Jeg får normalt ikke influenza, 'kun' de sædvanlige (og hyppige!) forkølelser. Sidste år var jeg nygravid i efteråret og tog så imod den. Havde en enkelt aften/nat hvor jeg havde det frygteligt (og selvfølgelig var jeg på nattevagt! :rolleyes ), men ellers mærkede jeg ikke noget. Og fik ikke influenza. ;) Som sund og rask voksen ville jeg ikke tage imod den. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke nogle blandede svar :unsure

Jeg tror heller ikke umiddelbart, jeg tager imod den...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får den heller aldrig. Sidste gang jeg havde influenza var i 2011 og jeg dør ikke af en omgang hvis det er. Men jeg vil, selvom jeg er Pro- vaccine ellers, ikke bare sprøjte noget ind uden en rigtig god grund, som feks ikke at få mæslinger eller gul feber etc. 

Hvis jeg var syg, svag, gammel etc så det anderledes ud 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både min mand og mor får den hvert år pga. diabetes.

Jeg plejer ikke at få den men i år vil jeg have den - ikke så meget pga mig selv, men pga Mikromanden; hvis jeg får influenza og smitter E?! Det ville jeg slet ikke kunne rumme :( 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er astmatiker og får den derfor gratis hos lægen - og takker ja hvert år!

Da jeg sidst var helt almindeligt forkølet gik det ud over mine lunger, og jeg endte med at have en led hoste i 3-4 uger. Influenza er en luftvejsinfektion, og vil derfor ramme mig hårdt. Jeg kan SLET ikke udholde tanken om, at skulle rammes :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik den da jeg var gravid med Liff,  hvilket er 2,5år siden.   Jeg har ikke været syg siden!  - jo lidt forkølet,  but that's it!  

 

Så mit råd er: tag imod den!  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, JustMe said:

Kan du ikke få den gratis på baggrund af E's præmaturitet? Prøv da evt. at forhøre dig hos egen læge eller på neo-ambulatoriet :)

 

Hvis ikke Ester var blevet hjerneskadet var det 100 % planen at hun skulle have den, og så havde vi sikkert også seriøst overvejet at få den. Tanken om at smitte hende var frygtelig! Jeg fik den de år jeg var gravid, men har ikke ellers fået den.

 

Jeg tænker umiddelbart, at hvis man får den tilbudt, så er der en årsag, det være ens eget helbred eller at man risikerer nemt at smitte andre sårbare grupper, og så 'bør' man tage imod den.

 

Derfor tænker jeg også at man som fx. dp (Sorry, BBM at du lige bliver mit eksempel) næsten bør tage imod den. Ikke så meget fordi man selv bliver syg, det bliver man jo altså bare indimellem, men en rigtig gang influenza er jo virkelig styg for små børn.

 

Jo, jeg får den faktisk gratis, netop fordi Elias er udsat - det vidste jeg bare ikke, da jeg skrev og havde sådan set besluttet mig for at få den uanset. Men det er da dejligt ikke at have den ekstra udgift ;)

 

Og enig i resten, i øvrigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, JustMe said:

Kan du ikke få den gratis på baggrund af E's præmaturitet? Prøv da evt. at forhøre dig hos egen læge eller på neo-ambulatoriet :)

 

Hvis ikke Ester var blevet hjerneskadet var det 100 % planen at hun skulle have den, og så havde vi sikkert også seriøst overvejet at få den. Tanken om at smitte hende var frygtelig! Jeg fik den de år jeg var gravid, men har ikke ellers fået den.

 

Jeg tænker umiddelbart, at hvis man får den tilbudt, så er der en årsag, det være ens eget helbred eller at man risikerer nemt at smitte andre sårbare grupper, og så 'bør' man tage imod den.

 

Derfor tænker jeg også at man som fx. dp (Sorry, BBM at du lige bliver mit eksempel) næsten bør tage imod den. Ikke så meget fordi man selv bliver syg, det bliver man jo altså bare indimellem, men en rigtig gang influenza er jo virkelig styg for små børn.

 

Hehe det er helt ok, men jeg er dybt uenig :D Jeg skal ikke vaccineres mod en "almindelig ufarlig" sygdom for mine dagplejebørns skyld. Til gengæld gør jeg dem den "tjeneste", at jeg straks melder mig syg, hvis jeg bliver det, så de forhåbentlig ikke bliver smittede :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får den tilbudt (på mit helt almindelige kontorjob), og jeg har egentlig været sådan lidt... meh... men efter at have læst tråden her igennem, så tror jeg egentlig, jeg vil tage imod tilbuddet :chin: 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig fået influenza vaccine og har ikke umiddelbart planer om at ændre på det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager ikke imod. Ikke at jeg som sådan er anti vaccine, men jeg har kun haft influenza 1 gang i hele mit liv, så jeg kan ikke helt se at det gør nogen særlig forskel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 hours ago, Barbamama said:

 

Hehe det er helt ok, men jeg er dybt uenig :D Jeg skal ikke vaccineres mod en "almindelig ufarlig" sygdom for mine dagplejebørns skyld. Til gengæld gør jeg dem den "tjeneste", at jeg straks melder mig syg, hvis jeg bliver det, så de forhåbentlig ikke bliver smittede :D

E  Men ofte smitter man faktisk før, man selv bliver så syg, at man ligger sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt at takke ja. Arbejder som SSA og har tæt kontakt med borgere, som jeg kan smitte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Vanni said:

E  Men ofte smitter man faktisk før, man selv bliver så syg, at man ligger sig.

 

Det sidste var også ment sådan halvvejs som en joke :D Det første gælder uanset: Jeg vil ikke have en vaccine mod en almindeligvis ufarlig sygdom, fordi jeg MÅSKE kan smitte mine børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var faktisk diskussion om det på mit arbejde sidste år om den skulle tilbydes eller ej. Det er et konsulent-firma hvor konsulenterne arbejde hos forskellige kunder og resten er ellers på vores kontorer. Det endte med den ikke blev tilbudt for så mange af medarbejdere er ikke i udsatte grupper. 

 

Hvis den var blevet tilbudt havde jeg sagt nej tak. Jeg kan på ingen måde lide at blive stukket, jeg er stort set aldrig syg og hvis jeg er er det "bare" almindelig hoste og forkølelse eller noget helt andet. Så jeg kan ikke se nogen grund til jeg skulle gøre det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo en svær diskussion :) Hvis jeg selv aldrig var syg, ville jeg nok sige nej. Jeg fik den f.eks. heller ikke i min sidste graviditet selvom jeg fik den blev tilbudt, fordi jeg ikke kunne se en god grund til det. Jeg er ellers som udgangspunkt også meget FOR vaccinationer. Vi bliver dog nu vaccineret med den allesammen pga sygdom hos 2 af vores børn, som ikke selv må vaccineres.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER