Guest

Det amerikanske valg

110 indlæg i dette emne

November nærmer sig med hastige skridt og dermed også det amerikanske valg.

 

Hvad er jeres tanker om det?

 

Jeg bryder mig ikke om nogen af kandidaterne. Den ene har svært med omgang af fortroligt materiale og generelt er hun bare ikke noget for mig, den anden stoler jeg ikke på over en dørtærskel og bryder mig bestemt ikke om den magt han vil få skulle han vinde.

 

Så jeg synes det er et sørgeligt, men underholdende valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ret enig i dine betragtninger. Det er sgu ikke helt godt uanset hvad. 

 

Jeg er dog klart på Hilary-holdet. Jeg synes simpelthen det er dybt skræmmende at Trump kan vinde :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min optik har amerikanerne tabt, uanset hvem der vinder valget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, jeg har faktisk ret stor tillid til Hillary Clinton, og jeg mener, hun er den rigtige kandidat og vil være en stærk præsident.

 

The Donald, however - der findes ikke ord i det danske sprog, der med rette kan udtrykke min foragt for det menneske. Uanset min holdning til modkandidaten - han vil være en katastrofe ikke alene for USA men for os alle. Jeg kan ikke se det på andre måder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Alura said:

I min optik har amerikanerne tabt, uanset hvem der vinder valget.

 

Helt enig her. Må nok indrømme at jeg var på Bernie Sanders holdet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan Trump overhovedet kan nå så langt i et valg. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det bunder i at der er virkelig virkelig store problemer i USA. Selvom han pt. taber terræn er jeg stadig langt fra sikker på slaget er helt tabt for ham.

 

Hillary er jo trods alt mere politisk vandt og mankan jo ihvertfald ikke tage hendes erfaring fra hende.

 

Enig i at det ser sort ud for USA ligegyldigt hvem der vinder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Mor-i-Bayern said:

Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan Trump overhovedet kan nå så langt i et valg. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det bunder i at der er virkelig virkelig store problemer i USA. Selvom han pt. taber terræn er jeg stadig langt fra sikker på slaget er helt tabt for ham.

 

Hillary er jo trods alt mere politisk vandt og mankan jo ihvertfald ikke tage hendes erfaring fra hende.

 

Enig i at det ser sort ud for USA ligegyldigt hvem der vinder.

Du må ikke starte de dér politik-tråde, når jeg skal overtage hus imorgen og slet ikke får tid til BK :D

 

Men jeg er nu helt enig med dig. Tænk sig at de kan gå fra Obama til Trump.... Det virker helt vanvittigt, og han må for Guds skyld ikke vinde. For menneskers, dyrs, miljøets, fredens, ligeværdets, økonomiens skyld. Selvom vi på dansk/europæisk platform kan være politisk uenige herinde og derude, så er Trump da bare NejNejNejNejNej!

 

Men mon ikke det er en frygt a la brexit-afstemningen, der giver ham

magt. Det må man jo også have en form for respekt for, er virkeligt for mange mennesker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 minutes ago, Fister said:

Du må ikke starte de dér politik-tråde, når jeg skal overtage hus imorgen og slet ikke får tid til BK :D

 

Men jeg er nu helt enig med dig. Tænk sig at de kan gå fra Obama til Trump.... Det virker helt vanvittigt, og han må for Guds skyld ikke vinde. For menneskers, dyrs, miljøets, fredens, ligeværdets, økonomiens skyld. Selvom vi på dansk/europæisk platform kan være politisk uenige herinde og derude, så er Trump da bare NejNejNejNejNej!

 

Men mon ikke det er en frygt a la brexit-afstemningen, der giver ham

magt. Det må man jo også have en form for respekt for, er virkeligt for mange mennesker.

 

Haha, sorry :whistling

 

Obama er jeg så heller ikke den store fan af, men han er da titusinde gange bedre end de 2 kandidater der er nu. Generelt er jeg bare glad for, jeg ikke har stemmeret i USA. Jeg kan hverken identificere mig med Demokraterne eller Republikanerne, så er det bare godt jeg ikke skal tage aktiv stilling ;)

 

Jo, det er nok alla brexit afstemning, men synes måske der generelt er en bevægelse igang i Europa/USA. De nye borgerlige i DK (kan dog se de er gået markant tilbage i menningsmålingerne), Frankrig med Marine le pen, England med brexit afstemning og UKIP også USA med Trump.

Der er mange strømme i mange lande der trækker i meget national retning, så det er jo nok ikke kun noget man ser i USA, men en generel tendens.

 

Held og lykke med flytningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er bestemt heller ikke den store fan af nogle af kandidaterne, dig har Hillary - hvad man end måtte mene om hendes politik eller person - politisk tæft, hvilket man ikke just kan sige om Trump.

 

Jeg var klart på Bernie Sanders holdet og der er faktisk ret langt fra Bernie til Hillary, selvom de er på samme "hold". 

 

Men ja, hvis Trump vinder vil det være en katastrofe. Intet mindre! 

 

Det er helt klart frygten han spiller på. Jeg har boet i Texas og kender (desværre!) en del der vil stemme på ham, og for dem er det frygten for islam og illegal indvandring - og herunder stjålne jobs, udhuling af deres "velfærd" - men også frygten for at Hillary vil tage deres våben fra dem. Det er de gængse forklaringer de giver. 

 

Og ja, så stoler de ikke på Hillary (det kan man så mene hvad man vil om, men at de stoler på Trump?! Det fatter jeg minus af!!) og det taler til deres, for manges vedkommende, indgroede skepsis overfor regeringen generelt og deres generelle tro på diverse konspirationsteorier... 

 

Nu er dette valg helt absurd, men problemet er jo dybere end bare Trump eller Hillary; hele deres politiske system er jo absurd - og meget langt fra demokratisk!

Hele deres electoral college-system er en joke - at en eller flere repræsentant(er) fra staten lover, men ellers ikke er forpligtet til, at stemme som flertallet i staten har bestemt; og i øvrigt uden represalier, hvis de stemmer anderledes end de har lovet!? :rolleyes 

Egentlig er der jo flere kandidater end Trump og Clinton; de to største værende Jill Stein og Gary Johnson (og så de mindre kendte: Darrell Castle, Evan McMullin, Gloria LaRiva, Rocky de la Fuente, Emidio Soltysik, Alyson Kennedy - og en hulens masse, der stiller op i 5 stater eller derunder) men de har reelt ikke en chance - på trods af folks generelle skepsis overfor de to andre kandidater. 

De debatter, der bliver afholdt med præsidentkandidaterne bliver afholdt af det demokratiske og det republikanske parti (åh, gruppen hedder noget andet og kan ikke huske navnet lige nu, men det var noget de to partier gik sammen om i 1980'erne, mener jeg...) hvorfor de andre præsidentkandidater ikke er med. Så selvom det burde være et frit valg, så bliver det de facto et valg mellem to, i stedet for mange. Det er jo helt skørt, at der ikke er en officiel debat hvor ALLE kandidater er med 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Bermuda said:

Jeg er bestemt heller ikke den store fan af nogle af kandidaterne, dig har Hillary - hvad man end måtte mene om hendes politik eller person - politisk tæft, hvilket man ikke just kan sige om Trump.

 

Jeg var klart på Bernie Sanders holdet og der er faktisk ret langt fra Bernie til Hillary, selvom de er på samme "hold". 

 

Men ja, hvis Trump vinder vil det være en katastrofe. Intet mindre! 

 

Det er helt klart frygten han spiller på. Jeg har boet i Texas og kender (desværre!) en del der vil stemme på ham, og for dem er det frygten for islam og illegal indvandring - og herunder stjålne jobs, udhuling af deres "velfærd" - men også frygten for at Hillary vil tage deres våben fra dem. Det er de gængse forklaringer de giver. 

 

Og ja, så stoler de ikke på Hillary (det kan man så mene hvad man vil om, men at de stoler på Trump?! Det fatter jeg minus af!!) og det taler til deres, for manges vedkommende, indgroede skepsis overfor regeringen generelt og deres generelle tro på diverse konspirationsteorier... 

 

Nu er dette valg helt absurd, men problemet er jo dybere end bare Trump eller Hillary; hele deres politiske system er jo absurd - og meget langt fra demokratisk!

Hele deres electoral college-system er en joke - at en eller flere repræsentant(er) fra staten lover, men ellers ikke er forpligtet til, at stemme som flertallet i staten har bestemt; og i øvrigt uden represalier, hvis de stemmer anderledes end de har lovet!? :rolleyes 

Egentlig er der jo flere kandidater end Trump og Clinton; de to største værende Jill Stein og Gary Johnson (og så de mindre kendte: Darrell Castle, Evan McMullin, Gloria LaRiva, Rocky de la Fuente, Emidio Soltysik, Alyson Kennedy - og en hulens masse, der stiller op i 5 stater eller derunder) men de har reelt ikke en chance - på trods af folks generelle skepsis overfor de to andre kandidater. 

De debatter, der bliver afholdt med præsidentkandidaterne bliver afholdt af det demokratiske og det republikanske parti (åh, gruppen hedder noget andet og kan ikke huske navnet lige nu, men det var noget de to partier gik sammen om i 1980'erne, mener jeg...) hvorfor de andre præsidentkandidater ikke er med. Så selvom det burde være et frit valg, så bliver det de facto et valg mellem to, i stedet for mange. Det er jo helt skørt, at der ikke er en officiel debat hvor ALLE kandidater er med 

 

Ja helt enig, det er så skørt deres system og meget lidt demokratisk og ret svært at forstå ihvertfald her fra Europa.

Jeg fatter også hat af, hvorfor det er at ikke alle kandidater deltager i de debatter. Er det ikke et eller andet med, at de skal have 15 % af stemmerne i menningsmålingerne, eller noget i den dur, men hvordan hulen skal man få det når man ikke kommer ud til masserne.

 

Jeg er klart på Gary Johnsons hold, men han har jo ingen chance, men hellere en stemme på ham, end på Trump, som jeg på ingen måde kan stå inde for. Men et eller andet sted kræver deres system lidt at man stemmer på en af de to hovedkandidater, ihvertfald hvis man vil have ens stemme tæller.

 

Og ja, ikke stole på Hillary, men så stole på Trump :blink, men viser jo nok klart at det er et valg imellem pest eller kolera, et fravalg snare end et tilvalg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

23 minutes ago, Mor-i-Bayern said:

 

Ja helt enig, det er så skørt deres system og meget lidt demokratisk og ret svært at forstå ihvertfald her fra Europa.

Jeg fatter også hat af, hvorfor det er at ikke alle kandidater deltager i de debatter. Er det ikke et eller andet med, at de skal have 15 % af stemmerne i menningsmålingerne, eller noget i den dur, men hvordan hulen skal man få det når man ikke kommer ud til masserne.

 

Jeg er klart på Gary Johnsons hold, men han har jo ingen chance, men hellere en stemme på ham, end på Trump, som jeg på ingen måde kan stå inde for. Men et eller andet sted kræver deres system lidt at man stemmer på en af de to hovedkandidater, ihvertfald hvis man vil have ens stemme tæller.

 

Og ja, ikke stole på Hillary, men så stole på Trump :blink, men viser jo nok klart at det er et valg imellem pest eller kolera, et fravalg snare end et tilvalg.

 

Præcis! Hvordan skal man kunne få 15% af stemmerne i meningsmålingerne hvis ikke man er med i debatterne og kan få sine synspunkter ud til folk. Det er absurd! 

 

Jeg ved ikke meget om Gary Johnson - ikke andet end hvad min værtssøster (som også var på Sanders-holdet) fortalte mig da hun var her. Men ud fra hvad jeg har hørt, lyder han som en fin kandidat. Langt finere end Trump, det er helt sikkert (men ærlig talt, der skal altså ikke meget til, IMO). Men det er et long shot - og ja, ens stemme går lidt til spilde hvis man stemmer på en af de andre. Det er jo også derfor så mange vælgere føler sig fanget som en lus mellem to negle... Og ja, så ender det nemlig med at være et fravalg snarere end et tilvalg, i hvert fald for nogle vælgere.

Der er jo også en stor bælgerskare som reelt mener at Clinton/Trump (afhængig af deres ståsted, naturligvis) er den bedste kandidat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det nu :unsure 

 

Jeg er sgu helt ærligt lidt skræmt af det. Og meget spændt på at vågne op til resultatet imorgen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vent, hvad?! Fri abort indtil terminsdatoen??? Undskyld mig, men føj hvor grotesk og ulækkert! :puke:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

What?! Ad! 

Jeg fatter ikke at de ikke får lavet det skidt om så Obama kan vælges igen :rolleyes 

men til hver en tid hellere Hillary end Trump!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"I have said many times that I can support a ban on late-term abortions, including partial-birth abortions, so long as the health and life of the mother is protected. I’ve met women who faced this heart-wrenching decision toward the end of a pregnancy. Of course it’s a horrible procedure. No one would argue with that. But if your life is at stake, if your health is at stake, if the potential for having any more children is at stake, this must be a woman’s choice."

 

Er Clinton citeret for - for nu lige ar nuancere det lidt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaaarh så giver det mere mening.

 

(men support a ban... er det ikke at støtte et forbud? Eller er jeg for træt til at læse ordenligt? :chin: )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved - og jeg er ikke 100% sikker, så har de ikke den samme definition af abort og fødsel som vi har i dk. Hvis man i uge 35 fx finder ud af at barnet er for sygt til at overleve, og at man derfor sætter fødslen igang, og barnet så dør under fødslen, så vil der også være tale om en abort. 

Jeg har læst (og jeg kan ikke huske hvor), at hun går ind for fri abort indtil uge 20, hvilket vidst nok er der, de fleste aborttilhængere i USA sætter den. (IMO er det alt for sent, men det er en anden debat ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Lady H said:

"I have said many times that I can support a ban on late-term abortions, including partial-birth abortions, so long as the health and life of the mother is protected. I’ve met women who faced this heart-wrenching decision toward the end of a pregnancy. Of course it’s a horrible procedure. No one would argue with that. But if your life is at stake, if your health is at stake, if the potential for having any more children is at stake, this must be a woman’s choice."

 

Er Clinton citeret for - for nu lige ar nuancere det lidt...

Tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså, når hun siger "including", så læser jeg det lidt som "gælder også, men ikke kun" og så synes jeg stadig den er meget åben for fortolkning.

 

Omvendt slår Hillary mig ikke lige som en, der synes det er ok, at få en abort i uge 39 sådan bare lige, fordi man har ombestemt sig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

55 minutes ago, Barbamama said:

Aaaarh så giver det mere mening.

 

(men support a ban... er det ikke at støtte et forbud? Eller er jeg for træt til at læse ordenligt? :chin: )

 

6 minutes ago, Barbamama said:

Men altså, når hun siger "including", så læser jeg det lidt som "gælder også, men ikke kun" og så synes jeg stadig den er meget åben for fortolkning.

 

Omvendt slår Hillary mig ikke lige som en, der synes det er ok, at få en abort i uge 39 sådan bare lige, fordi man har ombestemt sig...

Jeg er træt, men hvis jeg selv oversætter lidt hurtigt, så står der, at hun godt kan støtte et forbud mod sene aborter (inklusiv den type, de kalder partial-birth - det er et medicinsk/teknisk begreb, og måske pumpkins har fat i noget angående amerikanske begreber her), så længe der tages højde for den sistuation, hvor fx moderens liv er på spil.

 

Jeg læser bestemt ikke 'fri abort til termin' ud af det - men jeg kan godt finde sider om amerikanske anti-abort-folk, der frygtelig gerne vil udlægge hende sådan.

 

... og så er ikke engang Clinton-fan... be' om Michelle Obama istedet :rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

29 minutes ago, Lady H said:

 

... og så er ikke engang Clinton-fan... be' om Michelle Obama istedet :rolleyes 

Ja det ville gøre godt! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i hvert fald glad for, at jeg ikke skal stemme i dag, jeg ville ikke ane, hvem jeg skulle stemme på :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

58 minutes ago, Lady H said:

... og så er ikke engang Clinton-fan... be' om Michelle Obama istedet :rolleyes 

 

Der er snak om at hun bliver kandidat næste gang ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Mrs-Rina said:

 

Der er snak om at hun bliver kandidat næste gang ;) 

Masser af snak - men jeg tror helt ærligt ikke på, at hun gider, øv :rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Lady H said:

Masser af snak - men jeg tror helt ærligt ikke på, at hun gider, øv :rolleyes 

 

Man har da lov at håbe ;) hvis ikke til næste gang, så den næste igen :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER