Guest

Hvornår kan man selv gå hjem?

10 indlæg i dette emne

Sebastian er ved at være træt af, at være i sfo. Han bliver 9 år til December, går i 3 klasse og er ved at være en af de ældste i sfo'en.

 

Hvornår er et barn gammelt nok til, at gå hjem selv fra skole?

Jeg husker det selv som, at jeg var omkring 9 år, men skolevejen var nok lidt bedre end vores.

 

Der er omkring 900 m. fra skolen til vores hus.

Skolevejen starter ok, men han skal krydse lidt småveje, men hvor man kun må køre 30 Km/t, men hvor der bygges og der pt. kører mange lastbiler og arbejdskøretøjer, der bygges nok det næste års tid.

Derefter er der en smal bro, hvor der kun kan kører 1 bil af gangen, der er et meget smalt fortorv på begge sider, men der bliver på ingen måde kørt stærkt. Derefter byens største vej hvor der bliver kørt en 50-60 km/t, men hvor der er fodgængerovergang og bilerne holder altid for fodgængere.

Derefter en lille vej, men forenden af vejen skal han krydse vejen. Der er veje fra 4 sider og de kommer alle skrå a hinanden og der er rigtig dårlig oversigtsforhold.

Han kan krydse vejen et bedre sted, men det er en lille omvej, ikke stor.

Generelt stoler jeg ret meget på, at han vil gøre som aftalt, men omvendt vil han også hurtigt hjem, så kan man regne med han vil tage den mere sikre vej .... Han er udemærket godt klar over man skal passe godt på i trafikken og er nærmest overforsigtig, hvilket på sin vis er godt, men nærmest så forsigtig at det kan blive farligt.

Derefter skal han op af vores vej, i starten er der ikke fortorv, men lidt grønt man kan gå på, men så er der fortorv resten af vejen, men hvor han skal krydse vejen en 4 gange på vej op til vores hus,hvor der de fleste steder er fortorv, men ikke alle og der er stejlt op af et bjerg. Der bliver kørt ml. 40-50 km/t.

 

Han føler sig ikke selv 100 % klar og det skal han være før jeg synes det er en god idé. Planen er lidt at øve indtil han er helt tryg ved det. Jeg havde tænkt at øve ved at først går vi turen hjem nogle gange sammen. Derefter at jeg møder ham et sted på vejen også langsomt tættere og tættere på hjemmet, indtil han selv er helt tryg ved det.

 

Lyder det helt ude i hampen? eller skal han være ældre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad er kulturen i Tyskland? Jeg tænker, at det også har noget at sige? 

Jeg blev fulgt i skole og hentet den første uge af børnehaveklassen herefter skulle jeg selv gå(jeg måtte ikke cykle, gad vide hvorfor :unsure ) :) jeg havde 2 km hver vej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 hours ago, JustMe said:

Jeg kan ikke vurdere hvordan skolevejen er som sådan, men Maja på 7 cykler selv hjem fra skole, og har gjort det i omkring et halvt års tid. 

 

Hun skal cykle forbi skolen, over en vej som ikke er særlig trafikeret. Dernæst skal hun cykle via en sti, over en sidevej via en cykelsti (Sådan en vej, hvor bilerne som kommer skal stoppe og orientere sig inden de kører ud, og hvor hendes 'vej' er markeret som fortov på vejen, altså er det tydeligt markeret at bilerne skal holde tilbage for cyklister og gående). Derefter cykle via en cykelsti, krydse vejen igen som ikke er specielt trafikeret, og så er hun på vores vej, hvor vi bor i sidste lomme til venstre. Der er i alt ca 700 m.

 

Hun cykler hun hjem. Om morgenen hvor det er mørkt kører vi hende, til dels fordi det er mørkt, og til dels fordi hun ikke har en cykel med gear endnu, og det er en del op af bakke - hun kan ganske simpelt ikke. 

 

Både hun og vi er fuldt ud trygge ved det. Vi startede med at gå vejen nogle gange bare fordi vi kunne, og lige inden hun skulle til selv at cykle, gik vi hvor hun fortalte hvad vej vi skulle, viste os hvordan man ser sig for og sådan. Det er noget vi altid træner med begge børn når vi er ude at gå - det er vigtigt at også Aron lærer det. Så prøvede vi en enkelt gang hvor hun cyklede hjem selv, men hvor jeg gik turen bagved, dvs at jeg ville komme forbi hende hvis der skulle være noget. Men hun nåede hjem længe inden mig. Så fik hun lov til selv at cykle hjem, og hun har gjort det siden. 

 

Vi har en aftale med SFO om at hun må selv bestemme hvornår hun kører hjem, men hun skal køre i tidsrummet ml 15.15 og 16.30 og vi kan se via en app på telefonen om hun har tjekket ud. 

 

Det fungerer rigtig fint.

 

Det lyder som en lidt bedre skolevej Maja har. Dejigt det fungerer :)

 

Det vil kun være om eftermiddagen han skal gå hjem selv. Jeg kører alligevel Cassandra i børnehave om morgenen som møder samtidig med ham. Jeg vil ikke kunne få mig selv til at sige at han så må tage spadserturen imens jeg kører ved siden af ;) også har vi brug for den ekstra tid om morgenen så der er det rart det bliver med bilen.

Når de skal hentes gider jeg ærligt talt bare ikke være mere taxa eller henter end nødvendigt så jeg har sagt til ham, at enten bliver de hentet samtidigt eller også går han selv hjem.

 

Vi har altid trafiktrænet, og han ved godt han skal passe på og har meget repekt for biler og vi tager heller ikke bilen hver dag, men går af og til vejen sammen.

Han kan dog godt blive forskrækket og fare op, hvor jeg ikke altid ved om han tænker over hvor han springer hen, det og skolevejen er mine bekymringer. Han er ellers en ret fornuftig dreng.

 

Sebastian kommer som det er nu, ud til bilen fra sfo kl. 14, der henter jeg også Cassandra.

Afmelder vi sfo'en så har han fri 2 gange om ugen kl.12.15 og 3 gange om ugen kl. 13. Fredag bliver han i forvejen hentet kl. 12.15, der har vi aftalt med ham, at han ikke skal i sfo. Så det er ikke fordi det er mange timer før han får fri eller i det hele taget er mange timer han er der. De seneste par dage har han dog fået en del nye kontakter, via de 1 klasser der er startet og hygger sig nogenlunde. Så jeg ved ikke helt, men tror vi begynder på det her i 3 klasse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, skruk said:

Hvad er kulturen i Tyskland? Jeg tænker, at det også har noget at sige? 

Jeg blev fulgt i skole og hentet den første uge af børnehaveklassen herefter skulle jeg selv gå(jeg måtte ikke cykle, gad vide hvorfor :unsure ) :) jeg havde 2 km hver vej :)

 

Jeg tror kulturen er meget lig DK. Nogle går, andre køres.

Vi bor dog i en landkommuen, vi er den største kommune og skolen er derfor ret stor, den har klasser op til 9/10 kl. mange andre skoler har klasser op til 4 klasse. Så skolen får elever fra et stort opland, med mange landkommuner rundt om. Så der er rigtig mange der kommer med skolebus eller bliver kørt. Det er svært for mig at sige hvor de der bliver kørt, kommer fra. Men jeg kan se at mange går i skole/hjem, så lidt blandet landhandel.

 

Jeg vil ikke være tryg ved at han skulle cykle, han er ikke skrap nok til det, så han ville heller ikke få lov ;) 2 km lyder langt, så skal han ikke klage over 900 m. :)

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er ret individuelt. Mine to ældste er tæt på hinanden i alder og begyndte at tage "selv" sammen fhv sent. Det var så også noget med at tage en bus. Jeg mener de var hhv 8 og 10 da de begyndte på det, de blev stadig fulgt til bussen, og efter skole blev de hentet på skolen. Med Mathilde boede vi tættere på skolen og hun begyndte selv at cykle til og fra nogle dage om ugen fra starten af 1. klasse. Der er stier hele vejen og tuneller under vejene, det eneste hun skulle krydse var en busvej og den vej skolen lå på. Fra slutningen af 2. klasse (da hun var 9) skiftede hun skole, den ligger ca 1½ km herfra men også med stier derhen, så hun kun skal krydse selve skolevejen hvor der er skolepatrulje, hun cykler selv hver dag og lærte også hurtigt selv at tage bussen om nødvendigt. Der er mange af børnene der bliver kørt til og fra skole, men de fleste bor i gå-afstand og går eller cykler efterhånden selv.

 

Jeg tænker at man må prøve at vurdere om barnet er opmærksom når man går vejen, og så slippe kontrollen når man kan mærke at ens barn er tryg nok. Mine to ældste var fx ret uopmærksomme, til gengæld var de sammen, ellers var der nok gået længere endnu før de var klar. Men på den anden side, så sker der noget med barnet når det får overladt lidt ansvar for sig selv, det plejer de at vokse af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, Saga74 said:

Jeg tror det er ret individuelt. Mine to ældste er tæt på hinanden i alder og begyndte at tage "selv" sammen fhv sent. Det var så også noget med at tage en bus. Jeg mener de var hhv 8 og 10 da de begyndte på det, de blev stadig fulgt til bussen, og efter skole blev de hentet på skolen. Med Mathilde boede vi tættere på skolen og hun begyndte selv at cykle til og fra nogle dage om ugen fra starten af 1. klasse. Der er stier hele vejen og tuneller under vejene, det eneste hun skulle krydse var en busvej og den vej skolen lå på. Fra slutningen af 2. klasse (da hun var 9) skiftede hun skole, den ligger ca 1½ km herfra men også med stier derhen, så hun kun skal krydse selve skolevejen hvor der er skolepatrulje, hun cykler selv hver dag og lærte også hurtigt selv at tage bussen om nødvendigt. Der er mange af børnene der bliver kørt til og fra skole, men de fleste bor i gå-afstand og går eller cykler efterhånden selv.

 

Jeg tænker at man må prøve at vurdere om barnet er opmærksom når man går vejen, og så slippe kontrollen når man kan mærke at ens barn er tryg nok. Mine to ældste var fx ret uopmærksomme, til gengæld var de sammen, ellers var der nok gået længere endnu før de var klar. Men på den anden side, så sker der noget med barnet når det får overladt lidt ansvar for sig selv, det plejer de at vokse af.

 

Det med at slippe kontrollen, er ikke lige min stærke side ;) men det er også den jeg tænker jeg må slippe når han føler sig tryg. Så det lyder ikke helt ude i hampen at gå turen med ham nogle gange og så langsomt, i takt med han er klar, så rykke hvor jeg møder ham, til han føler sig tryg ved at gå hele vejen selv. Det er vigtigt for mig, at han selv føler sig helt klar, så stoler jeg nok lidt mere på hans reaktioner i trafikken. 

Jeg er helt sikker på han vil vokse af det og det tæller bestemt også med :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er de så alene hjemme i den. Alder? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Nirev said:

Er de så alene hjemme i den. Alder? 

 

Det er de færreste her, hvor begge forældre arbejder og ellers arbejder den ene deltid (10-20 timer). Så der vil formentlig være en hjemme hos de fleste. Arbejder begge fuldtid vil børnene gå længere i sfo'en eller i heldagsskole.

Jeg går hjemme, så han vil ikke komme hjem til et tomt hus. Han vil dog godt kunne være nogle timer alene hjemme uden problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 hours ago, Nirev said:

Er de så alene hjemme i den. Alder? 

Mathilde ku sagtens være alene hjemme men det er sjældent aktuelt. Nu er hun også et barn som ikke vil gå glip af et minut af SFO/fritidsklub med mindre jeg insisterer på at hun kommer hjem (hvilket jeg så er nødt til at gøre af og til).

 

Jeg gik selv hjem og var alene et par timer fra jeg var 9 fordi jeg ikke trivedes på fritidshjemmet. De fleste dage havde jeg legeaftaler, men jævnligt var jeg alene et par timer indtil min mor kom hjem. Det var så hyggeligt, jeg plejede at sætte musik på i stuen og læse bøger - lille nørd :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 hours ago, Nirev said:

Er de så alene hjemme i den. Alder? 

Jeg kunne kun gå i SFO til og med 3. klasse. Derefter tog jeg selv bussen eller cyklede de 6 km hjem og var nogen dage alene hjemme i 1-2 timer til min mor kom hjem. Det gjorde jeg i et års tid og så fik jeg en hund at komme hjem til. Umiddelbart efter blev min mor gravid med min lillesøster og gik på barsel da jeg blev 11 år.  Så var det løst ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER