Mor til fnug

Valg af kirke

11 indlæg i dette emne

Vi er lidt tidligt ude, men kom lige til at snakke lidt om dåb i dag :) 

Er der nogen der ved om man har frit valg af kirke eller skal barnet døbes i det sogn man bor i? Synes ikke lige jeg helt kan lure det.. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Caroline blev døbt i en anden kirke end den vi tilhørte, da hun blev døbt for 4 1/2 år siden. Hun er i stedet døbt i kirken i den by hvor min mand er vokset op. Vi brugte samme kirke da vi blev gift tilbage i 2010 uden at høre til det sogn. 

 

I forhold til dåben, så skrev vi og spurgte præsten om Caroline kunne blive døbt i kirken, og det var ikke noget problem. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dette link http://www.km.dk/borgerinformation/daab/ står man skal henvende sig til præsten eller kirkekontoret i det sogn hvor man ønsker dåb. Det læser jeg som om man godt kan vælge er andet sogn end det man tilhører. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

14 minutes ago, AnneDam said:

Caroline blev døbt i en anden kirke end den vi tilhørte, da hun blev døbt for 4 1/2 år siden. Hun er i stedet døbt i kirken i den by hvor min mand er vokset op. Vi brugte samme kirke da vi blev gift tilbage i 2010 uden at høre til det sogn. 

 

I forhold til dåben, så skrev vi og spurgte præsten om Caroline kunne blive døbt i kirken, og det var ikke noget problem. 

 

Tak :) Vi lurer nemlig også lidt på at bruge den kirke vi blev gift i, i den by jeg er vokset op i :) 

Men god idé at skrive til præsten hvis det er det vi ender med at  ville :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udgangspunktet er vist eget sogn, og så kan man få lov, hvis man er tilknyttet en anden kirke på en eller anden måde. Vi fik Karla døbt  i den kirke vi selv er gift i, hvor C også er døbt og konfirmeret, så der var tilknytning på den måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores ældste er døbt i den kirke (180 km fra vores sogn), hvor vi blev gift. Min mand er konfirmeret i den kirke også. Det var intet problem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg meeeeeener - men du må ikke hænge mig op på det - at vores præst har sagt, at ved vielser skal man have tilknytning til kirken, men ved dåb er der frit valg af kirke, sålænge dåben holdes i forbindelse med en søndagsgudstjeneste. :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik døbt Adrian i den kirke, jeg er konfirmeret i og som jeg har sunget kor i. Det var intet problem overhovedet - jeg skrev til kirken med en forespørgsel, og de svarede, at det sagtens kunne lade sig gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er i gode :cheerleader3: Hvis vi vælger en anden kirke bliver det en vi har tilknytning til :) Har jo stadig en del tid til at overveje det, men skønt at høre at det nok godt kan lade sig gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leonora blev døbt i den samme kirke vi blev viet i, vi hører af gode grunde ikke til i sognet da vi slet ikke bor i Danmark, men det var slet ikke noget problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan du helt selv bestemme, det er der som sådan ikke nogen regler om, tror jeg ikke. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER