Barbamama

Ferieplanlægning på job

15 indlæg i dette emne

Hvordan foregår det hos jer? Og hvem bestemmer? Og hvornår (hvor god tid inden)?

Jeg ved, det er forskelligt fra fag til fag og sted til sted, men jeg kan bare mærke, at jeg slet ikke bryder mig om den måde, det fungerer på, på mit job :(

På mit job er vi en gruppe på 5 kollegaer, der selv skal få det til at gå op. Jeg ved ikke, hvad man gør, hvis flere vil holde fri samtidig, men for at få fri skal man have "godkendelse" af de 4 andre, og det virker til at gå efter først til mølle :chin:

Fx nu, har en kollega lige skrevet, om det er ok med os andre, at hun holder fri i julen, fordi hun gerne vil ud at rejse.

Og jeg bliver bare helt chokket, fordi jeg troede at jul og sommerferie var noget, man satte sig ned og planlagde som gruppe (når det nu er noget, vi skal aftale indbyrdes), men jeg kan også godt se, at julen jo faktisk er snart. :unsure

Jeg bliver bare virkelig ked af, at jeg måske ikke kan holde juleferie med min dreng, fordi en anden "kom først". :(

Der savner jeg sgu mit gamle job. Der styrede man faktisk fuldstændigt selv, man skulle bare skrive det i sin offentlige kalender og melde det ud til lønkontor og chef :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Officielt har jeg ikke fri og kan blive kaldt ind til møder (ligesom i uge 42) men tvivler på at det sker. Så det er "bare" planlægning og rettearbejde, hvilket man jo nemt kan planlægge sig ud af. Til gengæld ligger mine ferieuger for året helt fast. Jeg har 4 uger i sommerferien og 1 uge i vinterferien, og så har man 5 ferie/fridage man kan bruge når det passer, men har jeg ikke optjent endnu. (handelsskolelærer).

 

Men gør jo netop ikke så meget om man decideret har fri, når man så bare må sætte sig i en weekend og lave noget i stedet for. Men planlægger ihvertfald ikke lige en rejse før end jeg ville have clearet det med ledelsen for at være sikker på at der ikke indkaldes til noget. (ved nogle af vores lærere er i henholdsvis Canada og Spanien i uge 42, og de siger at i de sidste 30 år er de ikke blevet indkaldt til møde i efterårsferien)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved at dagplejeren i Viborg ønsker hvornår de vil have ferie, men det er ikke sådan først til mølle, som du beskriver. Det har altid lydt på vores dagplejer som om det ikke har været noget problem at få fri, når de gerne vil. Det er sjældent det ikke går op.

Jeg ved også at der i fx julen er sammenpasning og derfor kan de børn, der evt skal passes, blive sendt uden for distriktet/gruppen. Det plejer at være meget få (også i institionerne) der skal passes mellem jul og nytår, så forhåbentlig bliver det ikke noget problem :kiss

Jeg er pålagt ferie i 29-30-31 og ellers hedder det, at jeg skal forsøge at tilrettelægge min ferie efter at holde fri, når mine ressourcebørn også holder fri. Men som min leder sagde til mig, så kan hun ikke huske at hun nogensinde har nægtet nogen at holde ferie, hvis de har ønsket det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bor i Irland saa for de fleste skulle der bookes flybilletter. Jeg naegtede gerne at diskutere juleferie, inden al sommerferie var afholdt men det var i hvert fald senest omkring dette tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg arbejdede fungerede det i praksis (jeg skulle godkende ferierne som team manager) som hos jer med undtagelse af julen. Da der jo netop var mange der ville have ferie samtidig, og der skulle vaere daekning af alle 9 sprog, indsendte folk deres oensker. Som hovedregel fik man enten jul eller nytaar, naesten aldrig begge dele. Det foregaar iovrigt paa samme maade paa min mands arbejdsplads (ingenior paa sygehus saa ret essentielt med nok ansatte paa arbejde).

Vi havde langt flere paa ferie samtidig end jer,og jeg har ogsaa naegtet folk ferie. Hos os var det ikke alle der fik oenskerne opfyldt (internationalt firma/ansatte i land hvor den 24 december er alm arbejdsdag). Saa byttede og forhandlede man sig frem til en loesning. Men som sagt, saa var der jo ligesom en der havde det overordnede ansvar. Jeg kan sagtens forstaa, hvis du er splittet og gerne vil sige ja til en kollega samt have din ferie med din familie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste steder hvor ferien fordeles sådan, som du beskriver, så vil det jo være sådan at når du beder om fri det ene år, er du også klar på at skulle arbejde det næste år.

Fx min mands arbejde de skal holde sommerferie 28-29 og må så selv indbyrdes 3 mand fordele. Så i år holdte vi i uge 27, fordi min mands kollega gerne ville have uge 30. Den får vi så næste år.

Men jeg tror altså man kan planlægge sig ud af meget min svigermor er dp og hun har i den tid jeg har kendt hende (15år), aldrig arbejdet imellem jul og nytår.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres bud! :)

Rent praktisk i min situation, så løser det sig nok... Som I siger, så får de fleste dp'er jo lov at holde fri mellem jul og nytår, jeg gik bare lidt i krise over at det ikke var SIKKERT, og lidt i baglås over, at det lige kom på SMS. :wacko

Men det er spændende at høre, hvordan det foregår hos jer. Jeg er jo forholdsvis ny på arbejdsmarkedet (altså som fuldtids), så det er rart lige at høre, hvordan "man" gør forskellige steder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min chef har bestemt alle mine 5 uger (de fire uger i juli samt uge 42!) min 6.feriege må jeg lægge som fridage løst på året - dog skal de godkendes!

Jeg bruger altid min jul på at rette terminsopgaver mv, men det kan jeg jo gøre om aftenen, hvor børnene sover.

Min mand arbejder altid mellem jul og nytår, nogle år tager han fri den 23., men er så tilbage på arbejde igen 27. Og generelt kan han max holde 2 uger af gangen pga hans lederstilling.

Håber det lykkes for dig at få fri, men ellers bliver det garanteret sikkert rigtig hyggeligt med julehygge med børnene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sygeplejerske og ved, at jeg fra d. 23 til og med d. 1/1 skal have 5 vagter. Som det ser ud lige nu, har jeg fri d. 24 + d. 28.-31.

Vi aflægger ønsker til julen i slut september og så er det op til vores planlægger at få det hele til at gå op. De kigger selvfølgelig på vores ønsker, og hvis det ikke går op af sig selv, kigger de tilbage på fordelingen sidste år.

Min mand og børn har fri fra d. 22/12 - 2/1. Lige i julen er jeg ikke super glad for mit job.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har for et stykke tid siden indført en turnusordning. Der er to ud af fire der kan holde ferie, så hvert andet år har man fri i julen, det andet år skal man på arbejde alle dagene mellem jul og nytår. Dem der ikke har ferie mellem jul og nytår har førsteret til fri inden jul og efter nytår.

Vi har samme princip ved påskeferie.

Sommerferien plejer at gå nogenlunde op. Ellers kan det som regel løses ved at en eller to rykker deres ferie en uge.

Jule og efterårsferien bliver planlagt efter ønsker inden en fastsat deadline. Som regel er det ikke et problem.

Alle andre ferie/fridage er først til mølle.

Jeg (gruppeleder) bestemmer over ferieafholdelse, og prioriterer rigtig højt at folk kan få ferie når de ønsker det. Men driften skal selvfølgelig køre. Men det er sjældent jeg siger nej til ferie, heldigvis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må hellere lige give en opdatering, for det endte egentlig meget lykkeligt :)

 

Det viste sig, at vi alle bliver varslet ferie mellem jul og nytår, og så kan man TILBYDE at arbejde HVIS man har lyst. Og dagene inden jul, som vi også var flere der ønskede fri, endte med at vi alle tre fik lov :yay

 

Jeg ved så ikke, hvordan vi ville have løst det, hvis vi ikke alle fik lov, men det kan være, jeg finder ud af det en anden gang :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønt! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Mega skønt!!!!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er 7 på min arbejdsplads og vi er delt i 2 grupper. Hvert 2. År har man 1. Prioritet til nogle givne ferie fx sommerferie, julen eller påsken ( dog ikke dem alle det samme ferieår). Hvis man har 1. Prioritet til en ferie så man 100% sikker på at fri hvis man ønsker det og så er op til den anden gruppe at få ferie planen tilat gå op. Jeg synes det er en fair måde fordi vi alle er sikre på at få vores ferie ønske opfyldt hvert 2. År. Fx sidste år havde jeg første peioritet til julen og havde fri, i år har jeg valgt at arbejde mellem jule og nytår pga jeg ikke har så mange ferie dage igen (vi skal ud og rejse i uge 2) ogjeg har 2. Prioritet til julen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER