Ihpets-mortilto

Nemmere hverdag

46 indlæg i dette emne

Jeg er så heldig at vores hus er med en første etage der primært indeholder ungernes værelser og mit tøj.... Nedenunder er altid rent, ryddelig og pænt, fordi jeg virkelig har rengøringsvanvid. Ser jeg krummer somewhere støvsuger jeg. Og vi taler flere gange dagligt. Det er et helvede. Jeg kan slet ikke abstrahere fra rod, bortset fra det ovenpå, men som ungerne selv rydder op, og jeg så gør rent.... Jeg ville ønske jeg kunne slippe det bare lidt, men... Tja. Er ikke lykkes. Så har ingen råd. Bare ævl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg tror sq ikke, at der er noget på den huslige front, hvor jeg kan noget, som alle andre ikke ved :D Men jeg har sluttet fred.. Sluttet fred med en masse, som jeg havde forsvoret :rolleyes

Såeh, hvor junior var sukkerfri, på ren hjemmelavet øko-kost og gik til babysvømning og rytmik, så spiser Sigrid masser af færdigmad, der bliver sjældent laver sær-knas til hende og hun går til præcis nul aktiviteter :rolleyes

Der er nogenlunde ryddeligt hos os, men sjældent særlig rent.

Grovkrydderboller i skabet er tilsyneladende kommet for at blive.

Det samme er færdigmad i fryseren (det behøver jo ikke være junk).

Jeg er begyndt at tumble ungernes og gemslens tøj. Så holder det ikke helt så længe, men til gengæld kan jeg smide det fra maskine til maskine og så sker der ikke noget ved, hvis det ikke rigtig kommer videre.

Jeg har droppet mine ambitioner om at fragte unger og grej rundt på cykel for nu. Polo-fruebil it is - alt er nemmere i bil (i hvert fald herude i provinsen, hvor der altid er parkeringspladser).

Jeg er i gang med at købe lidt ekstra tøj til ungerne, så kan jeg udskyde tøjvasken længere.

Når jeg kommer hjem fra arbejde, så laver jeg noget med begge unger - gerne i haven, hvis vejret er godt - og så er min mand megapraktisk i en god times tid, så maden bliver lavet, køkkenet fikset etc, og børnene alligevel får deres hyggetid om eftermiddagen :)

For tiden sætter jeg vaske over om morgenen. Ikke supergodt sorteret - der kan sagtens ligge noget tilbage, der skulle have været med, men så må det med i næste omgang. Så ryger det i tumbleren, når jeg kommer hjem, og om ikke andet, så er der så altid rent tøj til fiduserne i bryggerset :whistling

Madplan og store indkøb af ting, der kan holde sig.

Det var vist strøtankerne i den rækkefølge, de kom :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber stort ind en gang om ugen. Derudover har jeg sat ambitionerne ned. Det betyder, at jeg køber mig til mange "lette" løsninger madmæssigt. Køber fx færdiglavet salat fra Torvehallerne, Meyers boller i karry mv.. I hverdagene laver jeg kun mad, som jeg kan tilberede på max 20-30 min.. Jeg laver retter der tager tid at tilberede hver anden weekend når min datter er hos far og fryser i portioner. Mine kriterier madmæssigt er, at vi skal have grøntsager hver dag og fisk en gang om ugen. Men indrømmet, tit er det ensformigt. Fx fisk, rugbrød og gnavegrønt eller kylling, salat og grov pasta. Ofte Ingen sovs, så det er meget "plane". Jeg ryder hurtigt op 1 gang om dagen (15 min). De dage jeg ikke har energi, lader jeg være, og lever med min datters legetøj ud over det hele. Min datter kan bedst lide at komme i badekar. De dage jeg er for træt, bliver det et hurtigt brusebad om morgenen, selvom jeg ved badekar er hendes præference. Det spare dog tid, så når jeg er træt bliver det altså brusebad. Dvs jeg forsøger hele tiden at prioritere ift den energi jeg har til rådighed. Derudover tænker jeg generelt meget over hvilke områder jeg ikke vil gå på kompromis (fx leg, nærvær og hygge med min datter), og på alle de praktiske områder sætter jeg så baren lavt for mig selv, ellers kan jeg ikke få det til at hænge fornuftigt sammen. Jeg har desuden besluttet mig for, at jeg vil betale mig fra rengøring. Den tid jeg bruger på det, når min datter er hos far, har jeg egentlig brug for at bruge på at "fylde" mig selv op.

De kompromiser jeg laver, kræver ind i mellem at jeg fører en indre dialog med mine idealer. Aftensmaden er en af dem, hvor jeg fx ofte må fører en indre dialog med mig selv: "Min datter får varm mad hver dag i bhv. Maden er alsidig, sund og ofte spændende. Det samme gælder for min egen frokost. Ergo overlever vi at aftensmaden hjemme er simpel (og i perioder lidt kedelig) men ok sundheds- og næringsmæssigt".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder fornuftigt Deva. Ville ønske min mand ku acceptere rugbrødsmadder på menuen af og til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg tror sq ikke, at der er noget på den huslige front, hvor jeg kan noget, som alle andre ikke ved :D Men jeg har sluttet fred.. Sluttet fred med en masse, som jeg havde forsvoret :rolleyes

Såeh, hvor junior var sukkerfri, på ren hjemmelavet øko-kost og gik til babysvømning og rytmik, så spiser Sigrid masser af færdigmad, der bliver sjældent laver sær-knas til hende og hun går til præcis nul aktiviteter :rolleyes

Der er nogenlunde ryddeligt hos os, men sjældent særlig rent.

Grovkrydderboller i skabet er tilsyneladende kommet for at blive.

Det samme er færdigmad i fryseren (det behøver jo ikke være junk).

Jeg er begyndt at tumble ungernes og gemslens tøj. Så holder det ikke helt så længe, men til gengæld kan jeg smide det fra maskine til maskine og så sker der ikke noget ved, hvis det ikke rigtig kommer videre.

Jeg har droppet mine ambitioner om at fragte unger og grej rundt på cykel for nu. Polo-fruebil it is - alt er nemmere i bil (i hvert fald herude i provinsen, hvor der altid er parkeringspladser).

Jeg er i gang med at købe lidt ekstra tøj til ungerne, så kan jeg udskyde tøjvasken længere.

Når jeg kommer hjem fra arbejde, så laver jeg noget med begge unger - gerne i haven, hvis vejret er godt - og så er min mand megapraktisk i en god times tid, så maden bliver lavet, køkkenet fikset etc, og børnene alligevel får deres hyggetid om eftermiddagen :)

For tiden sætter jeg vaske over om morgenen. Ikke supergodt sorteret - der kan sagtens ligge noget tilbage, der skulle have været med, men så må det med i næste omgang. Så ryger det i tumbleren, når jeg kommer hjem, og om ikke andet, så er der så altid rent tøj til fiduserne i bryggerset :whistling

Madplan og store indkøb af ting, der kan holde sig.

Det var vist strøtankerne i den rækkefølge, de kom :chin:

Altså faktisk kunne jeg også have skrevet det her.

Bortset fra krydderbollerne, for det nægter hr mand, så han bager ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lady H og Saga rammer plet på en stor del af det der også funker herhjemme.

Jeg øver mig i at spørge mig selv "er det vigtigt?" når jeg stresser (i Sagas betydning) over noget herhjemme. Hvis det er vigtigt skal det ordnes, hvis ikke (eller hvis mindre vigtigt) kan det vente til et andet tidspunkt. Det går bedre nogle gange end andre ;)

Rengøringshjælp for the win! Og nej der bliver ikke gjort meget i de 14 dage der er imellem.

Madplan og indkøb til hele ugen funker også her.

Vi har endnu ikke prøvet det men der findes flere steder hvor du kan bestille mad der er lavet og blot skal varmes, fx Kokkens hverdagsmad. Måske det kunne lette i nogle uger?

Filippa går til een aktivitet, Leonora ikke til noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder fornuftigt Deva. Ville ønske min mand ku acceptere rugbrødsmadder på menuen af og til...

Den holder heller ikke her.

Jeg har ellers prøvet at sætte den på. Men manden mener ikke at det er mad.

Ungerne (de store) er ellers vant til det fra deres anden forældre.

Men næ nej. Ikke hos os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den holder heller ikke her.

Jeg har ellers prøvet at sætte den på. Men manden mener ikke at det er mad.

Ungerne (de store) er ellers vant til det fra deres anden forældre.

Men næ nej. Ikke hos os.

Sjovt. Efter min mand selv har gjort sådan i masser af år (bl.a fordi der er varm mad til frokost på arbejdet) er det med stor og dybfølt lidelse, hvis mor her engang imellem nedlægger grydeskeen! Men løsningen er i hvert fald ikke at han selv laver mad den dag..

Da jeg var lille syntes jeg, det var SÅ hyggeligt, når vi nogle gange måtte få "te og madder" til aften. Jeg har talt med min mor om det som voksen, som altid havde den ondeste samvittighed over det. For mig står det som nogle små perler af gode barndomsminder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart at handle online og få leveret. Vi handler hos Shobr.

Ellers så prøver jeg at indrage børnene eller lave så meget som muligt med dem på sidelinjen.

Fx. Er Sofia med til vasketøj og madpakke og regner med at hun snart skal ha en fast lille opgave hver dag, ala dække bord/tømme opvasker (med hjælp), tage vasketøj ned af det lille stativ.

Og så synes jeg virkelig jeg har måtte gå meget på kompromis med madlavning efter vi har fået 2 børn (og flytte * 2)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør meget af det samme som LadyH. Og så madplan og varer leveret fra nemlig.com en gang om ugen! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forskellige kurve rundt omkring, så er det nemt og hurtigt at smide ungernes legetøj derop i i i løbet af dagen og om aftnen når jeg rydder op.. Så blir det bare sorteret i weekenden med hvad legetøj der hører til hvis værelse osv..disse kurve er min redning fordi jeg hader rod-det stresser mig mega meget..

Opvaskemaskinen er guld værd.

Og nu får du mit ultimative hemmelige tip til en nemmere hverdag..Jeg tørretumbler ALT..

( undtagen uld) OG når tøjet så er færdigt i tumbleren laver jeg hurtigt 5 bunker.. 1 til hvert familiemedlem også ryger det direkte i kommoden-helt uden at blive lagt sammen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får en måltidskasse hver uge og det har virkelig lettet hverdagen! Jeg nyder, at jeg ikke længere stresser over aftensmaden og skal finde på. Det giver ro og tid til at være mere sammen med drengene, når vi alle er hjemme sidst på eftermiddagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, så er der jo også risengrødsdagene :D ikke ugentligt men ofte - det er endda suverænt de dage, hvor begge børn spiser bedst og med størst entusiasme - WIN! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, så er der jo også risengrødsdagene :D ikke ugentligt men ofte - det er endda suverænt de dage, hvor begge børn spiser bedst og med størst entusiasme - WIN! :D

Jeg elsker risengrød - og kan spise det hele året (jeg havde en fest på Herlev Hospital, for der serverede de det hver dag :D ) og hvis jeg som barn blev spurgt hvad vi skulle have at spise ønskede jeg altid, uden undtagelse, risengrød! :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter jeg er startet på studiet igen så vi begge skal pendle har vi valgt mange nemme løsninger, nogle billigere end andre....

Rengøringshjælp, det er en udgift men alle pengene værd og når hun har ekstratid og også går i gang med strygestakken er hun min absolut ynglingsperson ever (manden har jakkesætjob der generere utrolige mængder skjorter til bunken)

Vi får grønt, frugt og fisk i fast leverence og så handler vi resten ind 1-2 gange om ugen eller over nettet når der bare ikke er timer nok

Store kurve til legetøjet så det kun tager 5 min at samle det hele

Koldhævet brød med minimalt arbejde og god smag

Slowcooker..... Eeeeeeeeeelsker den virkeligt, jeg gør alt kød og grøntsager klar 1-3 gange om måneden og putter i fryseren i mærkede poser og det samme med krydderier, om morgenen smider jeg de 2 poser i vidunderet, tilsætter krydderiposen og væske og så er det bare at tænde og lade det stå, så er det klar om aftenen....

Minimalt opvask, undgå madspild, 1 mia muligheder

Lekué: vi har en samling af omeletmaker, breadmaker, oatmeal maker (der også kan fikse alm kogte ris) samt steamer når det skal gå rigtigt hurtigt

Altid have "nødløsninger" så vi kan lave mad på 20-30 min selvom vi har glemt at handle

Vaskeposer til små børnestrømper så man er fri for at lede 40 år efter dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter jeg er startet på studiet igen så vi begge skal pendle har vi valgt mange nemme løsninger, nogle billigere end andre....

Rengøringshjælp, det er en udgift men alle pengene værd og når hun har ekstratid og også går i gang med strygestakken er hun min absolut ynglingsperson ever (manden har jakkesætjob der generere utrolige mængder skjorter til bunken)

Vi får grønt, frugt og fisk i fast leverence og så handler vi resten ind 1-2 gange om ugen eller over nettet når der bare ikke er timer nok

Store kurve til legetøjet så det kun tager 5 min at samle det hele

Koldhævet brød med minimalt arbejde og god smag

Slowcooker..... Eeeeeeeeeelsker den virkeligt, jeg gør alt kød og grøntsager klar 1-3 gange om måneden og putter i fryseren i mærkede poser og det samme med krydderier, om morgenen smider jeg de 2 poser i vidunderet, tilsætter krydderiposen og væske og så er det bare at tænde og lade det stå, så er det klar om aftenen....

Minimalt opvask, undgå madspild, 1 mia muligheder

Lekué: vi har en samling af omeletmaker, breadmaker, oatmeal maker (der også kan fikse alm kogte ris) samt steamer når det skal gå rigtigt hurtigt

Altid have "nødløsninger" så vi kan lave mad på 20-30 min selvom vi har glemt at handle

Vaskeposer til små børnestrømper så man er fri for at lede 40 år efter dem

Kan du ikke lige forklare den slowcooker, den lyder som et geni  :chin:  links? opskrifter?

 

Godt tip med vaskeposer til strømper, det må kunne udvides til resten af familiens  :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af nemme løsninger:

- Madkasse fra aarstiderne (vi slipper for at lave madplan man-torsdag, fredag ofte nem mad, så laver vi en ret lørdag, hvor der er rester til søndag!

- handler ind til hele ugen søndag (med barn), så det bliver en aktivitet-agtigt

- V inddrages i madpakken, smøres efter aftensmaden

- vi rydder alt legetøj op løbende - med V! Også inden sengetid

- robotstøvsuger: guld værd

- huset ser pænt ud inden vi går i seng, altså der ryddes op løbende

- Vinduepudser

- handler også ofte med nemlig.com

Og så er vores hjem måske pænt udenpå - åbner du skabe mv = til tider et kæmpe rod :D

hvilken robotstøvsuger har I? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvilken robotstøvsuger har I? :)

En roomba (staves?). Vi gav lige under 4000 kr for den på tilbud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En roomba (staves?). Vi gav lige under 4000 kr for den på tilbud :)

okay tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke lige forklare den slowcooker, den lyder som et geni :chin: links? opskrifter?

Godt tip med vaskeposer til strømper, det må kunne udvides til resten af familiens :super

Jo da, det er en stentøjs"skål" med en varmekappe rundtom så der er ikke noget der brænder på og der er ingen åbne varmekilder så den kan stå ubevogtet og passe sig selv, mens vi laver mere spændende ting, og så er den betydelig mere energisparende end at tænde ovnen så jeg bruger den også til brød, helstegt kylling osv som man ellers ville lave i ovnen. Min kan kører på 3 temperaturer (low, medium, High) alt efter hvornår jeg får sat det over og hvad jeg laver.

Jeg har et par kogebøger til den, men bruger for det meste opskrifter fra pinterest (søg på slowcooker eller crockpot), der kan man også finde fulde løsninger med 30-40-100 opskrifter man kan preparere til fryseren så de er lige til at smide over (tror det er lige så almindeligt som en brødrister i USA), jeg har købt min på Amazon, de fås også på det danske marked men prisen er noget anderledes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ekstra tip: jeg pakker Leonoras tøj ned i poser med alt hun skal have på og skriver ugedage på (jeg har lige bestilt stofposer med ugedage), det er egentligt lavet fordi min kære mand INGEN sans for farvesammensætning har, men nu er jeg begyndt også at lave til de dage hvor jeg gør hende klar for det er 100 gange nemmere at alt ligger klart i stedet for at man roder efter det ene og det andet, tænker man også kan gøre det med større børn der selv tager tøj på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER