FruOvervejelse

Hvad er du stolt af?

127 indlæg i dette emne

32 minutes ago, Barbamama said:

 

Som en slags ekstra jordemoder eller? :chin: Jeg har nok bare stadig ikke helt fattet, hvad doulaer kan :unsure

Og du må endelig spørge :kiss

Jeg er ikke en ekstra jordemoder. Jeg kan hverken mærke på maven, lytte hjertelyd, tage i mod barnet eller sådan noget. En doula er en støtte til parret. En kontinuerlig person, som er der under graviditeten og hele vejen gennem fødslen. Man kan næsten sige, man er parrets advokat :chin: Det er ret meget up and coming nu, fordi man oplever manglende ressourcer på fødegangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
On 7/10/2016 at 11:11 PM, mille1981 said:

Jeg er stolt af at jeg (i det samme firma) har arbejdet mig fra vikar, til fastansat, til leder og nu får rigtig mange opgaver som min chef egentlig nok burde løse, men at hun har så meget tillid til mig, at jeg selv står for dem.

Pisse mega sejt!! :super (og en lille bitte lille smule misundelig ;) - men ikke på den tarvelige måde! :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, Mistel said:

Pisse mega sejt!! :super (og en lille bitte lille smule misundelig ;) - men ikke på den tarvelige måde! :D )

 

Tak :kram

Har 6 års jubilæum i morgen. Det kan jeg slet ikke forstå... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er sq stolt af min mand!  

 

Svupti vupti,  så var der bar/samtalekøkken! 

 

IMG_20161020_195541_zpshvimoswd.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 19/10/2016 at 1:19 PM, Fru.Mor said:

Og du må endelig spørge :kiss

Jeg er ikke en ekstra jordemoder. Jeg kan hverken mærke på maven, lytte hjertelyd, tage i mod barnet eller sådan noget. En doula er en støtte til parret. En kontinuerlig person, som er der under graviditeten og hele vejen gennem fødslen. Man kan næsten sige, man er parrets advokat :chin: Det er ret meget up and coming nu, fordi man oplever manglende ressourcer på fødegangen.

Jeg havde et doulaforløb denne gang, og jeg ville under ingen omstændigheder have undværet det! :biglove 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

55 minutes ago, FruLR said:

Jeg havde et doulaforløb denne gang, og jeg ville under ingen omstændigheder have undværet det! :biglove 

Det er så skønt at høre :) Doulaer kan virkelig gøre en forskel, hvis de er dygtige. Og det er din doula ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan mærke, jeg har lidt blandede følelser omkring doula-gerningen :unsure

 

Men for dem, der nyder at være det + dem der har glæde af at have en, så er det jo bare super :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Barbamama said:

Jeg kan mærke, jeg har lidt blandede følelser omkring doula-gerningen :unsure

 

Men for dem, der nyder at være det + dem der har glæde af at have en, så er det jo bare super :)

Vil du uddybe lidt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, Fru.Mor said:

Vil du uddybe lidt?

 

Ja, men jeg tror, jeg er for træt til det i aften :zzz

 

Edit: Men jeg vil lige skynde mig at sige, at det er fænomenet om doulaer generelt. Det lyder jo til, at du har gjort en positiv forskel for andre mennesker som doula, og det kan du da i hvert fald helt sikkert godt være stolt af :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Barbamama said:

 

Ja, men jeg tror, jeg er for træt til det i aften :zzz

 

Edit: Men jeg vil lige skynde mig at sige, at det er fænomenet om doulaer generelt. Det lyder jo til, at du har gjort en positiv forskel for andre mennesker som doula, og det kan du da i hvert fald helt sikkert godt være stolt af :kiss

Jeg tog det absolut ikke personligt ;) Jeg vil bare rigtig gerne høre dit perspektiv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At jeg nu har været tupperwarekonsulent på min første demo, og det gik mega godt :) 

Glæder mig til den næste, og er bare SÅ glad for, at jeg gik ind i det :yay Jeg har det sjovt IMENS jeg tjener penge! :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er pisse stolt over mig selv. Jeg fik meldt mig på løbeskole med udgangspunktet at jeg knap nok kunne løbe i 1 minut og i dag har jeg gennemført et (knæk cancer) løb hvor jeg løbe hele ruten! 2,5 km og endda hurtigere end jeg plejer! :gp 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

22 minutes ago, Girl Next Door said:

Jeg er pisse stolt over mig selv. Jeg fik meldt mig på løbeskole med udgangspunktet at jeg knap nok kunne løbe i 1 minut og i dag har jeg gennemført et (knæk cancer) løb hvor jeg løbe hele ruten! 2,5 km og endda hurtigere end jeg plejer! :gp 

:glad sejt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

28 minutes ago, Saga74 said:

:glad sejt!

Tak! :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 20/10/2016 at 10:31 PM, Barbamama said:

 

Ja, men jeg tror, jeg er for træt til det i aften :zzz

 

Edit: Men jeg vil lige skynde mig at sige, at det er fænomenet om doulaer generelt. Det lyder jo til, at du har gjort en positiv forskel for andre mennesker som doula, og det kan du da i hvert fald helt sikkert godt være stolt af :kiss

Det vil jeg faktisk også gerne høre :)  jeg kender en del JM der er imod, fordi de ikke mener, at de svage skal snydes for den omsorg. Altså så det burde være muligt for JM at have den del af jobbet også :)  giver det mening :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det argument er bare ikke godt nok i min verden- fordi ikke alle har adgang må ingen? Altså jeg ville ønske alle jm have mere tid til ekstra omsorg eller at alle havde råd til en doula hvis de ville men det er da dejligt nogle i det mindste kan få den ekstra støtte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja. Hmm. Jamen det er egentlig ikke så konkrete og velovervejede følelser, jeg har omkring det, bare blandede.

 

Det er ikke så meget dét med at kunne købe sig til ekstra hjælp. Jeg synes godt man kunne argumentere, at jo mere hjælp man kan købe, desto lettere bliver det for en regering at skære i den ydelse alle får. Og omsorg burde IKKE være en luksus for dem der har råd! Men det er nu ikke lige dét, der nager mig.

 

Principielt har jeg også svært ved at være imod at nogen tager sig betalt for en service som andre vil købe. Hvis både sælger og køber har glæde af det, så er det jo super. Og jeg tror bestemt på, at et vellykket doulaforløb kan være medvirkende til bedre fødsler, bedre ammeforløb, bedre spædbørnsforløb osv.

 

Dét, der stritter lidt på mig, er nok, at doula ikke er en beskyttet titel. Alle må kalde sig doula. På samme måde som at alle må kalde sig terapeut, hvilket jeg som psykolog synes er virkelig "farligt". Som sagt: de gode forløb er gode og givende. Og nogle gange er kemi all it takes. Men jeg er skeptisk overfor alle former for terapeuter, der er sparsomt (teoretisk) uddannede, og især hvis deres "uddannelse" er deres egen personlige erfaring, hvilket jeg kunne mistænke var tilfældet for mange doulaer. Altså fx, med al respekt, Fru Mor, hvor meget uddannelse har du i fødsler, følelser, omsorg? Det er ikke ment som et angreb på dig, og måske har du nogle særlige talenter, kompetencer eller erfaringer der gør dig fantastisk til det, men det er svært at dokumentere kvaliteten af en doula og det bekymrer mig, når vi jo netop snakker om, hvor vigtig fødslen er. Som køber, lægger man en meget sårbar del af sig selv, hos en, der potentielt er helt inkompent og tager udgangspunkt i erfaringer og livsbilleder, der er helt anderledes end kundens.

 

Derudover kan jeg godt tænke, at doulaer medvirker til en IMO uhensigtsmæssig bevægelse mod at jordemoderen ikke er ansat til omsorg men istedet som en lille-læge. Og der kunne jeg godt ønske mig, at jordemødrene i højere grad havde patent på omsorgen (og dermed også fik tiden til at yde den). Altså mere anerkendelse af at omsorg er en stor del af jordemoder-gerningen.

 

Giver noget af det mon mening? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BBM jeg er faktisk enig med det ift manglende udannelse eller beskyttet titel. Ikke at en beskyttet titel er en garanti for vedkommende er dygtig, empatisk etc men de har i det mindste allesammen den samme teoretiske ballast :) 

hvordan er det med doula'er i andre lande? Skal de tage en udannelse? Er der en skole for det i dk? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig enig, der findes også rådne æg blandt dem med beskyttede titler. :D Men der er trods alt en lidt længere og mere gennemskuelig liste af krav, som trods alt skal opfyldes.

 

Jeg ved ikke, hvordan det er i andre lande. Jeg forestiller mig, at man i USA netop har en læge og så evt en tilkøbt midwife a la en doula, men jeg har ikke noget at bygge den antagelse på, udover gamle komedieserier :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne vi flytte doula snakken ud af denne tråd evt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 hours ago, Girl Next Door said:

Kunne vi flytte doula snakken ud af denne tråd evt?

 

Hvis Fru Mor, skruk eller andre har lyst til at diskutere det videre, vil jeg også opfordre til at vi opretter en tråd :)

 

Omvendt synes jeg det er helt ok, at der opstår en smule smalltalk ud af nogle besvarelser. Vi er jo trods alt på et socialt forum og ikke på en side med en stribe spørgeskemaer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så, nu har jeg lavet en doula tråd :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Barbamama said:

 

Hvis Fru Mor, skruk eller andre har lyst til at diskutere det videre, vil jeg også opfordre til at vi opretter en tråd :)

 

Omvendt synes jeg det er helt ok, at der opstår en smule smalltalk ud af nogle besvarelser. Vi er jo trods alt på et socialt forum og ikke på en side med en stribe spørgeskemaer ;)

Det var også kun en forespørgsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fandme stolt af at jeg har meldt mig til den her bootcamp og giver den alt hvad jeg har. Idag har jeg dødløftet 40 kg, lavet boxjump og hevet mig selv siddende fra gulvet og op i stående stilling ved hjælp af et reb og mine arme.. Shit! Jeg er øm overalt og jeg er også lidt småsulten fordi jeg samtidig skærer liiiiidt ned (ikke for meget pga amning!), men det er fedt. Jeg kan nærmest mærke at jeg bliver stærkere fra gang til gang! :glad 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

31 minutes ago, Pada said:

Jeg er fandme stolt af at jeg har meldt mig til den her bootcamp og giver den alt hvad jeg har. Idag har jeg dødløftet 40 kg, lavet boxjump og hevet mig selv siddende fra gulvet og op i stående stilling ved hjælp af et reb og mine arme.. Shit! Jeg er øm overalt og jeg er også lidt småsulten fordi jeg samtidig skærer liiiiidt ned (ikke for meget pga amning!), men det er fedt. Jeg kan nærmest mærke at jeg bliver stærkere fra gang til gang! :glad 

 

SÅDAN! :glad:respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER