Forunderligt

Ppiller øger risikoen for depression

8 indlæg i dette emne

Jeg læste lige den her:

 

http://www.dr.dk/nyheder/indland/p-piller-oeger-risiko-depression-med-40-procent-hos-unge-kvinder

 

Det er et ret stort studie - og jeg syns egentlig det er skræmmende! Og jeg undrer mig faktisk lidt over at konklusionen IKKE er at man vil fraråde ppiller til især helt unge af den grund.

 

Jeg har kun brugt p piller i ca 2½ år, før jeg fik børn, så det er virkelig længe siden. Jeg husker mest hvor godt jeg fik det da jeg holdt op med at tage dem, og at jeg på det tidspunkt besluttede jeg ikke ville tage ppiller igen. Jeg klarede så fint at få en depression helt uden, men det er jo en anden sag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg læste lige den her:

 

http://www.dr.dk/nyheder/indland/p-piller-oeger-risiko-depression-med-40-procent-hos-unge-kvinder

 

Det er et ret stort studie - og jeg syns egentlig det er skræmmende! Og jeg undrer mig faktisk lidt over at konklusionen IKKE er at man vil fraråde ppiller til især helt unge af den grund.

 

Jeg har kun brugt p piller i ca 2½ år, før jeg fik børn, så det er virkelig længe siden. Jeg husker mest hvor godt jeg fik det da jeg holdt op med at tage dem, og at jeg på det tidspunkt besluttede jeg ikke ville tage ppiller igen. Jeg klarede så fint at få en depression helt uden, men det er jo en anden sag :)

Fuldstændig enig.

Jeg er os stoppet med dem for at se om det var dem der påvirker mit humør så meget.

Jeg er sikker på at der findes rigtig mange skadelige ting i de piller og forstår heller ikke at sådan noget er lovligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi det også er noget rigtig hø for psyken at blive uplanlagt gravid? ;)

Det er 5 ud af 1000 det drejer sig om og måske de havde fået det alligevel. Og for de 995 andre gør pillerne så meget godt.

Jeg forstår godt de ikke decideret fraråder brugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi det også er noget rigtig hø for psyken at blive uplanlagt gravid? ;)

Det er 5 ud af 1000 det drejer sig om og måske de havde fået det alligevel. Og for de 995 andre gør pillerne så meget godt.

Jeg forstår godt de ikke decideret fraråder brugen.

Jeg syns det er en ret ukorrekt antagelse at de måske havde fået det alligevel når undersøgelsen klart siger at 40% flere i gruppen der får p-piller der udvikler depression. Selv hvis vi tager højde for en vis fejlmargin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns det er en ret ukorrekt antagelse at de måske havde fået det alligevel når undersøgelsen klart siger at 40% flere i gruppen der får p-piller der udvikler depression. Selv hvis vi tager højde for en vis fejlmargin.

Jo men 40% af hvad? Der er stadig et fåtal, der har den bivirkning. Sådan som jeg læser artiklen, har man opdaget et meget vigtigt opmærksomhedspunkt, som er vigtigt at huske på og holde fast i. Men jeg kan ikke se at man burde fraråde kvinder at bruge p-piller generelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns det er en ret ukorrekt antagelse at de måske havde fået det alligevel når undersøgelsen klart siger at 40% flere i gruppen der får p-piller der udvikler depression. Selv hvis vi tager højde for en vis fejlmargin.

Jeg mener, at det var omkring 8 promille, der fik en depression i den population, uden at være helt sikker. Men det var i hvert fald promilleregning, der var tale om.

8 promille et jo otte ud af tusind. Hvis vi siger at risikoen i den befolkningsgruppe der tager P-piller er 8 ud af 1000 inden de begynder at tage P-piller, så skal du lægge 40% af de otte oveni de otte. Derover 3,2 personer, men lad os bare sige fire, for at runde op.

Dvs at der er 12 ud af tusind, i stedet for otte ud af tusind, der får en depression.

Det lyder voldsomt, når man siger en stigning på 40%, men man bliver jo bare nødt til at kigge på udgangspunktet. Det er selvfølgelig frygteligt for de personer, der får en depression, men det er så få, at man ikke kan fraråde det til majoriteten.

Der hvor jeg tænker, at sådan et studie som dette kan få praktisk betydning er, når man skal rådgive om, hvem der skal have P-piller. Hvis man er svært disponeret for psykisk sygdom, skal man måske overveje, om det er den vej, man vi gå. Omvendt kan man jo sige, at en graviditet, og et evt barn også er en voldsom belastning for psyken.

EDIT: Okay, jeg kan se de snakker om procenter i artiklen du linker til saga. Men hvis man kigger på de tal, som politikken har nederst i artikelen her: http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE3404172/p-piller-og-anden-hormonel-praevention-kan-give-depression/ så bliver de altså angivet i promiller :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok den artikel fra politikken er jo lidt nemmere at forstå - jeg kan godt se vi er nede i nogle små tal, trods alt.

 

Jeg tænker bare det burde give betænkeligheder ved at udskrive ppiller til helt unge piger, som ikke har nogen historik eller erfaring, og som statistisk set er langt højere risiko for fx selvmordsforsøg ifbm psykiske vanskeligheder. Det er det som får mig til at tænke at ppiller er farlige. Selvfølgelig er det et problem at finde et egnet alternativ, da uønsket graviditet heller ikke ligefrem gør noget godt for psyken.

 

Desuden får det mig til at tænke på der må være en del grænsetilfælde, altså kvinder som blir påvirkede af ppillerne uden decideret at udvikle en depression... Det syns jeg da klart der skal opmærksomhed på. Det er så naivt at tænke at man bare lige kan pille lidt ved hormonerne uden at det påvirker en masse ting i kroppen - det syns jeg jo klart vi har bevis for her, om ikke andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede på p piller da jeg havde meget kraftige menstruationer og havde ingen anelse om st det også påvirkede mit humør. Troede bare jeg var en lettere depri teenager tilbage for mange år siden. Pludselig gjorde min læge mig opmærksom på at det måske var pillerne der gjorde at jeg havde det psykisk svært og jeg stoppede med dem. Og det samme gjorde min nedtrykthed og triste humør. Om jeg havde en depression fik jeg aldrig helt svar på men lægen mente at jeg havde tegn på det. Det er skræmmende at vide at mit humør har været sat ned pga pillerne. Har ikke rørt dem i snart 20 år og vil aldrig aldrig aldrig røre dem igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER