Myliona

Problemer med sproget?

11 indlæg i dette emne

Altså, A på 16 mdr siger ikke meget mere.

Hej

Hejhej

Dar

Nej

Ja

Det er vist det. For mig er det mere afgørende, hvor meget de forstår, end hvor meget de selv siger. Der er mega forskel på børn, og A er sådan et barn, som ikke gør noget, han ikke kan - det gælder også hans sprog ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Da Adam var 18 måneder og hverken havde sagt nogle lyde der mindede om ord eller udvist nogle tegn på at han forstod ret meget, havde vi ham til ørelægen på vuggestuens opfordring. Der var lige præcis ingenting galt. Vuggestuen anbefalede os at blive ved med det vi gjorde. Sæt ord på alt hvad I gør, tal med ham, og syng sange!

Sangene blev Adams indgang til sproget, men det var først omkring 20 måneder der skete noget. Så kom det til gengæld væltende og han gik direkte fra intet sprog til 'ordspurt' (som åbenbart er et begreb man opererer med hos sp her i kommunen og ofte kommer omkring 2-2,5 år).

Det skal nok komme :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En af mine kloge medstuderende havde den holdning, at man tidligst kunne være bagud sprogligt, når man var 3, alt andet var bare forskellige versioner af normal ;) Om det er den officielle holdning ved jeg ikke, men hvis Leah forstår ord, og kommunikerer (også ordløst men fx via fagter eller andet), og i øvrigt trives så tænker jeg, at du kan tage det helt roligt.

Jeg tænker også, at Leahs ordforråd måske virker ekstra begrænset, hvis hun "sammenlignes" med Camille, som jeg husker til at have været meget dygtig sprogligt?

Og så tænker jeg også, at nogle børn godt "kan" men bare venter til at de føler sig HELT sikre. Det kunne fx være, hvis der er lidt uro mellem dig og far, men det kunne også være "bare fordi".

Hvis du er sådan virkelig bekymret, så vil jeg anbefale dig at tage en snak med læge og/eller sp. Men jeg synes ikke, det lyder til at du behøver at bekymre dig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Valdemar har et glimrende ordforråd også i forhold til at snakke om følelser, men hvis han bliver rigtig gal, kan han godt finde på bare at brøle eller skrige. Altså bare for at sige at det der hvæse og konflikt med storesøster ikke nødvendigvis forsvinder bare fordi der kommer ord på :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Valdemar har et glimrende ordforråd også i forhold til at snakke om følelser, men hvis han bliver rigtig gal, kan han godt finde på bare at brøle eller skrige. Altså bare for at sige at det der hvæse og konflikt med storesøster ikke nødvendigvis forsvinder bare fordi der kommer ord på :lolhit

Åh Gud ja :rolleyes tumlinge... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh Gud ja :rolleyes tumlinge... :rolleyes

Ja det er bare topcharmerende :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Valdemar har et glimrende ordforråd også i forhold til at snakke om følelser, men hvis han bliver rigtig gal, kan han godt finde på bare at brøle eller skrige. Altså bare for at sige at det der hvæse og konflikt med storesøster ikke nødvendigvis forsvinder bare fordi der kommer ord på :lolhit

Haha åh ja! Det er nærmest hver dag at jeg må minde William om at 'brug dine ord skat', når han i fortvivelse udstikker et hyl som var han en hund der blev trådt på halen :rolleyes

Andre gange er han lige vel god til at sætte ord på 'bullen driller mig', selvom Nohr er flere meter væk :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre skriver, så har hun masser af tid endnu. Hos mange eksploderer sproget omkring de 2-2,5 år. Men der er forskelligt. Silke Elia fik først sit gennembrud, da hun var 3,5 år (og det er sent - så hun går til talepædagog)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min ældste på 2 år og snart 11 mdr. er også lidt bagud på sprog (tænker jeg - der er ikke sat noget i gang fra pædagoger... Endnu...)

Men han snakker sådan set vildt meget, og laver gerne korrekte sætninger på 7 ord. Men fordi der er mange konsonanter han ikke kan udtale lyder det tit ret sjovt. Fx k, f, p, v med flere bruger han slet ikke. Altså "græsslåmaskine" er dadudadine, "kom" er bom, "far" er bar osv.

Jeg bekymrer mig ikke, men tror at andre vil mene han snakker vildt dårligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER