NSEllekilde

101 gode råd :)

9 indlæg i dette emne

Jeg er altså lige nødt til at sige, at for nogen stressramte er lange lister roden til alt ondt.

Det kan være lidt svært at skille tingene ad, når man har stress, så det er bare, hvis der sidder nogen derude, som er sygeligt stressede, så mærk lige efter om lister er noget, du skal begive dig ud i :)

Jeg ved godt at det er velment med lister og "ting der er gode at gøre for sig selv", stress er bare noget broget noget, og jeg har en kæphest med af få omverdenen til at forstå, at det ikke nødvendigvis kan fikses eller bringes i balance med lister, mindfulness og motion.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk heller ikke at denne liste er god til at håndtere stress. Jeg ville bruge den i perioder hvor jeg selv har mere overskud så jeg måske ikke bliver stresset igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig i at listen ikke kurerer nogen :) Men for folk som mig, der kun har helt almindelige hverdagsudfordringer, synes jeg faktisk, der er meget klogt i den. Jeg fik i hvert fald lid en "Nå det er derfor, vi har det så godt" følelse, da jeg læste den :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske jeg er den eneste, men jeg læser den som ironisk, og ikke en liste man skal tage bogstavlig, idet den slutter med en, synes jeg, fornuftig bonus info: slap af, ta' en dag ad gangen...Du har resten af livet til at leve!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser det mere som almindelige visdomsord end en kur for klinisk stress. Det er vel bare gode råd som man kan kigge på hvis man vil høre andres råd om hvordan man får det bedre. Nogle gir mere mening for den enkelte end andre og nogle er mere overkommelige end andre. Der er da rigtig mange meget overkommelige ting på den liste man lige så godt ku prøve, hvis man er kørt fast i at alt er surt og svært ;) Hvis man var svært stresset eller deprimeret ville jeg nok sige, nøjes med 5 af tingene, eller måske bare 3 - det er stadig ideer til hvordan man kan få det bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg reagerer også bare på, at der står "råd til at håndtere stress", fordi der her og alle mulige andre steder bliver slynget om sig med quick fixes til alle os stressede danskere. Og det er helt fint, det skal der være plads til. Der er sandhed i det hele. 

Der skal bare også være plads til, at "stress" kan være langt langt mere alvorligt end, at vi kan fixe det med at kilde en baby eller tage et langt bad. Og så ved jeg godt, at de fleste af os læser BTs fine liste som "noget man kan vælge at gøre", men hvis der sidder én derude med alvorlig stress, skal hun bare lige også høre min stemme, der siger, at jeg godt kan forstå, hvis det føles som om, der er 110 km ud til det badekar, og hendes arme kan falde af, hvis hun blev tvunget til at holde en baby. Hun læser nemlig ikke med hverdags-agtige og logiske øjne.

Da jeg var svært stresset var tre eller fem ting alt alt for meget at forholde sig til. Min job var f.eks. at afkalke en elkedel i løbet af en uge, eller gå udenfor hveranden dag. Jeg kunne i øvrigt slet ikke læse en lang liste eller mærke, hvad der var godt eller huske hvem fa'en der havde en baby. Sætninger som "se problemer som en udfordring" kunne få mig til at græde i dagevis. 

 

Igen...jeg skriver det ikke for "jeres" skyld; jeg skriver det til den desperate fortvivlede kvinde (eller mand) der sidder et sted derude og tror, at hun må være fuldstændigt forkert og uduelig, fordi hun ikke engang kan lukke øjnene uden at blive svimmel og få åndenød og tankemylderet er ved at splitte hende ad, og så står der her, at hun lige skal huske at sige nej oftere og stå op 15 minutter tidligere (hun har sikkert ikke sovet i månedsvis).

 

Det skulle bare lige ud. Ikke rettet som kritik, bare som en vigtig nuance, når vi nu bruger ordet "stress" i flæng. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fister du er meget klog :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg reagerer også bare på, at der står "råd til at håndtere stress", fordi der her og alle mulige andre steder bliver slynget om sig med quick fixes til alle os stressede danskere. Og det er helt fint, det skal der være plads til. Der er sandhed i det hele. 

Der skal bare også være plads til, at "stress" kan være langt langt mere alvorligt end, at vi kan fixe det med at kilde en baby eller tage et langt bad. Og så ved jeg godt, at de fleste af os læser BTs fine liste som "noget man kan vælge at gøre", men hvis der sidder én derude med alvorlig stress, skal hun bare lige også høre min stemme, der siger, at jeg godt kan forstå, hvis det føles som om, der er 110 km ud til det badekar, og hendes arme kan falde af, hvis hun blev tvunget til at holde en baby. Hun læser nemlig ikke med hverdags-agtige og logiske øjne.

Da jeg var svært stresset var tre eller fem ting alt alt for meget at forholde sig til. Min job var f.eks. at afkalke en elkedel i løbet af en uge, eller gå udenfor hveranden dag. Jeg kunne i øvrigt slet ikke læse en lang liste eller mærke, hvad der var godt eller huske hvem fa'en der havde en baby. Sætninger som "se problemer som en udfordring" kunne få mig til at græde i dagevis. 

 

Igen...jeg skriver det ikke for "jeres" skyld; jeg skriver det til den desperate fortvivlede kvinde (eller mand) der sidder et sted derude og tror, at hun må være fuldstændigt forkert og uduelig, fordi hun ikke engang kan lukke øjnene uden at blive svimmel og få åndenød og tankemylderet er ved at splitte hende ad, og så står der her, at hun lige skal huske at sige nej oftere og stå op 15 minutter tidligere (hun har sikkert ikke sovet i månedsvis).

 

Det skulle bare lige ud. Ikke rettet som kritik, bare som en vigtig nuance, når vi nu bruger ordet "stress" i flæng. 

Jeg tror simpelthen også vi mangler ord for de ret forskellige nuancer af stress... altså jeg tror de fleste tænker på den her hverdagsstress, presset for at få det hele til at hænge sammen - og de færreste kan faktisk forstå hvad den type stress du beskriver indebærer. Så er stress måske simpelthen et alt for udvandet ord? Jeg har i mine alvorligste depressioner kunne kende mig selv i det du beskriver, og jeg har haft en form for trøst i at tænke at det "bare" var en form for stress - altså fordi depression og psykisk sygdom blir så tunge ord som det kan være svært at identificere sig med. Men den slags stress er jo helt sikkert ikke "bare stress".

 

Jeg kan godt forstå at du reagerer på det og du beskriver det smerteligt godt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER