Guest

A-kasse og fagforening

40 indlæg i dette emne

Kan ikke sige noget klogt om fagforening/a-kasse, da jeg jo er i samme, men da jeg jo arbejder som pædagog er det jo en anden dag.

Hvad er dine fremtidsplaner, når du skriver du vil væk fra faget? Jeg håber, du finder det rigtige for dig :kiss

(Og jeg forstår dig godt! Jeg kunne heller ikke holde det almindelige pædagogarbejde ud, men elsker mit nye som indeholder mange andre dimensioner af pædagogfaget - men de hænger desværre ikke på træerne)

Planen er først og fremmest at få penge på kontoen og komme ud af systemet. Hvad der derefter sker - pas! Leger med nogle tanker om børnebøger, men umiddelbart er det en MEGET stor mundfuld at sætte i gang. Så det kræver en del research! Ikke at skrive dem men hvordan man skal bære sig ad med alt det der skal få ord på en skærm ud i nogle fine bøger i folks hjem. Så indtil videre leger jeg bare lidt med min hygge blog og holder hovedet beskæftiget, og så må jeg se hvor jeg kan få job. Fabrik, kontor, rengøring - helst i byen da jeg ikke har bil, men ellers bare i dagtimerne i hverdagene.

Ja det har lettet helt vildt at træffe den beslutning. Det er simpelthen for at passe på mig selv. jeg vil ikke være en del af det offentlige omsorgssvigt. Det KAN jeg ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Planen er først og fremmest at få penge på kontoen og komme ud af systemet. Hvad der derefter sker - pas! Leger med nogle tanker om børnebøger, men umiddelbart er det en MEGET stor mundfuld at sætte i gang. Så det kræver en del research! Ikke at skrive dem men hvordan man skal bære sig ad med alt det der skal få ord på en skærm ud i nogle fine bøger i folks hjem. Så indtil videre leger jeg bare lidt med min hygge blog og holder hovedet beskæftiget, og så må jeg se hvor jeg kan få job. Fabrik, kontor, rengøring - helst i byen da jeg ikke har bil, men ellers bare i dagtimerne i hverdagene.

Ja det har lettet helt vildt at træffe den beslutning. Det er simpelthen for at passe på mig selv. jeg vil ikke være en del af det offentlige omsorgssvigt. Det KAN jeg ikke!

Jeg forstår dig!

Held og lykke med jagten; jeg håber du finder din rette hylde. Lige pludselig skal alt nok flaske sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår dig!

Held og lykke med jagten; jeg håber du finder din rette hylde. Lige pludselig skal alt nok flaske sig :)

Tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå jeg har med min mavefornemelse besluttet at fokusere på Krifa. Det er dem jeg er mest stemt for, de har en app, en meget overskuelig hjemmeside og hvad prisen dækker er meget gennemskueligt. De 2 andre... jo mere jeg tænker over det jo mindre tillokkende er de.

Jeg ville så ringe til Krifa for at få be eller afkræftet min mavefornemmelse, men der er ikke et nr oplyst, tilgengæld vil de ringe en op (lidt irriterende at jeg ikke bare kan få det ud af verden men omvendt så slipper jeg for at spilde en dag i telefon kø).

 

Tak for hjælp og indput :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne tilføje at det er jo korrekt, at Det Faglige Hus ikke sidder og forhandler overenskomster (endnu) men det betyder ikke, at vi ikke sikrer os de rette vilkår hos lønarbejderne :) For det gør vi bestemt, og vi kæmper mange kampe mod arbejdsgivere dagligt.

Om du vælger Krifa, ASE eller Det Faglige Hus tror jeg er en smagssag, men jeg er sikker på at hvis du ringer på 7545 3577 så vil en af mine kolleger hjertens gerne svare på de spørgsmål du end måtte have :)

Hilsen en a-kasse konsulent i Det Faglige Hus ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne tilføje at det er jo korrekt, at Det Faglige Hus ikke sidder og forhandler overenskomster (endnu) men det betyder ikke, at vi ikke sikrer os de rette vilkår hos lønarbejderne :) For det gør vi bestemt, og vi kæmper mange kampe mod arbejdsgivere dagligt.

Om du vælger Krifa, ASE eller Det Faglige Hus tror jeg er en smagssag, men jeg er sikker på at hvis du ringer på 7545 3577 så vil en af mine kolleger hjertens gerne svare på de spørgsmål du end måtte have :)

Hilsen en a-kasse konsulent i Det Faglige Hus ;)

 

hæ hæ - tak :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dét er i hvert fald ingen hemmelighed! ;)

Jeg vil dog sige, det med fagforeninger er slet ikke kommet naturligt til mig, og der gik mange år før jeg meldte mig ind, fordi jeg simpelthen hverken kunne se eller forstå pointen. Så det er ikke meget rød front over mig og det er ikke der mine medlemmer finder støtte og lederskab hos mig.

Men mit ærlige og åbne spørgsmål er så - hvad er det, de gule fagforeninger kan, når de ikke kan/vil indgå overenskomst? Jeg mener det ikke surt på nogen måde, og jeg vil rigtig gerne vide det.

Tjah, uden at være ekspert, så skulle de vel gerne kunne tilbyde bistand, navnlig juridisk, i tilfælde af tvister med arbejdsgiver og eventuelt føre sagen, hvis det kommer så vidt. Almindelige retshjælpsforsikringer dækker ikke sager, der udspringer af erhverv/ansættelsesforhold herunder arbejdsskadessager.

---

Uden helt at kunne redegøre for grunden, så ville jeg også være tilbøjelig til at være krifa, hvis jeg skulle vælge fra den alternative bunke :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret sikker på at de gule fagforeninger gerne vil ind og forhandle, men ikke rigtig kan få lov....

Det er hvad jeg har hørt et sted, kan dog ikke huske hvor...

Krifa er en god beslutning, de får også mig tilbage når jeg får muligheden for at forlade mit fag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder som a-kasse konsulent i Det Faglige Hus, og har som sådan ikke noget med fagforeningen at gøre, så jeg er ikke så klog lige på det punkt ;)

Men Krifa har tidligere forhandlet overenskomster med FOA, det bakker de ud af nu, og planen er at vi i DFH overtager. Dette er helt nyt og først kommet på plads i sidste uge, skal det lige siges.

Men det "de gule" kan er at sikre at arbejdspladserne overholder de overenskomster der er og gør de ikke det så tager vi over og hjælper medlemmerne og fører sagerne ved domstolene, om nødvendigt. Så på den måde er man sikret samme faglige tryghed, som var man medlem af en anden fagforening :)

Lovgivningen inden for a-kasse og dagpengeregler er de samme, så der er der ingen forskel på om man betaler til den ene eller anden a-kasse.

Hvem man så ønsker at være medlem af, er en smagssag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sandt nok og enig. Men de gule fagforeninger lægger jo så ikke penge og tid i at indgå overenskomster. Det er, synes jeg, lidt illoyalt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten en del af fordelene for fx pædagoger at være i BUPL er også alle de gratis faglige temadage- og aftener man kan komme på. Det er selvfølgelig ikke relevant ift dig, Maja, men mere for den bredere befolkning :)

Det samme ved jeg fx min mand kan via HK.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg snakket med den sødeste dame fra Krifa! Hun gav virkelig gode svar på mine spørgsmål og jeg følte mig Rigtig godt vejledt.

A-kasse er gratis i 2 mdr (mange penge sparet), men det kan tage lidt tid at flytte når jeg er på dagpenge. Men det går nok. Hun rådede mig til st "nøjes" med deres basis pakke hvor der er lidt færre service ydelser, men da det jeg har brug for som arbejdsløs er inkluderet i a-kasse og basis så er der ingen grund til at kaste 100kr ekstra efter det før jeg er i arbejde.

Hun vil kontakte mig i løbet af dagen med dage/tidspunkter for relevante arrangementer for mig i min (jobløse karriereskiftende) situation og sender mig link med info om et foredrag på tirsdag der også vil være relevant.

Såååå dejligt! Så sparer jeg virkelig en røvfuld penge de næste par mdr og en del penge fremadrettet indtil jeg finder ud af om jeg skal i en anden fagforening. Pt. Lyder det lovende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg blev ringet op igår om jeg ville på kursus i dag og nu er jeg lige tumlet ind af døren med kalenderen fuld af nye kurser og et møde. Min hjerne simrer med gode ideer, informationer og positive indtryk. Og jeg er simpelthen så positivt overrasket over krifa.

De havde en tema dag imorgen, men da jeg har fået 6 timers arbejde imorgen kan jeg desværre ikke det. Men så kommer der nogle andre kurser/tema dage. Jeg tror jeg kommer til at rende rundt derinde med jævne mellemrum.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER