Guest

A-kasse og fagforening

40 indlæg i dette emne

Jeg forlader mit fag, så min meget målrettede fagforening og A-kasse bliver meget lidt relevant for mig og derfor vil jeg skifte til en anden og forhåbentlig billigere fagforening og A-kasse.

Pt betaler jeg 1413 all inklusive med fagforening, A-kasse og diverse bidrag.

Jeg kommer nok til st arbejde ufaglært sikkert på en fabrik i en periode.

Men hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til skift? Er der en A-kasse jeg skal holde mig langt fra? Jeg har overvejet at vente med at skifte til jeg får job og dermed kan komme i den fagforening der står stærkest på arbejdspladsen, men hvis jeg kan spare penge ved at skifte så vil jeg det, og så skifte igen hvis det bliver nødvendigt.

Nå men nogen gode råd og erfaringer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mener du er pædagog, og i hører ind under en afdeling af foa. Jeg ville bare flytte ud i selve foa.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været glad for KRIFA... Og det er noget billigere end de 1413 du betaler nu.. De har forskellige dækninger...

Jeg skiftede kun fra krifa, fordi jeg hellere måtte over i den stærkeste i forhold til mig fag.. Fordi mit fag er noget hårdfør skidt hvis man kommer i problemet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener du er pædagog, og i hører ind under en afdeling af foa. Jeg ville bare flytte ud i selve foa.

Nej jeg er i BUPL som kun har pædagoger. FOA er vist dagplejere og medhjælpere og det er de ret gode til. Jeg har været i FOA før men fordi jeg forbinder dem med det pædagogiske område som jeg forlader så synes jeg ikke det virker så oplagt :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været glad for KRIFA... Og det er noget billigere end de 1413 du betaler nu.. De har forskellige dækninger...

Jeg skiftede kun fra krifa, fordi jeg hellere måtte over i den stærkeste i forhold til mig fag.. Fordi mit fag er noget hårdfør skidt hvis man kommer i problemet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De gule fagforeninger kæmper jo netop ikke for overenskomstmæssig løn ;) i hvert fald i fht arbejde i det offentlige, giver det ingen mening ikke at være medlem af den forhandlingsberetigede organisation.

Jeg tror, jeg ville vente og se hvilken arbejdsplads jeg landede på, og så se hvad der giver mening på det sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

De gule fagforeninger kæmper jo netop ikke for overenskomstmæssig løn ;) i hvert fald i fht arbejde i det offentlige, giver det ingen mening ikke at være medlem af den forhandlingsberetigede organisation.

Jeg tror, jeg ville vente og se hvilken arbejdsplads jeg landede på, og så se hvad der giver mening på det sted.

:ditto til det sidste!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De gule fagforeninger kæmper jo netop ikke for overenskomstmæssig løn ;) i hvert fald i fht arbejde i det offentlige, giver det ingen mening ikke at være medlem af den forhandlingsberetigede organisation.

Jeg tror, jeg ville vente og se hvilken arbejdsplads jeg landede på, og så se hvad der giver mening på det sted.

Du er stinkende inhabil fru TR-type ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er stinkende inhabil fru TR-type ;)

Dét er i hvert fald ingen hemmelighed! ;)

Jeg vil dog sige, det med fagforeninger er slet ikke kommet naturligt til mig, og der gik mange år før jeg meldte mig ind, fordi jeg simpelthen hverken kunne se eller forstå pointen. Så det er ikke meget rød front over mig og det er ikke der mine medlemmer finder støtte og lederskab hos mig.

Men mit ærlige og åbne spørgsmål er så - hvad er det, de gule fagforeninger kan, når de ikke kan/vil indgå overenskomst? Jeg mener det ikke surt på nogen måde, og jeg vil rigtig gerne vide det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På den fabrik jeg arbejder på lyder det til vi primært er 3Fer og dansk metal medlemmer jeg er sidstnævnte og super glad da de har kæmpet 2 kampe for mig allerede

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

UH i får lige samlet svar. For det er netop det med de gule fagforeninger og overenskomster.

Men det gir jo heller ikke mening at smide 1413 kr efter BUPL pr mdr når Krifa fx kun koster 708 pr mdr. (For det dyreste) Så længe jeg er arbejdsløs så er det jo med at spare mest muligt.

Der er vel ingen grund der gør at jeg ikke kan skifte igen når jeg ved hvor jeg ender?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg personligt enig i, men jeg vil anbefale dig at undersøge grundigt hvad du "får for pengene" i de forskellige organisationer, for 700 er jo mange penge, hvis du ikke reelt kan få hjælp med lige det, du har behov for. Det er måske også værd at undersøge den fagforening, som understøtter det fag, du ønsker at skifte til? (Jeg har forstået det sådan, at du ønsker at skifte fag..)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg personligt enig i, men jeg vil anbefale dig at undersøge grundigt hvad du "får for pengene" i de forskellige organisationer, for 700 er jo mange penge, hvis du ikke reelt kan få hjælp med lige det, du har behov for. Det er måske også værd at undersøge den fagforening, som understøtter det fag, du ønsker at skifte til? (Jeg har forstået det sådan, at du ønsker at skifte fag..)

Jeg har meget åben sind i forhold til hvor jeg ender. Mit eneste ønske er et 8-16 agtigt job så det er meget svært at finde den rigtige fagforening på forhånd. I Krifa som er den eneste jeg har nået at kigge lidt på er der 3 slags kontingenter og de 708 kr er inkl online kurser og efter uddannelse. Hvilket jo giver god mening for mig i forhold til at jeg skifter spor. Men det kommer jo også an på HVILKE kurser og uddannelse der er tale om. Men det kan da være at jeg bare skal udvælge 3 ud fra hvad jeg kan finde på nettet og så løfte røret og ringe til de forskellige og høre hvad de præcis har at tilbyde. Også for at finde ud af service niveauet. Krifa er i hvert fald pt på listen over hvem jeg vil høre mere til. Hvis det dyreste de kan tilbyde er det halve af hvad min nuværende fagforening koster så er det værd at undersøge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville jeg gøre. Altså læse først og så ringe og høre hvad de har at sige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På rigtig mange fabrikker er de fleste medlem af 3F (ofte ufaglærte) eller Dansk metal (ofte faglærte)

Jeg hopper over i det Faglige Hus nu jeg skal studere, da jeg IKKE vil være medlem af HK mere.

Så kan jeg altid skifte igen, når jeg kommer i arbejde efter endt uddannelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På rigtig mange fabrikker er de fleste medlem af 3F (ofte ufaglærte) eller Dansk metal (ofte faglærte)

Jeg hopper over i det Faglige Hus nu jeg skal studere, da jeg IKKE vil være medlem af HK mere.

Så kan jeg altid skifte igen, når jeg kommer i arbejde efter endt uddannelse.

Hov hvad skal du studere? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også pt helt forkert plasseret mht a-kasse og fagforening, men planen er jeg bliver til fast job. Men heldigvis er min nuværende billig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg muligvis dumt, men er det nødvendigt at være i en fagforening før du ved hvilket job du får? Altså a-kasse selvfølgelig, men fagforening? Jeg er nemlig ikke selv i en fordi jeg har ingen anelse om hvilket job jeg får og har derfor opgivet at finde den rette fagforening på forhånd. Så jeg er bare i en a-kasse nu. Men ved ikke om det er dumt? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov hvad skal du studere? :)

Jep! Starter på mandag om en uge :)

VUC her til en start. (Dansk, engelsk, samfundsfag)

Og så starter jeg på EUX til januar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg muligvis dumt, men er det nødvendigt at være i en fagforening før du ved hvilket job du får? Altså a-kasse selvfølgelig, men fagforening? Jeg er nemlig ikke selv i en fordi jeg har ingen anelse om hvilket job jeg får og har derfor opgivet at finde den rette fagforening på forhånd. Så jeg er bare i en a-kasse nu. Men ved ikke om det er dumt? :unsure

Næ det er det vel strengt taget ikke. Men der er tilbud som jeg tror det kun er fagforeningen der har. Men jeg er da i tvivl :chin: det må jeg høre ad når jeg ringer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvis du er i fagforening inden, kan du jo få hjælp både ift lønforhandling, kontrakt etc ved en ansættelse. Plus nogle fagforeninger vil ikke hjælpe dig i en evt tvist før du har været medlem en rum tid.

Okay, godt at vide. Tak :)

Jeg har dog stadig ingen som helst ide om hvilket det skulle være, så må nok hellere bare vente

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke sige noget klogt om fagforening/a-kasse, da jeg jo er i samme, men da jeg jo arbejder som pædagog er det jo en anden dag.

Hvad er dine fremtidsplaner, når du skriver du vil væk fra faget? Jeg håber, du finder det rigtige for dig :kiss

(Og jeg forstår dig godt! Jeg kunne heller ikke holde det almindelige pædagogarbejde ud, men elsker mit nye som indeholder mange andre dimensioner af pædagogfaget - men de hænger desværre ikke på træerne)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man godt skifte a-kasse hvis man er arbejdsløs? Det måtte man ikke i "gamle dage"

Edit : det kan jeg så Google mig til at man godt må :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man godt skifte a-kasse hvis man er arbejdsløs? Det måtte man ikke i "gamle dage"

Redigeret : det kan jeg så Google mig til at man godt må :)

Perfekt! Jeg ringer til Krifa, ASE og det faglige hus imorgen og får HELT styr på dagpenge regler og skift af A-kasse. Umiddelbart trækker Krifa mest ud fra hjemmeside oplysninger og de tilbud der skiltes med. De andre 2 har nogle mindre oplysende hjemmesider, så allerede der føles det som om Krifa er bedre på service :chin: men jeg kan tage helt fejl, derfor ringer jeg. Jeg ved også Krifa har filial i Herning hvilket er 11 min i tog fra min by. Det ved jeg ikke om de andre har. Men går først virkelig i dybden med det imorgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER