FruOvervejelse

Vaccinationer

59 indlæg i dette emne

Jeg vil ikke skrive meget, men vil egentlig bare sige at jeg er 100 % Pro-vaccinationer, og planen var at Ester skulle have ekstra vacciner mod lungebetændelse og RS-virus for virkeligheden er, at jeger mor til et barn som ikke kunne tåle de sygdomme som er 'bare' for andre. Hun har så heldigvis ikke haft problemer med vaccinerne - det har andre jeg kender med lignende skrøbelige børn.

Nu er det jo ligemeget for Ester, og hun vil ikke få flere vacciner eller noget, men jeg ville ønske at folk følte et ansvar for børn som Ester - altså dem som fravælger vacciner. Det er meget muligt de fleste børn ville overleve, især i dag. Men der er børn - og flere end man tror - som ikke er 'de fleste'.

Min datter er for hulen blevet svært hjerneskadet og er terminal efter en rota-virus som de fleste end ikke løfter en øjenbryn over...

Puha, det gav helt ondt i maven at læse om lille Ester:( Jeg læste din tråd, inden den blev flyttet, men jeg vidste ikke, det stod så svært til med din lille pige nu:( Det gør mig virkelig ondt at læse, at det er endt på den måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår godt man giver antistoffer videre når man ammer men det med at man så ikke får ( den fulde) effekt er jeg ret skeptisk overfor. er det videnskabelig bevist?

Og så får børn jo fast føde fra ca 6 mdrs alderen så når de får mfr vaccinerne bliver mange jo slet ikke ammet mere eller kun i små doser.

Det var egentlig netop også min pointe... men nu ved jeg jo at Im stadig blir ammet meget derfor mit svar til Skruk :)

 

Jeg er ikke ekspert i præcis hvor meget og hvor lidt, slet ikke. Jeg tænker man kan google sig til lidt viden om amning+ antistoffer, jeg har bare læst forskellige artiker i tidens løb, måske er der endda ny forskning og viden på området?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøver virkelig at holde den god tone, men jeg bliver faktisk rigtig rasende!

Mest af alt har jeg lyst til, at vi indfører samme regel som i Australien, sådan at børnene ikke kan gå i institution eller skole, når de ikke er vaccinerede, medmindre der er en god lægelig grund - som feks med Ester eller kræftramte børn. Jeg ved godt, man ikke kan lovgive om, at uvaccinerede børn, ikke må komme i supermarkedet eller lignende, men måske kravet ift institution vil presse de vaccinenægtende forældre. På den måde ville flere nok vælge det til, så de uvaccinerede er mere sikre. Mæslinger kan smitte ved, at den syge har opholdt sig i et rum to timer forinden :blink

Jeg giver ikke rigtig noget for argumentationerne. Jeg synes, som andre også nævner, at det er lidt snylteragtigt, når man lader være, fordi sygdommene alligevel ikke er særlig udbredte. Det er de jo netop, fordi vi vaccinerer!

Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til, er der ingen videnskabelig beviser for "farlige" risici ved vaccination, som feks autisme, som oftest nævnes, og når argumentationen bliver sådan noget som "jeg synes...", "jeg tror..." Og "jeg ved bare...", så står jeg helt af!

Jeg ved, at nogle børn får aluminiumsallergi, og jeg ved, det er en risiko, når A får sine vaccinationer, men helt ærligt? Det er eddermame en "risiko" jeg gerne løber, når jeg til gengæld kan undgå potentielt farlige sygdomme.

Min A har endnu ikke fået sin mfr-vaccine endnu, og jeg bliver eddersplintrende rasende, hvis han bliver smittet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er for vacciner da jeg er overbevist om man gør det for at beskytte os mod farlige sygdomme....for mig er det bare noget der skal overstås...og Sys sq folk der ikke vaccinerer sine børn bar fordi bla bla...det er sq fejt !

Det er ligesom nogle retnings linjer der er ligesom alt mulig andet her i samfundet og det bør man rette sig efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde mæslinger som baby! Det var mine forældres største mareridt!!!!! Jeg var syg - rigtig syg!

Underligt at man bruger som argument, at mæslinger ikke er en farlig sygdom??!!!

Jeg har ingen forståelse for ikke at lade sit raske barn vaccinere... (Igen, syge børn undtaget!)a!!!!!! Min datter har haft lidt reaktioner på nogle af vaccinerne, men hellere det end at hun var voldsom syg af fx mæslinger.

Har hørt om efterskoler, hvor kravet er at de unge skal være vaccinerede. Dette synes jeg også bør gælde institutioner og skoler. Dog synes jeg ikke at børn skal tvangsvaccineres, det ser jeg faktisk som et overgreb. Men har man taget det valg, så må forældrene finde alternative pasningsmuligheder,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt klart PRO vaccine! Mere kan jeg vist ikke sige pt uden at bryde 'tal pænt' loven ^_^

:ditto

Og især som mor til et præmaturt barn som ikke altid er så skide immun over for det som børn normalt er.

Jeg tør simpelthen ikke at lade være!

Hvis jeg i sin tid vidste at Liff kunne blive SÅ syg af en RS virus, så havde jeg gjort alt hvad der stod i min magt, for at hun kunne få vaccinen mod den også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ærligt talt, at det er helt vanvittigt ikke at få sine børn vaccineret uden god grund.

Det underminerer flere års forsøg på, at bekæmpe disse sygdomme på verdensplan.

Og det kan da godt være, at vores velnærede, vestlige børn kan klare at få mæslinger etc, men det er ikke alle i verden, der er så priviligerede.

Vi får endda vaccinen gratis, og vælger den så fra baseret på usaglige mavefornemmelser.

Det er simpelthen usolidarisk med resten af verden. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige bestilt tid til at min lille bitte baby skal have sin første vaccine. 

 

Jeg er da ikke "vild" med at min lille baby skal stikkes i, og indsprøjte nogle unaturlige ting, når vi netop ellers går op i økologi og hvad ved jeg. Og jeg er da heller ikke vild med at hun kan få et reaktion, blive syg etc. 

 

Men jeg er slet slet slet ikke i tvivl om at hun selvfølgelig skal følge vaccinationsprogrammet. Det er på sigt bedst for hende - og det er klart bedst for flok-immuniteten, som jeg bare ikke kan være ligeglad med. Det er mit ansvar som mor og medborger at bidrage til at den opretholdes. Sådan er der så åbenbart mange der ikke tænker.

 

Vaccinationsprogrammet er noget af det der virkelig har rykket ved børnedødeligheden. Altså sådan virkelig - revolutionært agtigt. Jeg er ellers ikke helt inde i det, men har stor respekt for det. Og jeg er faktisk allerede lidt sur over at der nu igen er mæslingeudbrud lige når jeg har en baby som ikke er ordentligt beskyttet endnu. Og jeg bliver rasende hvis vi skulle være så uheldige at hun rent faktisk får mæslinge inden. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 100% pro, de få bivirkninger der er ved vaccinen, er så små i forhold til, hvis man faktisk fik sygdommene.. Problemet i dag, tror jeg er at ingen af os, der får børn nu, har oplevet sygdommene i fuldt flor og derfor har vi en mening om, at det jo ikke er så slemt.. Men jo det er det faktisk, dit barn kan dø og der er ingen der er døde af vaccinationer i DK, ud fra hvad jeg kan læse mig frem til..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige bestilt tid til at min lille bitte baby skal have sin første vaccine. 

 

Jeg er da ikke "vild" med at min lille baby skal stikkes i, og indsprøjte nogle unaturlige ting, når vi netop ellers går op i økologi og hvad ved jeg. Og jeg er da heller ikke vild med at hun kan få et reaktion, blive syg etc. 

 

Men jeg er slet slet slet ikke i tvivl om at hun selvfølgelig skal følge vaccinationsprogrammet. Det er på sigt bedst for hende - og det er klart bedst for flok-immuniteten, som jeg bare ikke kan være ligeglad med. Det er mit ansvar som mor og medborger at bidrage til at den opretholdes. Sådan er der så åbenbart mange der ikke tænker.

 

Vaccinationsprogrammet er noget af det der virkelig har rykket ved børnedødeligheden. Altså sådan virkelig - revolutionært agtigt. Jeg er ellers ikke helt inde i det, men har stor respekt for det. Og jeg er faktisk allerede lidt sur over at der nu igen er mæslingeudbrud lige når jeg har en baby som ikke er ordentligt beskyttet endnu. Og jeg bliver rasende hvis vi skulle være så uheldige at hun rent faktisk får mæslinge inden. 

Ja, jeg har det godt nok også rigtig skidt med at min lille pige heller ikke er beskyttet endnu.. Så jeg tager hende ikke med til KBH. og håber de smittede holder sig væk fra Holstebro! Virkelig tragisk hvis nogen børn skulle gå hen og dø.. Især fordi vi faktisk kunne have undgået det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Og især som mor til et præmaturt barn som ikke altid er så skide immun over for det som børn normalt er.

Jeg tør simpelthen ikke at lade være!

Hvis jeg i sin tid vidste at Liff kunne blive SÅ syg af en RS virus, så havde jeg gjort alt hvad der stod i min magt, for at hun kunne få vaccinen mod den også.

Ja Puuu, stinus er ikke præmatur, men han var godt nok også virklig syg af det skide RS..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg undrer mig egentlig lidt over af Liff ikke fik RS vaccinen automatisk når hun er præmatur? Det er jo eller netop præmature som får den...

Hvem var / er jeres kontaktlæge på børneafdelingen?

De slynger vist ikke om sig med den, desværre!

Jamen hun hedder.... Ja det kan jeg ski da ikke lige huske :blush

Pt. Er vi jo kun tilknyttet Neo-ambulatoriet og der har jeg to sygeplejersker jeg kan kontakte.

(Anna-lisse eller Lilli)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også pro-vaccine her. Bor i Kbh og har termin om en måned!! Håber ikke vi kommer i nærheden af nogen, der har været i nærheden af nogen, der har været i nærheden af nogen med mæslinger... For ja, det er virkelig en smitsom sygdom!

Nu er jeg også selv læge, så "selvfølgelig skal jeg have den holdning" - har jeg fået at vide, da jeg snakkede med en, der var imod vacciner. Ved ikke hvorfor det er en selvfølge, andet end at jeg selvfølgelig tror på evidens og resultater af store studier frem for "men jeg kender en" eller "jeg har selv haft det, og jeg har det altså fint". Forstår virkelig ikke, at man kan tage enkelte personers beretninger og give dem lige så meget vægt som store studier foretaget på kryds af flere lande og med mange mange tusinde deltagere (som det jo generelt er set med medie-dækningen i forhold til HPV vaccinen - men det er vidst en endnu farligere debat at begive sig ud i).

Jeg er hel med på at det er sund fornuft ikke bare at stole blindt på hvad andre siger, men man kan heller ikke selv være ekspert i alt. I forbindelse med ombygning af vores lejlighed har vi også måttet stole på, at bygningsingeniøren lavede beregningerne på den bærende væg rigtigt, og at han talte sandt, da han sagde det blev mere kompliceret end som så og at regningen derfor ville blive dyrere. Ligeledes stole på at håndværkerne har udført deres arbejde ordentligt og efter gældende byggeregler. Det er simpelthen noget jeg overhovedet ikke har forstand på, så kan da godt stille undrende spørgsmål til, hvorfor de har valgt den ene eller anden løsning, men ville aldrig overtrumfe dem med krav om at gøre det anderledes, fordi jeg har hørt om nogen som godt kunne gøre det anderledes eller fordi jeg føler noget andet vil være mere rigtigt at gøre.

Jeg er meget enig i, at man har mistet "respekten" for mange af disse sygdomme, fordi man ikke rigtig oplever dem i dk længere. Og ja, mange børn kan heldigvis slippe nogenlunde uskadt igennem disse børnesygdomme. Men de fleste af disse sygdomme er meget værre, når man får dem som voksen. Og det må godt nok ikke være særlig sjovt at blive syg af mæslinger i Indien som 20-årig på sin jordomrejse... Så har man bare overhovedet ikke lige så gode muligheder for at klare sig godt igennem. Og det må heller ikke være sjovt som voksen mand at få at vide, at man er blevet steril og aldrig kan få biologiske børn fordi man har haft fåresyge, som desværre også satte sig på testiklerne. Eller som gravid, at miste sit barn i maven eller at ens barn får varige skader, fordi man blev smittet med mæslinger eller røde hunde under graviditeten..

Man tager jo ikke kun et valg for sit barn nu og her, men også på længere sigt, hvor det kan have endnu større konsekvenser for dem som voksne, ikke at være blevet vaccineret.

Skal lige for en god ordens skyld sige, at jeg ikke arbejder for medicinal-industrien, aldrig har gjort det og endnu ikke har set skyggen af penge på min konto for at udtale mig Pro-vaccination

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh, jeg har faktisk også svært ved at holde en god tone, for jeg bliver faktisk også rasende - og skide bange!!

Min lille præmature fis har ikke meget at stå imod med hvis han bliver syg, og ligesom fx Ester og Liff, så er RS-virus og Rota-virus ikke "bare" for Elias - så hvad er chancerne for at han vil komme sig over en omgang mæslinger (fx), helt uden varige men?!?

Dette her mæslingeudbrud skræmmer mig seriøst, for vi bor jo i KBH og Elias er ikke gammel nok til at få vaccinen :( Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der vil ske, hvis han bliver smittet :boo

Så ja, jeg er 100% FOR vaccinationer - og det var aldrig faldet mig ind at lade være, heller ikke hvis Elias havde været født til termin og derfor været mere modstandsdygtig overfor sygdomme!

Jeg forstår simpelthen ikke, at man tør lade være!

Sygdommene er jo netop sjældne/så godt som udryddede netop pga. vaccinationsprogrammet!

Det er bestemt ikke rart at se min lille fis blive stukket (eller se hans bebrejdende blik), men det ville da være langt mindre rart at se min søn blive syg - og (måske) skulle indlæges. Igen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også pro-vaccine her. Bor i Kbh og har termin om en måned!! Håber ikke vi kommer i nærheden af nogen, der har været i nærheden af nogen, der har været i nærheden af nogen med mæslinger... For ja, det er virkelig en smitsom sygdom!

Nu er jeg også selv læge, så "selvfølgelig skal jeg have den holdning" - har jeg fået at vide, da jeg snakkede med en, der var imod vacciner. Ved ikke hvorfor det er en selvfølge, andet end at jeg selvfølgelig tror på evidens og resultater af store studier frem for "men jeg kender en" eller "jeg har selv haft det, og jeg har det altså fint". Forstår virkelig ikke, at man kan tage enkelte personers beretninger og give dem lige så meget vægt som store studier foretaget på kryds af flere lande og med mange mange tusinde deltagere (som det jo generelt er set med medie-dækningen i forhold til HPV vaccinen - men det er vidst en endnu farligere debat at begive sig ud i).

Jeg er hel med på at det er sund fornuft ikke bare at stole blindt på hvad andre siger, men man kan heller ikke selv være ekspert i alt. I forbindelse med ombygning af vores lejlighed har vi også måttet stole på, at bygningsingeniøren lavede beregningerne på den bærende væg rigtigt, og at han talte sandt, da han sagde det blev mere kompliceret end som så og at regningen derfor ville blive dyrere. Ligeledes stole på at håndværkerne har udført deres arbejde ordentligt og efter gældende byggeregler. Det er simpelthen noget jeg overhovedet ikke har forstand på, så kan da godt stille undrende spørgsmål til, hvorfor de har valgt den ene eller anden løsning, men ville aldrig overtrumfe dem med krav om at gøre det anderledes, fordi jeg har hørt om nogen som godt kunne gøre det anderledes eller fordi jeg føler noget andet vil være mere rigtigt at gøre.

Jeg er meget enig i, at man har mistet "respekten" for mange af disse sygdomme, fordi man ikke rigtig oplever dem i dk længere. Og ja, mange børn kan heldigvis slippe nogenlunde uskadt igennem disse børnesygdomme. Men de fleste af disse sygdomme er meget værre, når man får dem som voksen. Og det må godt nok ikke være særlig sjovt at blive syg af mæslinger i Indien som 20-årig på sin jordomrejse... Så har man bare overhovedet ikke lige så gode muligheder for at klare sig godt igennem. Og det må heller ikke være sjovt som voksen mand at få at vide, at man er blevet steril og aldrig kan få biologiske børn fordi man har haft fåresyge, som desværre også satte sig på testiklerne. Eller som gravid, at miste sit barn i maven eller at ens barn får varige skader, fordi man blev smittet med mæslinger eller røde hunde under graviditeten..

Man tager jo ikke kun et valg for sit barn nu og her, men også på længere sigt, hvor det kan have endnu større konsekvenser for dem som voksne, ikke at være blevet vaccineret.

Skal lige for en god ordens skyld sige, at jeg ikke arbejder for medicinal-industrien, aldrig har gjort det og endnu ikke har set skyggen af penge på min konto for at udtale mig Pro-vaccination

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt at den er ret dyr, men jeg havde forstået på vores læge fra center for sjældne sygdomme at set netop ofte er præmature som får den, men vidst kun det første år.

Bermuda - prøv at snakke med jeres kontaktlæge om st få Elias RS-vaccineret!!!

Man behøver jo ikke være speciel som Ester for st være sårbare. Helt normale (i denne sammenhæng) børn som Elias og Liff er jo også...

Jeg ved ikke, im det er den samme, men Elias skal have en forebyggende indsprøjtning mod RS-virus hver måned fra oktober-april (mener jeg).

Den er jo (potentielt) rigtig slem for ham fordi man danner meget sekret hvilket gør vejrtrækningen sværere. Ikke en god kombi når man i forvejen har svage lunger :(

Så vi takkede ja med det samme, da vores kontaktlæge på Herlev foreslog det - også selvom det betyder et stik til fisen hver måned, men hellere det end evt. indlæggelse i respirator!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er det samme :-)

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var en af de få i min folkeskole klasse der ikke rendte rundt med plaster og ondt i skulderen omkring 12 års alderen. Min mor fravalgte det. Jeg har ikke helt styr på begrundelsen, men noget med en artikel om 2 tvillinger der var sket noget med efterfølgende... Men jeg har haft mæslinger da jeg var ca 2 år ;) Men sikke blikke jeg har mødt til udfyldelse af vandrejournaler...

Men jeg er bestemt for vaccinationer og begge drenge er opdateret på vacinationsfronten. Og med udbruddet nu har jeg tænkt, shit Julius skal først have vaccinen den 20. Den må gerne blive i København :D

Vi har haft mæslinger i vores gamle institution og embedslægen er med inde over. Hvis et barn under 15 mdr ikke er vaccineret bliver det rykket frem helt ned til børn på 12 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 100% for vaccination, og jeg har meget svært ved at finde sympati for anti-vaccineringsmaskineriet. Jeg har endnu til gode at høre et godt argument for, hvorfor man ikke skal vaccinere mod børnesygdommene - fair nok at man ikke får årlige vacciner mod influenza, hvis man ikke er i risikogruppen, men de farligt smitsomme og potentielt dødelige sygdomme, det kan jeg virkelig ikke se nogen grund til.

Det skrænmer mig ret meget, at vi begynder at se konsekvenserne nu. I starten tænkte jeg, at en så relativt lille samling mennesker, der ikke ville vaccinere, næppe gjorde en forskel - men sådan er det ikke længere. Det er kun Ca en måned siden at en dreng i Karlas børnehave fik fåresyge, og jeg havde haft uvaccinerede Albert med dernede en del gange for at hente og aflevere. Jeg bliver helt arrig ved tanken om at den her dreng kunne have smittet Albert, bare fordi hans forældre ikke lige syntes at vaccinationer passede ind i deres livsstil. Og stakkels dreng!

Nu er der så mæslinger i København, og det er nu ikke så langt fra os, slet ikke med tanke på, hvor sindssygt smitsomt det er. Igen har jeg en baby, der ikke er gammel nok til at blive vaccineret mod mæslinger, og som nu risikerer smitte. Han bliver ikke ammet, og jeg har aldrig selv haft mæslinger, men er vaccineret mod dem, så jeg tror umiddelbart, at det ret begrænset hvor mange antistoffer, jeg har kunnet give ham.

Jeg bakker fuld ud op omkring muligheden for vaccinationskrav i institutioner og skoler!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også absolut pro! Jeg er selv så gammel, at jeg f.eks ikke har en mfr vaccine, men måtte igennem hele møllen. Til gengæld er jeg nok den sidste generation, der er vaccineret mod kopper. Og det er jo også det vacciner kan - udrydde virkelig farlige sygdomme. Hvis man går sammen om projektet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er bestemt for vacciner og harcelerer gerne, når argumenterne imod er noget langhåret principielt. Men det nytter altså ikke noget at bashe dem, der simpelthen er bange for, at vaccinen gør skade på deres barn. Hvem af af ville ikke sprælle med arme og ben imod at foretage os noget, vi frygtede at kunne skade vores børn...

I øvrigt har saga jo 110% ret i, at man generelt næppe opnår noget som helst ved at skælde ud - men derfor kan det jo alligevel være svært at lade være :rolleyes

Dem der kører frem med, at risikoen alligevel er sååå lille, eller noget principielt flip om, at det da sørme er bedre ikke at gribe ind og bare blive syge istedet o.l., har jeg til stadighed lyst til at bukke begge ender sammen på :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt overføres antistoffer fra mor til barn ved amning, hvis man selv har haft sygdommene. Delvist hvis man "kun" er vaccineret, da man ikke altid har lige så stærke antistoffer fra en vaccine at give videre. Den beskyttelse holder sig et stykke tid og er vist en af grundende til at man venter med fx MFR vaccinen til børnene er lidt ældre. Vaccinen slår ikke an, hvis barnet allerede har antistoffer fra moderen.

Samtidig trøster det mig lidt at vide at mine børn er beskyttede fra start, jeg nåede nemli at få alle børnesygdomme inden vaccinen kom frem - da de jo både selv er beskyttede og heller ikke ville kunne videregive smitte til andre, ev sarte og udsatte børn så længe jeg ammer og lidt til.

Jeg forstår godt at den hårde retorik som fremføres nogen gange fra vaccinationstilhængere nok bunder mest i frygt. Og det respekterer jeg,beskyttertrang og kærlighed til ens børn kan få urløven/løvinden frem i mange. Men dels tror jeg ikke at faren er så stor i langt de fleste tilfælde - selv med en "epidemi" (men selvfølgelig er det igen et "jeg føler/tror" argument :rolleyes men sådan rent statistisk er det meget meget få raske børn der får men af fx mæslinger) . Og dels får trusler og rasende udbrud mig ikke til at få lyst til at få mine små vaccineret i en hulens fart (og det gælder muligvis også andre tvivlere).

Moderens antistoffer beskytter kun de første par måneder, måske 4. Tarmvæggen er simpelthen ikke lavet til at antistoffer, som er relativt store molekyler, skal vandre over. Derfor lukkes denne mulighed relativt hurtig.

MFR gives først efter barnet er et år, da barnet ellers har svært ved selv at danne det varige immunrespons, og vaccinationen dermed kan være ineffektiv. Der vaccineres flere gange for at sikre at "dårlige respondere" også er dækket. Det er fåtallet, men better safe than sorry. Der er forskel på de forskellige vaccinationstyper og hvor godt respons de giver (inaktive vira, svækket vira, vira overfladeantigener etc).

Ja der er ikke mange som får senfølger, men hvor mange er for mange? Der er flere der får alvorlige senfølger af sygdommen, end af vaccinationerne. Og i Danmark har vi dog for vane at vaccinere mod de sygdomme som vurderes at have for høj risiko for alvorlige senfølger, og ikke bare vaccinere mod alt der kan vaccineres imod. Fx vaccinere vi ikke mod skoldkopper, på trods af det da er en ubehagelig, men dog ikke livstruende, sygdom

Der er mange tanker i det og jeg er ikke færdig med at overveje, nu hvor jeg skal tage stilling igen. Jeg er bestemt ikke immun overfor de historier om udsatte små...

Alle mine 4 børn er vaccineret fuldt ud nu. Men de har ikke fulgt programmet til tiden. Alexander fik de første til tiden og reagerede voldsomt og blev meget syg hver gang. Må indrømme det skræmte mig. Mathilde har haft deciderede allergiske reaktioner på vaccinerne, selv som større pige, og igen, så får det mig til at tænke over hvad det lige er vi sprøjter direkte ind under huden på vores små, raske børn. Lilly fik første vaccination inden hun startede i pasning og jeg kan ikke udelukke det er en model vi vælger igen, for at give femmer tid til at opbygge sit immunforsvar, og fordi min mand egentlig er for vacciner, så her er det et kompromis i sidste ende. Tanken om en homeopatisk tilgang tiltalder mig meget - men nu læste jeg artiklen du linkede, og de her argumenter om at "sådan har jeg det" eller "det føles bare rigtigt" syns jeg er lidt lala... jeg ønsker mig noget kritisk information som faktisk er troværdigt. Min tillid til sundhessystemet har fået flere knæk undervejs i mit liv, et af de mindre var da jeg nægtede at give mine børn polio sukker, til trods for min læge var meget oprevet over mig, hvorefter polio sukkeret ret kort tid efter blev fjernet fra vaccinationsprogrammet fordi det faktisk viste sig at være en risikabel og unødvendig metode at give levende virus direkte i munden på børn.

Nå nu åbnede jeg munden alligevel

Polio sukker var en virksom vaccinationsmetode med svækket virus, som sikrede at vi ser yderst lidt til polio i dag. Den øgede risiko ved oral polio vaccine var 3 tilfælde af paralytisk myelitis ud af 1 mio vaccinationer, mens der fx ved sygdom med mæslinger (anden sygdom I know, men for at sætte risici på en spids) er 1 der dør Per 3000 syge. Senfølgerne ved polio er også omfattende. Poliovaccinen er stadig omfattet af børnevaccinationsprogrammet, i dag er det blot en injektion med inaktiv virus.

Jeg er provaccination (nok ret åbentlyst) og pro kliniske forsøg lavet under ordnet forhold :)

Jeg kan forstå man er bange og bekymret for sine børn (ikke henvendt til dig specifik, saga), men jeg har svært ved de mennesker som tror alt og alle i medicinindustrien kun tænker på profit, mens de tror den alternative verden er til pga de alternative behandlers gode hjerte. Hvis jeg kun skulle stole på folk som igen interesse har i det emne de udtaler sig om, ville det være svært at finde folk med viden nok på området.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Moderens antistoffer beskytter kun de første par måneder, måske 4. Tarmvæggen er simpelthen ikke lavet til at antistoffer, som er relativt store molekyler, skal vandre over. Derfor lukkes denne mulighed relativt hurtig.

MFR gives først efter barnet er et år, da barnet ellers har svært ved selv at danne det varige immunrespons, og vaccinationen dermed kan være ineffektiv. Der vaccineres flere gange for at sikre at "dårlige respondere" også er dækket. Det er fåtallet, men better safe than sorry. Der er forskel på de forskellige vaccinationstyper og hvor godt respons de giver (inaktive vira, svækket vira, vira overfladeantigener etc).

Ja der er ikke mange som får senfølger, men hvor mange er for mange? Der er flere der får alvorlige senfølger af sygdommen, end af vaccinationerne. Og i Danmark har vi dog for vane at vaccinere mod de sygdomme som vurderes at have for høj risiko for alvorlige senfølger, og ikke bare vaccinere mod alt der kan vaccineres imod. Fx vaccinere vi ikke mod skoldkopper, på trods af det da er en ubehagelig, men dog ikke livstruende, sygdom

Polio sukker var en virksom vaccinationsmetode med svækket virus, som sikrede at vi ser yderst lidt til polio i dag. Den øgede risiko ved oral polio vaccine var 3 tilfælde af paralytisk myelitis ud af 1 mio vaccinationer, mens der fx ved sygdom med mæslinger (anden sygdom I know, men for at sætte risici på en spids) er 1 der dør Per 3000 syge. Senfølgerne ved polio er også omfattende. Poliovaccinen er stadig omfattet af børnevaccinationsprogrammet, i dag er det blot en injektion med inaktiv virus.

Jeg er provaccination (nok ret åbentlyst) og pro kliniske forsøg lavet under ordnet forhold :)

Jeg kan forstå man er bange og bekymret for sine børn (ikke henvendt til dig specifik, saga), men jeg har svært ved de mennesker som tror alt og alle i medicinindustrien kun tænker på profit, mens de tror den alternative verden er til pga de alternative behandlers gode hjerte. Hvis jeg kun skulle stole på folk som igen interesse har i det emne de udtaler sig om, ville det være svært at finde folk med viden nok på området.

Ok det lyder som om du ved en del, tak for et godt svar  :super

 

Jeg er, som det jo nok fremgår, ikke modstander så meget som tvivler. Jeg har gennem årene prøvet at finde information og opvejet for og imod. For mig er der en afgørende forskel på risikoen ved en sygdom og risikoen ved en vaccine - sygdommen er der en vis risiko ved, som jeg har prøvet at forstå i lidt flere detaljer, fordi ærligt talt har det statistiske materiale der var officielt præsenteret ikke altid været så imponerende, der har dog været rettelser gennem tiden. Risikoen ved vaccinen er væsentlig mindre farlig, altså hvis man fx i sjældne tilfælde kan dø eller få men af sygdommen, kan man i langt sjældnere tilfælde få men af vaccinen, eller der er måske en allergi risiko forbundet med den. Forskellen er jo så at sygdommen er der en ret lille risiko for at blive ramt af (takket være de mange der blir vaccineret især), mens vaccinen er en 100% sikker "risiko" for at blive ramt af, når man vælger den til. 

 

Jeg forstår udmærket argumenterne om at være solidarisk og vaccinere for at beskytte de svagere... men det er svært når jeg ser mit lille barn og (med rette syns jeg, baseret på mine egne erfaringer...) frygter allergiske reaktioner og "usynlige" konsekvenser, som vi måske ikke kender til endnu. Som sagt, i sidste ende, så er alle mine børn vaccinerede og det blir lille femmer ret sikkert også. Det ser ud til at frygten mest handler om følelser (og jeg gætter på det er sådan for mange modstandere) og at logik og forskningsresultater taler for at vaccinerne er det sikreste valg trods alt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, og Velbekommen :)

det har jeg også fuld respekt for, Saga! Det er forældres lod at bekymre sig, og når du nu har oplevet allergiske reaktioner mm er det vist forståeligt at det giver nogle tanker.

Jeg bliver bare så harm over dem som laver konspirationsteorier og forsøger at "sælger" det alternative som ufarligt og uden bagtanker.

Jeg vil foreslå dig at tale med din læge (hvis du har et godt forhold til ham/hende) om dine bekymringer. Måske kan vedkommende give lidt svar eller alternativer?

Ok det lyder som om du ved en del, tak for et godt svar  :super

 

Jeg er, som det jo nok fremgår, ikke modstander så meget som tvivler. Jeg har gennem årene prøvet at finde information og opvejet for og imod. For mig er der en afgørende forskel på risikoen ved en sygdom og risikoen ved en vaccine - sygdommen er der en vis risiko ved, som jeg har prøvet at forstå i lidt flere detaljer, fordi ærligt talt har det statistiske materiale der var officielt præsenteret ikke altid været så imponerende, der har dog været rettelser gennem tiden. Risikoen ved vaccinen er væsentlig mindre farlig, altså hvis man fx i sjældne tilfælde kan dø eller få men af sygdommen, kan man i langt sjældnere tilfælde få men af vaccinen, eller der er måske en allergi risiko forbundet med den. Forskellen er jo så at sygdommen er der en ret lille risiko for at blive ramt af (takket være de mange der blir vaccineret især), mens vaccinen er en 100% sikker "risiko" for at blive ramt af, når man vælger den til. 

 

Jeg forstår udmærket argumenterne om at være solidarisk og vaccinere for at beskytte de svagere... men det er svært når jeg ser mit lille barn og (med rette syns jeg, baseret på mine egne erfaringer...) frygter allergiske reaktioner og "usynlige" konsekvenser, som vi måske ikke kender til endnu. Som sagt, i sidste ende, så er alle mine børn vaccinerede og det blir lille femmer ret sikkert også. Det ser ud til at frygten mest handler om følelser (og jeg gætter på det er sådan for mange modstandere) og at logik og forskningsresultater taler for at vaccinerne er det sikreste valg trods alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, og Velbekommen :)

det har jeg også fuld respekt for, Saga! Det er forældres lod at bekymre sig, og når du nu har oplevet allergiske reaktioner mm er det vist forståeligt at det giver nogle tanker.

Jeg bliver bare så harm over dem som laver konspirationsteorier og forsøger at "sælger" det alternative som ufarligt og uden bagtanker.

Jeg vil foreslå dig at tale med din læge (hvis du har et godt forhold til ham/hende) om dine bekymringer. Måske kan vedkommende give lidt svar eller alternativer?

 

Min læge har desværre/som forventet været fuldstændig uforstående overfor min tvivl ang vaccinationer og har kun forsøgt at overbevise mig om hurtigst muligt at skifte mening, uden egentlig at "tage mig alvorligt". Til gengæld har vi fået det som vi ønskede, når vi har meddelt at vi fx ville udskyde vaccinationer efter eget valg og ikke ønskede at diskutere det, lægen har hjulpet med at beregne hensigtsmæssige intervaller for de forskellige vacciner, og programmet er stadig gratis, så længe man er under 18 år, uanset at man får stikkene på et senere tidspunkt, så på den måde har det ikke været et problem.

 

"Det alternative" er også som du siger en forretning og man skal tænke sig om og se sig for. Jeg undrer mig fx over hvordan homeopati kan virke (det er anerkendt og anbefalet af læger i Holland), har læst interessante artikler om placebo, og undrer mig ligeledes over at min mor er overbevist om at hun ikke kan leve uden "lykkepiller", og mange andre ting... og så bruger jeg min erfaring for hvad der virker for mig, fx at helt uden nogen læger kan forklare mig hvorfor så har jeg meget mindre allergi hvis jeg udelader/skærer ned på mælkeprodukter i kosten, at zoneterapi altid gir mig en følelse af velvære jeg gerne betaler for osv. Jeg VED at der er meget vi/videnskaben endnu ikke ved, måske også derfor ser jeg mig omkring efter andre svar. Jeg syns det er alt andet end sort/hvidt, men jeg kan selvfølgelig ikke svare for andre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER