skruk

Bygge hus selv

22 indlæg i dette emne

Årh, jeg ved ikke helt, hvad jeg vil med denne tråd :unsure

Men jeg drømmer om, at vi bygger hus selv /får nogle dygtige mennesker til det ;) men hvilke overvejelser skal vi have med? Hvilke overvejelser har I gjort i forhold til at købe gammelt hus eller nybyg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi endte med atkæbe gammelt hus, selvom vi stærkt overvejede at bygge nyt. Men vi bor i Viborg, og hvis vi skulle have byggegrunde, var det for mig, for langt ude/i udkanten af byen. Vi valgte at købe efter beliggenhed, så vi kan nøjes med en bil (1,3km til centrum) og efter børnehave/skoledistrikt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi endte med atkæbe gammelt hus, selvom vi stærkt overvejede at bygge nyt. Men vi bor i Viborg, og hvis vi skulle have byggegrunde, var det for mig, for langt ude/i udkanten af byen. Vi valgte at købe efter beliggenhed, så vi kan nøjes med en bil (1,3km til centrum) og efter børnehave/skoledistrikt :)

Gode overvejelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så renoverede vi ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så renoverede vi ;)

Boede I der i mens? Renoverede I selv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde håndværkere til det og flyttede ind, da de var (næsten) færdige. Vi kom fra lejlighed, så vi havde overtalelse af huset før vi skulle være ude af lejligheden.

Det blev ikke total renoveret; dem før os havde også godt lidt.

Vi er ikke gør det selv og vi dur slet ikke til at bo i byggerod ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde håndværkere til det og flyttede ind, da de var (næsten) færdige. Vi kom fra lejlighed, så vi havde overtalelse af huset før vi skulle være ude af lejligheden.

Det blev ikke total renoveret; dem før os havde også godt lidt.

Vi er ikke gør det selv og vi dur slet ikke til at bo i byggerod ;)

:super vi duer nemlig heller ikke til byggerod eller gør det selv ;) hvordan i forhold til lån, i forhold til det der skulle laves?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det nogle år siden vi byggede, vi byggede nybyg, med Lind og risør på Sjælland i 2005 var det vidst.

Vi ville gerne have nybyg, jeg mener ikke vi overvejede renovering. For os gjalt det om at finde den rigtige grund. Det var ikke så nemt igen. Efter en del søgning fandt vi en for os perfekt grund, men noget nordligere Nordsjælland end vi havde regnet med. Vi var dog hurtigt solgte og købte grund i Frederikssund.

Vi var ude på mange boligudstillinger for at finde de rigtige. Pris osv betød selvfølgelig en del. Valget faldt på et typehus fra lind og risør. Vi valgte dem, da de havde et godt ry og vi regnede ikke med de ville gå konkurs. Hvis der var problemer med huset ville vi gerne at der var noget garanti og nogen "at komme efter" med et efter krav.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super vi duer nemlig heller ikke til byggerod eller gør det selv ;) hvordan i forhold til lån, i forhold til det der skulle laves?

Vi havde en forhåndsgodkendelse og dermed var meget af det renoverede indlagt i Real kreditlånet, fordi en del af de ting, vi fik lavet, ville øge husets værdi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi overvejer faktisk nybyg. Selvom grunde herinde koster mellem 1,1-1,7 mio kr. Kan det nok godt betale sig med nybyg (vi betaler os fra, vi har ingen kompetencer selv).

Ældre huse koster over 3 mio kr alligevel og skal renoveres med enten nyt gulv/vinduer/tag, eller køkken/bad/bryggers/efterisoleres mv. Det er alt sammen dyre poster hurtigt.

Så for virker det mere logisk at bruge 3,5 mio kr på nybyg fremfor gammelt der alligevel skal renoveres. Selvom jeg synes ældre huse har så meget charme, større grunde og allerede anlagte haver.

Men nu må vi se hvad den bank vi ender med siger er smartest.

Her er det klart manden der er til nybyg og mig der er til ældre der skal renoveres.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså vildt at der er så meget forskel på huspriserne :O En af husene på vores vej blev for nyligt solgt for 375.000

Ja det er vildt med priserne. Men når man vil bo i en af de populæreste byer i Århus området så koster det kassen :rolleyes

Og for 7 år siden da vi flyttede herud kostede grunde 500-800 t.kr og var helt død - bum så stod der pludselig over 200 nybyggerhuse og der bliver udstykket i er væk. Den så vi ikke helt komme :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lolhit det med frugttræer er min største hurdle ved nybyggeri :blush vi SKAL have håndværkere til alt renovering, så jeg tænker at det hurtigt bliver dyrt :unsure jeg har kigget grunde til omkring 200.000, men er i tvivl i forhold til, hvor stort et hus vi skal have om det kan lykkedes med "billig nybyg" men super, at lånet kan ryge i real kreditten med det samme :) jeg frygtede nemlig dyre banklån :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne også godt betale sig for os med nybyg. Vi solgte i 2012 og selvom vi ikke tjente vildt på det så solgte vi dog med gevinst.

Vi gav lige under 1 Mill for 945 kvm grund og 1,9 for 167 kvm hus og jeg mener 40 kvm indbygget carport og skur. Derudover kom etablering af have, som ihvertfald kostede 50.000.

Minus var absolut at der var meget åbent til haven en hel del år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi overvejede ny byg...men for os ville det koster over 2 mio...og det ville vores bank ikke være med til ihvertfald ikke dengang vi undersøgte det. Så vi er endt med at finde et hus til under 2 mio som opfyldte langt de fleste krav for os.

Men det er jo meget an på ønsker, økonomi og beliggenhed hvad der kan svare sig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo lige været igennem hele møllen og krone for krone kunne nybyg bedst betale sig for os. Men det er et ret overvældende marked at begive sig ud på, og man skal regne med at komme til at betale MEGET mere end man først tror, så der skal lægges en stor buffer ind i budgettet. Til gengæld får vi et hus der er tiptop ift. energiforbrug og der skal ikke laves noget større i mange år. Vi kunne se, at med renovering af et ældre hus, ville vi stå med usikkerheden om, hvor længe taget ville holde, hvornår fyret evt. gik, at fugerne imellem murstenene var porøse, gulvet knagede, lidt sprækker i fundamentet og vinduesrammerne ved at være lidt "bløde" i træet. Altsammen noget som man jo kan fixe eller skifte, men man kan ikke få et rigtigt energivenligt hus ud af en 70'er-villa, og man kan heller ikke altid helt selv bestemme, hvornår regningerne skal falde.

Vores valg hænger selvfølgelig også sammen med at et renoveringsværdigt hus koster minimum 3.500.000 kr. her i omegnen og et hus til nedrivning koster knapt 3 mil. Så - vurderede vi - er det bedre at smide vores nuværende friværdi i et projekt, hvor vi kan få næsten alt som vi vil have det, og samtidig kan fremtidssikre vores budget.

 

Du er velkommen til at følge med i min tråd om huset :) Jeg vil også gerne dele mere detaljerede erfaringer med dig (eller andre), hvis I går sådan helt aktivt og seriøst ind i at købe grund og bygge, men jeg tror ikke jeg har overskud til at snakke om en masse "hvis-nu"-scenarier (det løber nogen gange af med mig, når jeg bliver spurgt om en masse, så jeg forsøger lige at komme det på forkant). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo lige været igennem hele møllen og krone for krone kunne nybyg bedst betale sig for os. Men det er et ret overvældende marked at begive sig ud på, og man skal regne med at komme til at betale MEGET mere end man først tror, så der skal lægges en stor buffer ind i budgettet. Til gengæld får vi et hus der er tiptop ift. energiforbrug og der skal ikke laves noget større i mange år. Vi kunne se, at med renovering af et ældre hus, ville vi stå med usikkerheden om, hvor længe taget ville holde, hvornår fyret evt. gik, at fugerne imellem murstenene var porøse, gulvet knagede, lidt sprækker i fundamentet og vinduesrammerne ved at være lidt "bløde" i træet. Altsammen noget som man jo kan fixe eller skifte, men man kan ikke få et rigtigt energivenligt hus ud af en 70'er-villa, og man kan heller ikke altid helt selv bestemme, hvornår regningerne skal falde.

Vores valg hænger selvfølgelig også sammen med at et renoveringsværdigt hus koster minimum 3.500.000 kr. her i omegnen og et hus til nedrivning koster knapt 3 mil. Så - vurderede vi - er det bedre at smide vores nuværende friværdi i et projekt, hvor vi kan få næsten alt som vi vil have det, og samtidig kan fremtidssikre vores budget.

Du er velkommen til at følge med i min tråd om huset :) Jeg vil også gerne dele mere detaljerede erfaringer med dig (eller andre), hvis I går sådan helt aktivt og seriøst ind i at købe grund og bygge, men jeg tror ikke jeg har overskud til at snakke om en masse "hvis-nu"-scenarier (det løber nogen gange af med mig, når jeg bliver spurgt om en masse, så jeg forsøger lige at komme det på forkant).

Tusind tak for dit lange og detaljeret svar :kiss jeg vender helt sikkert tilbage og jeg følger med spænding med i din tråd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er så i den modsatte ende af fister :D vi skal til og i gang med et omfattende renoveringsprojekt. Vi fik en fantastisk grund med et ældre hus med godt potentiale relativt billigt (ift området), og vi elsker vores gamle hus. Så vi vælger at renovere på trods af at nybyg ville lige i ca samme prislag

Så jeg tror også det langt hen af vejen er om man er til nybyg (type eller?) eller til ældre huse der renoveres?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var sikre på, at vi skulle bygge nyt i mange år - men kunne ikke finde grunden. Så fandt vi et allerede nybygget hus på drømmegrunden der var tilpas billigt til at vi vurderede vi havde råd til den omfattende ombygning, der skal til for at gøre det til drømmehuset. Nu tre år efter starter vi snart projekt læg-1.-sal-på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så tror jeg i øvrigt at det er en præferencesag langt hen ad vejen om man er til gamle huse eller nybyg.

Jeg sagde til min mand at han bestemte om det skulle være gammelt eller helt nyt - men jeg hellere ville bo små og decentralt end bo "gammelt", så hvis vi skulle have ældre hus så skulle det være gennemrenoveret.

Jeg er opvokset i et gammelt hus der "bare lige" skulle fikses og det tog ti år (???!). Jeg nægter simpelthen at bo et sted hvor først så er det stikkontakterne der driller, så er vinduerne utætte, så er der ikke træk ordentligt i toiletterne fordi kloakeringen er stoppet, så er der grimme radiatorer og fodkoldt med små børn... Det er mit liv simpelthen for kort til.

Jeg har det med mit hjem som jeg har det med min bil

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var sikre på, at vi skulle bygge nyt i mange år - men kunne ikke finde grunden. Så fandt vi et allerede nybygget hus på drømmegrunden der var tilpas billigt til at vi vurderede vi havde råd til den omfattende ombygning, der skal til for at gøre det til drømmehuset. Nu tre år efter starter vi snart projekt læg-1.-sal-på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var sikre på, at vi skulle bygge nyt i mange år - men kunne ikke finde grunden. Så fandt vi et allerede nybygget hus på drømmegrunden der var tilpas billigt til at vi vurderede vi havde råd til den omfattende ombygning, der skal til for at gøre det til drømmehuset. Nu tre år efter starter vi snart projekt læg-1.-sal-på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror hvor vidt man betaler 10-15% overpris ved fx Lind og risør kommer an på hvad man skal have.

Vi talte med nogle andre byggefirmaer som på papiret var billigere, men det var løsningerne også. Fx beton gulv med væg til væg tæppe på børneværelserne. Der var det trægulv der var med i prisen hos Lind og risør, men havde været tilkøb ved det andet firma.

Vil man have beton gulv så er det jo så ikke Lind og risør det er billigst, men vil man have anden løsning så kan de være.

Genvækst system var også med i prisen ved L Og R og ikke ved de andre. Der var nogle ting omkring køkken der også var med i prisen hos dem og ikke de andre.

Min mand regnede ud at L og R ihvertfald dengang vi byggede var billigst indregnet hvad der var med i pakken versus tilkøb.

Ved L og R og sikkert også andre firmaer kan man vælge om man vil have totalbyg hvor de står for alt, men har man hænderne skruet rigtigt på er der også mulighed for medbyg eller selvbyg.

Uhhh, gode råd! Tusind tak for dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER