Ihpets-mortilto

Børn med hypermobile led, erfaringer?

9 indlæg i dette emne

William har måske hypermobile led, vi er ikke sikre endnu, men han skal snart ses på af en fysioterapeut i børnehaven.

Jeg kan selvfølgelig læse lidt på nettet. Men jeg tænker på om nogle af jeres børn har hypermobile led og hvad i gør særligt (og ikke gør) i den forbindelse.

Altså, så fremt han har hypermobile led, så vil fysioterapeuten jo nok fortælle os en masse. Men sådan for at være på forkant vil jeg alligevel høre jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tobias er hybermobil i hele hans krop. Det er derfor han først nu er ved at lære at gå selvom han snart bliver 2...

Vi har trænet ekstra kran løft med ham fordi hans nakke bla ikke har været stærk nok. Han var over 1 år da han stadig ikke ville støtte på sine fødder og siden vi fik fys på har vi skullet motivere ham til at støtte sine fødder via leg.

Han kunne stå i split så vi lærte ham havfrue stilling for at skåne hans led i hofterne og afhjælpe den vane med at stå i split.

Han har indlæg i sine sko og vi køber sko med ekstra støtte pt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var lige i korte træk.

Og nåå ja balancen har vi os trænet fx. Blev han hys i starten på bobles elefanten når vi gyngede ham...det var fordi han ikke var stærk...nu er det ikke et problem og han er blevet bedre til fx at rutsche...for noget tid siden vendte han sig altid om og rutschede ned på maven i stedet for at sidde op...det var fordi han ikke var stærk i ryg og mave...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen børn med det, men har det selv.

Og mine niecer har det, for dem betyder det blandt andet at de ikke må dyrke kontakt sport eller hoppe på trampolin.

Da deres lede nemt går af led.

For mig selv betyder det blandt andet at min knæ ofte går af led og at jeg meget nemt overstrækker i alle mine lede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen børn med det, men har det selv.

Og mine niecer har det, for dem betyder det blandt andet at de ikke må dyrke kontakt sport eller hoppe på trampolin.

Da deres lede nemt går af led.

For mig selv betyder det blandt andet at min knæ ofte går af led og at jeg meget nemt overstrækker i alle mine lede.

Pudsigt det med trampolin...vi har faktisk fået det anbefalet selvom det er forskelligt hvad jeg kan læse mig frem til....

Har også spurgt ind til sport hos vores fys og hun siger alt sport er ok...hmm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William har måske hypermobile led, vi er ikke sikre endnu, men han skal snart ses på af en fysioterapeut i børnehaven.

Jeg kan selvfølgelig læse lidt på nettet. Men jeg tænker på om nogle af jeres børn har hypermobile led og hvad i gør særligt (og ikke gør) i den forbindelse.

Altså, så fremt han har hypermobile led, så vil fysioterapeuten jo nok fortælle os en masse. Men sådan for at være på forkant vil jeg alligevel høre jer :)

Johannes er hypermobil og vi har haft en fysioterapeut på besøg i børnehaven (kun til møde, ikke observation af ham) Vi fik anbefalet at han skulle lave tumlelege, rulle, trille, gynge osv. Alt der styrker hans balance og han ryg. Fx køre på bobles rullebræt på maven, gynge på sansegynge på maven og evt øvelser på stor bold. Han er så også lidt usikker motorisk, fordi han er hypermobil. Vi laver rigtig meget motorikbane, svinger ham rundt og tumler og så går vi i svømmehallen ca 1 gang i ugen. Det har givet rigtig meget her hen over sommeren og han har rykket sig helt vildt. Inden sommerferien var vi forbi en kraniosakral terapeut / motorikvejleder, hvis du vil kan jeg sende dig de noter vi fik fra hende? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja og så selvfølgelig gode sko med meget fast hælkappe og minimere brug af gummistøvler.. men så vidt jeg husker, så er du ret opmærksom på gode sko? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pudsigt det med trampolin...vi har faktisk fået det anbefalet selvom det er forskelligt hvad jeg kan læse mig frem til....

Har også spurgt ind til sport hos vores fys og hun siger alt sport er ok...hmm

Sjovt som det er forskelligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke børn endnu, men fik selv konstateret hypermobile knæ, da jeg gik i dagpleje. Da jeg lå på briksen hos lægen, på maven og med knæ i 90 graders vinkel kunne han tage fat om begge knæ og vride dem ud til hver side til de lå helt fladt - uden jeg sagde et ord..

Jeg havde måske også andre led der var hypermobile, men det er altid de knæ jeg hører om, når mor fortæller om dengang. Jeg ved at dagplejeren fik besked på, at når vi gik tur og jeg sagde jeg ikke kunne gå mere, så skulle jeg altså op i vognen og sidde, så var det ikke bare fordi jeg ikke gad. Det er ved at være et par og tyve år siden, så der er nok sket rigtig meget siden - det kan jeg også se på de andres svar :D  Men tænker det helt klart kan betale sig at gøre hvad fys råder til. Jeg tror ikke mine forældre blev rådet til så meget "træning" af mig.. For et par år siden var jeg til lægen fordi jeg fik ondt på indersiden af mit ene knæ, når jeg løber/lunter og endda ikke særlig langt. Det viste sig, at jeg stadig er lidt hypermobil i det ene knæ og bliver nødt til at lave ekstra styrketræning for lårmuskulaturen, hvis jeg vil have mulighed for en løbetur i ny og næ :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER