girly1988

Gaver til børn....hvor meget?

30 indlæg i dette emne

Nu kunne jeg lige se i anden tråd at der er stor forskel på hvor mange penge man giver børn gave for....

Så hvad beløb giver i jeres egne børn for til fx fødselsdag og jul ? Og hvilke overvejelser ligger bag ? Er det fast beløb i har aftalt i familien eller hvad ?

Herhjemme er der ingen specifikke beløb eller regler indtil videre ihvertfald...

Her er det ud fra ønsker at der bliver vurderet hvad niveau en gave skal ligge i...så en gave kan både koste 100 kr. Og ligeledes kan den koste 500 eller mere alt efter hvad det er.

Selv har jeg svært ved fx at børn får alt hvad de peger på og at det bliver mere og mere rundt omkring...som en slags konkurrence.

Men omvendt er legetøj jo dyrt i butikkerne Sys jeg...man kommer ikke langt for små 100 kr....

Well piger skriv løs hvad i tænker :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ikke noget fast beløb til vores egne piger. Vi vurdere lidt hvad vi mener der er behov for når vi nærmer os jul og fødselsdage :) Vi vil hellere give lidt løbende når der opstår et behov :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber ofte gaverne brugt, så vores datter får dyre gaver som har været billige for os. Da hun blev 1 år fik hun en gyngehest og en wheely bug, som vi kun havde givet 300 kr for i alt og de så ud som nye. Af princip køber vi ikke nye ting når det ikke er nødvendigt. Nu her når hun bliver 2 år ønsker vi os LEGO Dublo i massevis og folk er velkomne til at købe brugt. Der er meget LEGO der ikke fejler noget på brugtmarkedet og det koster kassen fra nyt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber ofte gaverne brugt, så vores datter får dyre gaver som har været billige for os. Da hun blev 1 år fik hun en gyngehest og en wheely bug, som vi kun havde givet 300 kr for i alt og de så ud som nye. Af princip køber vi ikke nye ting når det ikke er nødvendigt. Nu her når hun bliver 2 år ønsker vi os LEGO Dublo i massevis og folk er velkomne til at købe brugt. Der er meget LEGO der ikke fejler noget på brugtmarkedet og det koster kassen fra nyt.

Er helt med på brugt trenden for der er mange penge at spare ;-)

Er dog bare ikke så sikker på børn der går i skole er det ? Måske nogle med børn i den alder ved mere om hvad rør sig i den alder gruppe :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke noget fast beløb til Caroline, det afhænger af hvad vi synes hun skal have. Men tror at beløbet plejer at være mellem 500-1000 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt med på brugt trenden for der er mange penge at spare ;-)

Er dog bare ikke så sikker på børn der går i skole er det ? Måske nogle med børn i den alder ved mere om hvad rør sig i den alder gruppe :-)

Tror det kommer an på hvor forvente de er. Der findes mange lækre nærmest ubrugte ting brugt, det vil jeg tro mine børn stadig bliver taknemmelig for selvom de går i skole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg kan godt se (i den anden tråd) at jeg selv ER forkælet og at jeg forkæler mine børn når det kommer til gaver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg synes, det har det med at løbe op :blush Men vi har ikke noget fast beløb :chin: Altså til Vs 3 års fødselsdag gav vi ham Flexi Tracks til 300. Det tror jeg, er det billigste vi har givet egne børn til fødselsdag/jul. Til jul sidste år, fik han en spiderman cykel, og så fik han faktisk også en R2D2 robot (lidt fordi forældre ikke kunne stå for den :blush), og så løb det pludselig op i ... Øhm... 1600 tror jeg? Hvilket jeg egentlig synes er alt for meget, men det var bare det, vi havde lyst til at give. Hans 4 års fødselsdagsgave var egentlig også dyr, fordi han fik et marsvin + tilbehør, men han fik den ikke på selve dagen, så jeg tror ikke, han opfattede det heeeelt som en fødselsdagsgave. På fødselsdagen gav vi ham en lille pakke Magformers (8 stk, tror jeg der var) og en lille kasse Lego, det synes jeg i hvert fald ikke virker voldsomt...

Til jul - hvor flere børn får gaver fra deres forældre samtidig - snakkede vi om, om vi burde holde os indenfor en eller anden grænse, så andre børn hvis forældre måske ikke brugte så mange penge, ikke ville blive misundelige. Men vi blev enige om, at det må være hver forælders frihed at give den gave de synes, og der var heller ingen problemer overhovedet.

Jeg er ikke bange for, at V vokser op og tror at han kan få alt. Dels fordi, at vi også jævnligt siger nej til ting, og dels fordi, hvis han tror, han får alt, så lærer han jo bare som voksen, at det gør han ikke ;) Vi snakker jævnligt om penge med ham og vil gerne skabe en forståelse af, at ting koster, men jeg er ikke bekymret på den pædagogiske front, over at vi megaforkæler vores børn. Jeg er selv vokset op med en forælder, der sagde "Børn skal forkæles, det er derfor, man får dem!" så det er vel egentlig bare dét, vi tager med videre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også at det kommer an på hvad for noget brugt.. Personligt er jeg ikke vild med brugt tøj til mig selv for jeg ved jo ikke hvad folk har brugt tøjet til

:lol og faktisk vil jeg også helst modtage brugt tøj fra folk jeg kender til Nova.. Men jeg vil hellere have ingen gave end en brugt trøje fra en genbrugsbutik... Og sådan har jeg altid haft det selv som barn :) og mine forældre har aldrig haft penge..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal det også siges at Amilia også bliver mega forkælet. Hun mangler ikke noget og får ofte en lille ting. Vi køber bare tit brugt og derfor er prisen jo en anden. Hver gang hun har været på cykeltur med far kommer de ofte hjem med en eller anden ny ting, så har de været i genbrugen og så har hun valgt et eller andet og far kunne ikke stå for hende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til mig selv køber jeg heller aldrig brugt men elsker udsalg og er ofte ret heldig i den forbindelse så forbruget på mig selv er ikke ret højt ;-) og vil til hver en tid os hellere give børnene :-)

Men elsker at købe billigt og brugt til drengene når muligheden byder sig. :-) men når det kommer til fødselsdag og jul skal tingene være nye hvad enten de er dyre eller billige :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at genbrugstanken er SÅ fin - det er ren dovenskab, at jeg stort set kun køber brugt, når jeg har forelsket mig i noget, der er udgået :rolleyes Mine børn har dog rigtig meget af både tøj, legetøj, trehjulet cykel, løbehjul osv, der er arvet fra ældre børn i familien - I love it! Juniors bedste gave sidste jul var klart mine niecers aflagte togbane :)

Jeg har ikke faste beløb - jeg giver det, jeg har lyst til at give, og jeg bruger mange penge på gaver. Ønsker folk eller børn sig noget fedt, så er jeg ret rundhåndet - ønsker de sig noget ragelse, så får de det men i mindre mængder :)

Vores små får primært store gaver af os, hvis det er noget, de alligevel skulle have (cykel etc.).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg ELSKER at give gaver :loveshower men begrænser mig da lidt! (fordi jeg skal :Blush )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at genbrugstanken er SÅ fin - det er ren dovenskab, at jeg stort set kun køber brugt, når jeg har forelsket mig i noget, der er udgået :rolleyes Mine børn har dog rigtig meget af både tøj, legetøj, trehjulet cykel, løbehjul osv, der er arvet fra ældre børn i familien - I love it! Juniors bedste gave sidste jul var klart mine niecers aflagte togbane :)

Jeg har ikke faste beløb - jeg giver det, jeg har lyst til at give, og jeg bruger mange penge på gaver. Ønsker folk eller børn sig noget fedt, så er jeg ret rundhåndet - ønsker de sig noget ragelse, så får de det men i mindre mængder :)

Vores små får primært store gaver af os, hvis det er noget, de alligevel skulle have (cykel etc.).

Åh jeg ELSKER at give gaver :loveshower men begrænser mig da lidt! (fordi jeg skal :Blush )

:ditto til begge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh, det er meget forskelligt. Da hun var mindre gav vi hende faktisk bare praktiske gaver, fordi hun alligevel bliver proppet med gaver (har 4 sæt bedsteforældre og en del tanter/onkler mv). Så har vi givet hende noget til værelset/seng/overtøj eller lign.

Til hendes fødselsdag, da hun blev 3, fik hun et dukkehus til 1300 kr. Fordi jeg ønskede det skulle være i træ - og pænt ☺️

Min far fik for 400 kr i fødselsdagsgave den anden dag, andre gange vil han få for mindre eller mere. Til vores forældre har vi ikke fast gavebudget.

Det har jeg til gengæld med mine søskende+ deres kærester og evt børn. Det er 200 kr pr mand. Det betyder at vi til jul har et kæmpe gavebudget på flere tusinde kroner. Og det værste har faktisk været gaveræset... Altså det har faktisk ikke været sjovt. Så sidste år aftalte jeg med mine søskende, at vi ikke længere gav hinanden julegaver. :) kun børnene fik (altså mine niecer)

Min mand - han har fået fra alt fra 500-5000 kr, vi har intet fast beløb. :).

For mig er det ikke beløbets størrelse, det kommer an på. Og det vil jeg gerne lære mine børn. Jeg tror vi forældre kan give vores børn nogle forkerte værdier, sådan indirekte, hvis vi altså netop selv påpeger at det har været en dyr gave. Ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det.

Jeg vil gerne lære mine børn, at man ikke altid får hvad man peger på/ønsker sig! At man skal huske at sige tak - uanset hvad man får, det er tanken der tæller osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har aftalt at vi giver Cirkel får 700,- til jul og fødselsdag - eller ca. deromkring :) Det er mere, end andre får for og det giver mulighed for enten en masse små gaver eller en god stor gave :)

Andres børn får for 2-300,- :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver typisk for 150 kr til børnefødselsdage og 300 til konfirmation, 18-års eller anden stor dag.

Karla får ikke for et fast beløb. I år fik hun for 300 kr af os. Hun får så også en fødselsdagsfest og en tur i bonbonland, så det løber jo op. I år sponsorere min farmor turen i bonbonland, da hun altid bare sender penge, og vores budget ikke lige var til gave+fest+bonbonland.

Hvis jeg fandt den perfekte gave til 200 kr, så fik hun bare den. Kostede den 400 kr, så var det også i orden.

Hendes første julegave var en tremmeseng med madras, og det løb op i en del mere end 300 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver for 150-250,- det kommer også lidt an på behovet, om vi fx bruger penge på noget praktisk, om der holdes en fest eller der kommer mange med gaver eller ej. Små børn har sjældent "brug for" dyrt legetøj men kan fx have andre behov, ny cykel, seng osv og bliver lige så glade for et net med hoppebolde som en dyr pakke lego. De større har måske mest brug for pengene fordi de sparer op til noget og så blir beløbet måske større der. For mig er det vigtigt at mine børn får oplevelsen af at få nogle dejlige gaver til jul og fødselsdag, ikke så vigtigt hvem der har betalt hvad. Og jeg vil også helst undgå at de får for meget legetøj på en gang når de er små fordi jeg syns det blir alt for overvældende.

 

Når det gælder gaver til andre giver vi typisk 150,- til fødselsdag, 200-300 hvis det er rundt eller en større begivenhed. Til jul giver vi 150,- til alle børn i familien og små gaver 50-100,- til andre, budgettet er desværre ikke til mere, men vi melder ud på forhånd at det blir små gaver og at vi også foretrækker små gaver den anden vej, hvis folk har lyst til at give noget, så der ligesom er forventningsafstemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har aftalt at vi giver Cirkel får 700,- til jul og fødselsdag - eller ca. deromkring :) Det er mere, end andre får for og det giver mulighed for enten en masse små gaver eller en god stor gave :)

Andres børn får for 2-300,- :)

Til almindelige fødselsdage giver vi for 300,- Til runde for 500,- og til barnedåb for 400,-

Bryllupper kommer lidt an på størrelsen af festen. Det sidste vi var til gav vi for 500,-, da det ''bare'' var vielse i det fri og frokost.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min børne får for ca 3-500 kr.

I år får Luna for lidt mere af os. Hun får en cykel som er fællesgave fra mine forældre (mor+stedfar) de giver 550kr og Vi giver resten op til de 1300kr.

Så får hun nok bare ikke så stor en julegave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er vi jo så heldige at vi har 2 december børn og 2 september børn.

Skønt.

Det kan hurtigt blive dyrt. Men på trods af deres alder (12-12-14) så sætter de pris på både dyre og billige gaver.

Det er meget forskelligt hvad de får for. Nogle år kan det blive 500. Nogle mere end det, og nogle mindre end det.

Det afhænger af hvor meget vi har sparet sammen op til.

Og deres ønsker.

Lige pt er ønskerne pænt dyre : 2000 kr. Og så lige en ipad.

Det får det så ikke.der går vi ind for: du må spare sammen for at få sådanne ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min familie er det bestemt at vi giver 150 kr for par, dvs 75 kr pr person (som passer mine søskende godt, da de stadig er studerende) og så går vi sammen til større gaver (det bliver alligevel en del når jeg har 4 søskende)

Silke Elia får hvad det passer. I år var det et pinligt højt beløb på over 4000 kr (men dertil hører at det var en ny seng og tøj blandt andet vinterjakke, som hun alligevel stod og skulle have :) ) og så en guitar til 150 kr.

Sidste år blev det vidst omkring en tudse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror vi plejer at ligge omkring de 500/1000 kroner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til vores egne børn er det meget forskelligt afhængig af behov. Til vores datters 3 års fik hun fx en stor trampolin til 4000 kr, men den skulle så også gerne holde i mange mange år og bruges af begge børn. Hvis ikke de står og mangler en stor ting som fx cykel får de får 500kr +/-.

Vores nevøer, niecer og søskende får for ca 200kr og så går vi gerne sammen hvis der er store ønsker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn i alderen 2-12 år får for hvad vi lige synes men typisk 1500,- til fødselsdag og 2000,- til jul. Plus minus. Sidste år fik de alle en opad til 4000,- til jul, omvendt fik vores mindste en fødselsdagsgave til 300,- efter jul... Så helt klart en vurdering... I år skal de to store have en PS4 til jul, så der springer budgettet lidt igen.

Til øvrig familie giver vi for mellem 200-1000,- til jul og fødselsdag. Vi har faste aftale med de forskellige...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER