SaraLK

4årig mangler respekt

39 indlæg i dette emne

Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal komme ud af den her onde cirkel med Luna.

Når det er min tur til at putte, kører det bare fuldstændig skævt.

Det starter godt ud, hvor begge børn bliver gjort klar, der bliver læst historie og sagtgodnst med kys og kram.

MEN, så starter cirkusset op! Hun "skal lige" ALTING. - jeg bevarer roen og siger at hun skal ligge sig ned og være stille. Det respekterer hun på ingen måde. Hun fortsætter med snak, henvendelser til mig og Liff og roder rundt i sengen.

Jeg siger igen - flere gange- at nu er det godnat og hun skal ligge sig og være stille! (Rolig, men bestemt)

I dag, prøvede jeg at gå hen til hende, sætte mig på kanten af sengen, tog hende løst ved skuldrene og lagde hende ned og puttede dynen over hende. Det resulterede i st hun blev sur, og jeg fik en hånd (knyttet) smækket lige i fjæset. - der slap min rolighed en anelse op og jeg markerede ret kraftigt, verbalt at det ville jeg på INGEN måde finde mig i.. Alt imens hun bare grinte mig op i mit åbne ansigt. :blink

Jeg satte mig tilbage i min stol og sagde intet når hun snakkede til mig.

Kort tid efter, sys hun så det var hylemorsomt at stå op i sin seng og danse/synge/underholde, hvilket jo ikke giver meget ro til Liff..

Og der valgte jeg så at forlade rummet, for ikke at flippe en kriger... Og nu sidder Mads så igen dernede og kan høre at der er ro.. :boo

Hvad gør jeg for at vende det her? Jeg har forsøgt at snakke roligt med hende omkring det, men det er tydeligvis glemt, så snart hun Skal puttes :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen guldkorn - men kan fortælle Camille er på samme måde, dog ikke lige når hun skal puttes...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen guldkorn - men kan fortælle Camille er på samme måde, dog ikke lige når hun skal puttes...

Hun er også sådan indimellem i løbet af dagen - og det er til at få spat af... Dog nemmere at abstrahere fra ift. Putningen, sys jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har heller ingen ideer eller gode råd, men her er det fuldstændig det samme i perioder når han skal puttes... oftest er det dog mest når far er hjemme(min mand er kun hjemme i weekender) så skal han lige alt muligt... hvor imod i hverdagene når han kommer i seng læser vi en lille bog og synger en sang og siger godnat og så putter han sig oftest.. 

men synes det lyder til du gør det helt rigtige med at vende ryggen til og ikke svare når hun begynder på "ballade" ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis mine delte værelse tror jeg vi ville have samme problem... Men det gør de ikke... Så når jeg har puttet, synger og sagt god nat, går jeg... Så kan der nemt gå 30-40 før han sover... Fordi han så lige slæber legetøj med i seng... Og pludselig er der stille

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis mine delte værelse tror jeg vi ville have samme problem... Men det gør de ikke... Så når jeg har puttet, synger og sagt god nat, går jeg... Så kan der nemt gå 30-40 før han sover... Fordi han så lige slæber legetøj med i seng... Og pludselig er der stille

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Jeg har et par tanker, men jeg ved ikke, om de kan bruges:

1. Hvis det kører, når Mads putter, så er det måske værd at dykke grundigt ned i, hvad forskellen er på dig og ham? Ser de en af jer mere i hverdagen, er en af jer mere konsekvent i sine handlinger, er en af jer mere tydelig, er en af jer mere stresset, putter i forskelligt (helt ned i detaljer), osv?

2. Alt det der, hun "lige" skal: Kan det ordnes inden putning? V skal altid have vand, have briller af, fjerne hovedpude, fjerne dyne, have en anden t-shirt på, finde en bamse, sige godnat til Molly, tisse og sikkert mere. Og jeg øver mig i at tilbyde ham det hele, inden jeg begynder at læse, fordi så er der faktisk ro på. Men hvis jeg glemmer noget, så kommer det undervejs i putningen og er svært at sige nej til. Kommer han derimod på noget nyt, så får han et meget myndigt nej, og evt en lovning om, at han kan gøre det, når han står op.

3. Kan de puttes hver for sig? Evt bare i en periode for at ryste posen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder lige og tænker mht at danse... Springer hun op og danser pludseligt eller "arbejder" hun sig op? Min erfaring siger mig, at V skal stoppes i det sekund, han prøver på noget. Altså ikke vredt eller surt, men min tolerance for, hvornår jeg beder ham lægge sig, skal bare være 5 trin lavere end hvad den i virkeligheden er. Jeg siger ofte til V, når vi putter: Læg dig ned, helt ned, knæene skal også ligge ned, og fødderne skal ligge ned, munden skal være lukket, hovedet skal ligge på puden, nej du må ikke sidde op, osv... Og det er jo ikke fordi det gør nogen forskel om han ligger med hovedet på puden eller ved siden af, jeg har bare lært nogle gange at spotte forskellen på at lægge sig til rette og på "ubemærket" at rejse sig. Han må selvfølgelig sove i den stilling han vil, men hvis han var oppe at danse, så tror jeg, jeg havde sagt stop læææææænge før det. :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nætterne er bare SÅ meget bedre når de sover sammen. ;) og så kan jeg godt lide tanken om at de ikke sover alene.

OG så har Vi nemmere ved at kun være en forældre hjemme ved putning. Liff kan nemlig ikke lige klare/overskue at jeg/Mads går, inden hun sover.

Det er også en dejlig tanke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Jeg har et par tanker, men jeg ved ikke, om de kan bruges:

1. Hvis det kører, når Mads putter, så er det måske værd at dykke grundigt ned i, hvad forskellen er på dig og ham? Ser de en af jer mere i hverdagen, er en af jer mere konsekvent i sine handlinger, er en af jer mere tydelig, er en af jer mere stresset, putter i forskelligt (helt ned i detaljer), osv?

2. Alt det der, hun "lige" skal: Kan det ordnes inden putning? V skal altid have vand, have briller af, fjerne hovedpude, fjerne dyne, have en anden t-shirt på, finde en bamse, sige godnat til Molly, tisse og sikkert mere. Og jeg øver mig i at tilbyde ham det hele, inden jeg begynder at læse, fordi så er der faktisk ro på. Men hvis jeg glemmer noget, så kommer det undervejs i putningen og er svært at sige nej til. Kommer han derimod på noget nyt, så får han et meget myndigt nej, og evt en lovning om, at han kan gøre det, når han står op.

3. Kan de puttes hver for sig? Evt bare i en periode for at ryste posen?

Jeg tror bare at Mads har været meget mere konsekvent over for Luna fra dag1. Ja, jeg er/har nok været mere overbærende til tider. Men det er løbet helt løbsk.

Hun får ofte ny påfund efter hun faktisk er puttet, og selvom jeg "slår ned på det" hurtigt, så virker hun rent ud sagt - pisse ligeglad.

Jeg søgerfor at hun får tisset af, fundet bamser, lagt stofble på hovedpuden, får en tår vand osv. Inden jeg læser. Nårjeg har læst færdig, får de begge et kys, kram og high-five inden jeg putter dem under dynen. Liff har brug for lige selv at sidde med en bog/småsnakke med sig selv/endevende sin seng, inden hun finder ro.. Men hun gør det 99% af tiden uden at genere Luna.

Luna, ja, hun starter med at ævle/skal lige fortælle/henvende sig til Liff. Og så fortsætter hun ellers "for døve øre" sin optræden indtil jeg for alvor nærmest råber at hun skal klappe i og lægge sig ned.

Jo, Vi kunne sikkert godt skille dem ad igen, men jeg tror ikke at det er der problemet ligger... Sådan 100%

Jeg vil rigtig gerne ha nogle redskaber til at tackle hende - få hende til at forstå, at den opførsel bare er uacceptabel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad sker der, hvis du går, når hun begynder på det? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha hvor kan jeg genkende det :( Har selv en firårig som er ren provo i øjeblikket. Det er godt nok hårdt. Har desværre ingen gyldne råd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Mathilde var jeg nødt til at være meget firkantet omkring putningen i en periode. Inden vi kyssede godnat havde jeg en liste af ting vi havde gjort, altså tisse, finde bamse, drikke vand, synge osv. Så når jeg kyssede hende godnat sagde jeg samtidig højt "nu har du fået vand, og du har tisset, du har fundet en bamse..." osv. Jeg var også nødt til at begrænse kys og kram så det var 1 kys og 1 kram og 1 fingerkys og 1 fingerkram (opfundet til formålet). Så når hun kaldte og "jeg skal lige..." så ku jeg jo stille sige "du har... og du må vente til i morgen". Når hun så fandt på alle mulige urimelige ting fik hun et dæmpet men bestemt "nej", og så kiggede jeg på klokken og gik ind til hende højest hvert 2. minut. 

 

Jeg ved ikke om du kan bruge det. Det lyder svært det her med at de skal sove sammen når hun er så urolig. Men mit råd er ikke at give op, hold stemmen rolig og dæmpet og sørg for hun har fået vand, kys og opmærksomhed osv, så sker der intet ved at sige "nej" til mere.

 

Håber snart hun accepterer det, man kan virkelig blive drevet en smule til vanvid af de her puttemarathoner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er min 4 årige også. Og det er ikke kun ved puttetid... hun er strid lige i øjeblikket, laver ulykker, svarer igen og griner når hun bliver "irettesat"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt tyder på, at der er en masse provokerende 4-årige der tester grænser af så det basker- Me. Ee også provokerende, griner af en, hører ikke efter osv. Situationerne er meget forskellige, men det kan også være putte situationen en dag, den næste en helt anden situation.

Jeg har rådført mig lidt med børnehaven og de har givet nogle gode fifs til hvad det kan virke osv.

Måske børnehaven kan komme med gode råd til dig også ift. Luna :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad sker der, hvis du går, når hun begynder på det? :unsure

Så begynder de begge to at hyle og Luna render højest sandsynligt efter mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha hvor kan jeg genkende det :( Har selv en firårig som er ren provo i øjeblikket. Det er godt nok hårdt. Har desværre ingen gyldne råd

Tak, det er lidt rart at vide at det ikke kun er hjemme hos os. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Mathilde var jeg nødt til at være meget firkantet omkring putningen i en periode. Inden vi kyssede godnat havde jeg en liste af ting vi havde gjort, altså tisse, finde bamse, drikke vand, synge osv. Så når jeg kyssede hende godnat sagde jeg samtidig højt "nu har du fået vand, og du har tisset, du har fundet en bamse..." osv. Jeg var også nødt til at begrænse kys og kram så det var 1 kys og 1 kram og 1 fingerkys og 1 fingerkram (opfundet til formålet). Så når hun kaldte og "jeg skal lige..." så ku jeg jo stille sige "du har... og du må vente til i morgen". Når hun så fandt på alle mulige urimelige ting fik hun et dæmpet men bestemt "nej", og så kiggede jeg på klokken og gik ind til hende højest hvert 2. minut.

Jeg ved ikke om du kan bruge det. Det lyder svært det her med at de skal sove sammen når hun er så urolig. Men mit råd er ikke at give op, hold stemmen rolig og dæmpet og sørg for hun har fået vand, kys og opmærksomhed osv, så sker der intet ved at sige "nej" til mere.

Håber snart hun accepterer det, man kan virkelig blive drevet en smule til vanvid af de her puttemarathoner

Det tror jeg at jeg vil prøve! Altså at remse op for hende. Og så må jeg se om det kan lade sig gøre for begge piger at jeg går og kommer ved behov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er min 4 årige også. Og det er ikke kun ved puttetid... hun er strid lige i øjeblikket, laver ulykker, svarer igen og griner når hun bliver "irettesat"

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt tyder på, at der er en masse provokerende 4-årige der tester grænser af så det basker- Me. Ee også provokerende, griner af en, hører ikke efter osv. Situationerne er meget forskellige, men det kan også være putte situationen en dag, den næste en helt anden situation.

Jeg har rådført mig lidt med børnehaven og de har givet nogle gode fifs til hvad det kan virke osv.

Måske børnehaven kan komme med gode råd til dig også ift. Luna :)

Det kunne da godt være at jeg skulle prøve at høre Børnehaven ad. - selvom de godt nok liiige har skiftet 2/3 ud af deres primære personale på stuen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan forbereder du hende på at hun skal sove? Tænker også det er vigtigt er samme rutine inden hun skal sove.. Mine drenge sover også i samme værelse, men jeg putter dem hver for sig.. Der bliver simpelthen alt for meget larm og ballade, hvis de bliver puttet sammen.. Og så har jeg kørt efter bogen Sov igennem uden gråd, den virker her.. Jeg er jo alene om aftenen, så jeg har været nødt til at tage nogen "kampe" (fra bogen), for at jeg ikke havde 2 unger der løb om hjørner med mig og det har virket her..

Håber du får vendt det, så I får nogen gode aftener :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan forbereder du hende på at hun skal sove? Tænker også det er vigtigt er samme rutine inden hun skal sove.. Mine drenge sover også i samme værelse, men jeg putter dem hver for sig.. Der bliver simpelthen alt for meget larm og ballade, hvis de bliver puttet sammen.. Og så har jeg kørt efter bogen Sov igennem uden gråd, den virker her.. Jeg er jo alene om aftenen, så jeg har været nødt til at tage nogen "kampe" (fra bogen), for at jeg ikke havde 2 unger der løb om hjørner med mig og det har virket her..

Håber du får vendt det, så I får nogen gode aftener :)

Vi kører 100% samme rutine hver aften. Der bliver kun rørt ved sengetiderne, hvis Vi har været på besøg et sted og er kommet lidt senere hjem.

Hun er meget interesseret i klokken og Vi siger ofte flere gange mellem 18 og 19, hvor lang tid der er, til Vi skal ned og børste tænder.

Problemet ligger bare lidt i, at de begge to, faktisk er trætte kl. 19. Men måske Vi skal prøve at putte Liff først? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marte Meo terapeut Christina Abildgaard har et websiminar og har til og med i morgen en optagelse man kan se gratis, der hedder 'Følg mig i søvn, mor og far'. Jeg har ikke selv hørt den, for vi har heldigvis en god putning, men hun er rigtig dygtig og har nogle rigtige bøger og foredrag, og generelt er Marte Meo-metoden bare super god.

Jeg vil anbefale dig at se det, for måske giver det dig en øjenåbner for løsninger, som vil virke for dig og Luna. For det er da slet ikke sjovt for nogle af jer :kiss

Hun har i øvrigt også lavet en lydbog 'Følg mig i søvn, Sniffer' til at følge børn trygt i søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der er en tro kopi af hvordan det har foregået hjemme hos os. Den gode nyhed er at jeg har formået at få den vendt :) Putning er gået fra at tage 60-120 minutter til at tage 30-60 minutter.

Her kunne far også putte på den halve tid og stort set uden skænderier/ballade. Jeg indså at jeg var alt for god af mig og ikke var konsekvent nok. Det begyndte jeg på og når hun ikke ville blive liggende, så sagde jeg at jeg blev nødt til at hjælpe hende (holde hende fast nede i sengen). Hun fandt ret hurtigt ud af at det ikke var sjovt at blive hjulpet/holdt fast og nu går det godt så længe jeg husker at sidste chance ER sidste chance (det kæmper jeg stadig med, men det gavner hende uden tvivl at vide at jeg mener det og at hun ikke kan blive ved)

Der er måske folk der er imod at holde sit barn nede i sengen, men vi var kommet derud hvor (sure) bestemte ord ikke var nok. Gik jeg ud af rummet legede hun enten, eller løb grindende efter mig - hun kunne sagtens finde på at løbe ned i stuen og gemme sig. Det var kun en kort periode jeg holdte hende fast - nu har hun lært jeg mener hvad jeg siger (og jeg har lært at mene hvad jeg siger ;)).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marte Meo terapeut Christina Abildgaard har et websiminar og har til og med i morgen en optagelse man kan se gratis, der hedder 'Følg mig i søvn, mor og far'. Jeg har ikke selv hørt den, for vi har heldigvis en god putning, men hun er rigtig dygtig og har nogle rigtige bøger og foredrag, og generelt er Marte Meo-metoden bare super god.

Jeg vil anbefale dig at se det, for måske giver det dig en øjenåbner for løsninger, som vil virke for dig og Luna. For det er da slet ikke sjovt for nogle af jer :kiss

Hun har i øvrigt også lavet en lydbog 'Følg mig i søvn, Sniffer' til at følge børn trygt i søvn.

Jeg havde faktisk tilmeldt mig det webinar, men det passede så ikke lige alligevel.

Vi har egentligt fin putning for tiden, men det kan måske alligevel inspirere, så jeg vil gerne se det. Men hvor finder jeg det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER