Hoptimist

BLW

26 indlæg i dette emne

Er der nogen der har erfaringer med BLW metoden, som de vil dele? Gode som dårlige oplevelser.

Jeg er i syv sind, alle spørger til opstart af grød fordi M nu er 5 måneder. Jeg har med vilje udskudt det, da jeg er vild med ideen om, at baby selv styrer overgangen til mad og selv spiser rigtig mad fra starten. Min største frygt lige nu er om jeg har nok tålmodighed, som det jo kræver!?

Jeg har også en stor "fobi" mod kræsenhed, som måske kan undgås ved BLW metoden eller er det bare en indbildning?

Andre forslag til en god overgang til mad modtages også gerne, så jeg måske kan få inspiration.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mit aller vigtigste råd er lyt til din baby.

Jeg havde planer om blw og først starte op ved 6 måneder. Min baby var meget meget meget klar ved 4,5 måned og han elsker sin grød og foretrækker st blive fodret :D

Kast dig ud i det, hvis du har lyst og din baby gerne vil. Og ellers så vent. Lyt til din mavefornemmelse og glem hvad andre siger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lån bogen "jeg kan godt selv" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bogen og er udfra den meget positiv, men søger mere konkrete erfaringer eller råd, som jeg ikke kan læse mig til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener Stephi-pigen er i gang med BLW?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit aller vigtigste råd er lyt til din baby.

Jeg havde planer om blw og først starte op ved 6 måneder. Min baby var meget meget meget klar ved 4,5 måned og han elsker sin grød og foretrækker st blive fodret :D

Kast dig ud i det, hvis du har lyst og din baby gerne vil. Og ellers så vent. Lyt til din mavefornemmelse og glem hvad andre siger

Det er ligepræcis fordi jeg føler, at han er interesseret i vores mad nu, at jeg bliver i tvivl. Indtil videre får han lidt vand når vi spiser og han er med, men jeg ved ikke om det er nok for ham!? Han virker jo ikke nødvendigvis sulten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og der er vist en del under øko-forummet, hvis du søger!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uanset om man bruger blw eller traditionel introduktion af mad, så hedder anbefalingen at man skal amme eller give flaske til de 6 mdr, så alle dem, der har travlt med at presse dig allerede, kan bare pakke sammen <3

Når det så er sagt, så har jeg brugt blw og har kun positive erfaringer. Har aldrig prøvet det andet, da jeg kun har et barn, men kunne aldrig drømme om at gøre andet end at praktisere blw :)

Jeg har så tilladt mig at hjælpe ham indimellem i starten, hvis det ikke lige ville lykkes for ham (det må man vist ikke, hvis det skal være 100% blw), men stadig med fuldt fokus på at han skulle styre det og ingen pres what so ever. Det har bare været så godt.

Har aldrig oplevet den der frustration over at barnet ikke vil mades, som jeg har set hos andre og det har aldrig været besværligt at have ham med nogle steder, for han har jo bare spist det samme som os (men gerne kogt lidt længere og skåret i passende stykker)..

Gør dig selv den tjeneste at læse en af bøgerne. Den danske er vist tilpasset danske forhold, hvor den engelske bærer lidt mere præg af at være skrevet til en lidt anden kultur :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At bany er interesseret i mad når I spiser er iøvrigt ikke ret meget anderledes end at den er interesseret i fjernbetjeningen, hvis du sidder med den :) det viser ikke noget om, hvorvidt barnet er klar..

Kellymom har skrevet lidt om det, hvis du har lyst til at læse lidt: http://kellymom.com/nutrition/starting-solids/solids-when/:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også i tankerne at begynde på BLW, men min søn øgede over en måned mængden af MME så voldsomt, at jeg tænkte det bedste var at gå i gang med grød. Vi startede kort efter han var 4 måneder, og nu hvor han er 11 måneder spiser han så godt som alt, vi stiller foran ham, og meget af det spiser han selv, især i vuggestuen.

Han var og er en meget aktiv dreng, der begyndte at trille, da han var to en halv måned og møve, da han var fem måneder. Så i min optik har han også haft brug for den ekstra energi, mad har givet ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes BLW er et glimrende koncept, men jeg er noget skeptisk ved den her "regel" om at man ikke må hjælpe barnet. Det virker ikke logisk for mig, at babys spise-motorik nødvendigvis følger babys appetit og ernæringsbehov. Altså, måske gør det for nogle, og måske trives andre bedre ved at sidde med noget selv samtidig med at blive fodret. Uden at lægge hovedet på blokken for det, så meeeeeener jeg også at hende den dygtige sundhedsplejerske, Helen, talte imod BLW netop ud fra bekymring om, om baby ville få nok.

Derudover er min personlige erfaring med babyer (jeg har haft to :)) at man bare generelt ikke altid kan stole på regler og være "lige efter bogen". For mit vedkommende giver det mig i hvert fald nemt lidt stress, hvis jeg "ved" hvordan baby "burde gøre", hvis baby så ikke gør det. Så mit råd vil være, at du læser, lader dig inspirere, og så eksperimenterer mens du kigger grundigt på præcis dit barn, og så fornemmer, om det skal være grød, "rigtig mad", en blanding, eller hvad.

Mht mad er mine erfaringer nogenlunde:

Min søn (førstfødte): Vi starter grød ved ca 6 mdr fordi "det skal man". Han er nysgerrig og vil gerne have de første skeer men bliver hurtigt grødnægter og vil ikke fodres men kun spise selv. Jeg hører om BLW og han får rigtig mad men også nogle gange stadig mod og grød, hvor han dog altid selv har en ske også. Det giver ham mere interesse i maden, men det er stadig mest spændende at lege med det. Jeg tror, han er 8 mdr før jeg føler, at han rigtig får noget ned. Nu er han 4, spiser fint og varieret, omend han i perioder foretrækker det samme igen og igen (som de fleste børn, tænker jeg).

Min datter: Vi starter grød ved 6 mdr fordi hun er lige ved at sluge den ske, hun får at lege med mens vi spiser. Elsker grød fra dag ét, og vi står midt i flytning og har ikke overskud til at prøve en masse andet af. Den første måned får hun derfor stort set kun grød. Hun vil gerne mades, men har gerne en ske i hånden, at holde sig beskæftiget med. Ved 7 mdr begynder hun at få andre ting, håndholdte, bider, det samme som os, og hun går til det med stor entusiasme, spiser men vil stadig gerne have grøden. Da hun bliver ca 11 måneder daler interessen for grøden, men hun spiser fint andre ting. Nu er hun næsten 14 måneder og stort set alt ædende. Man må gerne give hende en rugbrød på gaffel, hvis hun er træt, men ellers spiser hun fint selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS jeg ved ikke om BLW gør noget for kræsenhed. Jeg kan godt se rationalet i at tænke, at det gør, men jeg tænker at det er svært at dokumentere, og personligt (og også helt uvidenskabeligt) tror jeg, at de to vigtigste faktorer i forhold til kræsenhed er dels forældrenes holdning/opførsel/inspirerende men ikke pressende tilgang til (sund) mad og dels noget genetisk disposition for at være mere "følsom" overfor bestemte smage. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også på at variere. Både typen af mad og måden at spise på. Mine unger har sagtens kunne finde ud af både at spise grød af ske og spise hapser med hånden. Men jeg har også bare antaget at de kunne og lagt vægt på at lade dem smage alt muligt forskelligt. Jeg tror grøden har været vigtig for mæthedsfornemmelsen, men sgu også for mit overskud med nr. 2. Der har ikke været tid til at lave ret mange havrepandekager osv.

Begge unger er meget aktive og har tydeligt brug for noget "benzin", og de spiser stort set alt. På alle mulige måder.

Begge har også startet grød da de var 4 måneder. T viste lidt tegn og jeg var nok usikker så prøvede bare med succes. A var fuldstændig vild efter mad og havde været det i to mdr da vi startede, så der var jeg ikke et sekund i tvivl.

Husk i øvrigt at være opmærksom på tænder. Jeg har ikke kunnet give Arthur agurk f.eks, fordi han fil tænder tidligt og bare bed store stykker af spm jeg synes blev for risikable. Men så har han bare spist bløde ting og mindre hapser og i starten med madsut. Det har fungeret fuldstændigt uproblematisk det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS jeg ved ikke om BLW gør noget for kræsenhed. Jeg kan godt se rationalet i at tænke, at det gør, men jeg tænker at det er svært at dokumentere, og personligt (og også helt uvidenskabeligt) tror jeg, at de to vigtigste faktorer i forhold til kræsenhed er dels forældrenes holdning/opførsel/inspirerende men ikke pressende tilgang til (sund) mad og dels noget genetisk disposition for at være mere "følsom" overfor bestemte smage. :)

Det er afgørende for kræsenhed senere hen at barnet mellem 6-12 måneder har smagt så meget som muligt forskelligt! Selvom de i de kræsne periode (2-5 år) ikke længere kan lide det de kunne lide mellem 6-12 måneder, så skulle de have lagret nogle informationer omkring maden som gør at det er nemmere at accepterer senere hen.

Det synes jeg faktisk er super vigtigt!

Jeg kører 99% BLW med Nohr. Det fungerer for os og ham.

Man kan sagtens made og alligevel gøre al det forskningen 'ber' om i forbindelse med kræsenhed. Men man må huske at variere! Og man må huske at lade barnet styre indtaget alligevel.

Jeg vil mene (og BLW folk vil skyde mig :P ) at grød ikke er forbudt BLWvise. Det man i min verden IKKE skal er:

1) At lade grøden stå alene! Giv dit barn en mulighed for noget andet.

2) Husk at tilbyde forskellige konsistenser og udfordre barnets mundmotorik i mens brækrefleksen endnu er så langt fremme, at du minimere kvælning.

3) ikke at lokke! Den der flyver, den der 'du er da ikke mæt'

4) at amning/MME bør udgøre 75% af næringsindtaget frem til 1års fødselsdagen (ikke 75% af måltiderne ;) ). Det betyder altså ikke 1 amning fra 9 måneder, fordi barnet er fyldt med grød 10 gange om dagen.

Det vigtigste i forhold til kræsenhed er: den måde forældrene 'fodrer' deres børn. Kort sagt så er det 100% forældrenes ansvar at vælge hvad der bliver serveret. Og af det serverede bør det være barnets valg hvad det så spiser.

(Hilsen hende der skrev bachelor omkring mad til børn fra 6 måneder til 3 år. Men mest hilsen hende der taler om EGNE børn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mit svar er altså ikke kun direkte henvendt til BBM. Jeg havde ikke planer om at skrive så meget :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså!

Jeg tror på at man kan give grød og gøre det hele rigtigt, ligesom jeg tror på at man med BLW kan gøre det hele rigtigt.

i bund og grund tror jeg at man skal kigge virkelig godt på sit barn, bruge sin sunde fornuft (eller spørge andre der er klogere end en selv :P ), kigge på sin egen kost (hey jeg spiser broccoli, det kan mini da også lige få) og stole på at barnet ved hvad det har brug for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme går jeg ikke så meget op i mad særligt her ved nr 2 tager jeg det mere roligt ;-)

Vi kører en blanding af grød og blw..og morgen måltid og middag er knap så varieret men aftensmaden der får drengene alt hvad vi spiser :-)

Tobias var glad for grød længe og Niklas har ikke rigtig gidet hverken grød eller mos så han får mere rigtig mad end Tobias gjorde i sin tid....

Jeg forsøger en blanding af at made så jeg ved de får noget ind og så at de selv sidder med noget...det går fint :-)

Tobias kan dog selv nu så ham hjælper jeg stort set ikke ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uanset om man bruger blw eller traditionel introduktion af mad, så hedder anbefalingen at man skal amme eller give flaske til de 6 mdr, så alle dem, der har travlt med at presse dig allerede, kan bare pakke sammen <3

Når det så er sagt, så har jeg brugt blw og har kun positive erfaringer. Har aldrig prøvet det andet, da jeg kun har et barn, men kunne aldrig drømme om at gøre andet end at praktisere blw :)

Jeg har så tilladt mig at hjælpe ham indimellem i starten, hvis det ikke lige ville lykkes for ham (det må man vist ikke, hvis det skal være 100% blw), men stadig med fuldt fokus på at han skulle styre det og ingen pres what so ever. Det har bare været så godt.

Har aldrig oplevet den der frustration over at barnet ikke vil mades, som jeg har set hos andre og det har aldrig været besværligt at have ham med nogle steder, for han har jo bare spist det samme som os (men gerne kogt lidt længere og skåret i passende stykker)..

Gør dig selv den tjeneste at læse en af bøgerne. Den danske er vist tilpasset danske forhold, hvor den engelske bærer lidt mere præg af at være skrevet til en lidt anden kultur :)

 

 

Mja, deres nyeste udgivelse skriver godt nok, at flaskebørn må starte fra 4 måneder, mens 6 måneder anbefales til ammebørn

 

"Barnet har bedst af at vente med anden mad end mælk, hvis det bliver ammet fuldt eller delvist (dvs. både får bryst og flaske), og det i øvrigt virker tilfreds og vokser, som det skal.  Barnet kan godt starte på at få mad før 6 måneder, hvis det udelukkende får modermælkserstatning og virker parat"

"Hvis dit barn på 4-5 måneder har brug for at begynde at få mad, kan du starte med forskellige gryn, grøntsager, frugter og fedtstoffer"

 

Link

 

Dermed ikke sagt, at man skal lade sig presse. ;)

 

Vi kommer ikke til at køre 100% BLW, men lader ham styre det ret meget selv. I starten får han bare lov til at sutte lidt på et stykke melon eller gumle lidt på en halv banan eller stang agurk. Og så kan mos og grød komme ind, når han har brug for noget, der minder mere om et måltid. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har været i gang i knap 2 uger og det er bare det HELT rigtige for os! Han får ikke super meget ned, men jeg ammer jo lige så meget som før (for ham er det jo leg, ikke mad han skal blive mæt af! Vigtig detalje synes jeg), så han får jo det han har brug for. Man er i hvert fald ikke i tvivl om han er velnæret ;)

Jeg synes det er rigtig dejligt at han selv styrer det i et tempo der passer ham. I Mg er vi de eneste der kører blw, de andre er startet på grød ved 3-5 måneder og døjer alle med voldsom forstoppelse, børn der nægter at spise, er meget passive omkring madning og det resulterer i meget frustrerede forældre. Det oplever vi slet ikke, og jeg tror det blandt andet skyldes at vi ikke fodrer ham, men at han selv tager valget og derfor ikke overskrider nogle grænser.

JEG synes ikke man kan blande blw og grød (når jeg siger grød mener jeg den traditionelle måde hvor barnet mades med en ske, ikke hvis det spiser selv selvfølgelig), for blw er jo ikke bare at barnet spiser det samme som resten af familien. Men derfor kan man selvfølgelig sagtens gøre begge dele og helt sikkert få en masse fordele ud af det, jeg tror bare man skal passe på med at sammenligne.

I min Fb terminsgruppe er der fx en del der har givet grød i en længere periode, og når barnet så efter 2 måneder ikke gider det mere, så siger de at de skifter til blw. Det synes jeg slet ikke - for der er det jo ikke babyen der har styret tilvænningen til mad. Det er jo "bare" alm overgangskost :)

I øvrigt er jeg overrasket over at det slet ikke sviner så meget som kr havde frygtet. Og vi har indtil videre fået en del snasket mad, han er super god til ar ramme munden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht at baby er interesseret, så betyder det ikke nødvendigvis at hans mave er klar til mad. Jeg tænker det er helt normalt at babyer i den alder pludselig bliver opmærksomme på nogle nye ting - fx det der farverige og spændende noget, som vi propper i munden :D Arthur har siddet med ved bordet fra han var 4 måneder (på skødet, da han var for tyk til den der newborn dims) han har haft en ske og en kop at lege med og smagt lidt vand en gang i mellem. Til sidst var det lidt svært at holde ham, men jeg er virkelig glad for vi ventede :)

Jeg ELSKER at vi sidder og spiser samlet som en familie, uden en af os skal made baby og selv få kold mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input, det var lige det jeg søgte, og både svar om BLW og traditionel overgangskost, har givet mig en masse at tænke over

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht at baby er interesseret, så betyder det ikke nødvendigvis at hans mave er klar til mad. Jeg tænker det er helt normalt at babyer i den alder pludselig bliver opmærksomme på nogle nye ting - fx det der farverige og spændende noget, som vi propper i munden :D Arthur har siddet med ved bordet fra han var 4 måneder (på skødet, da han var for tyk til den der newborn dims) han har haft en ske og en kop at lege med og smagt lidt vand en gang i mellem. Til sidst var det lidt svært at holde ham, men jeg er virkelig glad for vi ventede :)

Jeg ELSKER at vi sidder og spiser samlet som en familie, uden en af os skal made baby og selv få kold mad :)

Det tror jeg sgu omvendt på at der er en sammenhæng. At baby giver udtryk for et behov i kroppen. Men jeg har også haft to forskellige børn med forskellige udtryk. T havde problemer med maven og jeg var fuldstændig beredt til tænderne ift af A ville få det samme, men hans fordøjelse er tiptop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er tænker jeg virkelig ikke over hvad vi gør og om det hedder noget 'fancy'. Astrid spiser nogen gange selv, og andre gange hjælper vi. Nogen gange vælger hun selv hvad hun vil have udfra de ting vi har valgt, andre gange er der bare 1-2 ting. Nogen gange er der grød, andre gange ikke. Vi serverer det der lige falder i hendes og vores smag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var egentlig ret tiltalt af tanken om BLW, men jeg er bare ikke tålmodig nok når det kommer til stykket. Jeg vil altså gerne ha skåret lidt ned på antallet af amninger inden for en overskuelig fremtid.

Så vi køre både skemad og mad han sidder med selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad angår forstoppelse og frustrationer ved mad der vil jeg sige ved den første var jeg langt mere "bekymret" end her ved nr 2...og vores den 1 var forstoppet på mme og fik movicol...så snart han kom på skemad gik maven i orden....Her ved nr 2 har vi ingen problemer haft med maven såå :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER