tsecret

Bedsteforældredag i Vs/BH

26 indlæg i dette emne

Flytter lige snakken herover, hvis det er ok?

Hvad tænker i om bedsteforældredag? Er det besværet værd?

Hvordan løser i det selv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Selv er jeg ikke nogen stor fan af det. Synes mest det tydeliggøre forskelle hvis der er nogen der ikke har bedsteforældre der kan deltage af den ene eller anden grund.

Min far ville aldrig kunne deltage og min mor er død. Heldigvis vil farmor og farfar som regel kunne deltage, så for os er det ikke et reelt problem uanset hvornår på dagen det er. Kan dog ikke huske det har været i vores institution overhovedet. Til gengæld har der været kunstferniseeing hvor både forældre og andet familie var inviteret, det fungerede fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ideen er rigtig god, og en dejlig mulighed for bedsteforældre at se DP/VS/BH! Nogle har jo optræden, fremvisning af billeder/kreative udfoldelser osv osv osv!

I min datters institution ligger det om eftermiddagen, og selvom hendes 4 sæt bedsteforældre alle bor 150 km og en Storebæltsbro væk, har vi haft mulighed for at de kunne deltage.

Min nieces bh holdt det om formiddagen og hendes farmor (min mor!) som bor 20 km væk, måtte så tage en fridag for at deltage.

Tror langt de fleste bedsteforældre stadig arbejder, altså hverken min mand eller mine forældre fik deres børn tidligt, men alligevel arbejder de alle. Og det er jo et generelt samfundsproblem med den høje pensionsalder, altså hvad angår hjælp til børnepasning, syge børn mv! (Men omvendt er det jo godt for samfundet at vi arbejder længere, og vi lever også længere osv osv osv!) det blev et sidespor - undskyld :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores datters børnehave har de det. Og hun synes det er så hyggeligt at have mormor med.

Der er få børn hvor der ikke er mødt nogen bedsteforældre op og de er faktisk gode til at hægte sig på andres bedsteforældre uden det er et problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I børnehaven er det som regel en lørdag :) også er det arbejdsdag!!

Sidste gang, skulle de plante blomster - bedsteforældrene og børnene måtte gerne selv have blomster med.

Så brugte de generelt bare dagen som en slags sommerfest :)

I min store piges legestue (da hun gik der), var det om formiddagen. Børnene opfattede vist ikke rigtig om de havde en bedste forælder med ;)

I min mindste legestue, er det om eftermiddagen - og det er SÅ råddent! Langt de fleste af børnene sover, så det bliver mest bare en bedstemor der sidder med en kop kaffe og venter på de vågner, så de kan komme hjem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores bh har de bedsteforældre dag, hvor de planter blomster om formiddagen og så regner de med at bedsteforældrene tager børnene med hjem til middag.

Hvis bedsteforældrene ikke kan så må et hvilken som helst anden familiemedlem deltage. Sidst der var bedsteforældredag var der kun en, der ikke havde nogen med overhovedet, men han fik så ekstra meget opmærksomhed fra pædagogerne.

Min svigerforældre tog begge fri fra arbejde for at deltage, det vil de rigtig gerne, mens det aldrig kunne falde mine egne forældre ind at tage fri til sådan noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en god nok ide, og min søn har indtil nu altid fået bedsteforældre på besøg den dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en god nok ide, og min søn har indtil nu altid fået bedsteforældre på besøg den dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børnehave havde det i maj og det var torsdag eftermiddag og fredag formiddag. Begge hold bedsteforældre er pensionerede så vi sørgede bare for, der kom et hold hver dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et fantastisk koncept. Vores bedsteforældre bor langt fra os og får via sådan en dag mulighed for at se hvad der sker i ungernes Vg og bhv. I vores institution er det en formiddag i maj og datoen kommer allerede i efteråret, da flere bedsteforældre arbejder og derfor har mulighed for at planlægge det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun sparsom erfaring endnu, men i år var det i hvert fald klokken 14-16 en tirsdag i Williams børnehave. Alle 4 bedsteforældre var der, det var vidst lige vel mange, men det gik rigtig fint :)

Mine forældre er ved at flytte til Vejle og så tvivler jeg altså på at de kommer :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun sparsom erfaring endnu, men i år var det i hvert fald klokken 14-16 en tirsdag i Williams børnehave. Alle 4 bedsteforældre var der, det var vidst lige vel mange, men det gik rigtig fint :)

Mine forældre er ved at flytte til Vejle og så tvivler jeg altså på at de kommer :unsure

Her har også kun et sæt fået buddet (og så har vi skiftet imellem dem), ellers ville det også være for voldsomt for V :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også kun mine forældre der har været hos os, svigerforældrene bor på Bornholm, så det kommer vist aldrig til st ske

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng er så en af dem, der ingen bedsteforældre har...

Farmor/farfar er der ingen kontakt til, morfar er død og mormor er syg af sclerose. Vi havde første bedsteforældredag i børnehaven her til foråret - og Alexander var alene om ikke at have besøg eller nogen at vise børnehaven frem til.

Han tog det så pænt som man nu kunne forvente - men næste år tager jeg en fridag og så laver vi noget sjovt og spændende sammen han kan snakke om dagen efter. Jeg har ondt af min lille dreng

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores institution er der et par arrangementer (sommerfest, lygtefest, Lucia/nisse show osv.), hvor forældre og bedster er velkomne. Det synes jeg er så rart, for mine ville nok være nogle af dem, der ikke fik besøg - mine forældre arbejder og svigerne ville nok ikke prioritere det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er en rigtigt god idé. Jeg tænkte det var en selvfølge at man lagde det en eftermiddag...det er det i vores BH og det fungerer fint. Tirsdag formiddag er sgu for virkelighedsfjernt.

Alle Ts bedsteforældre arbejder, men især farmor og farfar er gode til at sørge for, at en af dem deltager.

Jeg håber virkelig at både pædagoger, forældre og fremmødte bedsteforældre sørger for at inddrage de børn som ikke har en ligetil løsning. Jeg tænker det er lidt ligesom alle de mange familiekonstruktioner der officielt findes. Vi må jo løse de udfordringer der er, tale åbent om virkeligheden og ikke dramatisere det. Det ville IMO være en rigtigt skodløsning at droppe bedsteforældredagene fordi nogle få børn ikke har mulighed for at deltage med en "rigtig" bedsteforælder. Det skal bare gøres 100% naturligt, at det så er en onkel/nabo/olde der er med i stedet. Eller at man tør spørge As mormor om hun også vil være der lidt for B.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er en rigtigt god idé. Jeg tænkte det var en selvfølge at man lagde det en eftermiddag...det er det i vores BH og det fungerer fint. Tirsdag formiddag er sgu for virkelighedsfjernt.

Alle Ts bedsteforældre arbejder, men især farmor og farfar er gode til at sørge for, at en af dem deltager.

Jeg håber virkelig at både pædagoger, forældre og fremmødte bedsteforældre sørger for at inddrage de børn som ikke har en ligetil løsning. Jeg tænker det er lidt ligesom alle de mange familiekonstruktioner der officielt findes. Vi må jo løse de udfordringer der er, tale åbent om virkeligheden og ikke dramatisere det. Det ville IMO være en rigtigt skodløsning at droppe bedsteforældredagene fordi nogle få børn ikke har mulighed for at deltage med en "rigtig" bedsteforælder. Det skal bare gøres 100% naturligt, at det så er en onkel/nabo/olde der er med i stedet. Eller at man tør spørge As mormor om hun også vil være der lidt for B.

Enig langt hen af vejen!

I vores vs/bh hedder det netop bedsteforældre/bedste ven-dag for at åbne for der kan komme en anden med end en bedste. Det er selvfølgelig trist for dem der ikke har nogen der kan komme. Sidst bad jeg mine forældre hygge lidt om Filippas bedsteveninde da ingen af hendes kunne komme. Det bliver aldrig det samme men så er der da en voksen lidt omkring barnet.

Synes i øvrigt også det er upraktisk at lægge det en formiddag!

Susanne, er lidt spændt på at høre hvordan det gik med Anna og din søster? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller ikke mulighed for at have bedsteforældre dag.

Det gør mig faktisk lidt ked af det på C's vegne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er så heldige at min svigermor har fri klokken 14 hver dag, og ellers er hun typen der tager fri for at komme til bedste forældre dag.

Hun er så også typen der tager flere børn til sig når hun er i børnehaven, så dem der ikke har bedsteforældre med, også for opmærksomhed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores børnehave var der bedsteforældre dag i går. Det var et heldagsarrangement, fra kl. 9.30-15.30, hvor bedsteforældre kan komme og gå som det passer ind for dem.

Selvom vi "kun" har mormor til at deltage i det, så synes jeg konceptet er fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min datters vuggestue er det om eftermiddagen og en jordbærfest, hvor man medbringer noget spiseligt eller drikkeligt, hvor jordbær indgår som ingrediens. Mine forældre var med og de syntes, det var hyggeligt, men jeg kan godt se problematikken med dem, der ikke har bedsteforældre, eller hvis de ikke har mulighed for at komme. De vuggestuebørn der ikke havde bedster med virkede ikke påvirket, da jeg kom og hentede. De havde ekstra meget voksen-kontakt og så ud til at hygge sig fint, men de havde jo nok været mere bevidste, hvis det var i børnehavealderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er en rigtigt god idé. Jeg tænkte det var en selvfølge at man lagde det en eftermiddag...det er det i vores BH og det fungerer fint. Tirsdag formiddag er sgu for virkelighedsfjernt.

Alle Ts bedsteforældre arbejder, men især farmor og farfar er gode til at sørge for, at en af dem deltager.

Jeg håber virkelig at både pædagoger, forældre og fremmødte bedsteforældre sørger for at inddrage de børn som ikke har en ligetil løsning. Jeg tænker det er lidt ligesom alle de mange familiekonstruktioner der officielt findes. Vi må jo løse de udfordringer der er, tale åbent om virkeligheden og ikke dramatisere det. Det ville IMO være en rigtigt skodløsning at droppe bedsteforældredagene fordi nogle få børn ikke har mulighed for at deltage med en "rigtig" bedsteforælder. Det skal bare gøres 100% naturligt, at det så er en onkel/nabo/olde der er med i stedet. Eller at man tør spørge As mormor om hun også vil være der lidt for B.

:ditto

Edith har ikke haft bedsteforældre med de gange det har været, fordi det har været tirsdag eller onsdag fra formiddag og helt indtil kl 17 og sluttede med kaffe og kage, men hun hyggede sig med vores nabos bedstemor, som også kender Edith rigtig godt efterhånden.. Og så kom jeg tidligt og spiste kage sammen med hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ideen er fin.

Men vi har en dreng, som ikke helt kan rumme de forandringer, det giver, når de fleste har en eller flere bedsteforældre i børnehaven.

Så da de holdte det i foråret, holdte L det hjemme hos mormor og morfar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i vores børnehave er der bedsteforældredag den første fredag i december. børnenes bedsteforældre har heldigvis mulighed for at deltage. morfar kan flexe, mormor, farfar og farmor går hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig langt hen af vejen!

I vores vs/bh hedder det netop bedsteforældre/bedste ven-dag for at åbne for der kan komme en anden med end en bedste. Det er selvfølgelig trist for dem der ikke har nogen der kan komme. Sidst bad jeg mine forældre hygge lidt om Filippas bedsteveninde da ingen af hendes kunne komme. Det bliver aldrig det samme men så er der da en voksen lidt omkring barnet.

Synes i øvrigt også det er upraktisk at lægge det en formiddag!

Susanne, er lidt spændt på at høre hvordan det gik med Anna og din søster? :)

:kiss

Det gik rigtig fint! De havde lavet masker og spist snobrød ved bålet og bagefter gik de på legepladsen ved siden af og spiste madpakker (hvilket de ikke lige havde nået i BH) og legede i 2 timer! :o Moster Josephine er fantastisk :biglove

 

Min mor sagde så faktisk i går, at hun altså til en anden gang gerne vil tage fri og tage med ^_^ Jeg synes bare ikke nødvendigvis en måneds varsel er særlig meget... Jeg snakker lige med dem om det dernede ved lejlighed - om udmeldingsvarsel og hele det der 'torsdag formiddag' <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER