faf

Fødsel med gdm??

23 indlæg i dette emne

Hej alle i skønne kvinder. Jeg tænkte om der er nogen af jer som har haft gdm og født spontant, som vil forklare mig hvordan forløbet er.

For ifølge min jdm, så må jeg hverken føde i vand eller noget som helst, da hun siger at jeg skal ctg overvåges hver anden time, og under pressefasen skal jeg have konstant overvågning på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Undskyld det er nok bare mig der er helt tabt bag en vogn, men hvad er gdm?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld det er nok bare mig der er helt tabt bag en vogn, men hvad er gdm?

Hehe det helt iorden, det er graviditetssukkersyge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh for søren, ja så kan jeg desværre ikke være behjælpelig  :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville stole på en hjemmefødselsjordemoder.

Jeg hat været i hjemmefødselsordning Sjælland to gange - første gang var en ukompliceret hjemmefødsel, anden gang rådede jordemoderen mig til en sygehusfødsel fordi jeg havde udviklet noget astma undervejs de ikke kunne lindre medicinsk.

De skal nok sige fra, hvis de mener det er for meget.

En af de store fordele ved hjemmefødsel er jo netop at jordemoderen kun har dig at se til og derfor netop KAN overvåge hjertelyd konstant - også hvis du er i kar...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville stole på en hjemmefødselsjordemoder.

Jeg hat været i hjemmefødselsordning Sjælland to gange - første gang var en ukompliceret hjemmefødsel, anden gang rådede jordemoderen mig til en sygehusfødsel fordi jeg havde udviklet noget astma undervejs de ikke kunne lindre medicinsk.

De skal nok sige fra, hvis de mener det er for meget.

En af de store fordele ved hjemmefødsel er jo netop at jordemoderen kun har dig at se til og derfor netop KAN overvåge hjertelyd konstant - også hvis du er i kar...

Altså stoler 100% på min jdm. Men ville gerne lige vide hvor meget jeg skal måle bs på min lillemand efter fødslen, og sådan noget.

Og er slet ikk bekymret i forhold til min Graviditetsdiabetes, da mine tal ligger så pænt.

Er bare spændt på hvor stor en kamp jeg skal tage med lægerne på Roskilde. Min jdm har advaret mig om, at den ene hun vil sætte sig meget imod

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på om du får insulin eller ej, det her med om de anbefaler overvågningen. Jeg havde graviditetsbetinget sukkersyge med Lilly for 4 år siden, som var reguleret med kost og motion, jeg blev godt nok sat igang 40+5 men fødte spontant efter vandet blev taget. Jeg var i brusebad og måtte gerne komme i badekar men valgte det fra, jeg havde ikke overvågning tilsluttet. Lillys blodsukker blev målt et par gange efter fødslen og hun fik early feeding med mme, vi kunne tage hjem ca 6 timer efter fødslen da alt var fint.

 

Denne gang har jeg jo type 2 diabetes og overvågningen er anbefalet. Jeg overvejer at fravælge det, men jeg må indrømme jeg er bekymret for om jeg risikerer noget på mit barns vegne. Årsagen er jo en statistisk højere risiko for at moderkagen svigter i slutningen af graviditeten, og at baby derfor kan blive påvirket ved veer. Så selv om jeg ikke er meget for det prøver jeg at instille mig på ctg bælte og/eller elektrode på babys hoved. Og dermed hverken brusebad eller karbad som mulighed. JM fortalte mig at de har en trådløs måler, men at den ikke er så stabil og de derfor ikke kan garantere at de kan få den til at virke. Ak :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på om du får insulin eller ej, det her med om de anbefaler overvågningen. Jeg havde graviditetsbetinget sukkersyge med Lilly for 4 år siden, som var reguleret med kost og motion, jeg blev godt nok sat igang 40+5 men fødte spontant efter vandet blev taget. Jeg var i brusebad og måtte gerne komme i badekar men valgte det fra, jeg havde ikke overvågning tilsluttet. Lillys blodsukker blev målt et par gange efter fødslen og hun fik early feeding med mme, vi kunne tage hjem ca 6 timer efter fødslen da alt var fint.

Denne gang har jeg jo type 2 diabetes og overvågningen er anbefalet. Jeg overvejer at fravælge det, men jeg må indrømme jeg er bekymret for om jeg risikerer noget på mit barns vegne. Årsagen er jo en statistisk højere risiko for at moderkagen svigter i slutningen af graviditeten, og at baby derfor kan blive påvirket ved veer. Så selv om jeg ikke er meget for det prøver jeg at instille mig på ctg bælte og/eller elektrode på babys hoved. Og dermed hverken brusebad eller karbad som mulighed. JM fortalte mig at de har en trådløs måler, men at den ikke er så stabil og de derfor ikke kan garantere at de kan få den til at virke. Ak :(

Jeg er kun kost reguleret. Og indtil videre har jeg ikk hørt noget om insulin. Men den jdm jeg snakkede med på Roskilde sagde at nu hvor jeg havde gdm så måtte jeg slet ikk føde i vand fordi de skulle holde øje konstant.

Men jeg har nemlig også kun hørt at servan hvis man fik insulin eller blev sat medicinsk igang.

Men skal ind og snakke med fødselslæge i dag på Roskilde og så må jeg høre hvad de siger. For hvis jeg ikk skal ctg overvåges osv, så overvejer jeg kraftigt en hjemmefødsel, kun fordi at min jdm også er tryg ved det. For hun lytter jo bare hjertelyd lidt oftere.

Og så hvis jeg vælger hjemmefødsel, så køber jeg bare en brik MME hjem, hvis han nu skulle have behov.

For Gud hvor er jeg ikk glad ved at skulle føde på sygehus, kan mærke hvor meget tanken den bare stresser mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er kun kost reguleret. Og indtil videre har jeg ikk hørt noget om insulin. Men den jdm jeg snakkede med på Roskilde sagde at nu hvor jeg havde gdm så måtte jeg slet ikk føde i vand fordi de skulle holde øje konstant.

Men jeg har nemlig også kun hørt at servan hvis man fik insulin eller blev sat medicinsk igang.

Men skal ind og snakke med fødselslæge i dag på Roskilde og så må jeg høre hvad de siger. For hvis jeg ikk skal ctg overvåges osv, så overvejer jeg kraftigt en hjemmefødsel, kun fordi at min jdm også er tryg ved det. For hun lytter jo bare hjertelyd lidt oftere.

Og så hvis jeg vælger hjemmefødsel, så køber jeg bare en brik MME hjem, hvis han nu skulle have behov.

For Gud hvor er jeg ikk glad ved at skulle føde på sygehus, kan mærke hvor meget tanken den bare stresser mig.

Jeg syns umiddelbart det lyder fornuftigt, forudsat at din diabetes forløber uden problemer til det sidste og dit barn ikke blir for stort osv. Det kan være svært at sige om man får brug for insulin sidst i graviditeten, pga den stigende insulinresistens fra moderkagen som du sikker godt ved. Dejligt at du har en JM som bakker op om hjemmefødsel. Krydser fingre for det blir som du ønsker :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt hvis du ender med en hospitalsfødsel kan du stadig lave en fødselsplan sammen med din JM så du forhåbentlig kan komme til at føle at det er "din" fødsel. Det har hjulpet mig meget ved mine seneste fødsler og gjort jeg var helt tryg ved at skulle føde på sygehus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt hvis du ender med en hospitalsfødsel kan du stadig lave en fødselsplan sammen med din JM så du forhåbentlig kan komme til at føle at det er "din" fødsel. Det har hjulpet mig meget ved mine seneste fødsler og gjort jeg var helt tryg ved at skulle føde på sygehus.

Ja det hele er jo forudsat at det kommer til st gå lige så godt som nu med min gdm. Det er min hjemmefødsels jdm som bakker op omkring hjemmefødsel, hun har hft flere med gdm. Og tror ikk han bliver for stor, forleden blev han skudt til 1600 ved 31+2 og jeg får ikk lov til st få en 4000 g baby, min læge på Holbæk sagde jeg ikk ville kunne rumme så stort et barn. Og hendes diabetes jdm sagde st jeg muligvis ville blive sat igang når han vejede 3500.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fødselslægen han var ikk afvisende for at jeg gennemførte en hjemmefødsel, hvis mine tal bliver ved med at ligge pænt og at nohr bliver ved med st ligge pænt vægt mæssigt. Han blev målt til 1580 g så 17% under gennemsnittet.

Men lægen fortalte så lige, at hvis jeg ender med insulin så skal jeg føde på riget, altså 95 km væk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fødselslægen han var ikk afvisende for at jeg gennemførte en hjemmefødsel, hvis mine tal bliver ved med at ligge pænt og at nohr bliver ved med st ligge pænt vægt mæssigt. Han blev målt til 1580 g så 17% under gennemsnittet.

Men lægen fortalte så lige, at hvis jeg ender med insulin så skal jeg føde på riget, altså 95 km væk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fødselslægen han var ikk afvisende for at jeg gennemførte en hjemmefødsel, hvis mine tal bliver ved med at ligge pænt og at nohr bliver ved med st ligge pænt vægt mæssigt. Han blev målt til 1580 g så 17% under gennemsnittet.

Men lægen fortalte så lige, at hvis jeg ender med insulin så skal jeg føde på riget, altså 95 km væk Håber virkelig ikk at det bliver en realitet, for kan dårligt overskue hvis keg skal føde på Roskilde.

Du må jo gøre hvad du kan for at holde den sunde linie til det sidste og håbe din krop kan følge med med insulinproduktionen selv. Krydser fingre for du får din hjemmefødsel :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft gdm to gange. Begge gange kostreguleret og meget flotte tal. Jeg lå med konstant ctg under begge fødsler, så jeg havde ikke kunne komme i vand, hvis jeg lystede.

Baby fik målt bls 2 og 4 timer efter fødslen. Derudover var vi indlagt de første 12 timer til observation.

Jeg mindes ikke, at jeg fik målt bls efter fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv det håber jeg godt nok du kan undgå! Det er godt nok lang vej at skulle køre (har i bil?).

Vi har heldigvis bil, men altså tænker bare at med mit held, jamen så kommer jeg til at skulle på insulin, og dermed til riget, og når jeg aå skal føde så ender det med at være midt i myldretiden så det tager dobbelt så lang tid hehe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må jo gøre hvad du kan for at holde den sunde linie til det sidste og håbe din krop kan følge med med insulinproduktionen selv. Krydser fingre for du får din hjemmefødsel :goodluck

Jaa jeg må være lidt mere stringent, selvom jeg også har fået af vide at jeg ikk må spise en for streng diæt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft gdm to gange. Begge gange kostreguleret og meget flotte tal. Jeg lå med konstant ctg under begge fødsler, så jeg havde ikke kunne komme i vand, hvis jeg lystede.

Baby fik målt bls 2 og 4 timer efter fødslen. Derudover var vi indlagt de første 12 timer til observation.

Jeg mindes ikke, at jeg fik målt bls efter fødslen.

Hm ja okay, kan simpelthen bare ikk se hvorfor man skal have konstant overvågning, men altså det we måske bare uvidenhed. For tænker at hvis man bare lytter hjertelyd en gang imellem må det vel udgøre det samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm ja okay, kan simpelthen bare ikk se hvorfor man skal have konstant overvågning, men altså det we måske bare uvidenhed. For tænker at hvis man bare lytter hjertelyd en gang imellem må det vel udgøre det samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det burde være rigeligt at måle hjertelyd, og det kan de gøre i vand.

Du har altid ret til jm i hjemmet, hvis du vælger at føde hjemme. Det er blot anbefalinger!

Ja det burde være rigeligt, og det er det også for min hjemmefødsels jdm.

Men hvis det foregår på sygehuset skal jeg være under konstant overvågning, og det gider jeg simpelthen ikk, ikk når lillemanden har det så godt som han har det, og mine tal er så pæne.

Så jeg holder fast i min hjemmefødsel, og min jdm bakker mig op, dog som hun siger, at selvom det er mod givent råd, så vil hun stadig råde mig til at lytte lidt efter, så det ikke risikere at blive for farligt for begge parter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det burde være rigeligt, og det er det også for min hjemmefødsels jdm.

Men hvis det foregår på sygehuset skal jeg være under konstant overvågning, og det gider jeg simpelthen ikk, ikk når lillemanden har det så godt som han har det, og mine tal er så pæne.

Så jeg holder fast i min hjemmefødsel, og min jdm bakker mig op, dog som hun siger, at selvom det er mod givent råd, så vil hun stadig råde mig til at lytte lidt efter, så det ikke risikere at blive for farligt for begge parter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en god plan - rigtig god fødsel :)

Jo tak, håber så meget på at en hjemmefødsel kan gennemføres. Da min søsters to endte i en overflytning, så nu synes vi at jeg fortjener at det kan klares her hjemme.

Meen han må gerne lige vente nogle uger endnu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo tak, håber så meget på at en hjemmefødsel kan gennemføres. Da min søsters to endte i en overflytning, så nu synes vi at jeg fortjener at det kan klares her hjemme.

Meen han må gerne lige vente nogle uger endnu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER