Girl Next Door

DP/VS - hvordan sover børnene?

16 indlæg i dette emne

Affødt af snakken i baby smalltalk, tænker jeg vi kan forsætte snakken her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og hvad gik snakken præcist ud på? (Orker ikke lige at prøve at finde det!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrids DP putter helst Astrid mellem 9-10, så fåe hun lov at sove en times tid, bliver stille vækket og kommer ind og får frugt, leger og hygger (eller hvad de ellers skal), så får de frokost og alle bliver lige så stille puttet herefter og må sove al det de vil. Astrid kan være lidt strid med søvnen, men DP får de andre puttet først, for så har hun tid til at trille lidt rundt (på egen grund) med Astrid. Jeg har ingen skrupler ved at hun 'roder' lidt med rytmen. Vi vækker hende også om morgenen så hun kommer på cirka samme tid hver dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvad gik snakken præcist ud på? (Orker ikke lige at prøve at finde det!)

Om DP/vs må vække børnene eller om de helst skal følge egen rytme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt nok ikke læst debatten i smalltalk :)

Frederik går i dp, hos en skøn kvinde der bor på landet. Hun har selv barnevogne, og har selv syet soveposer til børnene, så vi skal ikke selv medbringe det, hvilket godt nok er skønt.

Hvis vejret er godt når de skal sove, bliver de stillet under nogle store træer i haven, ellers står de under hendes overdækkede terrasse. Hvis vejret er virkelig dårligt, står de vist nok inde i en gildesal, men vejret skal være virkelig dårligt før de står der.

Hehe - så fik jeg også læst hvad du skrev ;) Frederik sover fra ca 12-14, hvorefter han bliver vækket. Det fungerer bedst, med nattesøvnen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Liff sov de første mange måneder, en formiddagslur på 1-1,5 time, kom ind og var med, fik frokost med de andre og blev så puttet som den sidste og sov så mellem 2 og 3,5 timer altså til hun vågnede af sig selv. - hendes søvnbehov var rigtig stort, og det skulle hun selvfølgelig ha dækket bedst muligt.

I dag sover hun "som de andre." Dvs. Hun bliver puttet mellem 12 og 12.30 og så sover hun til hun vågner. Alt mellem 1,5 og 3 timer.

Jeg giver ikke lov til at hun skal vækkes! Sover hun, er det fordi hun er træt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leah sov ikke formiddagslur da hun startede dagpleje :)

De andre sov fra 8-9/9-30, frugt - lege - frokost også sove igen.

De vækker ikke børnene, kun hvis de skal på tur :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lille C sover en morgenlur i mellem 7.30 og 8.30, den bliver hun vækket fra, så hun kan være klar til at (hvis) de skal ud af huset kl.9.

Middagslur får hun lov at sove alt det hun vil (1-3 timer).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar (som startede som 1-årig) sov 20-30 minutters morgenlur fra ca 8 til ca 8.30, og ellers fra ca 12 til han vågnede. Han droppede hurtigt morgenluren. Jeg kan ikke huske, om han blev vækket da han nærmede sig børnehave-alderen, men vi snakkede i hvert fald om det, da han var helt umulig at putte om aftenen.

Elisabeth (som går i dp hos mig ;)) sover nogle gange en morgenlur på max 1 time, men helst kun 1/2, og jeg tager hende som udgangspunkt op senest kl 9, den kan dog blive 9.30. Men hun bliver vækket, for ellers tager hun gerne 2 timer i første lur og så er resten af dagen noget juks og hun er ikke til at putte før nærmest midnat og så er hun træt næste morgen og det spiller bare slet ikke for nogle af os.

Som dagplejer tilstræber jeg, at alle er vågne mellem 9 og 11, fordi det er vores bedste chance for at kunne tage på tur uden at det går i kludder med måltider og den lange middagslur, som jeg oplever at mange børn har brug for. Jeg er dog forholdsvis blød i det, kan til en hvis grænse strække den hvis et barn har haft en dårlig nat, og er villig til at genoverveje tidpunktet alt efter min sammensætning af børn. Men hvis man som forælder ønsker, at ens barn sover lang lur formiddagen, så skal man nok takke nej til en plads hos mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dengang Silas startede kunne de sove formiddag mellem 08-09.30 og der tror jeg så de blev vækket hvis de stadig sov. Jeg afleverede ikke tidligt nok til sådan en lur, Silas var også stået for sent op til at det skulle være muligt... Så han kom hurtigt til bare at sove til middag med de andre... Han var i lang tid den første der blev puttet til middagslur fordi han var færdig.. Men det fungerende fint nok. Middagslur fik de liv at sove til de vågnede selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Mie startede i dagpleje ved 9 måneder lå hendes formiddagslur ret sent og det samme med eftermiddagslur. Hun var svær at putte og i løbet af den første 1-1,5 måned fik dagplejemor det reguleret til en lang lur.

Vi var helt ok med at hun regulerede Mies lur efter de(t) andet barns rytme og hjalp hvad vi kunne hjemme. I en kort periode blev hun puttet til mega tidligt fordi det var hårdt at gå til en lur som måske kunne strækkes til at starte kl 10:30-11. Men vi snakker max 2 uger - og bom så fik vi nem at putte i barnevogn og til nat, som sov en god lang lur baby :)

Her er vores største problem at vi nogle morgener må vække hende for at hun kan nå morgenmad og til aflevering kl 9. Men hvis de skal på tur så sender dp mor os gerne en SMS hvor de går hen fordi hun ved vi lader Mie sove de fleste morgener - så vi kan have tid med hende om aftenen når jeg først er hjemme kl 17-18 stykker.

Generelt er jeg ikke glad for at vække børn/babyer men lige ved dp start og indkøring var det for mig naturligt at Mies rytme blev tilpasset. Men interessant debat

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tobias har tilpasset sin rytme af sig selv stille og roligt da han startede i dp...håber niklas gør det samme lige så nemt og glidende :-)

Vores dp'er lader dem Max sove 1 times tid og til senest kl 9...de puttes til middag mellem 11.30 og 12.30 alt efter dagens program :-)

Dem vi har stødt på har i øvrigt alle sagt at de sjældent har problemer med børnene når de begynder fordi de bliver trætte på en anden måde pludselig end da de var hjemme ved mor...

Og de enkelte tilfælde hvor de har et barn med lidt større søvn behov end gennemsnittet der har de altid forsøgt at imødekomme det...kan jeg bla se og høre når de går i legestue...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I N's vuggestue sover børn under to efter deres egen rytme enten udendørs under halvtag eller i et af de to udendørs liggehaller de har.

Børn over to år sover på madrasser på 1. Sal ca mellem 12 og 14. Er der få på arbejde bliver de vækket kl 14, ellers sover de til de vågner. SOm oftest sover de til de vågner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Markus dp bliver de puttet når de er trætte og indtil de vågner :)

Markus sover gerne en formiddagslur fra omkring 8-9 tiden og alt imellem 30 min til 1 time også mener jeg at de putter igen ved 11.30-12 tiden der tager han gerne mellem 1 - 2 timer oftets 1 1/2 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God ide at rykke debatten herover. :D

Jeg er så en af dem, der er i mod at rykke ved barnets rytme. Jeg synes det er vigtigt at barnet får lov til at sove, når det er træt og så længe det vil. Jeg er glad for at være i en institution, hvor man faktisk ikke må vække børnene (medmindre det skal til lægen mv!)

Selvfølgelig kan jeg godt se, at en DP er udfordret især ift aktiviteter med børnene om fx formiddagen, og at hun jo ikke har samme fleksibilitet.

Som jeg skrev i den anden tråd, så i min datters vuggestue var der to hold børn, dem med en middagslur og dem med to lure. På den måde var det jo nemt at planlægge gode dage for begge hold børn fyldt med sjove aktiviteter.

Nu går min datter i børnehave, og i starten fik hun lov til at sove med vuggestuebørn i krybberummet pga tryghed, og jeg var endnu engang glad for den mulighed at give det enkelte barn, det barnet har behov for. Nu sover hun med de andre børn i bh. Her bliver de heller ikke vækket, og hvis min datter sover fra eftermiddagsfrugten, så får hun jo bare mad, når hun vågner :)

Det passer mig vældig fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilslutter mig, at børn skal sove, når de er trætte og til de ikke længere er det.

Vi valgte aktivt institution efter det. Jeg kan sagtens se de praktiske argumenter, men for os opvejer det ikke vores holdning til søvn. I vores vuggestue giver det plads til de små og store på hver deres præmisser, når de sover på skift. For de fleste er det også en kort periode, at de sover to lure.

Tilgengæld har de haft den spændende regel i børnehaven, at sover man ikke efter 30 min., så får man lov til at komme ud og lege - den regnede vores datter hurtigt ud! Igen med praktiske begrundelser, som jeg sagtens kan følge - jeg synes bare ikke det skal vægte højere end børnenes behov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER