skruk

Hvilket matematikniveau?

33 indlæg i dette emne

Hvornår kan man forvente at en elev kan løse en 2. grads ligning i hånden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvornår kan man forvente at en elev kan løse en 2. grads ligning i hånden?

Da jeg gik i folkeskolen tror jeg først det var i 10 kl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så 10 kl. Eller på c-niveau

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super jeg lærte det nemlig i 8., men det mente min mand var tidligt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er del af pensum på C-niveau!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super jeg lærte det nemlig i 8., men det mente min mand var tidligt :unsure

Det tror jeg også det er, men måske ikke mere. Nu skal man jo nærmest kunne læse i 0 kl. I 9 kl. Var de fleste i klassen heller ikke ret skarpe, så det ville slet ikke kunne lade sig gøre, at skulle lære klassen det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er dæleme mange år siden. Mit gæt var egentlig 7. ,men måske 8. er mere korrekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er dæleme mange år siden. Mit gæt var egentlig 7. ,men måske 8. er mere korrekt.

:lol det var også langt væk her, hvornår jeg egentlig lærte det :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er del af pensum på C-niveau!

Men er c-niveau ikke mest en gennemgang af det man lærer i folkeskolen :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er c-niveau ikke mest en gennemgang af det man lærer i folkeskolen :unsure

Det var på ingen måde det jeg oplevede. For mig var det et så vildt spring, at jeg stoppede på gymnasiet og tog 10 kl. I stedet for og jeg blev ellers erklæret meget gumnasie egnet. Jeg har så senere taget en hf, men springet fra 9 kl. Til gymnasiet var så stort et chok, at jeg ikke ville tilbage efter 10 kl. Selvom mit gennemsnit for 10 kl. Ligger på omkring 10 på efterskole, hvor jeg ikke læste til eksamen.

Jeg gik ud af 9 kl. I 2008.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er c-niveau ikke mest en gennemgang af det man lærer i folkeskolen :unsure

Det var det ikke for mig :) Jeg var til eksamen på C-niveau, hvor jeg trak beviset for løsning af 2.-grads ligninger, så jeg er helt sikker i min sag ;) I C-niveauet er også noget statistik (eller det kalder de det :rolleyes) som ikke er set i folkeskolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var det ikke for mig :) Jeg var til eksamen på C-niveau, hvor jeg trak beviset for løsning af 2.-grads ligninger, så jeg er helt sikker i min sag ;) I C-niveauet er også noget statistik (eller det kalder de det :rolleyes) som ikke er set i folkeskolen.

Men det er også beviset :) her tænker jeg på, at kunne regne en 2. Grads ligning ud, hvis du lærer hvilke formler du skal bruge :) giver det mening? Men jeg lærte da beviser i 10. Klasse :chin: måske der bare er stor forskel på skolerne :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var på ingen måde det jeg oplevede. For mig var det et så vildt spring, at jeg stoppede på gymnasiet og tog 10 kl. I stedet for og jeg blev ellers erklæret meget gumnasie egnet. Jeg har så senere taget en hf, men springet fra 9 kl. Til gymnasiet var så stort et chok, at jeg ikke ville tilbage efter 10 kl. Selvom mit gennemsnit for 10 kl. Ligger på omkring 10 på efterskole, hvor jeg ikke læste til eksamen.

Jeg gik ud af 9 kl. I 2008.

:lolhit du er ung :Lol og pludselig føler jeg mig gammel :blush

Jeg er nok farvet af, at matematik altid har faldet mig naturligt let :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det er også beviset :) her tænker jeg på, at kunne regne en 2. Grads ligning ud, hvis du lærer hvilke formler du skal bruge :) giver det mening? Men jeg lærte da beviser i 10. Klasse :chin: måske der bare er stor forskel på skolerne :unsure

Jeg har ikke gået i 10. klasse :)

Matematik har også altid været let for mig - jeg blev først udfordret på universitetet ;) Jeg lærte også først at løse 2.-gradsligninger i hånden i gymnasiet - på C-niveau.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke gået i 10. klasse :)

Matematik har også altid været let for mig - jeg blev først udfordret på universitetet ;) Jeg lærte også først at løse 2.-gradsligninger i hånden i gymnasiet - på C-niveau.

Jeg stoppede så desværre efter gymnasiet, fortryder det tit :( jeg overvejer om jeg på et tidspunkt skal prøve at være vikar, ved bare ikke om mine forventninger er for høje :blush

Jeg er 100% på, at jeg lærte det inden gymnasiet, men måske det er her jeg skal være glad for tiden på friskole :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lærte at løse andengradsligninger i 10. klasse på efterskole, men vi var også niveauopdelte og jeg var på det bedste hold. Dem i den anden ende af skalaen lærte det vist ikke og i så fald kan det jo i hvert fald ikke være eksamenspensum i folkeskolen :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig var det også C-niveau i gym i år 2000. I et meget lille svedigt lokale, med en lærer i meget stramme cykelshorts...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er dæleme mange år siden. Mit gæt var egentlig 7. ,men måske 8. er mere korrekt.

Lidt :ditto - jeg tænkte 8. eller 9. :chin:

Jeg kunne i hvert fald inden jeg gik ud af folkeskolen (efter 9. klasse)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg har heller ikke gået i 10. Kl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig var det også C-niveau i gym i år 2000. I et meget lille svedigt lokale, med en lærer i meget stramme cykelshorts...

:lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske det har været pensum en overgang?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der bliver i hvert fald på vores skole undervist i både statistik og 2.grads-ligninger.

Nu er jeg ikke matematiklærer, men ved at et af kompetencemålene for matematik er statistik.. Og enkle ligninger er et fælles mål for 9.klasse. (Ved ikke om det dækker over 2.grads!) dette er altså mål for folkeskolen.

Nu er jeg på en bolig skole, men ved der bliver undervist i matematik på et højt plan, og vi matcher gymnasiet fint i 9. og 10.klasse.

I det hele taget synes jeg selv niveauet er noget højere - generelt i fagene - nu end da jeg selv gik i folkeskole. Jeg underviser i hvert fald i ting, jeg aldrig selv modtog undervisning i, da jeg gik i folkeskole ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske det har været pensum en overgang?

Måske :chin:

Søren svarede umiddelbart det samme som mig, men vi er jo også begge to gamle :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der bliver i hvert fald på vores skole undervist i både statistik og 2.grads-ligninger.

Nu er jeg ikke matematiklærer, men ved at et af kompetencemålene for matematik er statistik.. Og enkle ligninger er et fælles mål for 9.klasse. (Ved ikke om det dækker over 2.grads!) dette er altså mål for folkeskolen.

Nu er jeg på en bolig skole, men ved der bliver undervist i matematik på et højt plan, og vi matcher gymnasiet fint i 9. og 10.klasse.

I det hele taget synes jeg selv niveauet er noget højere - generelt i fagene - nu end da jeg selv gik i folkeskole. Jeg underviser i hvert fald i ting, jeg aldrig selv modtog undervisning i, da jeg gik i folkeskole ;)

Årh, statistik :D det var det værste i mit hoved, det ved jeg, at jeg havde med sikkerhed i 7 klasse (vi skulle vejes, finde median osv)

Det her er faktisk en spændende tråd, hvis jeg selv skal sige det :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske :chin:

Søren svarede umiddelbart det samme som mig, men vi er jo også begge to gamle :P

:p ja, det er vi netop ikke ;) måske jeg var en heldig årgang igen forhold til ham :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER