NattiB

Opkaldt efter?

25 indlæg i dette emne

Vil helst ikke fortælle navnene da vi har luftet det for familie og helst ikke vil genkendes. ;)

Men hvordan har i det med at man opkaldet sit barn efter et computerspil eller en ret kendt bog.?

Er det noget man kan? Eller hvad mener i.

Det er ret specielle navne både drenge og pigenavnet og især drenge navnet er der ingen tvivl hvor det stammer fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså det er jo helt normalt at opkalde sit barn efter en bedsteforælder eller lign, og der er sikkert også mange børn, der er opkaldt efter en bestemt person, skuespiller osv osv osv..

Ang det specielle i navnet, der tænker jeg mere, at I må gøre op med, om I ønsker barnet skal have et specielt navn og de reaktioner, det evt medfører. Altså vores datter har (synes nogle!) et specielt navn og det er da blevet kommenteret.. Men altså ikke noget, der går mig på, jeg synes ikke selv det er specielt, men bare smukt :)

Mærk efter hvad I har lyst til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frodo? ;)

Det var det første jeg tænkte på :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frodo? ;)

Det var det første jeg tænkte på :D

:lolhit også mig :Lol derefter Gandalf :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha dog ikke. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, som kæmpe nørd synes jeg bare det er sejt :D

Mht til det specielle... Der er ingen andre børn der har sagt noget til Clare på noget tidspunkt. Når de er så små så tænker de tilsyneladende ikke så meget over det. Mht til hvad andre voksne synes så er der ikke rigtig så mange der har kommenteret det som sådan. Men Cla(i)re er jo også et almindelig kendt navn, som bare ikke er så brugt i DK, så det er måske nok ikke helt sammenligneligt. Der er en del der har spurgt til hvordan det kan være at begge vores børn har så udpræget udenlandske navne, og mange antager at min mand (som hedder William) er irer. Jeg plejer bare at sige at det er fordi jeg er lidt tosset at de begge har irske navne, for vi er trods alt begge "pæredanske" ;)

Så alt i alt tænker jeg at man ikke skal lægge så meget tanke i hvad andre synes, men mærke efter hvad man selv har mest lyst til :)

Og så er nørdemors nysgerrighed for alvor vakt :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det er jo helt normalt at opkalde sit barn efter en bedsteforælder eller lign, og der er sikkert også mange børn, der er opkaldt efter en bestemt person, skuespiller osv osv osv..

Ang det specielle i navnet, der tænker jeg mere, at I må gøre op med, om I ønsker barnet skal have et specielt navn og de reaktioner, det evt medfører. Altså vores datter har (synes nogle!) et specielt navn og det er da blevet kommenteret.. Men altså ikke noget, der går mig på, jeg synes ikke selv det er specielt, men bare smukt :)

Mærk efter hvad I har lyst til :)

Dem vi har fortalt det til har reageret med at de godt kender navnet og lige smidt en bemærkning på men så ikke mere.

Har selv ikke et så specielt navn men har alligvel altid været den eneste der hed det i min klasse og sådan og det har jeg altid godt kunne lide, så det er noget jeg gerne vil give videre. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, som kæmpe nørd synes jeg bare det er sejt :D

Mht til det specielle... Der er ingen andre børn der har sagt noget til Clare på noget tidspunkt. Når de er så små så tænker de tilsyneladende ikke så meget over det. Mht til hvad andre voksne synes så er der ikke rigtig så mange der har kommenteret det som sådan. Men Cla(i)re er jo også et almindelig kendt navn, som bare ikke er så brugt i DK, så det er måske nok ikke helt sammenligneligt. Der er en del der har spurgt til hvordan det kan være at begge vores børn har så udpræget udenlandske navne, og mange antager at min mand (som hedder William) er irer. Jeg plejer bare at sige at det er fordi jeg er lidt tosset at de begge har irske navne, for vi er trods alt begge "pæredanske" ;)

Så alt i alt tænker jeg at man ikke skal lægge så meget tanke i hvad andre synes, men mærke efter hvad man selv har mest lyst til :)

Og så er nørdemors nysgerrighed for alvor vakt :p

.

Tror også det bliver sådan.

Er bare altid spændt på hvad andres holdning til det er. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle navne kan give øgenavne så jeg siger go for it...

Så længe de har en betydning for jer. At navnet har en historie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, man skal jo gøre det, man føler for. Man kan jo få børn, der viser sig at elske eller hade det - det er svært at forudse.

Jeg hedder Helene - og hadede det de første tyve år. Jeg ville SÅ gerne have heddet noget, der lignede de andres navne mere - og jeg var til sidst klar til at kvæle den næste, der kom med 'den skønne Helene'-reference. Nu er jeg okay tilfreds, men vildt taknemmelig for, at jeg ikke hedder noget rigtig specielt eller med en pudseløjerlig stavemåde, umotiverede ekstra bogstaver e.l.

Men der er jo det ved det, at når I selv synes, at det er fedt med et lidt særligt navn, så er der gode chancer for, at I får et barn, der også synes det :)

Jeg har en veninde, der hedder Ludmilla - det er hentet i Røde Orm - og hun er bestemt fint tilfreds

:)

Hov - og andres mening ville jeg springe op og falde ned på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er jeg bare NYSGERRIG :D :whistling

Mario? Harry? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville aldrig opkalde et barn efter en figur i en film eller en bog - eller andet hvor navnet var så let genkendeligt, at det øjeblikkeligt ville blive en rederence til en bestemt historie.

Det kan da godt være, at forældrene synes det er sødt eller unikt - men forestille jer at barnet bliver voksent og har brug for at blive taget seriøst. Det kan være at det bliver politikker eller forretningsmand/kvinde. Måske bliver det selvstændigt og åbner en konsulentvirksomhed. Og så prøv at sætte navnet på personen nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er jeg bare NYSGERRIG :D :whistling

Mario? Harry? ;)

:ditto :badgirl Sender du ikke en PM? :whistling

Derudover: Da jeg var yngre, brød jeg mig ikke om at hedde noget så almindeligt som Mette. Men jeg har altid været glad for historien bag navnet. Og omvendt ville jeg nok heller ikke have brudt mig om at hedde noget vildt specielt. Som voksen passer det mig glimrende at hedde noget meget almindeligt...

Mine børn har helt almindelige navne omend den enes ikke er såååå brugt igen (Elisabeth), så personligt ligger det mig fjernt at bruge specielle navne. Men som flere har sagt før, så er det vigtige jo bare at I kan lide navnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter hedder Andrea,ikke vanvittigt specielt, men der er dæleme mange som ikke tænker længere end til Kaj og Andrea, og fra hun var få timer gammel, er vi blevet spurgt om en lillebror så skal hedde Kaj. Jeg er pænt ligeglad med folks dårlige humor ;) . Der kan laves sjov med alle navne!

Min mand David har hørt meget om Goliath

Jeg selv har hørt meget til Louise fra Karise

Så jeg ville sige go for it, hvis i godt kan lide navnet.

Ps bare fordi navnet har reference til en bog eller et spil, behøves det jo ikke virke useriøst? Jeg forestiller da mig fx ikke en Harry som en useriøs type?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter hedder Andrea,ikke vanvittigt specielt, men der er dæleme mange som ikke tænker længere end til Kaj og Andrea, og fra hun var få timer gammel, er vi blevet spurgt om en lillebror så skal hedde Kaj. Jeg er pænt ligeglad med folks dårlige humor ;) . Der kan laves sjov med alle navne!

Min mand David har hørt meget om Goliath

Jeg selv har hørt meget til Louise fra Karise

Så jeg ville sige go for it, hvis i godt kan lide navnet.

Ps bare fordi navnet har reference til en bog eller et spil, behøves det jo ikke virke useriøst? Jeg forestiller da mig fx ikke en Harry som en useriøs type?

Enig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville aldrig opkalde et barn efter en figur i en film eller en bog - eller andet hvor navnet var så let genkendeligt, at det øjeblikkeligt ville blive en rederence til en bestemt historie.

Det kan da godt være, at forældrene synes det er sødt eller unikt - men forestille jer at barnet bliver voksent og har brug for at blive taget seriøst. Det kan være at det bliver politikker eller forretningsmand/kvinde. Måske bliver det selvstændigt og åbner en konsulentvirksomhed. Og så prøv at sætte navnet på personen nu.

Tjoh, men så alligevel... Jeg er undervejs i min karriere stødt på en advokat, der hed Odysseus - og jeg skal blankt erkende, at jeg rullede temmelig meget med øjnene, inden jeg ringede tilbage på beskeden - men mam kommer jo hurtigt videre, og om ikke andet så husker man hans navn. Jeg tror såmænd ikke, at det har været nogen ulempe for ham i hans karriere.

---

Der er bare ikke noget objektivt godt svar på det med navnene - udover nogen 'sikre' som i hvert fald er ufarlige - så det er jo umuligt rigtig at melde ind på det. Hvis der ikke er lagt op til alt for mange navne i forvejen, så ville jeg måske overveje at lægge et mindre dominerende mellemnavn ind, som baby kan vælge at benytte sig af, hvis man nu bliver træt af at hedde Rambo ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er ved et "uheld" kommet til at opkalde vores datter efter Harry Potters datter, dvs vi tænkte slet ikke over det men kirketjeneren fniste ret meget af det da vi skulle ha dato til dåb. Vi syns bare Lilly Luna er et smukt navn og er ikke mere Potter fans end de fleste.

 

Jeg syns bestemt man lige skal overveje hvilke associationer navnet giver. Fx foreslog min mand helt seriøst at vi skulle kalde lille femmer Cersei. Isoleret set er det vel egentlig et pænt omend usædvanligt navn, men de fleste vil jo nok associere det med en bestemt absolut ikke ligefrem sympatisk karakter, incl mig selv, som straks nedlagde veto.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de gode svar.

Pige navnet er vi 100 på og har også selv været ret sikker på drenge navnet og alle jeres svar har bare gjort at jeg endnu mere føler for at det skal være det.

Men nu må vi se. Jeg skal lige være gravid først. ;)

Og Saga hurra for Harry potter ved et uheld og også game of thrones, sansa har da været på listen her. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Go for navnet, hvis det føles rigtigt :)

Mine to yngste har også lidt specielle navne, nemlig Pixie og Sirius :)

Specielt Sirius har vi fået en del kommentarer på, og jo vi er Potter fans :lol

Jeg talte længe for Severus, men det ville han ikke være med til :lolhit

Jeg synes det er fedt med et navn fra bøger, som betyder meget for os. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har to piger med lidt specielle navne. Deres far er ret begejstret for den nordiske mytologi, så de hedder Sif og Saga. At jeg så hat mødt utroligt mange mennesker som fnisende har spurgt om vi er færge entusiaster er lidt pisse irriterende. Så når man vælger at give sine børn navne der falder lidt uden for normen må man nok tage blinkende og de små drillerier, for de vil komme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan bedst lide navne som er lidt unikke, og ja, alt kan blive til et øgenavn så gør det :)

er også vildt nysgerrig, send gerne pm ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg den eneste som tænkte Tarzan?! :lol

Men helt seriøst så synes jeg at man skal gøre hvad man vil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores søn er opkaldt efter min morfar der døde da jeg var 11 år gammel.

Vores datter er et navn som vi lidt ud af det blå blev enige om. Da det var besluttet foreslog svigerfar det. Men vi sagde ikke noget før efter fødslen.

En evt lillebror vil blive opkaldt efter mandens morfar. Som desværre ikke nåede at opleve at få oldebørn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand er stor Star Wars fan, og vi har så en datter som hedder Lea. Men det er på trods af Star Wars' Leia. 

 

Vi overvejede længe om vi kunne bruge navnet Lea, som vi begge havde kendt nogen som hed da vi var børn, når nu at det lå så tæt op af Leia. 

 

Min svigerfamilie mente da også at det var meget Star Wars da de fik det at vide, men nu kan hun jo ikke hedde andet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søn opkaldt efter tipoldefar, en datter efter et skib og en datter opkaldt efter en jordemoder. Nu mangler vi navn til den sidste der snart melder sin ankomst. Havde han været en pige havde han fået de to tipoldemødres navn men nu ved vi ikke hvad han skal hedde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER